|
[VRCHNÍ ČÁST STRÁNKY]
Diakonie |
Co to k čertu je ta Diakonie
|
|
Do ústavu, do klece, nebo zdrogovat - jak je libo
"Milá maminko, vaše dítě je natolik těžce postižené, že pro
ně i pro sebe uděláte nejlíp, když je trvale umístíte do státní péče: do
ústavu. Nikdy z něj nic nebude, nepočítejte s žádným pokrokem. A nemějte obavy,
povinné školní docházky bude bez problémů zbaveno." Je nemálo rodičů, kteří
tato či jim podobná necitlivá a krutá slova museli v minulosti často
vyslechnout, a to z úst těch, pro něž je služba bližnímu životním posláním a
profesí. Někteří neměli sílu vzdorovat a na tyto návrhy přistoupili. Jiní to
jen tak nevzdali a chtěli se alespoň nějak postavit krutosti osudu, jehož
nesmírnou tíhu jsou schopni pochopit pouze ti, na něž byla vložena. Co však
rodič může pro své těžce postižené dítě udělat? Jaké možnosti se mu v dnešní
společnosti nabízejí? Díky Bohu, leccos už může a není to zase tak málo.
Uplynulých jedenáct let svobody nepřineslo jen vytunelované
banky, mobilní telefony, erotické salony či podnikatele mizející na dně
přehrad. Možnosti, které se otevřely, se daly
využít i jinak: například ke zřízení středisek Diakonie, která se věnují
výchově a vzdělávání právě těch ještě donedávna "nevzdělavatelných".
Výchova a vzdělávání
Co lze tedy udělat pro ty,
jejichž mentální postižení je
často doprovázeno i postižením smyslovým nebo pohybovým? Totalitní společnost
se snažila všechny postupně opracovat do jednoho ideálního vzoru: budovatele
socialismu. Pryč se vší individualitou, odlišností a originalitou. Žák se musí
přizpůsobit výuce. Zda je takový přístup přiměřený pro všechny, s tím si nikdo
příliš hlavu nelámal. Výuka a výchova ve školách Diakonie jde cestou opačnou:
individuální možnosti a schopnosti žáka jsou tím klíčovým a určujícím v celém
vzdělávacím procesu. Pro každého žáka je vypracován tzv. individuální výchovně
vzdělávací plán, který se pečlivě sestavuje a podle něhož výuka probíhá.
Smyslem celého vzdělávacího procesu je co nejvíce zhodnotit a využít zbytky
schopností, které žáci mají, a umožnit jim
dosáhnout maximální možnou míru osobního rozvoje. Vzdělávací proces je doplněn
o rehabilitační tělocvik - individuální i skupinový, rehabilitační plavání,
jízdu na koni a mnohé další aktivity. Minimálně jednou ročně se s dětmi
jezdí na ozdravné pobyty.
Když to mají za pár
Takzvaní "odpírači" vojenské služby to mají nyní také o něco
jednodušší než jejich starší kolegové z období před rokem 1989. Mohou
se zapojit do mnoha činností, v nichž
jedinou povolenou zbraní jsou pracovité ruce a laskavé srdce. Tyto zbraně je
však nutno míti neustále při sobě a v
pohotovosti. Ve střediscích Diakonie nacházejí "civilní služebníci" široké
uplatnění a některým z nich tato práce natolik učaruje (nebo je uhrane?), že
když to mají za pár, začíná je přepadat téměř smutek a příliš
se jim z Diakonie nechce. Je neskutečně
povzbudivé vidět, že ne všichni mladí se dnes chtějí hnát za penězi a pohodlným
životem.
Nejsme v tom sami - spolupráce se
sborem
"Dobrý den, měl byste na mě, prosím, chvíli času? Chtěla
bych vašemu středisku věnovat finanční dar." Takto se mi ohlásila milá paní z
místního sboru ČCE. "Ale je to opravdu jen malá částka, pouze kolik si mohu
dovolit," dodává téměř omluvně a na stole přede mnou se za několik okamžiků
objeví 10 000 Kč. V údivu zírám a říkám si, jak je pojem "malá částka"
relativní.
Finanční podpora sboru však zdaleka není pomocí jedinou; i
když dlužno říci, že je velice štědrá. Vztahy mezi místním sborem a střediskem
mají mnoho dalších konkrétních podob: účast faráře na poradách, spolupráce v
představenstvu střediska, sbor středisku zapůjčuje prostory k pořádání dětských
programů aj. Ale to nejpodstatnější je pro nás vědomí, "že v tom
nejsme sami", že se slovo Diakonie objevuje v modlitbách lidí, které třeba ani
neznáme, a že jim opravdově záleží na tom, aby se dílo dařilo.
Kdybyste věděli...
Na pracovním stole mi stojí váza a v ní dávno uvadlá
gerbera. Už jsem ji měl vyhodit. Téměř už nežije a je patrné, že brzy úplně
zežloutne a uschne. Stonek se ohnul a listy se začínají povážlivě kroutit.
Kdybyste však věděli, kdo mi tu kytku
dal, snad byste mě alespoň trochu pochopili a možná i porozuměli, čím že je tak
zvláštní. Dala mi ji totiž Adélka, veselá brýlatá dívenka, která navštěvuje
naši školu. Také kvůli ní má smysl podstupovat mnohdy otravná a nepříjemná
jednání při získávání dotací na provoz pomocné školy i činnost stacionáře. S
novou nadějí očekávat, že se stane tak trochu zázrak a peníze se navzdory
chmurným vyhlídkám zase znovu najdou. Že pravda a láska opět vyhraje dílčí
bitvu se lží, nenávistí a sobectvím, že Boží království se ujme alespoň trochu
a načas vlády.
Na stole mi stojí váza a v ní dávno uvadlá gerbera. Měl jsem
ji už dávno vyhodit. Vím to. Ale nemohu si pomoci, dneska ještě ne, protože
její vadnoucí lístky mi připomínají hodnoty, které nikdy nevadnou.
Střediska pro mentálně postižené jsou například také v těchto místech:
Čáslav; Soběslav; Merklín u Přeštic; Praha - Strašnice;
Stodůlky; Michle; Mokrůvky u Brna; Uherské Hradiště; Vrchlabí; Ostrava
"Při domácí pobožnosti čteme z Písma
svatého, zpíváme, hovoříme spolu, modlíme
se. Při čtení Písma používáme různé písmácké pomůcky. Nad přečteným oddílem
hovoříme." Tak takhle definuje rodinné bohoslužby náš evangelický zpěvník na
straně 858. Nic lepšího se mi nepovedlo vymyslet. No, možná spíš to rodinné
stříbro než nějaká aktuální záležitost, napadne nás. Proč? Chybí nám tato
setkání v našich rodinách? Připadají nám nucené a strojené? Na každý den,
Hesla, Evangelický týdeník, Obrázková Bible pro děti a hlavně zpívání a pohoda.
Nenucenost, radost, opravdovost. To jsou ty správné rodinné bohoslužby.
