Matouš 5,1 - 16
Blahoslavenství
 Jan Keřkovský

Když Ježíš uviděl zástupy,
vystoupil na horu. Tam se
posadil - jeho učedníci byli
kolem něj - a řekl jim toto:
 
Blaze vám, kdo nemáte,
na čem byste si zakládali:
s prázdnýma rukama se
můžete mnohem líp chytit toho,
co vám Bůh nabízí.
 
Blaze vám, kdo ještě umíte
plakat a kdo vidíte, co všechno
je k pláči:
právě vám je adresováno
potěšení, které Bůh připravil.
 
Blaze vám, kdo se pro sebe
nedomáháte všech možných i
nemožných výhod a předního
místa na slunci:
vězte, že Boží země, co se o ni
lidi rvou, vám patří celá.
 
Blaze vám, kdo lidem a celému
stvoření tlumočíte Boží
milosrdenství: i vám se ho
dostalo a ještě dostane.
 
Blaze vám, komu srdce
nezcepenělo samou závistí,
záští a sobectvím, komu je
nezabednila pýcha a
lhostejnost:
jen do živého a otevřeného
srdce se Bůh dotluče, když
chce vstoupit.
 
Blaze vám, kdo jste přijali do
života Boží pokoj a dáváte ho
dál.
To je přece výsada a poslání
Božích dětí - a to jste vy.
 
Blaze vám, kdo se bijete za
spravedlnost, i když vás to přijde
draho a zle na to do plácíte:
je to přece zápas pro Boží
království, které přichází právě
k vám.
 
Blaze vám, když jste na tom tak,
jak bývali proroci:
když se vám posmívají,
pomlouvají, nestydatě lžou a pronásledují
vás za to, že děláte a říkáte,
čím jsem vás pověřil já, a žijete
tak, jak jste se u mě naučili:
když po vás jdou a je nejhůř,
vydržte to, a dokonce s vnitřní
radostí, vždyť konečný soud
nad vámi vynesu já, a ne oni.

 
(kliknutím zobrazíte obrázek ve větší velikosti)

Bože spěchám, i teď, když to píšu, spěchám. Žiju ve světě, kde je všechno strašně rychlé a věci se mění dřív, než si člověk stačí zvyknout. Ve světě bez jistoty. Ve světě, který se na mě dívá očima dneška. Krutě. Kterému se nelíbí moje postava, moje názory. Dej, abych se chtěla líbit tobě. Abych se u tebe mohla ztišit. Opravdově ztišit. K tobě se přitulit, u tebe odpočinout. A moci se na tebe těšit. Až budu s tebou. A budem se radovat. A bude spousta času.   Amen


 
 

 Anketa
Z čeho máte v životě největší radost?
Zdeněk Bárta Zdeněk
Bárta


Senátor,
51 let
 
Největší radost mám, když udělám radost někomu druhýmu.
 
Dan Pikálek Dan
Pikálek


Ved. arcidiecézního
katechet. střediska
29 let
Největší radost mám vždy ze setkaní s člověkem, když "přeskočí jiskra", když si máme co říct, porozumíme si, jsme ochotni něco pro sebe udělat - zkrátka "není dobré, aby byl člověk sám"
 
Jiří Weinfurter Jiří
Weinfurter


Studentský farář
39 let
 
To asi nemohu tak jednoznačně a absolutně říct o ničem. Ale bez víry a modlitby, bez Krista, by ze mě jakákoli radost hodně rychle vyprchala.
Václav Hurt Václav
Hurt


Armádní kaplan
44 let
 
Z lásky svých nejbližších, své ženy, svých dětí, svých přátel. A pak také z přírody ze slunce, hor, řek a lesů a z modré oblohy, prostě ze vší té krásy, která nás obklopuje.
Vít Marčík Vít
Marčík


Loutkoherec
 
 
Ze života, skutečně největší radost mám z toho, že žiju. (Ostatní fakta s tím souvisí a vyplývají - mám ženu, kterou miluji, a 6 dětí, mám rodiče, přátele - mám skvělou práci - žiju v této době a v tomto státě. Není všechno ideální. Ani já nejsem bez chyb, ale je mír a cítím svobodu.
Myslím, že lepší místo a čas mi Bůh nemohl vybrat.
Táňa Fischerová Táňa
Fischerová


