|
[VRCHNÍ ČÁST STRÁNKY]
Diakonie |
Co to k čertu je ta Diakonie
|
Eva Balcarová a Petr Neumann
|
|
Milí přátelé,
když jsme položili otázku "Co je to diakonie?" na
přednášce v jedné ne-jmenované škole, dostalo se nám kromě jiných odpovědí,
že to budou nejspíš sušenky pro diabetiky nebo spolek pro lidi odkázané na
dialýzu. Abychom preventivně zamezili nebezpečnému šíření těchto,
samozřejmě mylných, informací, rozhodli jsme se vám během tohoto roku
vysvětlit, jak to s tou cukrovkou v Diakonii doopravdy je.
Těm z vás, kteří už vědí (doufám, že vás je většina),
že slovo diakonie pochází z řeckého diakonein = sloužit, že dělat diakonii
znamená v dnešní době poskytování sociálních služeb v křesťanském kontextu,
těm, kteří zaznamenali, že Diakonie je nestátní nezisková organizace, která
tyto služby provozuje, že má ve znaku korunu a kříž v modré barvě
(symbol vítězství Krista nad smrtí) a těm, kteří tuší, že Diakonie ČCE je
součástí právě té naší ČCE, tak vám všem bychom chtěli vaše znalosti ještě
dále rozšířit.
A těm, kteří se na Diakonii dívají nedůvěřivě a
domnívají se třeba, že je tato organizace zkostnatělá, s klientelou i
personálem ve věkovém průměru nad 70 let a s minimálně jedním nejlépe
kombinovaným postižením, bychom se rádi pokusili jejich dojem pozměnit.
Zkrátka bychom vám chtěli v příštích deseti číslech
přiblížit práci Diakonie ČCE v různých oblastech její činnosti.
V každém čísle vám představíme nějaký typ diakonické
práce a budete-li mít dotaz, touhu poznat nás a naše střediska osobně nebo
zaslat propagační materiály, obraťte se na ústředí
Diakonie ČCE,
Belgická 22, 120 00 Praha 2
E-mail: ustredi@diakoniecce.cz
tel. 02/22 51 22 45,
a ptejte se na jakoukoli Evu
(Balcarová, Dědková, Grollová).
Příjemné počtení přeje
Eva Balcarová - pracovnice ústředí
DIAKONIE
Českobratrská církev evangelická je již 11 let
patronkou své Diakonie. Ačkoliv tak dlouho už Diakonie existuje a mnohdy má
tak úzké vazby na farní sbory, potažmo na nejvyšší orgány církve, nikdy
nelze říci, že o "té" Diakonii víme všechno. Pochopitelně. Církev i Diakonie
mají institucionálně svůj život, své procedury, své náplně, své lidi. Ačkoliv
je ČCE zřizovatelkou Diakonie, snadno lze dokázat, že na této půdě probíhá
služba církve nikoli té naší, ale obecné. Ne, nejsou všichni zaměstnanci
křesťané, ale je jich dost a z různých denominací. Ti "ostatní" zde, v
Diakonii, nacházejí možná něco, co jinde není. Totiž naplnění určitého
poslání praktickou službou člověku a snad? především? určitě? lásku. A to jak
ze strany zaměstnanců, tak i uživatelů služeb.
Několik místních sborů po celé České republice se
rozhodlo vybudovat střediska s různými zaměřeními. Jsem po-ctěn pohovořit o
dvou z nich. O středisku Milíčův dům v Jaroměři a o Středisku Přemysla Pittra
v Rokycanech. Ti bystřejší a znalí okamžitě pochopí - něco je spojuje (!):
- Úžasná bělost prádla
- Nevaž se, rozvaž se
- Úplně něco jiného
Ano, "C" je správně! A je toho vícero. Ale jedno zejména, totiž péče o
"děti a mládež ulice".
Jde o poselství Přemysla Pittra
Přemysl Pitter byl dozajista
poslem Božím. Dokázal "neomylně poznat, kterým dětem je v danou chvíli třeba
pomoci" (LN, čtvrtek 23. listopadu 2000, Legendy 20. století, str. 32). Cílem
těchto dvou zmíněných středisek nebylo kopírování Pittrova díla. V rozsahu my,
maličcí, nejsme porovnatelní. Ale právě že dílo Přemysla Pittra je živoucím
poselstvím, stále v něm obsahově nacházíme spoustu společných znaků a momentů.