Při zamýšlení nad rodinnými
pobožnostmi se nelze ubránit
vzpomínce na vyprávění našich přátel. Ti každý den po večeři ,smetli' ze stolu nádobí,
přinesli zpěvníky s biblemi a zahájili rodinnou pobožnost. U nás se ještě
uklidila kuchyň, nachystaly aktovky do školy a o hodinu později začala
pobožnost také. Tělesnou stravu vystřídala duchovní. Dobrou chuť!
Zprvu, když byly děti malé, se často jednalo o čtení pohádek
či biblického příběhu u postýlky. Pak následovala ,broučkovská' modlitbička,
pusa na čelíčko, bliknutí vypínačem a
maminčino úsměvné "dobrou noc, ať vás blešky koušou celou noc, ale ne
tak moc". O pár let později vystřídal broučkovskou modlitbičku
Otčenáš, postýlka se zaměnila za stůl v obývacím pokoji, pohádkové knížky
vystřídala skutečná Bible a kousavé blechy se vytratily úplně. Teď už to bylo
naostro. Aby to nebylo všechno na rodičích, tak bývalo období, kdy jsme večerní
pobožnosti připravovaly my, děti. Hmm, to bylo něco, takhle důležitě si
,zafarářovat'. Dobrým pomocníkem nám tehdy byla brožura "Na každý den" a
zpěvníček "Buď tobě sláva".
Pokud
bychom měli dát odpověď na otázku, zda dělat rodinné pobožnosti či nikoliv, naše
zkušenost nás při-vedla k jednoznačnému názoru - rodinné pobožnosti ANO a
pokud možno pravidelně.
Kromě společného čtení z Bible a společné modlitby je
neméně důležitým rozměrem
těchto akcí setkání ,rodinného kruhu'. Součástí těchto večerních ,dýchánků' se
zcela přirozeně stalo vyprávění o pěkných prožitcích uplynulého dne, plánování
společné budoucnosti a řešení globálních rodinných problémů. V případě
narozenin některého člena rodiny se pak ten den rodinná pobožnost proměnila ve
velkolepou oslavu.
Zpočátku se nám zdálo být obtížné, jak do svých osobních
programů vměstnat hodinku k podobnému sejití. Je třeba přiznat, že ne vždy v
tom hrála roli časová zaneprázdněnost. Někdy se nám prostě nechtělo. Nicméně
časem se pobožnost stala součástí denního rituálu a my jsme s ní přirozeně
počítali při sestavování svých osobních každodenních plánů.
Dodržet tuto pravidelnost však pro nás nebylo
jednoduché. Mnohdy se stávalo, že po celodenních trampotách jsme nebyli
všichni úplně v pohodě. To mělo za následek občasnou nechuť k večernímu sejití,
přemýšlení a vzájemným rozhovorům. Situaci obvykle vyřešil jedinec, kterého
ten den starosti nesklátily a který se výjimečně s nikým ze sourozenců
nepohádal. Ten pak dovedl vnést mezi nás klid a pokojnou atmosféru. Čím větší
rodina, tím větší pravděpodobnost, že se takový zachránce
najde. Naše výhoda.
Teď, když už jsme všichni starší a malinko rozumnější, se při vzpomínání zamýšlíme
také nad tím, jak bylo někdy těžké nechat vstoupit Hospodina do našeho
rodinného kruhu. Kruhu, jenž byl mnohdy narušen na-ším vnitřním neklidem a
vzájemným napětím. A přitom, hovoříme-li o rodinných pobožnostech, nemluvíme
přece o ničem jiném než o společenství, do jehož středu necháváme dnes a denně
vstupovat našeho Pána.
Teď už víme, že rodinné pobožnosti by neměly být pouhou
snahou vést důkladnější a náboženštější život ve smyslu dodržování zásad
křesťanského bytí, nýbrž snahou vést rodinný život s Bohem. Zvát ho každý den
do svého středu a tomuto x-tému členu rodiny přidělit to nejdůstojnější místo.
Tak to je snad důvod, kvůli kterému je dobré na chvíli zapomenout třeba na neumyté
nádobí či nepořádek v kuchyni.
(sepsáno podle vzpomínek rodiny Davidových)
|
|
Anketa
|
1) Zažili jste doma něco na způsob rodinných bohoslužeb?
11 lidí - NE
5 lidí - ANO
"téměř každý den"
"akorát jsme se několikrát s mamkou modlili"
"Když se s otcem hádám o věcech víry, tak listuju v Bibli, ale to se asi
nepočítá"
"na Vánoce (jsme věřící rodina)"
2) Chtěli byste jednou něco takového praktikovat u sebe
doma?
- všichni svým způsobem ANO
"Chtěla bych mít obecenství s živým Bohem i s celou
rodinou"
"Určitě to bude nádherné, když nás Duch svatý povede"
3) Máte vzor v nějaké rodině?
3 lidé - ano, ve vlastní rodině
lidí - si ho našlo v nějaké jiné rodině
ostatní - nemají žádný vzor
"chybí vzory!!!"
"chce to vést, vyučovat, vidět vzory"
4) Proč praktikovat rodinné bohoslužby a jaké by měli být?
- protože sbližují rodinu
- protože je dnes nikdo nedělá a je to na těch rodinách vidět
- je to zákl. společenství, kde se děti setkávají s vírou
- měl by je vést otec, je za rodinu před Bohem zodpovědný
- měly by být kreativní, aby se děti nenudili, třeba si
sehrát biblický příběh jako scénku
- měla by to být možnost (přijít), ale i svoboda (nemuset
přijít)
- nemělo by zůstat jen u nich, chce to i větší společenství,
spiš takový doplněk
Archiv
|
Jednota Písmáků se pokusila
sestaviti jakýsi přehled domácích pobožností v naší církvi. Vychází z počtu
rozšířených pomůcek k četbě Bible a rozvrhů čtení. Vypočítává takto, že zhruba
asi 81% rodin domácích pobožností n e k o n á.
V přehledu seniorátů kolísá procento od 64 - 96. Mezi
nejhorší patří staré sbory na Valašsku a na Podřipsku!!
I když zvolené měřítko nevystihuje situaci zcela přesně
(jsou jistě i rodiny čtoucí Bibli bez pomůcek), přece výsledky nebudou daleko
pravdy a jsou vysoce znepokojující.
Co chceme a co můžeme znamenat, nečteme-li Bibli? I mládež a
Sdružení musí zde něco vykonat. Běda, pokoj majícím na Sionu!
Bratrstvo 2/1934
|
|
O pravidelných setkáních mládeže ve
sboru byla řeč už v minulém čísle Bratrstva a u tohoto
tématu ještě nějakou dobu zůstaneme. Dnes to bude o faráři v mládeži.
Zeptali
jsme se tentokrát nejen mládeže, ale právě i farářů. Dá-li se soudit z toho
vzorku odpovědí, které máme, pak typická situace vypadá takto: mládež se
schází, farář přichází. Účastní se biblického programu, ale ne vždycky tak, že
by ho nutně musel připravovat. V tom se střídají mládežníci. Farář je tam kvůli
následné diskusi. Někde funguje jako opora tonoucích ve složitých teologických
problémech nebo jako rozhodčí věroučných sporů i jako chodící konkordance.