Herečka
 
 
Radost mám vždycky, když si uvědomuji, že život je dar a že se mi třeba jen na chvíli podařilo vědomě a s pokorou ho žít. S úctou a láskou k Bohu a ke všem živým tvorům a s vnitřním vyrovnáním.
Miroslav Rada Miroslav
Rada


akademický malíř
75 let
 
Z rodiny a když mohu jít ráno do ateliéru a malovat.
František Radkovský František
Radkovský


plzeňský biskup
62 let
 
Z čistého svědomí, které je v harmonii s Bohem. Není to mimořádná, jásavá radost, ale spíše tiché zářivé světlo, pronikající celým životem a dávající mu charakter svátečnosti i uprostřed všednosti.
Dušan Vančura Dušan
Vančura


člen Spirituál
kvintetu, 63 let
 
Ze života jako takového. Tím nemám na mysli jenom svůj život; mám rád, když všechno kolem žije, rodí se a roste, a pokud se nové jaro opět zazelená, budu šťasten. Není to sice má jediná radost, ale zveřejním pouze toto.
Lidie Roskovcová Lidie
Roskovcová


synodní kurátorka
65 let
 
Jsem založením optimistická pesimistka: Vždycky se raduji, že věc dopadla lépe, než jsem si představovala. A každý den mne ujišťuje, že Pán Bůh mi vším, čím mne nechá procházet, slouží k dobrému. A to je radost největší, protože trvá.
Jana Trusinová Jana
Trusinová


v domácnosti, matka
osmi dětí, 41 let
 
Z radosti svých blízkých, když sama můžu někomu udělat radost, a teď momentálně mám radost z jednoho narozeného miminka v Holandsku.
Michal Kitta Michal
Kitta


Farář v Hronově
33 let
 
Největší radost mám z toho, že radost je ovocem Ducha svatého (Gal 5,22). Jinak bych si uždímal ruce na kapesnících.
 
A co váš názor?

Není nic jednoduššího, než napsat jej do vedlejšího políčka a odeslat!

 


 
   
 
 
 Katechismus ?
Kliknutím zobrazíte obrázek ve větší velikosti    
Jediné
potěšení
v životě
i smrti...

 
 Jan Keřkovský

    "Co je tvým jediným potěšením v životě i smrti?" ptal se před půl tisíciletím jeden katechismus (to jest taková "učebnice víry"). Odpověď z roku 1563 si přečtěte ve vedlejším sloupečku, ale to až potom. Napřed na tu otázku zkuste teď hned odpovědět sami, po svém.
 
Co vás těší nejvíc?
    Máte odpověď? Docela by mě zajímala - pokud se vám bude chtít, pošlete ji prosím do Bratrstva. Zajímalo by mě, jestli máte nějaké jediné potěšení. A pak: jestli to vaše potěšení vůbec nějak souvisí s vírou. Starý katechismus se s tím nepáral: Odpověď se nauč zpaměti, člověče, a moc nediskutuj. Mně osobně se tenhle postup nelíbí, ale musím uznat, že se jim ta odpověď tehdy docela povedla. Už jen to, že víra pro ně nebyla žádné ty ty ty ani bu bu bu, nýbrž potěšení. Něco závažného, důležitého, jedinečného, a přitom z toho má člověk radost. To je docela dobrý, ne?
    Když se vás někdo zeptá, proč jste křesťan(ka) a proč se scházíte s jinými křesťany (co z toho máte a o čem spolu mluvíte), asi mu žádnou starou odpověď
    z katechismu nebudete citovat - jednak pochybuju, že si nějakou pamatujete (škoda), jednak byste se asi báli, že vás nepochopí. Žel, je to tak: mluvíme mezi sebou jazykem, kterému i my sami občas špatně rozumíme, co teprv ti "zvenčí"...
    Když už nám Bůh ráčil dáti dar zdravého rozumu, pojďme ho užívat ke cti jeho jména (jak praví Komenský v jedné písni). Pojďme si zkusit takovou malou věroučnou inventuru. Naši předkové ledacos vystihli přímo geniálně (a ledacos se jim zas nepovedlo) - co nám po nich zbylo? Zeptal jsem se v evangelické mládeži (dohromady asi čtyřiceti lidí), jak to mají s tím jediným potěšením oni. A jak by - třeba někomu nevěřícímu - řekli po svém, bez katechismu v ruce, co pro ně znamená víra.
 
