[VRCHNÍ ČÁST STRÁNKY]
   
 Diakonie
logo diakonie Co to k čertu je ta
Diakonie

 Eva Balcarová a Petr Neumann

ilustrační foto (kliknutím zobrazíte foto ve větší velikosti) Milí přátelé,
    když jsme položili otázku "Co je to diakonie?" na přednášce v jedné ne-jmenované škole, dostalo se nám kromě jiných odpovědí, že to budou nejspíš sušenky pro diabetiky nebo spolek pro lidi odkázané na dialýzu. Abychom preventivně zamezili nebezpečnému šíření těchto, samozřejmě mylných, informací, rozhodli jsme se vám během tohoto roku vysvětlit, jak to s tou cukrovkou v Diakonii doopravdy je.
    Těm z vás, kteří už vědí (doufám, že vás je většina), že slovo diakonie pochází z řeckého diakonein = sloužit, že dělat diakonii znamená v dnešní době poskytování sociálních služeb v křesťanském kontextu, těm, kteří zaznamenali, že Diakonie je nestátní nezisková organizace, která tyto služby provozuje, že má ve znaku korunu a kříž v modré barvě (symbol vítězství Krista nad smrtí) a těm, kteří tuší, že Diakonie ČCE je součástí právě té naší ČCE, tak vám všem bychom chtěli vaše znalosti ještě dále rozšířit.
    A těm, kteří se na Diakonii dívají nedůvěřivě a domnívají se třeba, že je tato organizace zkostnatělá, s klientelou i personálem ve věkovém průměru nad 70 let a s minimálně jedním nejlépe kombinovaným postižením, bychom se rádi pokusili jejich dojem pozměnit.
    Zkrátka bychom vám chtěli v příštích deseti číslech přiblížit práci Diakonie ČCE v různých oblastech její činnosti.
    V každém čísle vám představíme nějaký typ diakonické práce a budete-li mít dotaz, touhu poznat nás a naše střediska osobně nebo zaslat propagační materiály, obraťte se na ústředí
 
Diakonie ČCE,
Belgická 22, 120 00 Praha 2
E-mail: ustredi@diakoniecce.cz
tel. 02/22 51 22 45,
a ptejte se na jakoukoli Evu
(Balcarová, Dědková, Grollová).
 
Příjemné počtení přeje
Eva Balcarová - pracovnice ústředí



 
 
Jaroměř a Rokycany
 Petr Neumann

Petr Neumann DIAKONIE
    Českobratrská církev evangelická je již 11 let patronkou své Diakonie. Ačkoliv tak dlouho už Diakonie existuje a mnohdy má tak úzké vazby na farní sbory, potažmo na nejvyšší orgány církve, nikdy nelze říci, že o "té" Diakonii víme všechno. Pochopitelně. Církev i Diakonie mají institucionálně svůj život, své procedury, své náplně, své lidi. Ačkoliv je ČCE zřizovatelkou Diakonie, snadno lze dokázat, že na této půdě probíhá služba církve nikoli té naší, ale obecné. Ne, nejsou všichni zaměstnanci křesťané, ale je jich dost a z různých denominací. Ti "ostatní" zde, v Diakonii, nacházejí možná něco, co jinde není. Totiž naplnění určitého poslání praktickou službou člověku a snad? především? určitě? lásku. A to jak ze strany zaměstnanců, tak i uživatelů služeb.
    Několik místních sborů po celé České republice se rozhodlo vybudovat střediska s různými zaměřeními. Jsem po-ctěn pohovořit o dvou z nich. O středisku Milíčův dům v Jaroměři a o Středisku Přemysla Pittra v Rokycanech. Ti bystřejší a znalí okamžitě pochopí - něco je spojuje (!):

  • Úžasná bělost prádla
  • Nevaž se, rozvaž se
  • Úplně něco jiného
Ano, "C" je správně! A je toho vícero. Ale jedno zejména, totiž péče o "děti a mládež ulice".

Jde o poselství Přemysla Pittra

    Přemysl Pitter byl dozajista poslem Božím. Dokázal "neomylně poznat, kterým dětem je v danou chvíli třeba pomoci" (LN, čtvrtek 23. listopadu 2000, Legendy 20. století, str. 32). Cílem těchto dvou zmíněných středisek nebylo kopírování Pittrova díla. V rozsahu my, maličcí, nejsme porovnatelní. Ale právě že dílo Přemysla Pittra je živoucím poselstvím, stále v něm obsahově nacházíme spoustu společných znaků a momentů.
    V prvorepublikovém pražském Bronxu - Žižkově - dal Pitter postavit Milíčův dům pro děti, které by tehdy neměly jinou šanci k trávení volného času, než tu "svou" ulici. Nabídka alternativy znamenala pro mnohé z nich životodárné vy-koupení a motivaci do budoucího života. Olga Šplíchalová - Havlová, první dáma polistopadového Československa, původní Milíčův dům poznala také...
    Minulý režim Přemyslu Pittrovi nepřál. Život v tom původním duchu žižkovského Milíčova domu postupně zanikl. V jakémsi odkazu obživl po mnoha letech. Přesně v prosinci roku 1992 v Jaroměři. I tam se totiž objevil fenomén dětí, které nejsou nikde (a nikým) organizovány. Buď nechtěly anebo nemohly. Obojí přístup se ale na ulici mění v jedno - ohrožení. Terminologicky "ohrožení sociálně-patologickými jevy". Na ulici totiž nejsou výchovná pravidla, ale pravidla silnějšího, party, dealera... Důvodů, jak a proč se dítě dostane na ulici, je více. Například ten, že rodiče nejsou dlouhodobě schopni reagovat na aktuální stav svého dítěte.

Co s takovými dětmi...

    Nejen s dětmi, ale i s mládeží. Nejdříve je důležité zmapovat, kde se nejvíce setkávají, čím žijí, jak se baví, jaká pravidla mezi nimi fungují. ilustrační foto (kliknutím zobrazíte foto ve větší velikosti) K tomu slouží street work. Doslova uliční práce, tedy práce v terénu, mimo vyhřátou kancelář. Streetworker - terénní pracovník - se k dětem a mládeži snaží přiblížit, oslovit je a nabídnout jim alternativu. Pracovník se tak stává prodlouženou rukou střediska sociálních služeb. Tomu říkáme "nízkoprahové centrum". Přímo navazuje na uliční práci a dle názvu samotného je patrné, že jeho "nízký práh" umožňuje vstup těm, kteří by jinam třeba ne-vstoupili. V nízkoprahovém centru platí v prvém řádu jiná pravidla, než v rodině. I žák se musí učit postupně, aby toho na něj nebylo zpočátku příliš. "Výuka" je také zvláštní. Odborně je to "sociální pedagogika" - výuka sociálních dovedností hrou, zážitkem. Po osvojení základních pravidel přicházejí postupně další a další. Z dítěte ulice se pomalu může stát člověk, který je schopen nejenom akceptovat a dodržovat společensky "zdravá" pravidla, ale také přicházet s něčím svým, svou aktivitou. Tak se pomalu rodí různé svépomocné a komunitní aktivity, které už nakonec přesahují jedince samotného. Dotýkají se širší skupiny lidí, lokality, města... Vzniká tak něco, čemu se říká "občanská společnost".