Jinde je tím, kdo se snaží rozhýbat stojaté vody a vyprovokovat aspoň nějakou
diskusi. Anebo diskusi rozprouděnou udržet
v březích tématu a přivést korytem ke šťastnému konci. Poté
se často skromně a nenápadně vytrácí.
Nějaké
problémy?
Vznikají tam, kde na sebe představy a očekávání mládeže a faráře
narážejí anebo se docela míjejí. Štve vás, že váš farář do mládeže nechodí, a
vy byste rádi, aby chodil? Máte pocit, že by toho mohl říkat víc? Milí
mládežníci, tady je dobrá rada a docela zadarmo: MLUVTE O TOM S NÍM.
Farář je totiž, ač se to nezdá, tvor
stydlivý. Mívá strach, aby vás neobtěžoval svou přítomností, nezatěžoval svými
řečmi a neprudil svým dohledem. A navíc mu i v pokročilém věku působí dětinskou
radost, když vidí, že má mládež samostatnou, kterou nemusí nikdo vodit za
ručičku, schopnou rozdělovat si práci, rozumně diskutovat a dobře se bavit.
Farář samozřejmě má teologické vzdělání a měl by se v těchto
věcech orientovat. Taky proto ostatně ve sboru je.
Nemá ovšem ani patent na pravdu ani tři zlaté
vlasy. Je dobré, jestli to skutečně funguje tak, že farář je
se svými vědomostmi i se svým názorem k dispozici, ale nemá nutně poslední
slovo a vy nečekáte, že všechno, co od
něj uslyšíte, spolykáte i s chlupama a nahradíte tím vlastní přemýšlení.
|
|
Chodí váš farář do mládeže?
ano (nejčastější odpověď)
občas (také často)
Prý častěji než já.
Farář na mládež nechodí. Má spoustu jiných povinností a činností.
Mám takový pocit, že radši vede soukromé rozhovory. Sám říká, že by nám tam
spíš překážel. Nám to nevadí, my jsme taková starší mládež, takže si vystačíme
sami, už jsme si prostě zvykli. Třeba by přinesl něco nového, kdyby tam přišel.
Ale hlavně, že nás má rád!
Minulý rok jsme si dělali mládež sami, bez faráře, ale letos
jsme zvolili jiný model - takže farář pokud může, tak se setkání účastní. Tento
model jsme zvolili proto, že naše teologické diskuse se často ubíraly velice
pochybným směrem a nikdo z nás není natolik zdatný v otázkách víry, aby tyto
diskuse usměrňoval.
Co dělá váš farář v mládeži? Vyhovuje vám to, nebo vadí?
Sedí, kouká, zpívá, vrtí se, občas něco řekne.
Pomáhá nám při řešení biblických problémů, vyhovuje mi to,
svůj názor nám nijak nevnucuje.
Nevadí mi. Když dělá, tak dobře dělá.
Občas, ale opravdu občas, dělá I. program, ještě méně II.
program (jednou za půl roku). Jinak nic. Nevadí.
Většinou nic moc neříká, při biblickém programu většinou
něco dodá, když se diskuse stáčí jinam, než původně byla vedena, dá vše na
pravou míru. Myslím, že by toho měl říkat víc, vzhledem k tomu, že on o Bibli
ví více než my všichni dohromady.
Účastní se 1. biblického programu, někdy má výklad on sám,
diskutuje s námi nebo podněcuje diskusi. Je určitým naším korektivem. Myslím,
že jeho přítomnost a tedy i vyjadřování k různým otázkám víry je pro nás
jakýmsi vodítkem či směrovkou nebo aspoň námětem k přemýšlení.
Farář má spoustu dobrých nápadů, rad - má nás rád, je to náš
kamarád. Jeho příchodem do místnosti jako by se vždy rozsvítilo. Často nám
rozsvítí v hlavě, řešíme-li jakýsi těžký, opravdu náročný, někdy až přesložitý
problém, jenž vyvstane z našich mnohých hlubokomyslných diskusí.
Chodíte na setkání mládeže ve vašem sboru? Co tam děláte?
Poslouchám, sleduji, reaguji a, přijde-li na mě řada, tak
připravím i nějaký ten program.
Mívám biblický výklad a účastním se i dalšího programu,
který si mládež připravuje sama.
Dělám tam toho, co polemizuje s jistými, odpovídám na některé
otázky, hlavně ale mlčím, aby mohli hovořit jiní, plaché a zakřiknuté obhajuji
- prostě ideál. Dělám i toho, co připomíná, že bychom se taky mohli pomodlit a
ptám se, proč ta mládež je.
Snažím se popíchnout k samostatnosti a dávat otázky.
Určitě setkání nevedu. Biblický program připravují mladí
sami. Já podle potřeby přispívám v rozhovoru převážně jen odbornými poznámkami.
Jako jeden z účastníků využívám čas ponechaný modlitbám. Někdy se zapojím i do
her, jindy se potichu vytratím. Podle nepsaného pravidla "nemá-li nikdo
připravený program, dostane se i na faráře" se občas dostane i na mě. Když je
třeba, zahraji i na kytaru.
Zúčastňuji se diskuse nad biblickým programem, rád s mládeží
společně zpívám, rád si hraji. Vnímám tyto chvíle jako příjemné osvěžení.
Jak se v mládeži cítíte?
Cítím se dobře. (nejčastější odpověď - faráři 60, 47, 34,
36, 53, 54, 47 let)
Cítím se skvěle, mám je moc rád! Je to mně nejbližší skupina
ve sboru. (29)
Cítím se tam poněkud opuštěn a v menšině. (38)
Cítím se tam jak kdy, někdy dobře a někdy divně, to podle
toho, jaké nálady tam vládnou, co je ve vzduchu, jak se chovají k sobě navzájem
apod. (47)
Cítím se dobře, ale těším se na chvíli, kdy tam budu
zbytečný, tj. že mládež "pofrčí" i beze mne. (41)
|
|
|
|
"Kdo je ochoten trpět pro svou víru, ať je to člověk
malý či velký, Žid či pohan, křesťan či nevěrec, muž či žena, na tom vůbec
nezáleží: kdo umře pro spravedlnost, umírá jako mučedník, obránce Krista."
Jan ze Salisbury (1115-80)
|
|
|
"Jsem připraven zemřít v Kristově armádě"
"Jeden muž ve
středních letech měl ženu a ta zemřela. Zanechala mu však malého chlapce. Ten
muž se o něho velmi dobře staral a nikdy mu nezapomněl přinést jídlo ze
zahrady. Jednoho dne se rozhodl, že chlapce podrobí zkoušce, aby zjistil, zda
se o něho postará, až bude starý. Dal chlapci jako obvykle pár brambor, ale
tentokrát ho poprosil, aby se s ním rozdělil. Chlapec se s ním však nerozdělil
a brambory před otcem schoval. Přesto se ten starý muž o svého syna i nadále
pečlivě staral dokud nevyrostl a neoženil se. Bohužel, takto je to i s námi a s
naším vztahem k Bohu. Bůh - Otec nám
dává mnoho darů, ale my se s ním o ně nechceme rozdělit. Přesto se o nás i
nadále pečlivě stará a doufá, že se změníme, že mu vrátíme alespoň část z toho,
co nám dává, aby to mohl použít k šíření svého království."