V prvorepublikovém pražském Bronxu - Žižkově - dal
Pitter postavit Milíčův dům pro děti, které by tehdy neměly jinou šanci k
trávení volného času, než tu "svou" ulici. Nabídka alternativy znamenala pro
mnohé z nich životodárné vy-koupení a motivaci do budoucího života. Olga
Šplíchalová - Havlová, první dáma polistopadového Československa, původní
Milíčův dům poznala také...
Minulý režim Přemyslu Pittrovi nepřál. Život v tom
původním duchu žižkovského Milíčova domu postupně zanikl. V jakémsi odkazu
obživl po mnoha letech. Přesně v prosinci roku 1992 v Jaroměři. I tam se
totiž objevil fenomén dětí, které nejsou nikde (a nikým) organizovány. Buď
nechtěly anebo nemohly. Obojí přístup se ale na ulici mění v jedno -
ohrožení. Terminologicky "ohrožení sociálně-patologickými jevy". Na ulici
totiž nejsou výchovná pravidla, ale pravidla silnějšího, party, dealera...
Důvodů, jak a proč se dítě dostane na ulici, je více. Například ten, že rodiče
nejsou dlouhodobě schopni reagovat na aktuální stav svého dítěte.
Co s takovými dětmi...
Nejen s dětmi, ale i s mládeží.
Nejdříve je důležité zmapovat, kde se nejvíce setkávají, čím žijí, jak se
baví, jaká pravidla mezi nimi fungují.
K tomu slouží street work. Doslova
uliční práce, tedy práce v terénu, mimo vyhřátou kancelář. Streetworker -
terénní pracovník - se k dětem a mládeži snaží přiblížit, oslovit je a
nabídnout jim alternativu. Pracovník se tak stává prodlouženou rukou
střediska sociálních služeb. Tomu říkáme "nízkoprahové centrum". Přímo
navazuje na uliční práci a dle názvu samotného je patrné, že jeho "nízký
práh" umožňuje vstup těm, kteří by jinam třeba ne-vstoupili. V nízkoprahovém
centru platí v prvém řádu jiná pravidla, než v rodině. I žák se musí
učit postupně, aby toho na něj nebylo zpočátku příliš. "Výuka" je také
zvláštní. Odborně je to "sociální pedagogika" - výuka sociálních dovedností
hrou, zážitkem. Po osvojení základních pravidel přicházejí postupně další a
další. Z dítěte ulice se
pomalu může stát člověk, který je schopen nejenom akceptovat a dodržovat
společensky "zdravá" pravidla, ale také přicházet s něčím svým, svou
aktivitou. Tak se pomalu rodí různé svépomocné a komunitní aktivity, které už
nakonec přesahují jedince samotného. Dotýkají se širší skupiny lidí,
lokality, města... Vzniká tak něco, čemu se říká "občanská společnost".
Jde nám o vztah
Náplní nízkoprahového centra tedy
není pouze poskytování sociálních služeb, ale zejména nabídnutí chráněného
prostoru pro zdravé sebeuplatnění. Tak v jaroměřském Milíčově domě vznikla
taneční a hudební dílna, čajovna, hudební zkušebna, výtvarná dílna, mateřský
klub, skate klub, filmový klub... atd. A ještě je tu něco, co toto centrum
odděluje od "běžného" pracího prášku, pardon, zájmového kroužku: Centrum není
postaveno na nabídkách aktivit, ale na vztazích s návštěvníky, kteří aktivity
sami tvoří. Asi také proto Milíčův dům navštěvují mládež a děti české i
romské dohromady.
Mýtská ozdravovna
V červnu letošního roku vzniklo
odloučené pracoviště merklínského střediska Diakonie - Středisko Přemysla
Pittra v Rokycanech. Zatím nemá svou vlastní právní subjektivitu. Tu, věříme,
získá na jaře 2001 rozhodnutím synodu. Tato "maličkost" nezabránila tomu, aby
se dveře dětskáho klubu slavnostně otevřely již na podzim - 5. listopadu 2000.
Rokycanské středisko je tedy diakonickým dítětem, obsahem je Milíčovu domu
bratrem a názvem dokonce otcem. Rokycanským je totiž Přemysl Pitter znám svou
"Ozdravovnou" v nedalekém Mýtě. Tam byla skrýš a azyl nejdříve německých, pak
židovských dětí v dobách, kdy o žádné z těchto dětí "nebyl zájem".
