|
[VRCHNÍ ČÁST STRÁNKY]
Kaplan aneb být farářem nevěřících
ZDENĚK ŠORM
|
Rozhovor s armádním kaplanem Václavem Hurtem |
Vašku, provázel jsem tě před dvaceti lety na vojnu, byl
jsem na tvé přísaze, proto vím, že jsi hodně přemýšlel nad tím, zda na ni máš
vůbec nastoupit, nebo riskovat kriminál. Jak to tedy přijde, že člověk, který
měl nad vojnou tolik otázek, se stane armádním kaplanem?
Asi to patří k životu, že není stále stejnej a člověk
se mění. Můj pohled byl dřív hodně ovlivněný tím, že tu byl - a v armádě
zvlášť silně - bolševismus. Až v období porevolučním se můj pohled na armádu
změnil. Patří k realitě tohoto světa a života. Jako potřebujeme policii, tak
potřebujeme armádu. Asi mě také ovlivnila válka na Balkáně, kdy byl člověk
zděšenej z toho, co se děje pár set kilometrů od nás a my jen přihlížíme
násilí, na které doplácejí nejvíc bezbranní. Dnes si myslím, že je asi
povinností odpovědného člověka vzít tohleto vážně a neuvažovat v černobílých
schématech, ale posuzovat každou situaci zvlášť. Docházím k tomu, že i násilí
a armáda, pokud jsou použity spravedlivě, mají své opodstatnění.
Dobře, to je ovšem spíš obecný pohled věřícího člověka na armádu, ale ty jsi
farář a máš nějak v té armádě působit. To je přece jen specifická role.
Pozice či role kaplana v armádě je opravdu trochu jiná.
Svým způsobem by byla i pro člověka, který by byl radikální pacifista. Já
sloužím beze zbraně. Je to záležitost pastýřského působení. Kaplan je tu od
toho, aby byl s vojákem v jeho úzkosti, v jeho trápení, v jeho otázkách, aby
mu byl prostě k dispozici. V základě se to až tak neliší od běžné farářské
práce - prostě být s člověkem, prostředkovat mu Boží milosrdenství a
odpuštění.
Připravoval ses na to nějak?
Nepřipravoval jsem se vůbec. Byl jsem naléhavě osloven
koncem května minulého roku (tj. 1999) s tím, že je třeba kaplana do Bosny.
Kolega, který tam měl jít, to na poslední chvíli odmítl. Musel jsem se
rozhodnout během týdne. Pak jsem prošel přípravou. Ovšem ta se týkala vojenské
stránky - zdravotní prohlídky, psychologické testy - a procedurálního řízení,
abych byl přijatelný pro církve, které mne vysílají. Žádnou speciální duchovní
přípravu jsem neměl, což asi není nejlepší a do budoucna by to tak určitě
nemělo být. Pak jsem odjel na kurz angličtiny do Skotska. Vrátil jsem se,
políbil jsem ženu, jel jsem na měsíční vojenské cvičení do Krumlova a letěli
jsme do Bosny. Teprve tam jsem se seznamoval s armádou a s tím, čím by kaplan
měl být. Byl to takovej průzkum bojem. Kdybych měl znovu nastoupit, dělal bych
to od začátku trochu jinak.
Mise v Bosně, kde jsi byl půl roku, byla ovšem asi poněkud specifická
zkušenost. Čím se lišila od běžného působení kaplana tady?
Především tím, že jde o jednotku v cizí zemi, kde před
několika lety byla válka. Znamená to, že jsou si tam vojáci mnohem blíž,
mnohem intenzívněji prožívají i to společenství. To mě hodně oslovilo - velmi
přátelské vztahy, ochota k pomoci, vzájemná solidarita, společná legrace,
písničky, společné prožívání a rozhovory o důležitých i o osobních věcech.
Cítil jsem se tam velmi dobře. Myslím si, že tohle je pro jednotku v cizině
takovej typickej rys, že ty lidi drží mnohem víc pohromadě. Taky jsou tam
vlastně spolu ve dne v noci.