Tento příběh o Boží
milosti a shovívavé lásce vyprávěl r. 1968 před velkým shromážděním ugandský
kněz JANANI LU-WUM, muž, který se po
celý svůj život snažil vydat a rozdat maximum z toho, co od Boha dostal. Snažil
se všem důvěřovat a nikoho neodsuzovat, neboť jako ten starý muž z podobenství
doufal, že se lidé změní.
Ale lidé se nezměnili. Alespoň ne ti, kteří v Ugandě
rozhodovali o politických záležitostech, takže se Janani Luwum nakonec připojil
k dlouhému zástupu ugandských mučedníků.
Dalo by se tedy říci, že se mu ta jeho bezmezná důvěra
nevyplatila. A nebo by se také dalo říci, že ta jeho bezmezná důvěra opravdu
neměla meze - vždyť obětoval to nejvyšší, co měl delší život.
Janani Luwum žil v zemi, jejíž obyvatelstvo bylo
značně různorodé. Uganda byla již od 19. století
zemí protestantů, katolíků, muslimů i pohanů, přičemž mezi náboženstvím a
politikou byl vždy velmi úzký vztah. Tak například v r. 1884 se k moci dostal
muslimský vládce Mwanga, který nechal popravit stovky nevinných křesťanů a s
pomocí domorodého obyvatelstva usiloval o vyhnání všech misionářů ze země.
V r. 1894 se Uganda dostala pod britskou nadvládu a svou
samostatnost získala teprve roku 1962, kdy byla pro-hlášena za federativní
republiku, v jejímž rámci mělo privilegované postavení království Buganda.
Situace v zemi se však změnila s nástupem prezidenta Miltona Obota, který
prosadil násilné sjednocení jednotlivých království. A situace v zemi se znovu
změnila v r. 1971, kdy došlo k vojenskému převratu. Prezident Obot byl svržen a
vlády se ujal muslimský vůdce Idi Amin, který v zemi nastolil osobní diktaturu
fašistického typu - za jeho vlády byly věznice plné nevinných lidí a 300 000
ugandských občanů zmizela takřka beze stopy a mezi nimi i Janani Luwum.
Tento odvážný muž,
který se nebál kritizovat Aminův režim, pocházel z obyčejné rodiny, kde vždy
vládl pohostinný a přátelský duch -
otec byl učitel a matka udržovala rodinný krb. Mladý Janani byl velmi nadaným
studentem a od počátku se chtěl stát učitelem, jako jeho otec. Během studií,
přesně 6. 1. 1948, však konvertoval ke křesťanství, stal se členem
charismatického hnutí a začal veřejně vystupovat proti alkoholu a kouření a
vybízel lidi k následování Krista.
Jednoho lednového dne roku 1949 opustil svou ženu a dceru a
odešel studovat teologii do Buwalasi. Již v r. 1953 byl ordinován jáhnem v
ugandské anglikánské církvi a o rok později knězem. V r. 1958 odešel studovat
do Anglie a po návratu se stal děkanem teologického semináře v Buwalasi.
V r. 1966 byl jmenován tajemníkem v provinciích Uganda,
Rwanda, Burundi a Boga-Zaire a poté biskupem Severní Ugandy. V obou funkcích
usiloval o to, aby se ugandská církev stala samostatnou a na státu nezávislou.
Janani Luwum též velmi aktivně vstupoval do politiky, zvláště po nástupu
diktátora Idiho Amina - již v r. 1972 spolu se studentským hnutím a Světovou
radou církví vystoupil proti Aminově snaze vyhostit 50 tisíc ugandských
obyvatel asijského původu.
V r. 1974 byl Luwum zvolen arcibiskupem a jako arcibiskup se
potýkal s mnoha problémy, mezi něž patřily především spory mezi jednotlivými
kmeny v rámci anglikánské církve, tradiční rivalita mezi anglikánskou a
katolickou církví a navíc korupce, zastrašování a atmosféra strachu, které
vládly v celém národě.
Za jeho arcibiskupské heslo bychom mohli považovat
větu,kterou pronesl na jednom setkání: "Nechci být arcibiskupem mrtvé církve,
ale živé!" Hlásal, že církev nesmí sloužit silám temnoty, ale musí být světlem,
solí a kvasem společnosti.
Luwum se v nejhorších dobách často scházel s Aminem a
otevřeně s ním mluvil o věcech, které církev neschvalovala, neboť se řídil
starým loveckým příslovím: Nejlepší způsob, jak dokázat, že hůl je křivá,
je položit vedle ní hůl rovnou.
V srpnu roku 1976 se sešli představitelé anglikánské a
katolické církve s vůdcem muslimské komunity, aby společně našli nějaký způsob,
jak odpovědět na nespravedlnost a brutalitu Aminova režimu. Arcibiskup Luwum
tomuto setkání předsedal a výsledkem byl dopis adresovaný prezidentovi, ve
kterém ho náboženští vůdci vyzvali k vzájemnému dialogu.
Hned poté byl Luwum prezidentem obviněn ze spiknutí a jeho
dům byl několikrát vyrabován a on sám zastrašován.
V únoru 1977 byli představitelé anglikánské a katolické
církve Aminem svoláni do Kongresového paláce v Kampale, kde byl Janani Luwum
obviněn z pašování zbraní na hranice s Keňou. Když padlo toto obvinění, Luwum
jen pošeptal biskupovi Kivengere, který seděl vedle: "Chtějí mě zabít. Já však
nemám strach."
A opravdu, Janani Luwum se z tohoto zasedání nevrátil - byl
zřejmě zastřelen Aminovými vojáky. Jeho tělo se však nikdy nenašlo...
...tak zemřel Janani Luwum, ugandský prorok Nátan,
který vyzýval politiky k odpovědnosti a
spravedlnosti, veliký bojovník za svobodu a důvěru ve vztazích! Tak zemřel muž,
který se po celý svůj život snažil vydat a rozdat maximum z toho , co od Boha
dostal.
Co mne zaujalo |
Není to jen v genech
|
Martin Schmarcz
novinář
|
Poslední genetický objev mě opravdu potěšil. Vědci zjistili,
že člověk je určen svými geny jen asi z poloviny, mnohem méně, než se myslelo.
Nejsme tedy otroky zděděných vlastností, nikdo se nerodí k zatracení, každý z
nás má šanci být lepším člověkem.
Potvrdilo se, že Homo sapiens je výjimečně kulturní druh.
Tím, čím jsme, se stáváme díky výchově a vlastnímu úsilí. Ne, že by se to dříve
nevědělo. Nicméně překvapující je rozsah, v jakém způsob života a životní
prostředí ovlivňují a mění program, který je nám dán od narození.
Fatalisté nemají pravdu. Dítě kriminálníka nemusí nutně
skončit jako zločinec, člověk se může vyhnout nemoci, k níž má vrozené sklony.