Společenské stigma: Předsudek
Až jednou půjdete po ulici, uvidíte
nějaké děcko nebo mladíka, jak zrovna dělá něco, co se vám nezdá,
nezatracujte ho. Mnohdy právě od nás, dospělých, dostanou nálepku "darebák",
"kriminálník" či něco podobného. S tou nálepkou nebo stigmatem pak žijí chtě
nechtě. Dostanou-li od nás seriozní šanci, tedy ne něco, co si my pod šancí
představíme, ale co šancí skutečně je, existuje reálná možnost pozitivního
vývoje. Vyzkoušel si to Přemysl Pitter, jaroměřský Milíčův dům, mnozí další
včetně Krista Pána samého, zakoušíme to i v Rokycanech. Největší bariérou
pozitivního zlomu nejenom ve vývoji dítěte (!) je právě předsudek.
Autor je koordinátor projektu.
Chtěla bych vám trochu přiblížit letošní vedlejší tematickou řadu. Měla by
být ve všech číslech a zabývat se co nejpraktičtěji otázkami běžného života
křesťana. Nazvali jsme ji Rodinné stříbro - vyjadřujeme tím, že se chceme
zamýšlet, zda jsou určité typické znaky evangelíka minulých generací ještě
dnes nosné.
Téma neděle se v průběhu roku objeví ještě jednou a
bude se mluvit už jen konkrétně o bohoslužbách. Příště se můžete těšit na
Děláme to všichni, děláme to rádi (naše všední prohřešky) a jako u všech
rubrik i u této uvítáme vaše nadšené či kritické ohlasy.
Podobný nadpis jsem použil v docela
nedávné době. Na Vsetíně jsme korunovali valašského krále a v jednom místě
jsme nechali instalovat nápis "S Boleslavem Polívkou I. na věčné časy". To
byla recese. Ale jak je to s nedělí? Vskutku na věčné časy a nikdy jinak? S
otázkou neděle se mi často vybaví vztah mezi všedním a svátečním. Mám dojem,
že jsme prožívali všeobecný odklon od věcí svátečních. Nejen, že se v neděli
nechodilo do kostela. Ony se hojně doháněly nedodělky všedních dnů. Ale i
svatební obřady byly stále menší a kratší, podobně jako pohřební hostiny. I
státních svátků jsme měli snad nejméně ze všech okolních národů. Vlastně
neumíme pořádně slavit, zazpívat, rozveselit se, zastavit se v tom toku
všednodennosti. A v této situaci se nám každý sedmý den nabízí. Člověče, není
vše jen práce, starosti každodenní, dřina a lopota, učení. Slav přece neděli.
Je tady od počátku připravena jako dar od Stvořitele pro tebe. Jen si vzpomeň.
Nejsi tady sám. To je snad vyjádřením svatosti neděle, o níž čteme v desateru.
Rád slavím neděli. A přece se mi loudí do její
svatosti stále nové a nové výhybky. Dobře si pamatuji na dobu, kdy nebyly v
neděli otevřeny žádné obchody ani večerky. Někdy se stalo, že jsme něco nutně
potřebovali, ale byli tady sousedé, známí a pomohli. Často se nakonec
zjistilo, že se bez toho či onoho dá do pondělí docela dobře vydržet. Dnes
téměř neděli co neděli odskočíme do supermarketu a dokupujeme ony "životně"
důležité věcičky pro naše životy či většinou spíše žaludky a oklešťujeme si
tak onu výjimečnost, svatost odděleného dne. Z neděle čtyřiadvaceti hodinové
se stává neděle jedno hodinová. Až tak "dlouho" trvají průměrné naše nedělní
bohoslužby. A pak rychle domů dovysávat, dovařit, dopéci, douklízet a...
V jedné písni se zpívá ...V neděli k nebi pozvedni
hlavu, v pondělí hleď zas ztratit se v davu. Na nebi žijí andělé svatí,
na zemi jiné zásady platí!" Pozorně si text přečtěte a zjistíte, že se jedná
o přímou řeč. Takto chce s námi rozmlouvat a radit nám nikdo menší než ďábel.
"Stačí jen ta hodinka. Vždyť od pondělka zase, jako už tolikrát před tím,
pojedeš jinak." Kývneme mu? Když za mým pradědečkem na samotu Korábku přišli
v neděli z velké dálky pěšky, že si odvedou býka, kterého si dojednali koupit,
odkázal je na pondělí. A přitom stačilo jen vzít peníze a odvázat býka. Navíc
se kupci trmáceli takovou dálku. Ale v neděli se přece nekšeftuje. A doslavil
svatou neděli a zanechal nám důležitý odkaz. Vždyť chceme směřovat tam, kde
jednou budeme slavit věčnou neděli. Tak se to učme, ať to umíme. Vždyť
to bude již na věčné časy.