A druhá věc: myslím, že všichni jasně vnímaj
smysluplnost mise a své vojenské existence. Je jasné, že kdyby tam ti vojáci
nebyli, tak válka zřejmě znova propukne a lidé se budou zase zabíjet. To je,
myslím, také výjimečné. V mírové situaci to vojáci takhle nevnímaj. Tam je to
spíš příprava na obranu země, na budoucí válku i mnoho úřednické práce. V
Bosně se věci řeší hned. Dávají se ústní rozkazy. O něco tam jde.
No a pak v člověku také zůstane úděs z toho, co je to
válka. I když my jsme samozřejmě viděli už jen, jak to vypadá po několika
letech - rozbité a vypálené domy, okolo kterých jezdíš každý den a říkáš si,
co se tady asi muselo stát, zda jsou ti lidé mrtví nebo zda museli utéct a co
tam bylo za nenávist. A když slyšíš říkat lidi, pokud tu jste, válka nebude,
ale až odejdete, tak další den si to budeme zase vyřizovat, tak to v člověku
zůstane. A pohled na tu krásnou zemi, která je tak zaminovaná, že tam prostě
do přírody nesmíš jít - to na člověku zanechá stopu. Dodnes, když se jdu
vyčurat do lesa, napadne mě, že jsem asi udělal něco špatně.
Když jsi odjížděl, stavoval ses u mě a já jsem ti,
kromě kalichu, půjčoval také nějaké materiály o islámu. Ta válka je často
interpretovaná právě nábožensky jako střet muslimů a křesťanů. Setkal ses
tam s tímhle napětím?
To napětí tam bezpochyby je, i když, myslím, není
ryze náboženské, je to spíš záležitost kulturní. Ti lidé žijou jinak, mají
jiné zvyky. Nemyslím si, že by tam náboženství hrálo o moc větší roli, než
hraje v Čechách. Řekl bych, že Bosna je hodně sekularizovaná. Ale náš kontakt
s civilním obyvatelstvem byl minimální. Neměli jsme vycházky. Nedostali jsme
se do bezprostředního styku. To měla na starost zase jiná skupina. Samozřejmě,
válka posunula všechna náboženství k určitému radikalismu. Nemyslím však, že
je to tak fatální. Ti muslimové třeba ramadán nedrží, jedí vepřové, pijou
alkohol. Nepředstavujme si, že tam jsou jenom fundamentalisté. I když vliv
mají. Také díky tomu, že tam přišli bojovníci z jiných zemí. Spíš to ale byla
válka lidí, kteří mají různé dějiny. To, myslím, hraje hlavní roli. Vzpomíná
se na to, jak si ublížili v minulosti.
Teď se situace v Jugoslávii mění (mluvíme v říjnu 2000). Odešel Miloševič,
byl zvolen nový prezident. Jak vidíš tuhle změnu ze své zkušenosti?
Mám velkou naději, že je to změna trvalá a že se
Miloševič nebo někdo podobnej nevrátí. Doufám, že vývoj v Srbsku bude stejný
jako v Chorvatsku. Bylo by to potřeba, protože vina Srbů, na tom, co se stalo,
není o moc větší než třeba vina Chorvatů. Srbské etnikum na to svým způsobem
Hodně doplatilo. Aspoň v Bosně to bylo vidět - ta nejbídnější část byla
Srbská. Samozřejmě si za to sami trochu můžou, protože muslimové jsou
pracovitější a drží víc pohromadě a někdo z jejich rodin je na Západě a
posílá peníze. Také je podporuje muslimskej svět, podporuje je Amerika.
Kdežto Srbům kvůli tomu, že tam byli lidé jako Miloševič a Karadžič a stále
nechtěli přijmout to, co se dohodlo v Daytonu, šla pomoc minimálně. Teď se to
trochu mění a mělo by se to změnit radikálně. Srbům je potřeba hodně pomoct,
aby neměli pocit nespravedlnosti. A ten v nich je. Pop, s kterým jsem byl
trochu v kontaktu, cítil velikou hořkost. Říkal, že Srbové byli vždycky se
Západem, bránili Západ proti Turkům, v první druhé válce byli jeho spojenci a
teď je Západ takhle zradil. Na tom něco je.