Záleží to na každém z nás a také na těch, které máme kolem sebe. Myslím, že je to dobrá zpráva, samozřejmě za
předpokladu, že se svojí svobodou naložíme správně. Je totiž daleko pohodlnější
vymlouvat se na osud, než se klopotně snažit o jeho změnu. Úžasné, jak tahle
horká genetická novinka koresponduje s jednou prastarou pravdou: Bůh dal
člověku život a schopnost rozlišovat dobro a zlo. Co s těmito dary učiní, už
nechal na něm.
|
|
Hudba |
Malá lesní Jablkň pro velké
|
|
Písnička Bláznivá bude hit - přál
jsem si - díky ní bude celé stejnojmenné debutové
album dua Malá lesní Jablkoň ještě známější než předchozí disk Písničky, který
natočila ještě stará, početnější Jablkoň. Nestalo se to ani ono. Možná, že
avantgardnější posluchači chtějí Jablkoň z dob Baby Agy a kytaristy Inga
Bellmanna, ono cosi mezi Händlem a neandrtálcem. A že pro milovníky zpěvných
refrénů je i Bláznivá trochu bláznivá. Mně se ale na ní líbí všechno: letmo
otisknutá osamělost Kina Svět, ohlas Toma Waitse a Karla Poláčka v Tetě ("něco
jsem vám přivezla/ srdečné pozdravy"), říkanková první, Velmi nesmělá láska,
folková I tak se stýská, folklorní Na jednom světě, a tak dál až k oběma
zvoněním, vánočně krakonošskému a osudově Poslednímu.
Kytarám Michala Němce (složil téměř všechno) a Martina
Carvana pomáhají další Jablkoňové s instrumenty, liberecká Iveta Kotrmanová a
děti ze židlochovického Skřivánka se zpěvem. Je toho všeho šestnáct písniček.
Plnějších a krásnějších pětapadesát minut jsem za loňský rok na tuzemských
discích nenašel.
P.S. :
Věnováním v brožuře "Jiřímu Černému, protože je vždy
nablízku" se nedojímejte, je to sarkasmus: Němec bydlí naproti nám přes ulici.
|
|
Předem bez mučení přiznávám, že jsem na vojnu šel bez ideálů
a snad i bez iluzí. Skutečnost však předčila i má nejčernější očekávání. Je
také nutné napsat, že jsem prožil v kasárnách pouze tři měsíce. Ovšem ty první,
které stojí nejvíc za to. Nevím, jaké je být "mazákem" a nelituji toho. Můj
pohled je nejspíš právě o to černější. Nechci odradit od nástupu vojenské
služby. Jen připravit trošku jiným způsobem než popisem veselých příhod. Tím
nechci říct, že by na vojně nikdy nebylo veselo. To ono je, ačkoli je to mnohdy
humor drsný až morbidní, "chlapský". Jaký tedy je ten "zelený svět" za
červeno-bíle pruhovanou závorou v bráně?
Hodně hlasitý. Na vojně se křičí, ba přímo řve. Dlouhé chodby vojenských ubytovacích
prostor by snad nezasvěceného pozorovatele sváděly k závěru, že je to proto,
aby všichni slyšeli ono důležité sdělení, které v sobě nese hlas řvoucího.
Omyl. Jen málokdo z vašich nejbližších nadřízených, vojáků základní služby, si
dá tu práci, aby jeho povely byly "jasné, zřetelné a srozumitelné" (jak
požadují vojenské předpisy). Hlasitost povelu vám dává jasně a zřetelně najevo
jediné: kdo tady velí. Abyste nepropadli bludu, že armáda v demokratickém státě
je nějaký holubník či dokonce diskusní klub. Až časem se vojín naučí oddělovat
obsah, který pro něj může i nemusí být podstatný, od formy povelu, kterou zcela
ignoruje, jinak by se musel zbláznit.
Největším nepřítelem vojáka naší armády v době míru je nepořádek. Na vojně se uklízí
neustále. Kupodivu je také neustále co uklízet, jinými slovy: nepořádek je vždy
a všude. Voják je živočich značně nečistotný. S bojovým pokřikem "rajóny" se
proto na vojně vstává i uléhá. O lásce vojáků k uklízení svědčí především stav
úklidových nástrojů - košťat, rýžáků, hrábí, kýblů, hadrů. Najít nezlomenou
násadu, neprokopnutý kbelík a čistý hadr je téměř nemožné. Nikdy také není
kýblů a košťat dostatek pro všechny, kdo jsou k úklidu určeni. Dvojnásob to
platí ve chvílích, když mají uklízet všichni. A to se nechci zabývat tím, že
služebně starší kolegy nikdy zaručeně uklízet neuvidíte.
Největším strašákem vašich nadřízených je voják, který nemá co dělat. Situace, že by
voják seděl v době zaměstnání, prostě nesmí nastat. A tak dostanete za úkol již
desetkrát zametený chodník zamést znovu či otřít posté stejný parapet. Není
divu, že se touto metodou docílí zaručeně jediného efektu, a to toho, že voják
je mistrem v "zašívání se". Nevím, je-li to součástí výcviku z taktické
přípravy a pohybu vojáka po bojišti, ale po několika týdnech na vojně se
dokážete schovat a zamaskovat i v těch nejnemožnějších prostředích a situacích.
Na vojně se pospíchá. V prvních týdnech jste všude pozdě, nic nestíháte a podobně.
Vždy je vám to patřičně připomenuto a nechybí postrašení zajímavými tresty.
Pospíchá se však především proto, abyste pak někde půl či celou hodinu stáli
nastoupeni a čekali. Nesmíte se moc pohybovat a ošívat, o vzájemném rozhovoru s
kolegy okolo vás nemůže být řeči. Čekáte v dešti, mraze, vedru a minuty se
vlečou, čekáte a nikdo neví na co. Podobné čekací nástupy jsou zvláště oblíbené
k večeru, v době vašeho osobního volna. Co je lepšího, než si tak postát,
nevědět proč a být po půl hodině propuštěn, aniž by se cokoliv událo? Pospíchá
se, aby se mohlo čekat. A čeká se, aby se to víc mohlo pospíchat.
O mnoha pravidlech, zákazech a nařízeních se dozvíte teprve ve chvíli, kdy je porušíte.
Poznáte to podle již zmiňovaného řevu a také podle trestu. Zaručeně si však
zapamatujete, co jste udělali špatného. Oč nepříjemnější však taková situace je, odnese-li váš
přestupek s vámi celý kolektiv. Kolektivní vina (a nezjištěný viník) je zcela
běžná.
Snad už jen poslední poznámka. Budete muset dodržovat mnoho více či méně potřebných
předpisů a řádů. Na tom není nic tak špatného. Ale vyžadovat to po vás budou
lidé, kteří tyto řády a předpisy porušují. Tak na-příklad to, abyste měli
všechny knoflíky zapnuté, po vás bude žádat člověk, který nemá zapnutý knoflík
ani jeden. No co, knoflíky - prkotina? Ale je-li to jedna věc z mnoha?