Čím jest nám neděle?
|
Jan VI. Šebesta, Bratrstvo 1923
|
|
Těším se na neděli. Toto rčení slyšíte často a nejčastěji v sobotu. Nejvíce
se těšíval žalmista, když říkával: Veselím se z toho, že mi říkáno bývá:
Pojďme do domu Hospodinova! My co jsme z lidu Božího, tuším, že také často
pláčeme nad svou vysněnou nedělí. Těším se na neděli - slyšíme mezi lidmi,
zbystříme pozornost a jsme rozčarováni vidouce, proč se lidé těší na dar
Boží. S příčin opačných, nežli čemu byl zasvěcen. Aby slou-žili tělu,
smyslům, chtíčům, mamonu, jedním slovem knížeti tohoto světa. A přece,
přiznejme se, že se těšíme na neděli. Neděle je dnem odpočinutí. Po šesti
dnech pilné práce člověk potřebuje jednoho volného dne, aby nabyl nové síly.
To jest požadavek přirozený a velmi si škodí, kdo ho nedbá. Nemenší péče
vyžaduje i náš vnitřní duchovní život. Zda může býti pěstován, zabírá-li
všechen čas všední práce a péče o vnější věci? Není lhostejno, jak strávíš
sedmý den v týdnu a tím sedminu svého života. Každý den je vlastně den Páně a
tím více jím má býti neděle, jež dává příležitost soustřediti srdce i mysl na
věci Boží. Křesťan obléká se ve sváteční roucho, jako by chtěl říci, chci býti
novým člověkem. Přemýšlí, jak jej Bůh vedl v minulém týdnu a děkuje mu.
Posiluje se pro dny příští v náboženském shromáždění, kde skrze zpěv,
modlitbu a kázání mluví k němu Bůh. Kdo jsa mladík nebo dívka, považuješ
nedělní soužití s rodiči za překážku? Hřeší ten, kdo neděle využívá k vlastní
toliko zábavě bez ohledu na svoji rodinu. Pověz mi, jak trávíš neděli a řeknu
ti, kdo jsi. Musíme se s tím již smířiti, že svět v neděli nehledá království
Božího, neboť ho nehledá po celý týden. My ale ve vší tichosti, v neděli
shromažďujme se s Pánem Ježíšem. A kdyby se mne zeptali, co považuji za
přední úkol naší mládeže, řekl bych: Uzdraviti v každém sboru těžce chorou
neděli. Ukažte svou zdrženlivostí, co se v neděli nedělá. Ani za nejkrutějších
okolností nedejme si nikým sáhnouti na neděli. Kdy nám se má přiblížiti Pán
Ježíš, ne-li v neděli? |
|
Anketa
|
Anketa proběhla zhruba před měsícem a to asi u třiceti lidí, větší půlka
dotazovaných národnosti vsetínské. Byla provedena na přání autora níže
uvedeného článku.
1)Považuješ učení za práci?
Jak kdy : ano : ne
1
: 1 : 1
"ano-když mě nebaví, ne když mě baví."
p.s.: Většinou mě nebaví
2) Co si myslíš o nedělním prodeji? Je to správné, že
se v neděli prodává a chodí nakupovat?
Jak kdy 5%, asi ne 40%, jo 15%, ne 40%
ne (kromě večerek-potravin)
osobně mi to nevadí
3) Co děláváš v neděli?
(zhruba, struktura dne)
obecně: snídaně, kostel, oběd ( příprava, baštění), odpočinek, nákup,
zakládání na sádlo, akce s přáteli, učení, výlet, spánek
"vstanu, pomodlím sa, pojím něco, udělám nějaků lehků prácu, poobědvám,
odpočívám, povečeřám, idu spať"
|
|
|
Mnoho galerií i umělců se již dnes prezentuje. Nejlépe
je najdete přes vyhledavače - za všechny - na adrese Seznamu se k nim lehko
dostanete přes
http:// dir.seznam.cz/ Umeni/ Vystavy_ a_ Galerie/.
Národní galerie v Praze se prezentuje na adrese
www. ngprague .cz/,
zajímavé výstavy i autoři - včetně sprejerů - se dají najít na
www.webprostor.cz/ spolecnost/ galeryart/ linky.htm.
Britskou Národní galerii v Londýně lze nalézt na
www. nationalgallery .org.uk/, Skotskou národní galerii v Edinburghu
na
www. natgalscot .ac.uk/. Množství pařížských muzeí najdete na
stránce
www. paris.org /musees/.