Říkal jsi, že jste měli v Bosně rozhovory s vojáky o vážných a důležitých
věcech. S čím za tebou přicházeli?
Šlo o tři oblasti: především o otázky spojené se
vztahem k nejbližším - k rodině, k dětem, k manželce - protože jsme byli
všichni odloučeni a většina vojáků měla rodiny, takže jim samozřejmě bylo
smutno. Nebo měli nějaké vztahové problémy. Druhou oblast tvořily problémy s
nadřízenými nebo pod-řízenými. Třeba pocit nějaké nespravedlnosti, křivdy...
To jsem se někdy pokoušel řešit. A třetí oblast se týkala víry, náboženství,
církve. Ptali se mne, chtěli o tom něco vědět.
A jaké je to teď tady? Máš na starosti několik posádek, nemůžeš být tedy s
těmi vojáky přímo jako v Bosně. Máš tu vůbec nějaké osobní rozhovory?
Nejlepší by bylo, kdyby byl kaplan u jedné jednotky,
měl na starosti třeba pět set lidí a opravdu byl s nimi. Možná by tam měl být
i ubytovaný. Teď totiž jsem u celých sil územní obrany, což je asi sedm tisíc
lidí, a to se samozřejmě nedá obsáhnout. Snažil jsem se proto v první fázi
jednotky alespoň objet a říct, že v Táboře je kaplan, že je možné se na něj
obrátit, dát jim svůj telefon, kdyby to bylo akutní, že mě můžou také pozvat
na nějakou přednášku a asi s padesáti nebo sedmdesáti lidmi jsem hovořil
osobně. Teď se soustředím na dvě místa - na Tábor a na Litoměřice -, kde
jsem byl víckrát, protože tam vojáci nastupují.
Problém je i v tom, že jsem ubytovaný jinde a v
kasárnách jsem trochu jako host. Nemám tam zatím žádnou stálou místnost. V
Táboře sice mám kancelář, ale ta je na velitelství územní obrany na jednom
patře s panem generálem, kam samozřejmě žádný voják základní služby
nepřijde.
V Bosně jsem byl také jako poradce velitele v
otázkách osobních vztahů nebo ženevských konvencí a náš kontakt byl mnohem
intenzívnější. Tady jsme se s panem velitelem - stále na cestách -za těch pět
měsíců potkali jednou. Možná, až se to zaběhne, že to bude lepší. Myslím, že
kaplanská služba, alespoň v naší situaci, se nedá dělat bez osobních vztahů.
Když se ti mají lidé svěřit a očekávat nějakou duchovní pomoc, tak to bez
důvěry není možné.
Jaký vztah k tobě mají vojáci z povolání?
Nebudu mluvit o Bosně, tam to bylo jiný. Ani tady
jsem se nesetkal s žádnými překážkami nebo problémy. Většinou mi velitel,
kamkoli přijedu, vyjde vstříc v tom, co potřebuju - např. svolá vojáky,
poskytne místnost a podobně. Samozřejmě nevím, co si o tom celém myslí. To se
napoprvé většinou neříká. Přijetí tedy bývá velmi korektní. Pravda, někdy
zaznějí otázky, jestli to není zbytečné, zda to má vůbec smysl. Ale vzhledem
k tomu, že jim situaci nijak nekomplikuju, chovají se ke mně dobře. Zatím
jsem se setkal jenom jednou, na ošetřovně, s tím, že mne pan doktor odmítl a
začal křičet: "Ne, kaplany nepotřebujeme, kaplany nemám rád! Chcete ještě
něco?"
A co vojáci - záklaďáci, jak ti přijímají?
Myslím, že mnozí s očekáváním. Nechal jsem si udělat
jeden dotazník u odcházejících poddůstojníků - což jsou také záklaďáci -,
kteří s kaplanem neměli ještě žádnou zkušenost. Položil jsem jim otázku,
jestli si myslí, že kaplan může vojákům k něčemu být. Všichni odpověděli
jednoznačně, že určitě. Překvapilo mě, že se nevyskytla ani jedna výhrada.
Uvědomuji si ale, že se mi toto očekávání zatím nedaří naplnit. Také proto,
že jsou vojáci neustále v pohybu - nastupují, po čtvrt roce jdou zase někam
jinam a vojna je krátká. Takže je člověk zachytí, potká se s nimi jednou,
dvakrát a příště jsou už jinde.