Jde nám o vztah

    Náplní nízkoprahového centra tedy není pouze poskytování sociálních služeb, ale zejména nabídnutí chráněného prostoru pro zdravé sebeuplatnění. Tak v jaroměřském Milíčově domě vznikla taneční a hudební dílna, čajovna, hudební zkušebna, výtvarná dílna, mateřský klub, skate klub, filmový klub... atd. A ještě je tu něco, co toto centrum odděluje od "běžného" pracího prášku, pardon, zájmového kroužku: Centrum není postaveno na nabídkách aktivit, ale na vztazích s návštěvníky, kteří aktivity sami tvoří. Asi také proto Milíčův dům navštěvují mládež a děti české i romské dohromady.

Mýtská ozdravovna

    V červnu letošního roku vzniklo odloučené pracoviště merklínského střediska Diakonie - Středisko Přemysla Pittra v Rokycanech. Zatím nemá svou vlastní právní subjektivitu. Tu, věříme, získá na jaře 2001 rozhodnutím synodu. Tato "maličkost" nezabránila tomu, aby se dveře dětskáho klubu slavnostně otevřely již na podzim - 5. listopadu 2000. Rokycanské středisko je tedy diakonickým dítětem, obsahem je Milíčovu domu bratrem a názvem dokonce otcem. Rokycanským je totiž Přemysl Pitter znám svou "Ozdravovnou" v nedalekém Mýtě. Tam byla skrýš a azyl nejdříve německých, pak židovských dětí v dobách, kdy o žádné z těchto dětí "nebyl zájem".

Společenské stigma: Předsudek

    Až jednou půjdete po ulici, uvidíte nějaké děcko nebo mladíka, jak zrovna dělá něco, co se vám nezdá, nezatracujte ho. Mnohdy právě od nás, dospělých, dostanou nálepku "darebák", "kriminálník" či něco podobného. S tou nálepkou nebo stigmatem pak žijí chtě nechtě. Dostanou-li od nás seriozní šanci, tedy ne něco, co si my pod šancí představíme, ale co šancí skutečně je, existuje reálná možnost pozitivního vývoje. Vyzkoušel si to Přemysl Pitter, jaroměřský Milíčův dům, mnozí další včetně Krista Pána samého, zakoušíme to i v Rokycanech. Největší bariérou pozitivního zlomu nejenom ve vývoji dítěte (!) je právě předsudek.
       Autor je koordinátor projektu.


 
 
 
 Rodinné stříbro
Neděle - nedělej
 Kristýna Žárská

     Chtěla bych vám trochu přiblížit letošní vedlejší tematickou řadu. Měla by být ve všech číslech a zabývat se co nejpraktičtěji otázkami běžného života křesťana. Nazvali jsme ji Rodinné stříbro - vyjadřujeme tím, že se chceme zamýšlet, zda jsou určité typické znaky evangelíka minulých generací ještě dnes nosné.
    Téma neděle se v průběhu roku objeví ještě jednou a bude se mluvit už jen konkrétně o bohoslužbách. Příště se můžete těšit na Děláme to všichni, děláme to rádi (naše všední prohřešky) a jako u všech rubrik i u této uvítáme vaše nadšené či kritické ohlasy.

S nedělí na věčné časy
 Dan Žárský

    Podobný nadpis jsem použil v docela nedávné době. Na Vsetíně jsme korunovali valašského krále a v jednom místě jsme nechali instalovat nápis "S Boleslavem Polívkou I. na věčné časy". To byla recese. Ale jak je to s nedělí? Vskutku na věčné časy a nikdy jinak? S otázkou neděle se mi často vybaví vztah mezi všedním a svátečním. Mám dojem, že jsme prožívali všeobecný odklon od věcí svátečních. Nejen, že se v neděli nechodilo do kostela. Ony se hojně doháněly nedodělky všedních dnů. Ale i svatební obřady byly stále menší a kratší, podobně jako pohřební hostiny. I státních svátků jsme měli snad nejméně ze všech okolních národů. Vlastně neumíme pořádně slavit, zazpívat, rozveselit se, zastavit se v tom toku všednodennosti. A v této situaci se nám každý sedmý den nabízí. Člověče, není vše jen práce, starosti každodenní, dřina a lopota, učení. Slav přece neděli. Je tady od počátku připravena jako dar od Stvořitele pro tebe. Jen si vzpomeň. Nejsi tady sám. To je snad vyjádřením svatosti neděle, o níž čteme v desateru.
    Rád slavím neděli. A přece se mi loudí do její svatosti stále nové a nové výhybky. Dobře si pamatuji na dobu, kdy nebyly v neděli otevřeny žádné obchody ani večerky. Někdy se stalo, že jsme něco nutně potřebovali, ale byli tady sousedé, známí a pomohli. Často se nakonec zjistilo, že se bez toho či onoho dá do pondělí docela dobře vydržet. Dnes téměř neděli co neděli odskočíme do supermarketu a dokupujeme ony "životně" důležité věcičky pro naše životy či většinou spíše žaludky a oklešťujeme si tak onu výjimečnost, svatost odděleného dne. Z neděle čtyřiadvaceti hodinové se stává neděle jedno hodinová. Až tak "dlouho" trvají průměrné naše nedělní bohoslužby. A pak rychle domů dovysávat, dovařit, dopéci, douklízet a...
    V jedné písni se zpívá ...V neděli k nebi pozvedni hlavu, v pondělí hleď zas ztratit se v davu. Na nebi žijí andělé svatí, na zemi jiné zásady platí!" Pozorně si text přečtěte a zjistíte, že se jedná o přímou řeč. Takto chce s námi rozmlouvat a radit nám nikdo menší než ďábel. "Stačí jen ta hodinka. Vždyť od pondělka zase, jako už tolikrát před tím, pojedeš jinak." Kývneme mu? Když za mým pradědečkem na samotu Korábku přišli v neděli z velké dálky pěšky, že si odvedou býka, kterého si dojednali koupit, odkázal je na pondělí. A přitom stačilo jen vzít peníze a odvázat býka. Navíc se kupci trmáceli takovou dálku. Ale v neděli se přece nekšeftuje. A doslavil svatou neděli a zanechal nám důležitý odkaz. Vždyť chceme směřovat tam, kde jednou budeme slavit věčnou neděli. Tak se to učme, ať to umíme. Vždyť to bude již na věčné časy.