Rembradtovo muzeum v Amsterdamu si můžete prohlédnout na stránce
www. rembrandthuis .nl/, van Goghovo muzeum je možné vidět na
www. vangoghmuseum .nl/
Petrohradskou Ermitáž si prohlédněte na
www. hermitagemuseum .org/.
I tak je ovšem lepší vidět díla osobně.
|
Mládež |
Honzo, co to vůbec je ten COM?
|
Radka Včelná zpovídá předsedu COMu Jana Duse, faráře z Poličky
|
|
Honzo, co to vůbec je ten COM?
Com je zkratka pro Celocírkevní odbor mládeže, tedy
poradní odbor Synodní rady pověřený prací s mládeží. Většinu jeho členů (5
mládežníků a 4 faráře) volí jednou za dva roky zástupci mládeže ze seniorátů,
pak k COMu také patří tajemnice synodní rady a jeden člen synodní rady. V tuto
chvíli jsou členy COMu: Eva Drozdová, Marie Jirků, Hana Pfannová, David
Balcar, Martin Balcar, Martin Fér, Jakub Keller, Ondřej Matějka, Honza Dus,
Bonďa Blažková, Květa Šilarová a Daniel Ženatý.
K čemu je COM dobrý?
Byli jste na sjezdu mládeže v Chrudimi? No vidíte,
sjezdy jsou asi náš největší úkol. Pracujeme na tom celý rok. Začneme výběrem
města, sály, jídelnami, tělocvičnami, pak mluvíme o hlavním tématu a zaměření
jednotlivých přednášek, sháníme přednášející a nakonec všechno na místě
organizujeme. Je s tím nejenom spousta přemýšlení, ale také psaní a
telefonování, o které se starají především Bonďa s Květou.
Kromě toho pomáháme připravovat kurzy pro mládež. Je
jich spousta - čtyři v zimě a pět v létě - bývají určené buď pro starší nebo
mladší mládež, jeden je dokonce mezinárodní s hosty z ciziny a přednáškami v
angličtině.
Tak to jsou pravidelné každoroční akce. Chystáte něco navíc?
Shodli jsme se, že bychom chtěli více podporovat
sdružení mládeže ve sborech. Připravujeme pár věcí, ta první je trošku jinak
pojatá porada delegátů mládeže. Letos nebudeme volit, to jsme si užili loni,
místo toho nabízíme seminář pro každého, kdo chce pracovat s mládeží -
skutečně pro každého, nejen pro oficiální delegáty. Uslyšíme o tom, co je
možné s mládeží ve sboru podnikat, a pak si to vyzkoušíme v řadě různých
dílen. Už teď si poznamenejte do kalendáře 31. března v Praze.
Chystáme však i další věci: snažíme se navázat užší
spolupráci se seniorátními odbory mládeže a připravujeme pro vás seznam
literatury, která může být při práci s mládeží užitečná.
Jaké jsou tvé osobní představy, vize a plány?
Můj nejsilnější dojem z naší práce s mládeží je, že
jsme ukrutní amatéři. Nikdo z nás nepracuje pro mládež naplno, doslova si
krademe kousky času - laici jako faráři. Před deseti lety to asi nešlo dělat
jinak, dnes však, mám dojem, se mnohem více pozná, jestli děláte věci naplno
a s určitou mírou profesionality, nebo to honíte na koleně.
Já považuju za velmi podstatné, aby tu vedle nás byl
člověk, který se cele zaměří na práci s mládeží. Jako COM už o potřebnosti
faráře či farářky pro mládež mluvíme dlouho. Vidíme, že potřebujeme člověka,
který by spojoval mládež různé spirituality v naší církvi, organizoval
vzdělávání vedoucích mládeží, podporoval mládež v seniorátech, usiloval o
ekumenickou spolupráci, hledal nové metody práce s mládeží... Mám dojem, že
teď se nám daří tuto věc posouvat kupředu - synodní rada projednává právní
rámec faráře pro mládež, květnový synod o něm bude jednat, my jsme právě teď
oslovili zajímavého kandidáta... Držte nám palce!
Poslední slovo?
Budeme rádi, když nám napíšete své nápady, náměty,
připomínky, kritiku. Nejlépe e-mailem na adresu:
mladez@evangnet.cz
|
|
|
"Kdo je ochoten trpět pro svou víru, ať je to člověk
malý či velký, Žid či pohan, křesťan či nevěrec, muž či žena, na tom vůbec
nezáleží: kdo umře pro spravedlnost, umírá jako mučedník, obránce Krista."