Ten neustálý pohyb musí být asi těžký. Schází kontinuita a musíš pracovat ad
hoc.
Přesně tak, v té chvíli, buďto se ti to povede, nebo
se ti to nepovede. Je to improvizace, což se musím učit. Tím se služba
kaplana výrazně liší od práce na sboru. Myslím, že to je její typický rys.
Pro navázání vztahu důvěry tedy není prostor.
To mi právě nejvíc vadí. Nedá se vytvořit nějaké
společenství. Také proto, že s nimi nejsem o víkendu. Teoreticky bych tam
mohl být, ale jsem rád, že mohu jet někdy domů. Teď jsem si alespoň vyřídil
pružný pracovní týden, takže nemusím být od sedmi do půl čtvrté v práci, ale
můžu si pracovní dobu stanovit sám podle sebe.
Máš v kasárnách bohoslužby?
Zatím nemám a také nikdo z mých kolegů to nedělá. Náš
hlavní kaplan Tomáš Holub nás v tom brzdí, aby vojáci neměli dojem, že jsme
tam jenom pro věřící. On má trochu strach, abychom nesklouzli do farářského
stereotypu, aby naše kaplanská činnost nebyla hlavně náboženská.
V Bosně to bylo vyvážené. Tam byly bohoslužby od
začátku. Měl jsem i biblické hodiny. Na ty samozřejmě chodila jenom část, ale
přesto jsem si na každou neděli dělal kázání a myslím, že to mnozí přijímali
rádi. Chtěl bych se k tomu vrátit a pokusit se o to, abych alespoň na těch
dvou místech bohoslužby měl. Možná to bude spíš rozhovor nad Biblí. Forma
bohoslužeb by na začátek asi nebyla nejvhodnější. Záleží ale na tom, jestli
tam najdu pár lidí, kteří by o to měli zájem.
Ty jsi také říkal, že při nástupu do kaplanské služby se zavazujete, že
nebudete dělat v armádě misii.
Ano, je to tak.
To musí být trochu složité, když mluvíš o víře k lidem, který věřící nejsou.
Co je vlastni misie? Jak mluvit, aniž by člověk dělal misii? Rozumím tomu, že
nejde o to, abys dělal nábor a používal různé evangelizační taktiky, ale přece
jenom si nedovedu představit, že bys mluvil o víře bez vnitřního zaujetí, bez
vlastní angažovanosti. Nebo tu dáváš stranou?
Je to pro mě trochu problém. Člověk si musí ukládat
kázeň, aby o víře mluvil málo a byl velmi citlivej. Možná by to tak mělo být
vždycky - aby druhé neobtěžoval, aby jim neříkal něco, co je jim nepříjemné,
o co v té chvíli nestojí. Hlavní důraz těch, kdo kaplanskou službu zřizovali,
je položen na pastorační prvek, na provázení vojáků v tom, co prožívají.
Náboženská část je okrajová. Samozřejmě že při tom můžeš sklouznout k určité
povrchnosti a nedostanete se pak k tomu podstatnému. Kaplan se má za ty
lidi také modlit.
Je to zvláštní postavení - kaplan jako věřící člověk
má být vlastně farářem nevěřících lidí. Oni to přitom samozřejmě vědí, že jsi
věřící a možná je to některým příjemný, že je tam někdo, kdo na ně myslí před
Pánem Bohem, v kterého nevěří. Zažíval jsem to intenzivně v Bosně, když se
ztratila pistole. To byl velkej průser, policajt běžel kolem a volal:
"Kaplane, modli se za mne, ať se ta pistole najde." Tak jsem se prostě
modlil, aby ji našli.
Děkuji za rozhovor.
Zlatokop
EVA DROZDOVÁ
|
Rozhovor s mistrem světa v rýžování zlata Tomášem Hejzlarem |
Už jste nás možná někde viděli - naboso, po kolena
v ledové řece, celý den ohnutí nad pánví. Do plechové pánve nandáme kopec
písku a šutry ze dna řeky a po chvilce přesných krouživých pohybů
s rozzářeným úsměvem vyndáváme neviditelné zlatinky. Vždycky budíme
pozornost kolemjdoucích. Pokaždé, když se chlubíme s úlovkem, sklidíme
jen posměšné poznámky, že v té lahvičce stejně nic není. Ale, kdo jednou
zkusí, už nechce jinak!
Jsem prachobyčejný zelenáč, ale mohu se pyšnit tím,
že mě TO učil mistr světa v rýžování zlata 2000 - Tomáš Hejzlar. Tomáše
jsem dlouho nemohla pro rozhovor získat, důvod: zaneprázdněn. Nebylo to ale
vinou právě natáčených televizních pořadů, ani vinou cvakajících fotoaparátů
na nesčetných tiskovkách, jak by se dalo u mistra světa očekávat. Prostě bylo
příhodné počasí pro jedno z posledních rýžování tohoto roku.
Co tě přivedlo ke zlatokopectví?
Samozřejmě Jack London, láska k přírodě a Klub
Českých Zlatokopů.
Je těžké naučit se rýžovat?
Není. Záleží na tom, kolik času jsi ochotná tomu
věnovat. Základní techniku se člověk naučí za víkend. To ostatní se učím celý
život. Stále přicházím na něco nového. Je nutné vybrat místo, o kterém se
předpokládá, že v něm je zlato. Pak si do pánve nabereš písek ze dna
řeky spolu s kameny. Krouživými pohyby pomocí odstředivé síly odděluješ
od písku a kamenů černý šlich se zlatem, který je těžký a spadá na dno pánve.
V pánvi pak zbude trocha jemného písku, těžkých minerálů a magnetit se
zlatinkama. Pak už jen střepáváte zlato do špičky pánve a vše ostatní
splavujete vodou. No a pokud jste dobře kroužili a střepávali, tak se
v tomhle okamžiku na vás usmívá pár zlatinek - celé to trvá asi sedm
minut. (no, mě tak asi dvacet - pozn. autorky).
Jak často jezdíš rýžovat?
V sezóně (tj. duben až říjen) téměř každý víkend.
Jde jenom o to, jak studenou vodu člověk snese a kdy už ho okolí začne
považovat za cvoka.
Kam jezdíš na zlato? Nebo místa neprozrazujete jako houbaři!
"Zlato je tam, kde si ho člověk najde". U nás jsou
dobrá rýžoviska na Otavě a Sázavě.
No, nejsi zrovna konkrétní. Je rýžování záležitost skupiny, nebo "každý na
vlastním písečku" (možná toto přísloví vzniklo právě u rýžovníků zlata)
To je různé. Jezdíme v malých partičkách i jednotlivě,
ale existuje i Klub Českých Zlatokopů, který pořádá různé hromadné akce, soutěže
atd.
Na letošním mistrovství světa, které se konalo v polské Zlotoryji, jsi
se umístil na prvním místě v kategorii "amatérů". Tomáši - jaké to bylo?
Vlastně to nebylo ani moc těžký. Záleželo na dobré
aklimatizaci na polské pivo (což bylo asi nejtěžší) a především na tréninku
v polských podmínkách. I tak si myslím, že jsem měl hlavně ohromný kus
štěstí. To se místo do řeky postavíte spolu s ostatními do vyměřených
dřevených boxů, kde máte v kýblu cca 15 kg písku.V písku jsou
rozsypány zlatinky, počet není znám. Pak zazní start a vy se vrháte pro písek
a už kroužíte a sesypáváte. Za každou ztracenou zlatinku se vám přičítají
minuty do celkového času - závodník tedy musí být rychlý a přesný. Ve finále
jsem našel devět zlatinek z devíti možných a celkový čas jsem měl 10,14
minut. Tak jsem snad přesvědčil i své rodiče, že ty chřipky, rýma a plné
víkendy za něco stály.
Dá se rýžováním zlata zbohatnout?
Dalo by se na tom přežít, ale v našich poměrech je to spíše koníček.
Přirovnal bych to k hledání hub.
Mistře, děkuji za rozhovor.
|
|
|
Veni Creator Spiritus...
RADIM ŽÁRSKÝ
Zveřejněním příspěvků dvou čtenářů se ještě jednou vracíme k diskusi o
autoritě Písma a homosexualitě z Bratrstva č. 8.
Jsme asi "jiného ducha", Jane (Hruško)! jinak neumím
popsat své pocity po čtení Vaší reakce v Bratrstvu 8/2000 týkající se autority
Písma a homosexuality. Takové také bývají mé pocity, kdykoli se s některými
bratry a sestrami dostanu "do křížku" ohledně "třetihor"! tj. jak a kdy
vznikla či vznikala země, jak je stará. Miliardy nebo tisíce let? Prostě jsme
"jiného ducha". Nemyslím si, že bychom měli každý jiného Ducha svatého (ten se
díky Bohu dělit nenechá a nedá), ale po debatách na podobná témata často
končím s pocitem naladění na úplně jiné frekvenci!
V historii se třeba podobně nedovedli naladit na
stejnou frekvenci Židé se Samaritány, když se přeli o správné místo uctívání
Pána Boha. Samaritáni měli v Sichem svoji horu Garizim a Židé uznávali pouze
Jeruzalém a tamní Chrám za správné místo k bohoslužbě. Samaritáni se opírali
o svých 5 knih Mojžíšových, kde toho, pravda, o Jeruzalémě jako místě
bohoslužby mnoho není. Židé se zase odvolávali na svých 5 knih Mojžíšových a
Proroky! Základ izraelských svatých knih měli sice společný, a stejně byli a
jsou "jiného ducha". Zmínka o Šalemu v 1. knize Mojžíšově prostě zněla
Samaritánům jako Sichem a Židům jako Jeruzalém! Umíme je dnes rozsoudit,
když navíc víme, že regulérní židovské svatyně byly ještě v Etiopii a
Elefantině (v Egyptě)?
Dnes je doba, kdy Písmo by nemělo být palicí, kterou
se budeme mlátit po hlavě. "Biblická slova není možno brát jako nadčasovou
pravdu, jako výroky, které je možno citovat bez zřetele na to, komu byly
adresovány a do jaké situace... Bible je slovo Boží, určené do určité situace
člověka. Neplatí každé slovo vždy a pro každého. To je dílo Ducha svatého
dnes, že dává poznat, jaké slovo platí pro mne, dnes, v mé situaci." (J.B.
Šourek - 1987) Tak je tomu, věřím, i se starozákonními výroky o
homosexualitě.
Před časem jsem se u svých přátel z Norska setkal s
tím, že nosí přívěšky nebo náramky se čtyřmi písmeny: "WWJD". Ta čtyři
písmena vyjadřují otázku "What Would Jesus Do?". Co By Dělal Ježíš? Co by
dělal v mé situaci, co by řekl? To je přece pro křesťany (kristovce) to
podstatné: Mít jej před očima a ptát se: co by dělal ten, který byl rodem
Žid, ale dovedl dát Samaritána za vzor? Odpovědi musíme hledat v Písmu
(evangeliích), ale chce to být také trochu kreativní. Podle mě by měl (a má)
Ježíš dost příkladného pochopení také pro homosexuály. Uměl by se vžít do
jejich strachu z osamělosti a touhy žít v úctě a věrnosti v partnerství.
Á propos: někteří vykladači se důvodně domnívají, že uzdravený sluha setníka
Kornelia byl vlastně jeho milenec. Ježíš to musel tušit, a stejně jej
uzdravil.
Litera zabíjí, ale duch obživuje (2. Kor 3,6). Veni
Creator Spiritus! Přijď, Duchu stvořiteli!
Ze sjezdu evangelické mládeže
MARTIN PLECHÁČEK
Chtěl bych se zmínit o přednášce psychiatra a sexuologa
MUDr. Jana Zbytovského na téma Homosexualita a co má být?, která zazněla na
letošním sjezdu nejen evangelické mládeže v Chrudimi. Toto téma rozhodně
nepatří k častým námětům přednášek a debat na církevní půdě. Nebyla to
klasická přednáška. Na začátku se Dr. Zbytovský věnoval výkladu a rozlišení
některých pojmů, které s odlišnými sexuálními orientacemi souvisí a které se
někdy zaměňují nebo ne dost důsledně rozlišují. Druhá, delší část, proběhla
spíše formou besedy a odpovědí na dotazy z řad posluchačů, kterých se v
hledišti chrudimského divadla sešlo několik desítek. Pro ty, kteří v Chrudimi
nebyli, nebo se účastnili jiného programu bych se pokusil obsah přednášky a
besedy stručně shrnout:
- Heterosexualita = většinová sexuální orientace, kdy se člověk
citově orientuje na partnera opačného pohlaví.
- Homosexualita = odlišná sexuální orientace, kdy se člověk cítí
přitahován jedinci stejného pohlaví (zamilovává se). Je způsobena genetickou
poruchou, tzn. že se s ní člověk narodí, není ovlivněna ani ovlivnitelná
výchovou a nedá se nijak vyléčit (ani farmaky ani psychoterapeuticky). V
současné době není považována za nemoc /diagnózu/.
- Homosexuální chování = pojem širší. Ne každý, kdo se tak chová,
musí být nutně vrozený (pravý) homosexuál. Spočívá v chování se a provozování
homosexuálních praktik včetně styku bez citové orientace na jedince stejného
pohlaví. Homosexuální chování může být také součástí klinických projevů
některých duševních poruch.
- Transsexualita = odlišná sexuální orientace, kdy člověk jednoho
pohlaví vnímá sám sebe (cítí se) jako pohlaví opačné.
- Bisexualita = odlišná sexuální orientace, kdy člověk navazuje
intimní vztahy s lidmi obou pohlaví. Nečiní tak ovšem stejnoměrně, vždy více
převažuje jedna orientace a druhá ji jen doplňuje.
Považuji za velmi
přínosné, že organizátoři sjezdu toto choulostivé a dlouhou dobu tabuizované
téma na program zařadili. Je jisté, že se touto přednáškou problém našeho
vztahu k odlišně sexuálně orientovaným lidem nevyřeší. Určitě ale přispěla k
větší informovanosti a k poznání jejich problémů a možností i možností nás
samých.
Na závěr si však neodpustím jednu kritickou poznámku.
Pokud je přednáška na takovéto kontroverzní téma zařazena na program sjezdu
evangelické mládeže, očekával bych, že se v ní také objeví, co k tomu říká
Bible. Přednáška i odpovědi na dotazy byly velmi fundované a zasvěcené, ale
biblický rozměr a pohled jsem tam postrádal. Biblické výroky na toto téma
myslím hodně lidí trápí, protože jsou na první přečtení velmi jednoznačné
(Lv 18,22; 20,13). Myslím si však, že jsou směrovány na adresu homosexuálního
chování, které bylo často součástí kultů plodnosti, běžných u pohanských
sousedů Izraele (Gn 19,5; Sd 19,22), popřípadě na tzv. homosexuální chování z
udy, kdy už "člověk neví, roupama co by!" (Ř1,24-28; 1Tm1,8-11). Ve výše
zmíněných příbězích z Geneze i Soudců, stejně jako v Pavlových listech, je
odsuzována pohanská sexuální svévole, kdy si člověk sám určuje, co je dobré,
a nedbá na Boží vůli a stvořitelský záměr (Gn1,27; 2,24). A pokud připustíme,
že celá Bible směřuje k Evangeliu, rozhodně bych si netroufl vyškrtnout
jednoznačně tyto lidi ze seznamu těch potřebných (nejmenších, jak překládají
Kraličtí) - viz Mt 25,31-46. Mám za to, že stejně jako Ježíš neodmítá tělesně
postižené nebo mentálně zaostalé, nemusí ani lidé s odlišnou sexuální
orientací předem splnit nějakou podmínku, aby za ním mohli přicházet. Jde o
to, abychom to věděli i my. A pokud se budou objevovat např. veřejná
vystoupení věřících poslanců, která jsou k tomuto problému mírně řečeno
netolerantní a netaktní, rozhodně to v nevěřící společnosti nevzbudí dojem,
že církev (ta obecná, bez rozdílu vyznání) je místem otevřeným pro každého i
s jeho chybami, nedostatky a problémy.
|
|