 
Čím jest nám neděle?
 Jan VI. Šebesta, Bratrstvo 1923

Těším se na neděli. Toto rčení slyšíte často a nejčastěji v sobotu. Nejvíce se těšíval žalmista, když říkával: Veselím se z toho, že mi říkáno bývá: Pojďme do domu Hospodinova! My co jsme z lidu Božího, tuším, že také často pláčeme nad svou vysněnou nedělí. Těším se na neděli - slyšíme mezi lidmi, zbystříme pozornost a jsme rozčarováni vidouce, proč se lidé těší na dar Boží. S příčin opačných, nežli čemu byl zasvěcen. Aby slou-žili tělu, smyslům, chtíčům, mamonu, jedním slovem knížeti tohoto světa. A přece, přiznejme se, že se těšíme na neděli. Neděle je dnem odpočinutí. Po šesti dnech pilné práce člověk potřebuje jednoho volného dne, aby nabyl nové síly. To jest požadavek přirozený a velmi si škodí, kdo ho nedbá. Nemenší péče vyžaduje i náš vnitřní duchovní život. Zda může býti pěstován, zabírá-li všechen čas všední práce a péče o vnější věci? Není lhostejno, jak strávíš sedmý den v týdnu a tím sedminu svého života. Každý den je vlastně den Páně a tím více jím má býti neděle, jež dává příležitost soustřediti srdce i mysl na věci Boží. Křesťan obléká se ve sváteční roucho, jako by chtěl říci, chci býti novým člověkem. Přemýšlí, jak jej Bůh vedl v minulém týdnu a děkuje mu. Posiluje se pro dny příští v náboženském shromáždění, kde skrze zpěv, modlitbu a kázání mluví k němu Bůh. Kdo jsa mladík nebo dívka, považuješ nedělní soužití s rodiči za překážku? Hřeší ten, kdo neděle využívá k vlastní toliko zábavě bez ohledu na svoji rodinu. Pověz mi, jak trávíš neděli a řeknu ti, kdo jsi. Musíme se s tím již smířiti, že svět v neděli nehledá království Božího, neboť ho nehledá po celý týden. My ale ve vší tichosti, v neděli shromažďujme se s Pánem Ježíšem. A kdyby se mne zeptali, co považuji za přední úkol naší mládeže, řekl bych: Uzdraviti v každém sboru těžce chorou neděli. Ukažte svou zdrženlivostí, co se v neděli nedělá. Ani za nejkrutějších okolností nedejme si nikým sáhnouti na neděli. Kdy nám se má přiblížiti Pán Ježíš, ne-li v neděli?

 
Anketa

Anketa proběhla zhruba před měsícem a to asi u třiceti lidí, větší půlka dotazovaných národnosti vsetínské. Byla provedena na přání autora níže uvedeného článku.
 
1)Považuješ učení za práci?
    Jak kdy : ano : ne
             1   :   1   :   1
"ano-když mě nebaví, ne když mě baví."
p.s.: Většinou mě nebaví
 
2) Co si myslíš o nedělním prodeji? Je to správné, že se v neděli prodává a chodí nakupovat?
Jak kdy 5%, asi ne 40%, jo 15%, ne 40%
ne (kromě večerek-potravin)
osobně mi to nevadí
 
3) Co děláváš v neděli?
(zhruba, struktura dne)
obecně: snídaně, kostel, oběd ( příprava, baštění), odpočinek, nákup, zakládání na sádlo, akce s přáteli, učení, výlet, spánek
"vstanu, pomodlím sa, pojím něco, udělám nějaků lehků prácu, poobědvám, odpočívám, povečeřám, idu spať"

   
 
 Internet
Malíři
 Martin Balcar

Mnoho galerií i umělců se již dnes prezentuje. Nejlépe je najdete přes vyhledavače - za všechny - na adrese Seznamu se k nim lehko dostanete přes http:// dir.seznam.cz/ Umeni/ Vystavy_ a_ Galerie/.
Národní galerie v Praze se prezentuje na adrese www. ngprague .cz/, zajímavé výstavy i autoři - včetně sprejerů - se dají najít na www.webprostor.cz/ spolecnost/ galeryart/ linky.htm.
Britskou Národní galerii v Londýně lze nalézt na www. nationalgallery .org.uk/, Skotskou národní galerii v Edinburghu na www. natgalscot .ac.uk/. Množství pařížských muzeí najdete na stránce www. paris.org /musees/.
Rembradtovo muzeum v Amsterdamu si můžete prohlédnout na stránce www. rembrandthuis .nl/, van Goghovo muzeum je možné vidět na www. vangoghmuseum .nl/
Petrohradskou Ermitáž si prohlédněte na www. hermitagemuseum .org/.
I tak je ovšem lepší vidět díla osobně.

 
 
 

 Mládež
Honzo, co to vůbec je ten COM?
Radka Včelná zpovídá předsedu COMu Jana Duse, faráře z Poličky

Honzo, co to vůbec je ten COM?
    Com je zkratka pro Celocírkevní odbor mládeže, tedy poradní odbor Synodní rady pověřený prací s mládeží. Většinu jeho členů (5 mládežníků a 4 faráře) volí jednou za dva roky zástupci mládeže ze seniorátů, pak k COMu také patří tajemnice synodní rady a jeden člen synodní rady. V tuto chvíli jsou členy COMu: Eva Drozdová, Marie Jirků, Hana Pfannová, David Balcar, Martin Balcar, Martin Fér, Jakub Keller, Ondřej Matějka, Honza Dus, Bonďa Blažková, Květa Šilarová a Daniel Ženatý.
 
K čemu je COM dobrý?
    Byli jste na sjezdu mládeže v Chrudimi? No vidíte, sjezdy jsou asi náš největší úkol. Pracujeme na tom celý rok. Začneme výběrem města, sály, jídelnami, tělocvičnami, pak mluvíme o hlavním tématu a zaměření jednotlivých přednášek, sháníme přednášející a nakonec všechno na místě organizujeme. Je s tím nejenom spousta přemýšlení, ale také psaní a telefonování, o které se starají především Bonďa s Květou.
    Kromě toho pomáháme připravovat kurzy pro mládež. Je jich spousta - čtyři v zimě a pět v létě - bývají určené buď pro starší nebo mladší mládež, jeden je dokonce mezinárodní s hosty z ciziny a přednáškami v angličtině.
 
Tak to jsou pravidelné každoroční akce. Chystáte něco navíc?
    Shodli jsme se, že bychom chtěli více podporovat sdružení mládeže ve sborech. Připravujeme pár věcí, ta první je trošku jinak pojatá porada delegátů mládeže. Letos nebudeme volit, to jsme si užili loni, místo toho nabízíme seminář pro každého, kdo chce pracovat s mládeží - skutečně pro každého, nejen pro oficiální delegáty. Uslyšíme o tom, co je možné s mládeží ve sboru podnikat, a pak si to vyzkoušíme v řadě různých dílen. Už teď si poznamenejte do kalendáře 31. března v Praze.
    Chystáme však i další věci: snažíme se navázat užší spolupráci se seniorátními odbory mládeže a připravujeme pro vás seznam literatury, která může být při práci s mládeží užitečná.
 