Pokud si myslíte, že právě vy tohle všechno zdola (!) změníte, verbířům se klidně
upište. Ale rány na duši zhrzených reformátorů se hojí jen pomalu a těžko.
|
|
|
|
Domov odpočinku ve stáří
MYSLIBOŘICE
675 60
Tolikrát napsaná adresa - babičce Kuřimské, Musilové,
Honzovi, Davidům, Šutkáčům.
DOVS - Myslibořice je jedním ze středisek Diakonie, takový zámeček s docela velkým
parkem a rozsáhlým hospodářstvím. Bydlí tu asi 150 dědečků a babiček. Jezdíme
sem každé prázdniny - někteří dovnitř dělat pečovatele, jiní pracovat na
zahradu a takhle v průběhu roku na víkendy. Posledně jsme tam byli s perníčky,
ty vozíme před Vánocemi. A taky jsme byli popřát babičce Musilové k
devadesátce. Babička Musilová sedí na vozíku, přivlastnili jsme si ji asi před
šesti lety, je moc milá a hlavně naše.
A teď k Davidovým. Vedou domov už deset let a
teď v létě by tu měli končit. Tak trochu k nim patřím. Fůra návštěv, velká
rodina, bydlení přímo v domově.
Seznámili
se v roce 1970 ve vesničce SOS Doubí, blízko Karlových Varů. Hledali se do
svých necelých třiceti let (kluci a děvčata času je dost - poznámka Heleny).
V druhém roce manželství měli už sedm dětí.
Jak k vám přišly všechny vaše děti?
Jenda: První tři jsme si vyzvedli v dětských domovech
sami, Pavla a Petra pak přivezla sanitka. Jízda sanitkou byla pro Petra
životním zážitkem. Za představou, že bude saniťákem, šel cílevědomě celý život.
Teď pracuje jako "zdravotní sestra" v rehabilitačním středisku a má čerstvá
dvojčata. Ale otázka možná mířila spíš, jak se to stalo, že po roce a půl
manželství jsme měli už šest dětí. V Krnově jsme se stali pěstounskou rodinou a
k již zmíněným pěti se nám narodil Jakub. Narodil se nám, ale Helena ho
odnosila. Pak už jsme se o nošení dětí trochu dělili.
Nejdřív
bydleli Davidovi v Krnově - velký otevřený dům, spousta návštěv a akcí, dobré
sborové zázemí. Pak Jenda dostává místo vedoucího domova v Myslibořicích, a tak
se stěhují. Do docela malé od světa odříznuté vesničky.
Jaký byl přechod z Krnova?
J: Pro mě nádherný, já jsem to měl vymodlené, tedy jako
odpověď na modlitby. Přitom to bylo asi poslední místo, kam jsem
chtěl jít.
H: Pro mě těžký, ani jsem si nemyslela, že to tak bude, netušila jsem, jak hluboko
jsem v Krnově zapustila kořeny.
S čím byli asi největší potíže ve vaší práci tady v
Myslibořicích?
J: Rozhodovat o lidech - toho přijmeme, tamten musí počkat.
Nebo: ten má nesnášenlivého spolubydlícího, a my nemáme jinde místo. Pak taky
vidět, jak kolektiv ostrakizuje ty obětavé křesťany, kteří sem přišli pečovat.
H: Nebylo nejtěžší ani největší. Těžké bylo bydlet uprostřed
nahromaděné bolesti, křivd, hořkosti, nemocí, čekání a smutku.
Co byste si přáli od nového vedení?
J: Aby doplnilo mé chyby či doplnilo to, co plynulo z mých
handicapů. Ale ze všeho nejvíc, aby to byli lidé citliví k slabým. Aby věděli,
že jsou za ně odpovědní Bohu a že jemu jsou právě tito nejblíž. Aby v nich
viděli samotného Ježíše.
H: Aby byli lepší, než jsme byli my.
Čeho si nejvíc ceníš na Heleně/ Jendovi?
J: Života z víry, z dobré rodinné tradice rozvíjené osobními
zkušenostmi. Síly její osobnosti, unese podpírat mnoho lidí. Toho, že je stále
krásná.
H: Že to se mnou vydržel téměř 30 let. Vážně "?
Vaše nejhezčí dovolená?
J: Ta, co bude, ale i ty co byly v posledních letech, už jen
sami ve dvou nebo s většími dětmi.
H: Tři týdny v Locarnu ve Švýcarsku.
Můžete doporučit něco ke čtení?
J: Johnsnovy Dějiny křesťanství. Objevujeme, že svět není jen
česká kotlina. Například o husitství tam není ani slovo.
H: Každý den Bibli.
Když jsme u té Bible, máte nějaké oblíbené místo?
J: 1. Janova, čtvrtá kapitola, chtěl jsem se ji naučit
zpaměti, máme odsud svatební verš, ale učení zpaměti nepatří k mým silným
stránkám.
H: "Nenechám tebe, aniž tě opustím."
Co byste chtěli ještě říct?
J: Kristýna mi napovídá diakonát. Ano, kdo touží dělat
sociální práci - nebo jinou bohulibou činnost s církevním pověřením, ten se
může ucházet o Diakonát ČCE. ČCE má tento úřad zřízený vedle úřadu
kazatelského, jako i řada nejrůznějších církví. Informace visí na každé faře a
církevní škole. Než si jich všimnou faráři a budou o nich kázat, uplyne dost
vody. Ale Duch svatý může být rychlejší.
H: Cítím, že je důležité vytrvat - v přátelství, ve škole,
ve víře, v manželství, v dobré práci.
Helena to tak dobře
ukončila, že nevím, co bych ještě měla dodat. Přála bych vám, kteří to čtete,
abyste každý mohl ve svém životě potkat takovou prima bandu a takové manžele,
jako jsou Davidovi. Čímž jim děkuju za to, čím jsou pro mě. A za tenhle
rozhovor. Hodně síly a radosti vyprošuje Krista.
Chan-Šan byl čínskej mudrc,
kterýmu už začalo lízt velký
město a celý svět krkem, a tak se vším najednou seknul a zašil se do hor a
jedinej člověk, se kterým se kamarádil, byl zenovej blázen Š'Te, velkej
srandista, jehož práce spočívala v zametání kláštera rýžovým koštetem. Š'Te byl
taky básník, ale většinou si to ani nepsal. Chan-Šan čas od času slezl ze Studený
hory, oblečenej do šatu z kur, šel do teplý kuchyně a čekal, až dostane nějaký
jídlo, jenže žádnej z mnichů mu nikdy nic nedal, protože nechtěl vstoupit do
řádu a nechat se třikrát denně volat zvonem k meditaci."