Jan ze Salisbury (1115-80)
Na západním průčelí
londýnského westminsterského opatství v deseti výklencích skromně postávají
takové zvláštní sochy. Na první pohled působí středověce, ale když se na ně
člověk pozorně zadívá, všimne si, že jedna postava má brýle, jiná zase tričko
do půl pasu a navíc vypadají tak nějak povědomě.
;Ano, ten rozohněný muž uprostřed s malým černošským
klukem u nohou je přece Martin Luther King a ten úplně vlevo vypadá jako
Maxmilián Kolbe a také jejich společníci a společnice vypadají jako by v
životě za něco bojovali, pro někoho se obětovali či někomu pomáhali.
Tak jsem se na ně chvíli dívala, oni se dívali na mě
a něco jsme si asi navzájem sdělili.
Potom jsem se dozvěděla, že jsem měla tu čest s
mučedníky 20. století.
Asi o měsíc později jsem se schovala před deštěm do
jednoho liduprázdného antikvariátu a tam jsem mezi starými a nevábnými
knihami objevila jednu zcela novou s měděným obalem. Už to mě zaujalo a navíc
to byla kniha o křesťanských mučednících 20. století.
Otevřela jsem ji a zase se na mě dívaly ty zvláštní,
jakoby obživlé sochy, které z výklenků westminsterského opatství kolemjdoucím
zvěstují své mučednické evangelium.
Ano, Maxmilián Kolbe, vedle něho Manche Masemola,
Janani Luwum, Vévodkyne Alžběta Ruská, Martin Luther King, Oscar Romero,
Dietrich Bonhoeffer, Ester John, Lucian Tapiedi a Wang Zhiming.
Tu knížku jsem si samozřejmě koupila a přečetla.
Životy těch deseti mučedníků mi připadaly natolik
inspirativní, že jsem se rozhodla pozvat tyto osobnosti z westminsterských
výklenků na stránky Bratrstva. V každém čísle se vám pokusím představit
jednoho mučedníka, jehož život i smrt jsou větší než výklenek na
westminsterském opatství.
Jak se mučedníci dostali
do westminsterských výklenků?
Tento nápad vznikl již v roce 1973,
kdy započala rekonstrukce celého exteriéru westminsterského opatství. Tehdy si
restaurátoři povšimli několika prázdných výklenků na západním průčelí a měli
pocit, že rekonstrukce nebude zcela dokončena, dokud v těchto výklencích
nebudou stát nějaké sochy. Otázkou bylo, jaké sochy.
A tak v letech 1990-92 vyplnili šest výklenků v horní
části průčelí čtyřmi novozákonními světci (Panna Maria, Sv. Jan, Sv. Petr
a Sv. Pavel) a dvěmi středověkými světci, kteří mají nějakou spojitost s
opatstvím.
Tyto sochy, jelikož jsou tak vysoko, neupoutávají
velkou pozornost. Avšak zbývajících 14 výklenků (10 přímo nad portálem a 4 po
obou stranách) se stalo velkou výzvou, neboť právě k nim se upínají zraky
všech návštěvníků i kolemjdoucích.
Nakonec se zrodila skvělá myšlenka, totiž použít tyto
výklenky ke sdělení jakéhosi poselství o tom, že ve 20. století jsme byli
svědky zřejmě nejrozsáhlejšího utrpení nevinných a také mučeníků za víru.
Avšak vybrat deset mučedníků z tisíců těch, kteří své
životy položili za věrnost křesťanské víře a hodnotám, nebylo zřejmě
jednoduché a závěrečnému rozhodnutí předcházel několikaletý výzkum.
Měřítkem rozhodně nebyla popularita mučedníka, spíše
šlo o to, aby každý mučedník reprezentoval další oběti pro-následování v
dané oblasti.
Skutečnost, že se na západním průčelí westminsterského
opatství sešla tak různorodá a multikulturální společnost, symbolizuje jednotu
církve v boji za pravdu, milosrdenství, spravedlnost a pokoj. A právě tyto
čtyři hodnoty, za něž mučedníci položili a pokládají své životy, představují
gotické alegorické sochy, které vyplnily zbývající čtyři výklenky po stranách
portálu.
Tento projekt byl dokončen v roce 1998 a ve stejném
roce byly sochy slavnostně odhaleny za přítomnosti arcibiskupa z Cantebury,
královny a zástupců různých církví z celého světa.