Jaké jsou tvé osobní představy, vize a plány?
    Můj nejsilnější dojem z naší práce s mládeží je, že jsme ukrutní amatéři. Nikdo z nás nepracuje pro mládež naplno, doslova si krademe kousky času - laici jako faráři. Před deseti lety to asi nešlo dělat jinak, dnes však, mám dojem, se mnohem více pozná, jestli děláte věci naplno a s určitou mírou profesionality, nebo to honíte na koleně.
    Já považuju za velmi podstatné, aby tu vedle nás byl člověk, který se cele zaměří na práci s mládeží. Jako COM už o potřebnosti faráře či farářky pro mládež mluvíme dlouho. Vidíme, že potřebujeme člověka, který by spojoval mládež různé spirituality v naší církvi, organizoval vzdělávání vedoucích mládeží, podporoval mládež v seniorátech, usiloval o ekumenickou spolupráci, hledal nové metody práce s mládeží... Mám dojem, že teď se nám daří tuto věc posouvat kupředu - synodní rada projednává právní rámec faráře pro mládež, květnový synod o něm bude jednat, my jsme právě teď oslovili zajímavého kandidáta... Držte nám palce!
 
Poslední slovo?
    Budeme rádi, když nám napíšete své nápady, náměty, připomínky, kritiku. Nejlépe e-mailem na adresu: mladez@evangnet.cz
 
 
 

 
 
 Křesťanští mučedníci 20. století
Mučedníci současnosti
 Dráža Havlíčková
fotografie soch mučedníků (kliknutím zobrazíte foto ve větší velikosti)

"Kdo je ochoten trpět pro svou víru, ať je to člověk malý či velký, Žid či pohan, křesťan či nevěrec, muž či žena, na tom vůbec nezáleží: kdo umře pro spravedlnost, umírá jako mučedník, obránce Krista." Jan ze Salisbury (1115-80)

    Na západním průčelí londýnského westminsterského opatství v deseti výklencích skromně postávají takové zvláštní sochy. Na první pohled působí středověce, ale když se na ně člověk pozorně zadívá, všimne si, že jedna postava má brýle, jiná zase tričko do půl pasu a navíc vypadají tak nějak povědomě.
    ;Ano, ten rozohněný muž uprostřed s malým černošským klukem u nohou je přece Martin Luther King a ten úplně vlevo vypadá jako Maxmilián Kolbe a také jejich společníci a společnice vypadají jako by v životě za něco bojovali, pro někoho se obětovali či někomu pomáhali.
    Tak jsem se na ně chvíli dívala, oni se dívali na mě a něco jsme si asi navzájem sdělili.
    Potom jsem se dozvěděla, že jsem měla tu čest s mučedníky 20. století.
    Asi o měsíc později jsem se schovala před deštěm do jednoho liduprázdného antikvariátu a tam jsem mezi starými a nevábnými knihami objevila jednu zcela novou s měděným obalem. Už to mě zaujalo a navíc to byla kniha o křesťanských mučednících 20. století.
    Otevřela jsem ji a zase se na mě dívaly ty zvláštní, jakoby obživlé sochy, které z výklenků westminsterského opatství kolemjdoucím zvěstují své mučednické evangelium.
    Ano, Maxmilián Kolbe, vedle něho Manche Masemola, Janani Luwum, Vévodkyne Alžběta Ruská, Martin Luther King, Oscar Romero, Dietrich Bonhoeffer, Ester John, Lucian Tapiedi a Wang Zhiming.
    Tu knížku jsem si samozřejmě koupila a přečetla.
    Životy těch deseti mučedníků mi připadaly natolik inspirativní, že jsem se rozhodla pozvat tyto osobnosti z westminsterských výklenků na stránky Bratrstva. V každém čísle se vám pokusím představit jednoho mučedníka, jehož život i smrt jsou větší než výklenek na westminsterském opatství.

Jak se mučedníci dostali
do westminsterských výklenků?

    Tento nápad vznikl již v roce 1973, kdy započala rekonstrukce celého exteriéru westminsterského opatství. Tehdy si restaurátoři povšimli několika prázdných výklenků na západním průčelí a měli pocit, že rekonstrukce nebude zcela dokončena, dokud v těchto výklencích nebudou stát nějaké sochy. Otázkou bylo, jaké sochy.
    A tak v letech 1990-92 vyplnili šest výklenků v horní části průčelí čtyřmi novozákonními světci (Panna Maria, Sv. Jan, Sv. Petr a Sv. Pavel) a dvěmi středověkými světci, kteří mají nějakou spojitost s opatstvím.
    Tyto sochy, jelikož jsou tak vysoko, neupoutávají velkou pozornost. Avšak zbývajících 14 výklenků (10 přímo nad portálem a 4 po obou stranách) se stalo velkou výzvou, neboť právě k nim se upínají zraky všech návštěvníků i kolemjdoucích.
    Nakonec se zrodila skvělá myšlenka, totiž použít tyto výklenky ke sdělení jakéhosi poselství o tom, že ve 20. století jsme byli svědky zřejmě nejrozsáhlejšího utrpení nevinných a také mučeníků za víru.
    Avšak vybrat deset mučedníků z tisíců těch, kteří své životy položili za věrnost křesťanské víře a hodnotám, nebylo zřejmě jednoduché a závěrečnému rozhodnutí předcházel několikaletý výzkum.
    Měřítkem rozhodně nebyla popularita mučedníka, spíše šlo o to, aby každý mučedník reprezentoval další oběti pro-následování v dané oblasti.
    Skutečnost, že se na západním průčelí westminsterského opatství sešla tak různorodá a multikulturální společnost, symbolizuje jednotu církve v boji za pravdu, milosrdenství, spravedlnost a pokoj. A právě tyto čtyři hodnoty, za něž mučedníci položili a pokládají své životy, představují gotické alegorické sochy, které vyplnily zbývající čtyři výklenky po stranách portálu.
    Tento projekt byl dokončen v roce 1998 a ve stejném roce byly sochy slavnostně odhaleny za přítomnosti arcibiskupa z Cantebury, královny a zástupců různých církví z celého světa.
 
    "Křesťanské mučednictví v prvotní církvi se zcela liší od zkušenosti, kterou křesťané zakoušeli v pozdějších obdobích.
    Přesto se příběhy, které si křesťané v různých dobách o mučednících vyprávěli, nápadně podobají ... v mnoha z nich vyvstává důležitý okamžik rozhodnutí, kterého budoucí mučedník dosáhne tehdy, když zvolí ne cestu bezpečí, ale její alternativu s vědomím, že ho tam čeká smrt ...."