Víra? To je když...
    Překvapivě velké procento odpovědí (víc než půlka) víru spojuje s životním stylem. Jeden můj kolega nad tím spojením vyjádřil značné rozpaky, copak se dá víře říkat životní styl? Je to oprávněné? Chápu ho, v duchu však slyším námitku svého bývalého konfirmanda: "Co to je za otázku, faráříčku, je to jejich odpověď a tvé cenzuře už odzvonilo." Je to fakt, nepíšeme tu učebnici dogmatiky, děláme si jen inventuru. Tak teda životní styl. Ten se ale dá v souvislosti s vírou pojmout aspoň ze dvou stran: jako informace, na čem život stojí (tedy: jaký je základ, ze kterého životní styl vyplývá), anebo jako něco, co je navenek víc vidět (třeba jak se já křesťan chovám a projevuju).
    Co je víra, spíš to první, nebo to druhé? Přečtěte si, co napsali, a hlavně přemýšlejte sami. (Odpovědi mládeže jsem zkrátil a spojil; poznáte je podle toho, že jsou psány kurzívou a jsou "v uvozovkách").
 
    "Víra - to je síla, kterou dostáváme... Osobní vztah s Bohem, který je víc než přítel. Bůh je pro mne zakotvení v tomto nejistém světě a víra, to je jistota, že nebudu nikdy odmítnuta - díky tomu, že Ježíš Kristus toto odmítnutí za mne podstoupil. Víra je rozpoznání, že tu na zemi nejsem na to ´bahno´ sama. A že život má smysl."
 
    Tak tedy osobní vztah k Bohu plus vědomí, že žijeme toho času v bahně, ale nejsem na to sám/sama. To je dost nadějná představa, bahno má přece jen své stinné stránky a je dobře nebýt na ně sám. A ještě lepší je, když vím, že se sice docela dost zabahním, ale nemusel bych se nutně utopit. Kdo se někdy topil v mlaskajícím sajrajtu, ten postřehl, že se z něj sám nedostane.
    Křesťanství svou naději v pomoc vnímá dost konkrétně a dokonce ji upřesňuje jmenovitě (pomoc jménem Ježíš, funkcí Kristus).
 
Vy jste tady taky?
    Jak se tak topíme v tom upatlaném neřádu a rozhlížíme se, odkud by nám přišla pomoc, zahlédneme - ale jejej, co se tu plácá podobných individu í jako jsme my! To se podívejme, co nás tu je!
"Víra je spojená s láskou k lidem." Víra je "způsob soužití s lidmi, který mne naplňuje radostí ze života, a je to vědomí, že je vždy někdo, kdo mne miluje."
    Že jsem tak smělý, jaký to je způsob soužití s lidmi, že je z toho radost ze života? Copak vám lidi nejdou na nervy? Jistěže někdy jdou, uznali, a přece: "k víře patří společenství."
    Aby společenství mohlo existovat, musí si za účelem přežití stanovit nějaká pravidla. O zakotvení už byla řeč, ale k životnímu stylu patří ještě to, jak spolu vydržíme dohromady. A tak se v odpovědích objevila "láska" (jak by ne) a pak "pravdivost": třeba v tom, že "křesťan ví, že dělá chyby, a přizná to". To není tak samozřejmé: Vždyť jsou i společenství, která sázejí spíš na posvátnou přetvářku, na chladiči tuhý úsměv, v ústech pěkná slova, ale radost ze života, tu mezi nimi nepotkáte. To se léčí právě pravdivostí, ó jak moudře mládež odpověděla (pak že se staří nemají co učit).
    Ještě něco: "žebříček životních hodnot". Nemusíme mít všichni stejný: ale musíme být připraveni si ho vždycky znovu opatřit otazníkem a poopravit blíž tomu, co chce Bůh. K tomu je dobře s druhými mluvit o důležitých věcech a vědět, že je tu to životní zakotvení.
 