"Křesťanské mučednictví v prvotní církvi se zcela
liší od zkušenosti, kterou křesťané zakoušeli v pozdějších obdobích.
Přesto se příběhy, které si křesťané v různých dobách
o mučednících vyprávěli, nápadně podobají ... v mnoha z nich vyvstává důležitý
okamžik rozhodnutí, kterého budoucí mučedník dosáhne tehdy, když zvolí ne
cestu bezpečí, ale její alternativu s vědomím, že ho tam čeká
smrt ...."
(z knihy The Terrible Alternative Christian
Martyrdom in the Twentieth Century, uspořádal Andrew Chandler, Cassell
1998.)
|
|
"Chci zemřít místo tohoto vězně."
I ve věku masových vražd se dějí zázraky. I v místech
tmy a beznaděje, kde smrt děsivě vane s každým výdechem a nádechem, s každým
povzdechem a tichým vzlykem, se dějí skutky milosrdenství a lidé mají k sobě
tak neodbytně blízko. I v sebehorších podmínkách lze žít odpovědně a
spravedlivě.
Osvětimský vězeň 16770 Maxmilián Kolbe, je toho
svědectvím.
Kolbe se narodil 8. ledna 1894 ve Zdunské Wole. Jeho
rodiče byli oddaní katolíci. Když bylo Maxmiliánovi 18 let, odešel studovat
filozofii a teologii do Říma. V roce 1917 spolu s dalšími studenty založil
nové hnutí "Militia Immaculatae", jehož hlavním úkolem bylo šířit kult
Panny Marie.
Kolbe se vrátil z Říma zpět do Polska a začal
přednášet ve františkánském semináři v Krakově. V roce 1927 princ Jan
Drucki-Lubecki daroval hnutí Militia Immaculatae kousek půdy nedaleko
Varšavy, aby se mohla rozvíjet jeho činnost. Hnutí tam vybudovalo své
centrum, které nazvali Niepokalanov /město Neposkvrněné/ a začali vydávat
různé publikace oslavující Pannu Marii. Vliv hnutí se postupně šířil po celém
Polsku.
Je nutné upozornit na to, že některé publikace, které
hnutí vydávalo, obsahovaly antisemitské články. Sám Maxmilián Kolbe však nebyl
jejich autorem, naopak, usiloval o to, aby nebyly zveřejňovány.
V roce 1930 Kolbe odcestoval s několika
spolupracovníky do Japonska, kde hnutí zakoupilo další kus půdy. Na místě,
které v minulosti sloužilo jako pohřebiště pro nedotknutelné, postavili dům a
začali s rozsáhlou publikační činností.
O šest let později se Kolbe opět vrátil do Polska. V
té době už hnutí vydávalo celkem 9 časopisů, a to s obrovským nákladem.
Když vypukla 2. světová válka, Kolbe poslal své bratry
z Niepokalanova pryč, ale sám tam zůstal. Brzy byl zatčen, poté na nějaký čas
propuštěn a nakonec deportován do Osvětimi.
A zde teprve začíná příběh mučedníka Maxmiliána
Kolbeho, kterého papež Pavel VI. v roce 1970 blahořečil a poté Jan Pavel II.
v roce 1981 kanonizoval jako mučedníka.
V Osvětimi byl Kolbe znám svou skromností, nesmírnou
dobrotou a odvahou. Tajně dával jídlo svým spolu-vězňům, i když jeho zdravotní
stav nebyl nejlepší, působil jako zpovědník a navzdory všem zákazům sloužil
mše.
Na konci července 1941 utekl z bloku 14 jeden muž.
Tehdy začali nacističtí vůdcové vyhrožovat, že pokud onen muž nebude nalezen,
deset jeho spoluvězňů bude odsouzeno k smrti vyhladověním. Onen muž nebyl
nalezen. A tak večer při nástupu důstojník Fritzsch, který obzvláště nenáviděl
katolické kněží, začal vyvolávat jména deseti odsouzenců.
Jeden z nich, když zaznělo jeho jméno, vystoupil z
řady a propukl v pláč, neboť měl ženu a děti. Potom zaznělo ještě několik
jmen a proces vypadal jako ukončený. V tu chvíli však z řady vystoupil ještě
jeden muž - otec Maxmilián Kolbe a chtěl mluvit s důstojníkem. Když se ho
důstojník zeptal, co chce, Maxmilián Kolbe řekl jenom jednu větu, která však
znamenala život i smrt: "Chci zemřít místo tohoto vězně." Když se důstojník
Fritzsch dozvěděl, že Kolbe je kněz, nechal ho odvést na místo Franciszka
Gajowniczka spolu s dalšími odsouzenými do cely č. 6, kde všichni odsouzení,
kromě Maxmiliána Kolbeho, během dvou týdnů vyhladověli.
Kolbe byl při vědomí ještě v podvečer svátku
Nanebevzetí Panny Marie 14.8. 1941, kdy mu byla podána smrtelná injekce.
|
Stručně a jasně |
Stanovisko k ČT
|
Prohlášení Synodní rady Českobratrské církve evangelické
|
Synodní rada ČCE sleduje zápas
o svobodu slova a nezávislost veřejnoprávní televize. Hluboce si vážíme
pracovníků ČT, kteří se s nemalým osobním rizikem vzepřeli politickému tlaku.
Ten se projevil už ve složení rady ČT podle stranických zájmů a v jejím
ukvapeném rozhodnutí zvolit nového generálního ředitele.
|
Podporujeme iniciativu občanů, aby byla zachována
veřejnoprávnost ČT na obou programech a jsme rozhodně proti návrhům na jejich
privatizaci.
Stavíme se za to, aby nová rada ČT obrážela šíři a
rozmanitost naší občanské společnosti a nesloužila zájmům politických stran.
|
Odmítáme množící se útoky proti osobě prezidenta
Václava Havla, který mnohokrát prokázal statečný zápas o svobodu slova a
demokratickou společnost a kterého si vážíme pro jeho citlivé chápání pravdy
a občanské odpovědnosti.
|
Žádáme naše politiky, aby upustili od urážlivých
projevů a usilovali o spolupráci mezi sebou i s občany a sledovali jediný
společný cíl, k němuž byli pověřeni - službu lidem této země.
|
V Praze dne 10. ledna 2001
|
|
|
|
Některé filmy s divákem moc
čestnou hru nehrají. Nalákáni ukázkami a obrázky očekáváme, že to bude NĚCO a
ono se z toho vyklube velké NIC. Na plátně se přelévají předimenzované emoce,
herci přehrávají a dialogy šustí papírem. Prostě klišé, klišé a ještě jednou
klišé. A divák odchází s pocitem, že se na něm páchalo násilí a že pokud se
to nezmění, nebude do tak pochybné zábavy své nastřádané úspory investovat.
Naštěstí jsou i filmy, které výše uvedeného nemají
zapotřebí. Forma a obsah jsou u nich v dokonalém souladu. Scénář je vybroušený
diamant, možná proto, že vznikal dlouho a bolestně. Herci jako by ani nehráli,
ale roli přímo žili. Zdá se, jako by role vyžadovala jen a jen je.
Takovým filmem je, mám za to, i loňský oskarový snímek
Lasse Hallstroma Pravidla moštárny, který vznikl dle stejnojmenné předlohy
Johna Irvinga. Autorem scénáře je sám Irving a někteří jazykové tvrdí, že je
lepší, než samotná kniha. Patnáct let práce na něm se rozhodně vyplatilo.
Ostatně, jen sám autor ví nejlépe, které motivy a postavy je možno
"odseknout", aby zachoval intence příběhu.
Teď už ale krátce k příběhu. Sirotci to nemívají
lehké (to je klišé, co?). A hlavní hrdina Homer jedním takovým je. Není lepší
školy, jak se říká, než je život. Někteří však musí do takové školy života
nastoupit mnohem dříve, než jiní. Homer je odmala zaučován dr. Larchem, aby
po něm převzal úkol (!) lékaře v sirotčinci. Co když na mě jinde čekají jiné
možnosti, říká si však on. Aby zjistil, je-li tomu opravdu tak, musí si
projít vzdorem, útěkem, zkušeností práce sběrače ovoce, citovým vzplanutím,
aby zjistil, že... (neprozradím).
Z právě přečteného by se mohlo zdát, že nezůstane
jedno oko suché a balení papírových kapesníčků je nejlepší volbou. Omyl.
Pravidla moštárny vůbec "na pilu" netlačí. Naopak, divák má pocit, že jej
režisér vůbec nepodceňuje a neútočí na jeho slabá místa, ale jemně vede.
Jistě, trochu melodramatické to je, ale žádné "záplavy medu." Pobaví vás
jemný humor a v hlavě také něco uvízne pro další přemýšlení. Třeba o tom, že
každý by měl dělat to, na co stačí... A že někdy není ani tak důležitý čin,
jako postoj...
|
|
|