 
    (z knihy The Terrible Alternative Christian Martyrdom in the Twentieth Century, uspořádal Andrew Chandler, Cassell 1998.)

 
Maxmilián Kolbe
 Ve věku masových vražd

Maxmilián Kolbe

"Chci zemřít místo tohoto vězně."
    I ve věku masových vražd se dějí zázraky. I v místech tmy a beznaděje, kde smrt děsivě vane s každým výdechem a nádechem, s každým povzdechem a tichým vzlykem, se dějí skutky milosrdenství a lidé mají k sobě tak neodbytně blízko. I v sebehorších podmínkách lze žít odpovědně a spravedlivě.
    Osvětimský vězeň 16770 Maxmilián Kolbe, je toho svědectvím.
    Kolbe se narodil 8. ledna 1894 ve Zdunské Wole. Jeho rodiče byli oddaní katolíci. Když bylo Maxmiliánovi 18 let, odešel studovat filozofii a teologii do Říma. V roce 1917 spolu s dalšími studenty založil nové hnutí "Militia Immaculatae", jehož hlavním úkolem bylo šířit kult Panny Marie.
    Kolbe se vrátil z Říma zpět do Polska a začal přednášet ve františkánském semináři v Krakově. V roce 1927 princ Jan Drucki-Lubecki daroval hnutí Militia Immaculatae kousek půdy nedaleko Varšavy, aby se mohla rozvíjet jeho činnost. Hnutí tam vybudovalo své centrum, které nazvali Niepokalanov /město Neposkvrněné/ a začali vydávat různé publikace oslavující Pannu Marii. Vliv hnutí se postupně šířil po celém Polsku.
    Je nutné upozornit na to, že některé publikace, které hnutí vydávalo, obsahovaly antisemitské články. Sám Maxmilián Kolbe však nebyl jejich autorem, naopak, usiloval o to, aby nebyly zveřejňovány.
    V roce 1930 Kolbe odcestoval s několika spolupracovníky do Japonska, kde hnutí zakoupilo další kus půdy. Na místě, které v minulosti sloužilo jako pohřebiště pro nedotknutelné, postavili dům a začali s rozsáhlou publikační činností.
    O šest let později se Kolbe opět vrátil do Polska. V té době už hnutí vydávalo celkem 9 časopisů, a to s obrovským nákladem.
    Když vypukla 2. světová válka, Kolbe poslal své bratry z Niepokalanova pryč, ale sám tam zůstal. Brzy byl zatčen, poté na nějaký čas propuštěn a nakonec deportován do Osvětimi.
    A zde teprve začíná příběh mučedníka Maxmiliána Kolbeho, kterého papež Pavel VI. v roce 1970 blahořečil a poté Jan Pavel II. v roce 1981 kanonizoval jako mučedníka.
    V Osvětimi byl Kolbe znám svou skromností, nesmírnou dobrotou a odvahou. Tajně dával jídlo svým spolu-vězňům, i když jeho zdravotní stav nebyl nejlepší, působil jako zpovědník a navzdory všem zákazům sloužil mše.
    Na konci července 1941 utekl z bloku 14 jeden muž. Tehdy začali nacističtí vůdcové vyhrožovat, že pokud onen muž nebude nalezen, deset jeho spoluvězňů bude odsouzeno k smrti vyhladověním. Onen muž nebyl nalezen. A tak večer při nástupu důstojník Fritzsch, který obzvláště nenáviděl katolické kněží, začal vyvolávat jména deseti odsouzenců.
    Jeden z nich, když zaznělo jeho jméno, vystoupil z řady a propukl v pláč, neboť měl ženu a děti. Potom zaznělo ještě několik jmen a proces vypadal jako ukončený. V tu chvíli však z řady vystoupil ještě jeden muž - otec Maxmilián Kolbe a chtěl mluvit s důstojníkem. Když se ho důstojník zeptal, co chce, Maxmilián Kolbe řekl jenom jednu větu, která však znamenala život i smrt: "Chci zemřít místo tohoto vězně." Když se důstojník Fritzsch dozvěděl, že Kolbe je kněz, nechal ho odvést na místo Franciszka Gajowniczka spolu s dalšími odsouzenými do cely č. 6, kde všichni odsouzení, kromě Maxmiliána Kolbeho, během dvou týdnů vyhladověli.
    Kolbe byl při vědomí ještě v podvečer svátku Nanebevzetí Panny Marie 14.8. 1941, kdy mu byla podána smrtelná injekce.


 
 
 
 Stručně a jasně
Stanovisko k ČT

Prohlášení Synodní rady Českobratrské církve evangelické

    Synodní rada ČCE sleduje zápas o svobodu slova a nezávislost veřejnoprávní televize. Hluboce si vážíme pracovníků ČT, kteří se s nemalým osobním rizikem vzepřeli politickému tlaku. Ten se projevil už ve složení rady ČT podle stranických zájmů a v jejím ukvapeném rozhodnutí zvolit nového generálního ředitele.

    Podporujeme iniciativu občanů, aby byla zachována veřejnoprávnost ČT na obou programech a jsme rozhodně proti návrhům na jejich privatizaci.
    Stavíme se za to, aby nová rada ČT obrážela šíři a rozmanitost naší občanské společnosti a nesloužila zájmům politických stran.

    Odmítáme množící se útoky proti osobě prezidenta Václava Havla, který mnohokrát prokázal statečný zápas o svobodu slova a demokratickou společnost a kterého si vážíme pro jeho citlivé chápání pravdy a občanské odpovědnosti.

    Žádáme naše politiky, aby upustili od urážlivých projevů a usilovali o spolupráci mezi sebou i s občany a sledovali jediný společný cíl, k němuž byli pověřeni - službu lidem této země.