Co to tu povídáte?
    V církvi bývá asi zvykem mluvit spíš o spasení (případně o radosti z něj) a o pokání atd. Dotázaná mládež odpověděla tak, jak jste to právě četli: že život má smysl, nejsme na to sami, nebudeme odmítnuti - z čehož plyne láska, pravdivost, práce na žebříčku hodnot... Přiznávám, že mně ta vyjádření jsou milá: vypadají, jako že ti, kdo je řekli a napsali, vědí, o čem mluví, a nenutí se do žádné předepsané hantýrky. A náplň těch starých pojmů - po svém - docela trefili.
    Vidíte to taky tak? Jestli máte chuť, napište!

V čem jest tvé jediné potěšení v životě i smrti?
- Heidelberský katechismus,
1. otázka:
Jediné mé potěšení jest v tom, že živ jsa i umíraje nejsem sám svůj, nýbrž tělem i duší jsem svého věrného spasitele Jezukrista. On svou drahou krví dokonale zaplatil za všechny mé hříchy, mne vykoupil ze všeliké moci ďáblovy a tak mne zachovává, že bez vůle Otce mého v nebesích ani vlas nemůže mi z hlavy spadnouti, ano, také mně vše musí sloužiti k dobrému. Proto mne též ujišťuje svým Duchem svatým o životě věčném a působí, že nadále jsem ze srdce ochoten a hotov jemu žíti.
 
Co je tvé největší potěšení v životě a v čem tkví tvá naděje vstříc smrti? - Marek Bárta
Největší mé potěšení je v tom, že ve svém životě nejsem odkázán jen sám na sebe, ale mohu následovat Ježíše Krista, který mne svým odpuštěním vždy znovu uschopňuje k novým začátkům. Naději vstříc smrti pak čerpám z důvěry, že to, co žiji z tohoto odpuštění, nepropadne po smrti nicotě, ale Bůh se k tomu přizná, jako se přiznal k životu i smrti Ježíše Krista.
 
V čem jest tvé jediné potěšení v životě i smrti?

 
"Víra? Vědomí, že smrt není konec."
 
"Bůh je pro mne možná odpověď na některé otázky, na které my odpovědět nemůžeme (co bylo před vesmírem, co je za ním, jak je to s životem mimo Zemi...)"
 
"Největší potěšení:

1. Víra v Boha (skrze Krista), 2. Opravdu dobří přátelé, 3. Sex.
 
"Věřím v Boha Otce - věřím tedy, že je zde něco podstatnějšího, než má existence.

Věřím v Ježíše Krista, díky němuž jsme se o tomto Bohu mohli dozvědět a uvědomit si ho.

Věřím v Ducha svatého - přestože jsme Krista osobně nepoznali, to, co dělá, hýbe i s námi.
Hýbe, ano, nevnímám to však jako pohyb s loutkami zavěšenými na provázcích. Bůh za nás naše problémy řešit nebude, může nás ale - pokud mu to dovolíme - nasměrovat správným směrem, to znamená, abychom žili smysluplný život. Amen."
 
VÍRA JE PRO MNE:
- jistota (a naděje), že nejsem sám, i když je mi nejhůř
 
- klid: nemusím se bát toho, co přijde, i když to z mého pohledu vypadá špatně a nespravedlivě (On ví, co dělá, a ví, co má pro mě připravené)
 
- zastavení a rozhlédnutí: můžu si (třeba v modlitbě) uvědomit, co dobrého dostávám a co je kolem krásného
 
- závazný slib, že budu dodržovat určité morální zásady (a nebudu úplnej křivák)
 
- naděje v odpuštění - že všechny moje přešlapy (a že jich bylo!) budou odpuštěny.
Z toho vyplývá, že i já bych měl lidem okolo jejich přešlapy odpouštět
 
(p.s. Víra se slovensky řekne viera - a Věra je docela pěkná holka.)"

 

 
 
[SPODNÍ ČÁST STRÁNKY]