(Jack Kerouac, Dharmoví tuláci, str. 25, Praha 1992, v
překladu Josefa Rauvolfa)
Už je
to pár let, co jsem dostala Básně z Ledové hory od tohohle Chan-Šana. Nikomu ji
nedám, nepůjčuju ji, nanejvýš jednotlivé
básně přátelům opisuju nebo pro ně celou sbírku koupím (stane-li se, že
ji ještě nemají). Chan-Šan je vážně vtipný a "má zásahy". A když o jeho
myšlenkách otevřeně přemýšlíte, mohou dokonce působit úlevně: když činí věci
prostší a přitom hlubší. Z literárního hlediska nebýval tento buddhistický
básník a myslitel čínskými dvorními učenci považován za autora skvostu poezie a
jistě ho neoblibovali ani ti "hrdinové kultury", jež si bral na paškál. Ale
Chan-Šan, přestože se posmívat uměl, nepěstoval zlobu, ale moudrost, jejíž
prostotě mu za model stála příroda. Anebo to, co v drsné pravdě života v jejím
lůně mohl zaslechnout jasněji, nerušeněji o samotném Smyslu.
Takže
žádné lyrické veršovánky ani úlitby formálním rafinovanostem. Je zvláštní, jak
jsou tyto přes 13 staletí staré básně moderní. Jsou krátké, výmluvné, dynamické
v tom, jak po-dávají myšlenku a jak ji často překvapivě nechávají čtenáře či
posluchače uchopit. Mladé, staré, křesťany, nekřesťany, zkrátka, kdo má uši k
slyšení nebo oči ke čtení - a to srdce k myšlení.
(Chan-Šan, Básně z ledové hory, vydala DharmaGaia,
Praha 1996, uspořádaly, přeložily a poznámkami opatřily Alena Bláhová a Olga
Lomová.)
Za našich časů se vyskytují lidé
kteří nejsou dobří, ale ani zlí.
Co to znamená, být pánem v domě,
nevědí
jak hosté bydlí hned tu, hned onde.
Ti však, kdo tráví čas tímto způsobem
nejsou víc než bezmocní zabedněnci.
I když i oni v sobě nosí magickou věž přesto vedou jen otrocký život.
34.
Vidím člověka, jenž druhé podrazí
jako někoho, kdo nese koš s vodou.
Ať běží domů seberychleji
co zbude v koši, až tam dorazí?
Pozoruji-li člověka, který je podváděn
jeví se mi jako pažitka v zahradě.
Denně ho dočista oškubou
v kořeni však stále zůstává on sám.
20.
Od Chan-Šana jsou tyto řádky
slova, jimž nikdo nevěří.
Sladký je med a každý si rád lízne
jak nepříjemně chutná hořký lék.
Co se vám líbí, je důvodem k radosti
co se vám protiví, budí nenávist.
Podívejte se však na ty loutky
po jednom jediném výstupu si
nezahrají víc.
|
|
|
Internet vám pomáhá i v otázce
nalézání spojů. Samozřejmě všechny z nich lze vytisknout. Kdo
ví, co umějí nadělat různé dodatky v jízdních řádech, ocení vše minimálně
dvakrát, neboť služby jsou při každé změně aktualizovány...
Pro
nalezení všech spojů vlakových i autobusových ze všech stanic v celé ČR slouží
adresa
www.jizdnirady.cz/
, která je navíc zaštítěná ministerstvem dopravy.
Stejnou službu rozšířenou o jízdní řády několika evropských zemí i řady českých
městských hromadných služeb nabízí
www.vlak-bus.cz/. Další řády, včetně
lodních, skýtá stránka
www.odjezdy.cz/. Jízdní řády pro dopravu určenou
vozíčkářům najdete na
www.pvtnet.cz/www/jizdni.rady/.
Kompletní jízdní řád pražské hromadné dopravy naleznete na
www.dp-praha.cz/tt/. Zde si můžete najít odjezdy všech autobusů a tramvají ze
všech stanic.
Pro milovníky železnice a všeho kolem ní je určena adresa
http://semafor.proweb.cz/.
Kdo už někdy stopoval či rád "nabírá", má možnost vše trošku
předpřipravit.
Na adresách
www.autostop.cz či
www.interauto.cz/autostop.htm
může místo v autě nabídnout či se o něj přihlásit. Cena je většinou smluvní.
1) Tak, vymyslete si
libovolný počet vlastností a stavů (roztěkanost, přímost, zamilovanost...),
napište je na lístečky a rozdejte děckám. Každý, kdo dostane lísteček, musí
předvést zcela krátce pantomimicky uvedenou vlastnost. Ostatní si zapisují
domněle správná řešení. Na závěr
řešení přečtěte. Nezapomeňte si pro sebe nechat původní papír a dodržovat
pořadí předváděných vlastností.
2) Rozdejte papíry a
tužky, ať každý nakreslí své vymyšlené strašidlo. Toto nějak nazve a název
napíše na zvláštní lísteček, který vám dá.
Poté rozložíte strašidla po stole, očíslujete a budete číst
jednotlivá jména. Děcka si je budou na papír přiřazovat. Pak se tvůrci
strašidla přiznají ke jménům svých strašidelných miláčků.
P.S. zkuste nedávat nápadně jednoduchá jména, jako např.
chlupaté kouli - Chlupatá koule.
|
|
Tentokrát se podíváme do kinematografie francouzské, která
od šedesátých let společně s italskou nese hrdě standartu zástupců evropského
filmu. Ač už italský ani francouzský (a žel ani polský) film není tím, čím
kdysi býval (a na jejich místo se dostává zejména kinematografie skandinávská),
přesto se čas od času objeví film, který rozhýbe stojaté vody, kritikové mají o
čem psát a dámy z "vyšší společnosti" o čem diskutovat. Tímto filmem je, mám za
to, i Pornogafický vztah. Název nese dostatečně skandální, aby přitáhl do kin.
Žel ti (!slintavci"), které přiláká zejména slovo "pornografický" v názvu, musí
být nutně zklamáni, a proto je jim hned zde, na počátku, razeno, aby raději
navštívili nejbližší videopůjčovnu překypující oblíbeným žánrem a vyhnuli se
tak zklamání, které je zastihne v sále kina. Pro lid čtoucí Bratrstvo je to
zároveň uklidněním, že jejich oblíbený časopis se dočista nezvrhl a z
nedostatku jiných témat se nezačal
zabývat "čuňačinkami." Pornografický vztah je totiž několikrát méně o sexu
(natož o pornografii) než řadová produkce v hlavním vysílacím čase na
kterékoliv z našich televizí. Komické je, jak se názvu zalekl americký cenzor a
pro dobro podnikání nazval film bezpohlavně "Potíže s láskou." Americký divák,
zdá se, nesmí být pobouřen dříve, než jde do kina. Ještě by nám ti zhýralí
evropští intelektuálové přinášeli problémy, kterým nerozumíme, které nechceme a
nebudeme se jimi zabývat. To tak!
Děj filmu je
opravdu velmi prostý (to neznamená hloupý či povrchní) a dá se vypsat několika
větami: Někdo o tom jen sní, jiný i podnikne náležité kroky. On a Ona se prostě
pomocí inzerátu sejdou, aby provozovali to, "o čem se strašně špatně píše."
Prostě jen pro "věc" samu. Bez nároků a závazků. Anonymně, bez toho, aby si
vůbec řekli jména. Vždy jedenkrát týdně v tom samém čase, na tom samém místě.
Věci se však nevyvíjejí dle
předpokladů. Objeví se něco, co nečekali a co je připraví o bezstarostnost
dosavadního setkávání. Něco, co je postaví na křižovatku, a Oni se buď budou
muset vydat jiným směrem než dosud, a nebo každý zvlášť. A situaci lidí na
křižovatce známe...
Téma zakázaných
(či podivných) vztahů jistě není v kinematografii ničím novým. Sexuální život
ve všech podobách a odstínech byl jistě mnohokrát zmapován, a to jak v
oficiálním proudu, tak v onom "béčkovém". Leč většinou byl ochuzen o
naléhavost. Režisér si buď pouze nezávazně pohrával s "lákavým tématem" a
ukazoval jeho příjemné aspekty a nebo nutil diváka nořit se do stále
sebedestrukčnějšího jednání obou (kdyby jen to!) protagonistů. Témata jako
vztah a neplánovaná (!) láska jaksi na přetřes nedošly. Inu, kdo by se tím
zabýval! Kdo by se na to díval... Je
docela možné, že lidé dnes považují dobu za vymknutou z kloubů, že již není
nic, jak kdysi bývalo...
autority neplatí... morálka skomírá... Přesto však může (a proč
ne?) vstoupit do života lidí něco, co jej převrátí, i když jej původně vzali za
opačný konec, než by pro ně bylo dobré. Konec konců, v duchu si to přeje každý
z nás.
P.S. Když režisér Frédéric Fonteyne uváděl tento svůj film na letoším
Febiofestu, vyzval diváky, aby ti, kteří přišli za něčím pikantním, raději
opustili sál, nedočkají se totiž. Neodešel ani jediný!
|
|
|
|
Solo recitace:
G7 |
C7 |
Abraham ten jednou vyše |
l do neznáma (Jo?) |
G7 |
C7 |
Tak jsem se to o něm v prvn |
í Mojžíšově dočet (Ahá!) |
V týhle věci on byl na to stejně s náma (No tak to jo)
I když to byl tehdy jinej letopočet (Hmmm)
Ač se nezdál, byl v balíku tenhle nomád (Hm hm)
A s ním všechny jeho děti vnuci ba i prapravnuci
On měl totiž mnohem víc než jenom stádo hovad (Jo!)
G7 |
C7 |
Takže stojí za to žádat |
o restituci (Nó jó!) |
|
Ref.:
Josef Heli Mathat Levi Melchi Janai Josef Matathias
Amos Nahum Esli Nagai Mahat Matathias
Semei Josech Joda Johanan Resa Zorobabel
Salatiel Neri Melchi Addi Kosan Elamadam
Admin Arni Chesróm Fares Juda Jákob Izák
Abraham
Otče Abrahame ...
A
Otče Abrahame |
|
pro snazší vytištění si můžete tuto píseň
otevřít v novém okně, nebo
stáhnout jako zip soubor!
|
|
|
oznámení
|
|
|
29.6 - 6.7.2001
Vedení:
Biblická řada:
Tématická řada: |
KURZ PRO STARŠÍ MLÁDEŽ (od 17 let) - Křížlice
Pavel SKÁLA
"EVANGELIUM PODLE JANA" - Daniel ŽENATÝ
"CARL GUSTAV JUNG"
Má nám, jako křesťanům, co říci ? - Vendula GLANCOVÁ |
6 - 13.7.2001
Vedení:
Biblická řada:
Tématická řada: |
KURZ PRO MLADŠÍ MLÁDEŽ (14 - 17 let) - Křížlice
Filip KELLER
"NOVOZÁKONNÍ POSTAVY" - Pavel JANOŠÍK
"MÁME NĚCO SPOLEČNÉHO ?"
(Etika světových náboženství) - Aleš MOSTECKÝ |
13 - 20.7.2001 |
PRO PŘDKONFIRM.MLÁDEŽ (12 - 14 let) - Křížlice
(Kurs pro ty, kteří mají před konfirmací a ještě se takové akce nikdy
nezúčastnili, omezená věková hranice !!!) |
Vedení:
Biblická řada:
2. předn. řada:
3. blok: |
Jakub KELLER
"PŘEDKONFIRMAČNÍ PŘÍPRAVKA" - Jiří KUČERA
"O VÍŘE A PÍSNIČKÁCH" - Pavel POKORNÝ
"INTERAKTIVNÍ HRY" - Jonatan HUDEC |
20 - 27.7.2001
Vedení:
Biblická řada: |
MEZINÁR.KURZ PRO MLÁDEŽ (od 16 let) - Křížlice
(Vše probíhá v angličtině !!!)
Irena ŠKEŘÍKOVÁ
"HOW DO WE SEE THE BIBLE AND HOW DOES THE BIBLE SEE US?" - The oldest
interactive book
We will try to see if our world
of internet chatrooms can meet with five biblical stories. Will we understand
each other ? - Tomáš PIŠTORA |
Tématická řada: |
"WHO ARE WE? READING ART"
Can you learn about yourself and
others through Art? This question has been addressed by artists throughout
time/history. We will explore this theme through the eyes of (artists) as well
as art therapy techniques.
Stacey PIŠTOROVÁ |
3 - 10.8.2001
Program: |
KURZ PRO MLÁDEŽ (16 - 25 let) - Hradiště u Nasavrk
(Maximální počet účastníků je 15 !!!)
"BIBLODRAMA" - Intenzivní práce s biblí ve skupině. Zpracovávání
biblického příběhu slovně (čtení, rozhovory, asociace, vzpomínky, sny...)
neverbálně (hra s barvami, s hlínou, s tělem, pohybem).
Potkávání biblického textu v kontextu mého života. Setkání
s druhými lidmi a jejich příběhy. Počítá se s osobním zapojením účastníků a
ochotou se sdílet.
Připravují : Ruben KUŽEL a Stanislava STEINEROVÁ |
Vedení: |
v jednání |
Kurzovné: Křížlice 940,- Kč (pracující), 835,- Kč (studenti)
Hradiště 1135,- Kč (pracující), 1030,- Kč (studenti)
Přihlášky adresujte na ÚCK ČCE, Jungmannova 9, box 466, 111
21 Praha 1
|
Bratrstvo, evanglický časopis pro mládež. Vydává Synodní rada
Českobratrské církve evangelické. Redakční kruh řídí Zdeněk Šorm.
Grafická úprava Zdeněk Šorm. Technická redakce Marie Stolařová.
Adresa redakce a administrace: Jungmannova 9, 111 21 Praha 1, e-mail:
bratrstvo@srcce.cz
Internet: http://bratrstvo.evangnet.cz
Webmaster:
Martin Šanda (Amis)
amisnet@atlas.cz
(následující údaje se týkají tištěné podoby časopisu)
Celoroční předplatné 120,- Kč, jednotlivé číslo 12- Kč.
Tiskne Sprint servis, Praha 6.
Podávání novinových zásilek povoleno Českou poštou, s.p.,odštěpným závodem
Praha
č.j. Nov 5271/95 ze dne 4. 7. 1995.
Přidělené registrační číslo F 5092.
|
|
|
|
|
Vaše postřehy, připomínky, reakce a podobné věci:
|
|