V Praze dne 10. ledna 2001

 
 Film
Pravidla moštárny
 Petr Siska

    Některé filmy s divákem moc čestnou hru nehrají. Nalákáni ukázkami a obrázky očekáváme, že to bude NĚCO a ono se z toho vyklube velké NIC. Na plátně se přelévají předimenzované emoce, herci přehrávají a dialogy šustí papírem. Prostě klišé, klišé a ještě jednou klišé. A divák odchází s pocitem, že se na něm páchalo násilí a že pokud se to nezmění, nebude do tak pochybné zábavy své nastřádané úspory investovat.
    Naštěstí jsou i filmy, které výše uvedeného nemají zapotřebí. Forma a obsah jsou u nich v dokonalém souladu. Scénář je vybroušený diamant, možná proto, že vznikal dlouho a bolestně. Herci jako by ani nehráli, ale roli přímo žili. Zdá se, jako by role vyžadovala jen a jen je.
    Takovým filmem je, mám za to, i loňský oskarový snímek Lasse Hallstroma Pravidla moštárny, který vznikl dle stejnojmenné předlohy Johna Irvinga. Autorem scénáře je sám Irving a někteří jazykové tvrdí, že je lepší, než samotná kniha. Patnáct let práce na něm se rozhodně vyplatilo. Ostatně, jen sám autor ví nejlépe, které motivy a postavy je možno "odseknout", aby zachoval intence příběhu.
    Teď už ale krátce k příběhu. Sirotci to nemívají lehké (to je klišé, co?). A hlavní hrdina Homer jedním takovým je. Není lepší školy, jak se říká, než je život. Někteří však musí do takové školy života nastoupit mnohem dříve, než jiní. Homer je odmala zaučován dr. Larchem, aby po něm převzal úkol (!) lékaře v sirotčinci. Co když na mě jinde čekají jiné možnosti, říká si však on. Aby zjistil, je-li tomu opravdu tak, musí si projít vzdorem, útěkem, zkušeností práce sběrače ovoce, citovým vzplanutím, aby zjistil, že... (neprozradím).
    Z právě přečteného by se mohlo zdát, že nezůstane jedno oko suché a balení papírových kapesníčků je nejlepší volbou. Omyl. Pravidla moštárny vůbec "na pilu" netlačí. Naopak, divák má pocit, že jej režisér vůbec nepodceňuje a neútočí na jeho slabá místa, ale jemně vede. Jistě, trochu melodramatické to je, ale žádné "záplavy medu." Pobaví vás jemný humor a v hlavě také něco uvízne pro další přemýšlení. Třeba o tom, že každý by měl dělat to, na co stačí... A že někdy není ani tak důležitý čin, jako postoj...

 
 
 
 
 Literatura
O lásce a jiných běsech
 Ludmila Čejková

    Kolumbijský spisovatel, představitel tzv. magického realismu, Gabriel García Márquez (nar. 1928) je českému čtenáři dobře znám. Jeho romány Sto roků samoty, Kronika předem ohlášené smrti, Láska za časů cholery mu vynesly celosvětovou proslulost. Jeho díla vynikají vypravěčskou invencí, jazykovou brilancí a lehkostí. Zjednodušeně bychom mohli říci, že píše o třech hlavních tématech lásce, osamocení a stáří, píše o nich vždy nově, zpracovává je z různých úhlů.
    Stejně tak je tomu i v poslední česky vydané novele O lásce a jiných běsech. Na počátku je skutečná událost autorův zážitek při vyprazdňování hrobek v klášteře sv. Kláry, kde při odkrytí jednoho z hrobů se na přítomné vyvalily zářící dvaadvacet metrů dlouhé živoucí vlasy. Na náhrobku stálo jméno Sierva María de Todos los Ángeles a to je také hlavní hrdinka příběhu. Dívka, jejíž kalvárie začíná v den jejích dvanáctých narozenin, kdy ji pokouše vzteklý pes, je vystavena lidskému selhání, nepochopení, předsudkům a bigotnímu nátlaku. Milostnou zápletku tvoří vztah této dívky a šestatřicetiletého pátera. Tyto city jsou v rozporu se všemi regulemi a zvyklostmi, jež platí na konci 18. století.
    Zbývá jen dodat, že autorův osobitý styl a magie jeho vyprávění si čtenáře zcela podmaní od prvního řádku až do posledního. I tímto dílem autor potvrdil svoji výlučnost.
    Přel. Vladimír Medek. Praha, Hynek 1997.

 
 

Studijní nabídka
evangelických akademií

 Studium

    Podáváme informace o přijímacích zkouškách na vyšší odborné školy (VOŠ) a střední školy v Brně (Opletalova 6, 602 00 Brno) a Praze (Hrusická 7, 141 00 Praha 4), na střední školu v Náchodě (Jiráskova 461, 547 01 Náchod), Církevní konzervatoř v Kroměříži (Velké náměstí 112, 767 01 Kroměříž) a Vyšší odbornou školu biblickou (Kavčí plácek 121, 500 02 Hradec Králové)  ve školním roce 2001/2002.
    V Evangelické akademii VOŠ sociálně právní v Brně se konají přijímací zkoušky 25. 6. 2001. Termín přihlášek ke zkouškám je 15. 5. 2001. Součástí přihlášky je i životopis a odpověď na stanovené otázky. Obsahem přijímací zkoušky bude test ze všeobecných znalostí i základních sociálně právních vědomostí na úrovni předmětu občanská nauka v gymnáziích, dále jazykový test z anglického nebo německého jazyka a rovněž ústní pohovor, týkající se motivace pro práci v sociální oblasti. Ve školním roce 2001/2002 se bude otevírat 1 třída VOŠ s maximálním počtem 32 studentů oboru Sociálně právní činnost.
    Na Církevní střední zdravotnickou školu v Brně (stejná budova jako VOŠ) se uskuteční přijímací zkoušky 23. 4. 2001, termín přihlášek je 15. 3. 2001. V letošním školním roce se z kapacitních důvodů otevírá pouze dvouletý nematuritní obor Ošetřovatel/ka. Přijímací zkouška se skládá z krátkého testu a ústního pohovoru za účelem zjištění motivace pro práci ve zdravotnictví. Církevní příslušnost není podmínkou, ale požaduje se alespoň vstřícný vztah ke křesťanským hodnotám. Otevírat budeme 1 třídu s max. počtem 28 žáků.
 
    Na Evangelické akademii VOŠ sociálně právní v Praze je termín přihlášek k přijímacím zkouškám 15.5.2001 (1. termín) a 31. 7. 2001 (2. termín). Vlastní přijímací zkoušky proběhnou v 1. termínu 13.6. 14. 6. 2001 a ve 2. termínu 28.8. 2001. Obsahem přijímací zkoušky jsou znalosti ze státní správy a práva ČR, cizího jazyka, psychologický test a motivační pohovor. Bude otevřen obor sociálně právní s 45 studenty.
    V Evangelické akademii - střední sociální škole v Praze (v téže budově jako VOŠ) se konají přijímací zkoušky 23.4. 2001 (1. termín) a 10. 5. 2001 (2. termín). Zájemci podají přihlášku k 31. 3. 2001. Obsahem přijímací zkoušky bude diktát a jazykový rozbor z českého jazyka a test všeobecných znalostí. Počítá se s 30 přijatými žáky (Sociální pečovatel 15, sociální vychovatel 15).
 
    V Evangelické akademii Náchod budou přijímací zkoušky 23. 4. a 10. 5. 2001, termín přihlášek je 15. 3. 2001. Bude přijato 20 žáků v oboru sociální vychovatelství a 20 žáků v oboru Sociální pečovatelství. Obsahem přijímací zkoušky je diktát z českého jazyka, test všeobecných znalostí a u oboru sociální vychovatelství talentové zkoušky z výtvarné a hu dební výchovy.
 
    V Církevní konzervatoři Kroměříž proběhnou přijímací zkoušky již 22. 25. 1. 2001. Obsahují část praktickou (zkouška ze hry na nástroj či zpěvu) a teoretickou (hudební teorie, všeobecně vzdělávací písemný test a motivační pohovor). Počítá se s přijetím 15 20 žáků v oborech hudba a zpěv.
 
    V Evangelické akademii Vyšší odborné škole biblické v Hradci Králové vykonají zájemci o tříleté dálkové studium oboru katecheticko-pastorační činnost přijímací zkoušky 27. červa 2001 (1. termín) a 30. srpna (2. termín). Zájemci se podrobí písemnému testu ze všeobecných znalostí humanitního zaměření a znalostí Písma. Na tuto problematiku pak naváže ústní rozhovor.

 
 
 
 
 
 Hudba
Koncertní písně
 Petr Veber

    Donedávna platilo, že ve srovnání se zahraničními neumějí čeští pěvci zpívat koncertní písně. Je to samozřejmě trochu výlučný žánr, publikum není tak početné, ale písně klasiků i romantických skladatelů doprovázené klavírem jsou hudební poezií, kterou nelze ničím jiným nahradit. Stejně jako nelze nahradit dojem, který vyvolávají v literatuře krásné verše. Donedávna platilo, že naši zpěváci se písním příliš nevěnují
     - a když už, tak je zpívají jako operu, to znamená bez skutečné poezie a většinou jen hodně nahlas a pateticky, což se hodí k opeře, ale k písním ne. Od té doby, co máme Dagmar Peckovou a Magdalenu Koženou, už to naštěstí pravda není.
    Mezzosopranistky, populární naštěstí opravdu především díky svému umění, sice patří každá do jiného oboru, takže si nekonkurují, ale písním dovedou poezii vdechnout obě. Pecková vedle operní role Carmen dospěla i k nádherně prožitému interpretování písní Gustava Mahlera, Richarda Wagnera, Richarda Strausse a dalších skladatelů konce 19. století nebo začátku století dvacátého. Mají hloubku, ke které i jako posluchači musíme dorůstat. Máme-li však v ruce české překlady písní, a to už je u koncertů i desek obvyklé, pak se lze do tohoto ztišeného niterného světa ponořit docela dobře. Kožená se více věnuje Bachovi, Händlovi a další barokní hudbě a to ji předurčuje k interpretaci odlehčenějších písní. Na koncertech je od ní možné slyšet například rozkošné miniatury od modernějších francouzských autorů nebo od Benjamina Brittena. A krásně natočila písničky na lidové texty od Bohuslava Martinů.
 
    Tip na dvě CD:
    Dagmar Pecková: Wagner - Písně na slova Mathildy Wesendonckové, Zemlinsky, Schoenberg, Brams - Pražská komorní filharmonie, Supraphon
    Magdalena Kožená: Love Songs (Dvořák, Martinů, Janáček - písně) Graham Johnson - klavír, Deutsche Grammophon

 
 Co mne zaujalo
Kytice
Petr Moree
učitel ETF UK (církevní
dějiny) a pracovník
nizozem. ref. církví
pro ekumenickou
spolupráci s církvemi
ve Střední Evropě
 

    Shodou okolností jsem se nedávno seznámil s dílem Karla Jaromíra Erbena, proslulého básníka 19. století. Jistěže jsem znal jeho jméno a pověst. Nechodil jsem ale do české základní nebo střední školy, a tudíž jsem nikdy nečetl nějakou jeho baladu. Pak mně zavolal přítel z Amsterdamu, který je dirigentem. Na podzim měl hrát se svým orchestrem skladbu Antonína Dvořáka, komponovanou na základě jedné Erbenovy balady. Zeptal se mne, jestli bych tu baladu mohl přeložit do holandštiny, že to potřebují do programu koncertu. Poslal text nadepsaný "Polednice", báseň o čarodějnici, která vezme život zlobivého dítěte. To vůbec nebyla lehká práce, ale velmi mne oslovila atmosféra a nálada balady. Kdybych to měl shrnout, řekl bych to asi takto: Do našeho života vstoupí trápení, smrt a smutek velmi nečekaně, ale my jsme často strůjcem toho zla.
    O několik týdnů později jsem šel do kina na nový český film Kytice. Netušil jsem, že je to film natočený podle Erbenových balad, prostě jsem jenom slyšel, že je to dobrý a zajímavý film. V kině jsem ale rychle zjistil, že Erbenovo dílo je východiskem. Pokud se ve filmu mluví, jsou to jen citáty z básní. Film čítá šest příběhů. V tu chvíli jsem byl zvědav, jak film znázorní Polednici. V tomto krátkém příběhu se vlastně objevuje totéž, co v ostatních pěti oddílech. Dítě rozzlobí matku, která na peci připravuje oběd. Nechce se spokojit s hračkami, otravuje matku natolik, že ona se už neovládne. Otevře okno a ze zoufalství křičí, aby si pro děcko přišla Polednice. Ta věru jde kolem a vtrhne do kuchyně (skvělá role B. Polívky), matka dělá co může, ale už nemůže zachránit dítě.
    Myslím, že film velmi dobře zachycuje tón v Erbenových baladách, že život má rysy absurdity, které nemůžeme ovládat rozumem či technikou. V nás a kolem nás něco žije, co se vymyká naší kontrole. Je to taková temná zběsilost a divokost, které se bojíme a zároveň ji uchováváme. Myslím, že film Kytice má hluboký náboženský nádech, který se ovšem neslučuje s křesťanskou vírou. Ve fascinujících temných Erbenových baladách a ve filmu je velké místo pro neuchopitelné síly kolem nás a v nás, ale není tu místo pro osvobozující odpuštění a usmíření.

 
 
 
 
 
 Kreativita
Tož tvoř
 Kristýna Žárská

1) Obkreslete si levou ruku na papír, tak aby to nikdo z děcek neviděl. Pak si vemte pastelky a libovolně ji vyzdobte, vymalujte. ale nesmíte do ní psát. Pak si položte ruce před sebe do řady ( ty nakreslené) a tipujte a mluvte o tom, kdo by asi tak zastával jakou funkci ve sboru nebo v nějakém podniku, kdo by učil jaký předmět ve škole, kdo by patřil k jakému ročnímu období. Nakonec je zkuste seřadit podle věku a pak zkuste uhádnout, která ruka je čí.
 
2) Vyberte si každý kámen, tak aby ho nikdo jiný neviděl. Najděte si ho venku nebo si je posbírejte cestou a vybírejte si až v místnosti. Pak je dejte před sebe a hádejte, který je čí. Pak mluvte o tom, proč jste si vybrali zrovna tento kámen, čím vám byl sympatický.
 
3) Zadejte děckám nějaký pojem, třeba svíčka; a dejte jim tři minuty na to, aby vymysleli jeho využití, včetně nereálných věcí. Např. svíčka - na voskování lyží, dloubaní do souseda, připalování vlasů, lepení! Vítězem je pochopitelně to družstvo či jedinec, který vymyslel nejvíc využití toho či onoho předmětu.

 
Ve škole
 Pavel Prejda

    "Jestliže děti během náboženství zlobí, je to chyba katechety, že je neumí zaujmout." Tahle slova z fakulty mi zněla v uších už pěknou chvíli. Je středa odpoledne a mé čtyři děti, které chodím do školy učit, nejsou k utišení.
    Vykládám příběh o králi Achazovi. O tom, jak proti němu vytáhlo cizí vojsko a on nespoléhal na Hospodina a hledal pomoc u krále asyrského, kterému potom musel sloužit.
    Nějak je zaujmout. Dobrá. "Tak mi teda děcka povězte, co byste dělali na místě krále Achaza vy? Kdyby vás ohrožovali nějací nepřátelé?"
    "Co bys dělala, Míšo, ty?" obracím se k neposedné dívence. "Já bych, já bych... asi bych utekla!" slyším rozpačitou odpověď.
    "A co vy, holky?"obracím se k Bětce a Magdě. Bětka, jako správná farářova dcera, bez zaváhání a jistě odpovídá: "Já bych se modlila k Pánu Bohu." "No, dobře," usmívám se a v duchu si říkám, že farářovy děti se vždycky poznají. Ale už odpovídá i maličká Magda. Po vzoru své starší sestřičky nesměle kuňká: "Já..., já bych se taky modlila k Pánu Bohu." "Ano, správně," chválí m naši nejmenší dívenku.
    A co nám řekne Jirka?" pokračuji v otázce. Ten už měl něco na jazyku a právě to chtěl vykřiknout. Najednou se ale zarazil a zůstal hledět na Bětku s Magdou. "Tak co, Jirko?" pobízím ho. "Já, já..., " začíná Jirka, já bych se taky modlil k Pánu Bohu..." přemýšlí nahlas, "ale, ale...," najednou zrychluje, "ale pak bych to tam všechno podminoval a postřílel..." dodává se spokojeným úsměvem.
 
"Děcka, řekněte mi, kdo to byl prorok?"Jirka se zamyslí a potom pronese: "Byl to takový propagátor Boha. Dělal mu reklamu."
 
"Pane faráři, zazpívejme si gorilu?!" Nechápavě kroutím hlavou. Takovou písničku neznám. "No přece: gorila, gorila, in excelsis Deo!"
 
"Řekněte mi, komu věřili a na koho spoléhali Izaelci?" Monika: "To byl ten, ten... jó... ten Božík."

Předsednictvo YMCA v ČR vyhlašuje výběrové řízení na generálního sekretáře.
Požadavky: Schopnost jednat s lidmi, zkušenost s řídící prací, základní znalosti o legislativě a hospodaření neziskové organizace, jasná křesťanská orientace a znalost angličtiny.
Písemné žádosti se životopisem zasílejte do 15.2.2001 na adresu: Ústředí YMCA v ČR, Na Poříčí 12, 110 00 Praha 1 nebo e-mailem: ymca@ymca.cz


 
 
   
 Písnička
Široširou plání
 Jan Mamula

Široširou plání
 
  2. Na cestě k obzoru svoboda láká
    tam se nic neztratí, milost je /:zítra nová.:/
    Co za mnou zůstalo na návrat čeká,
    slza to vykoupí, ve věčném /:srdci schová.:/
 
    Ref.:
 
3. Andělé na nebi od rána velebí,
    toho, kdo na cestu, /:dlouhou se dá.:/
    A tady na zemi, Bohu se líbí,
    zě radost nesmělá, zase ti /::ruku podá.:/
 
    Ref.: ........ tudy se dám.

pro snazší vytištění si můžete tuto píseň otevřít v novém okně, nebo stáhnout jako zip soubor!


 

 
   oznámení  
   

Poradna delegátů mládeže ze seniorátů,
Praha - Strašnice, 31.3.2001

Celocírkevní odbor mládeže zve všechny zájemce na
 
SEMINÁŘ O METODÁCH PRÁCE S BIBLÍ
Setkání proběhne v rámci porady zástupců mládeže ze senorátů. Seminář je otevřen všem, kteří připravují biblické programy (nejen) pro mládež. Chtěli bychom nabídnout konkrétní nápady a postupy, tradiční i nové metody, jak oživit a prohloubit setkávání nad biblickým textem.
 
Kde: Sbor ČCE v Praze 10 Strašnicích, Kralická 4
Program: Prezence (9.00 hod.)
Úvodní pobožnost (9.30 hod.)
Dopoledne: REFERÁTY O METODÁCH PRÁCE S BIBLÍ
Klasický přístup
(Pavel Klinecký)
Biblická animace (Jakub Keller)
Metody biblické práce v Nizozemí (Rut Brodská)
Metody biblické práce v Německu (Jan Dus, D.Balcar)
Práce s Biblí v YMCE (Radim Žárský)
Odpoledne: DÍLNY
Možnost prakticky vyzkoušet různé formy biblické práce v menších skupinách, které budou paralelně probíhat.
Polvedou je dopolední přednášející.
Spojení: Metro "A" směr Skalka, výstupní stanice Strašnická, odtud půjdete nahoru ulicí Starostrašnickou, 4. ulice vpravo je Kralická
Tramvaj č. 7, 19, 26 - výstupní stanice Nad Primaskou
Polatek: 50,- Kč
Nocleh: ze soboty na neděli pro ty, kteří o něj projeví v přihlášce zájem (spacáky a karimatky s sebou).
Přihlášky posílejte přes předsedy seniorátních odborů mládeže svého seniorátu!!!


Bratrstvo, evanglický časopis pro mládež. Vydává Synodní rada Českobratrské církve evangelické. Redakční kruh řídí Zdeněk Šorm. Grafická úprava Zdeněk Šorm. Technická redakce Marie Stolařová. Adresa redakce a administrace: Jungmannova 9, 111 21 Praha 1, e-mail: bratrstvo@srcce.cz
Internet: http://bratrstvo.evangnet.cz
Webmaster: Martin Šanda (Amis) amisnet@atlas.cz
 
(následující údaje se týkají tištěné podoby časopisu)
Celoroční předplatné 120,- Kč, jednotlivé číslo 12- Kč. Tiskne Sprint servis, Praha 6.
Podávání novinových zásilek povoleno Českou poštou, s.p.,odštěpným závodem Praha
č.j. Nov 5271/95 ze dne 4. 7. 1995.
Přidělené registrační číslo F 5092.
 
 

 
Vaše postřehy, připomínky, reakce a podobné věci: