|
[VRCHNÍ ČÁST STRÁNKY]
O sídlišti církvi a muzice
ZITA NIDLOVÁ
|
Rozhovor s Janem Hučínem |
Folková tedy ne tak zcela.
Kapela, vlastně jakápak kapela, když nemají nástroje?
Studentská, ale ani to není zcela přesné. Pětník
je prostě Pětník. Vokální hudební skupina
5 lidí, jejichž repertoár tvoří spirituály
doplněné lidovými písněmi rumunské,
irské, slovenské i tuzemské výroby,
středověkým chorálem, staroslověnským
liturgickým zpěvem a renesančními polyfonními
písněmi. Podivné těleso složené z nadšenců -
studentky vyšší teologické školy JABOK Lenky Horákové
(soprán), pracovníka katechetického střediska
pražského arcibiskupství Dana Pikálka (bas),
studenta kulturologie na FF UK Jana Lukavce (tenor), asistentky v
personální agentuře Marie Sršňové (alt) a
pracovníka Nadace SCIO Jana Hučína (tenor). Těleso,
které po 10 měsících své existence
postoupilo do celostátního finále Porty a
Zahrady a nevedlo si zde špatně. O hudbě i lecčems dalším jsme
si v polovině července povídali s Janem Hučínem (32
let), kapelníkem bývalých skupin Rudolfův pramen
a Pramínek a současným vedoucím Pětníku.
Jak bys charakterizoval svoji kapelu?
Hejno bláznů? Dříčů? Nadšenců?
Od všeho trošku. Teď jsme hlavně ještě
taková nevycválaná banda. Banda nadšenců. Kdo
jinej by si troufl vylézt na Zahradě a zpívat tam půl
hodiny jenom acapellový věci? A to s vědomím, že to
ještě tak moc neumí...
Já bych tu kapelu
charakterizoval ještě jinak. Je to snaha dělat něco, co jinak nikdo
moc nedělá. Jsme tak trošku průkopníci, nemáme
moc vzorů. Výjimkou je Dobrý večer quintet, to je velký
vzor.
Jak se člověk dostane k tomu, že jde a
založí kapelu?
K tomu se člověk dostane mnoha způsoby.
Buď tak, že třeba v 17, 18 letech hraje jako sólista a
zjišťuje, že je to sice fajn, ale že prosadit se tak je strašně těžký
a že spoustu věcí, který by ho bavily, není
schopnej zazpívat, třeba a capella čtyřhlas. Rudolfův pramen
byl založen spíš na popud zvenčí, aby se něco dalo
dohromady, takže to jsem ani tak nezakládal já. Za
nějakou dobu jsem začal cítit, že to jde jiným směrem,
než bych chtěl, tak jsem dal dohromady zase jiný lidi.A to šlo až k Pětníku.
Rudolfův pramen - to byl souborek
vzniklý na půdě kostela na pražském sídlišti
Lhotka. Co to bylo tím popudem zvenčí? Farář
vám řekl: Založte si skupinu?
Už ani přesně nevím, kolik nám
bylo tenkrát let, ale my jsme tehdy jezdili na všelijaký
letní podniky a tam se zpívaly takový ty
písničky z Cantate a všechno možný. Písničky
jsme už měli natolik ozpívaný, že lidi měli pocit, že
bychom je mohli zpívat i v kostele. A z druhý strany to
tenkrát byla taková móda, začal se opouštět
model, že se při mši hraje na varhany a bylo strašně moderní v
kostele vytáhnout kytary. Ono se k tomu založení došlo
tak nějak všelijak, někde jsme zaslechli, že se to tak dělá,
tak jsme si říkali, že to jednou taky zkusíme sami.
Ty i další členové
skupiny jste "sídlištní děti". Zakládáš
skupiny navzdory sídlišti? Nebo protože?
Já jsem bydlel v takovým
obrovským baráku, kde bylo v jednom vchodu 209 partají.
Strašný. Zase to ale mělo tu výhodu, že když jsme v
sobotu odpoledne šli s klukama ven,tak jsme na tuty věděli, že tam
budou další lidia můžeme hrát fotbal kolem baráku
(tenkrát ještě naštěstí bylo kde). Sídliště má
tu výhodu, že tam člověk dobře shání lidi do
party pro nějakou společnou činnost. Já si dost dobře nedokážu
představit, jak bych tu kapelu zakládal třeba na malým
městě nebo dokonce na vesnici. Na sídlišti se vždycky někdo
najde. A i když se pak třeba ukáže, že ten člověk není
ideální, už to samo nastartuje činnost a už to jede a
pak je zase snadný si najít někoho jinýho.
Myslím si, že pro tyhle kolektivní věci je to sídliště
docela dobrý. Horší už je, když je potřeba někde
zkoušet, ale zaplaťpánbu nejsme bigbítová
kapela.
Jako roli v tom sehrála církev
jako taková nebo sbor?
To je těžko říct. Kdybych
nechodil do kostela - kdybych to vzal do všech důsledků, tak by to
muselo znamenat, že už od začátku bych byl úplně jinej,
že bych vyrůstal v jiným prostředí, že bych se třeba
ani nedostal k nějaký muzice a spíš bych byl zaměřenej
třeba čistě technicky, takže bych dneska byl člověk, kterej dělá
jenom do počítačů. Myslím, že už na začátku k
tomu přispělo prostředí, v kterým jsem vyrůstal.
Ale když se ptáš, jakou roli v
tom sehrálo církevní společenství -
kdybych nebyl na Lhotce, časem bych si určitě našel nějakého
spoluhráče, ale bylo by to asi o něčem jiným a ty
písničky by byly úplně jiný.
Kde se vůbec nachází aktivita něco dělat?
Já nevím. O tom musím
chvilku přemýšlet Nemyslím si, že by tě k tomu táhlo
nějaký společenství, to ti může dát impuls,
třeba řekne "Hele, ty máš vlohy na tohleto, běž to dělat
nějak vážnejc". To ale zase může říct kdokoliv, to
říkají rodiče, když přihlásí dítko
do hudebky, to říkají v kostele, když nemají
varhaníka,to říkají ve škole Ale myslím
si, že na to, aby člověk pořád přemýšlel, jestli se mu
chce dělat to, co zrovna dělá, jestli by to nemohl dělat nějak
líp a jinak, nebo to všechno rozpustit a začít úplně
znovu, na to jsou zase potřeba osobnostní předpoklady. K tomu
tě zvenčí může někdo dokopat, ale pak to nemá takový
účinek, jako když to dělá člověk sám ze sebe.
Lenka Horáková je
"zběhlá" husitka, Manča něco podobného. Ty a
zbylí kluci jste katolíci. Tedy "ekumena v praxi"?
Když jsme kapelu zakládali,
nedělali jsme to s tím záměrem, aby lidi byli křesťani.
To je spíš naopak. Když jsme začínali, tak samozřejmě
byly dohady o tom, co se bude zpívat, jestli máme dělat
církevní, středověký věci. Lidi se tomu trochu
programově bránili, protože říkali, že nejsme žádná
církevní kapela a že zrovna tohle dělá kdejakej
sbor a dokonce líp. Ale na druhou stranu je efektní,
když se na folkovým festivalu najednou zazpívá
takováhle nějaká méně známá věc,
jako např. Staroslověnský otčenáš Rimského-Korsakova.
To působí ohromně efektně.
Co pro vás znamená víra?
To, že lidi v kapele jsou všichni
křesťani nebo se s tím alespoň setkali - a už je jedno, jestli
chodí do kostela nebo ne - to samo o sobě znamená, že
se dá předpokládat, co od nich čekat. Dá se
předpokládat, že to jsou všechno slušný lidi, že tě
nepodrazí, že mají smysl pro zodpovědnost, prostě to,
že se jeden na druhého můžou spolehnout.
Kdybych to měl vztáhnout na
sebe, tak v muzice je to tak, že založit kapelu a dělat tomu
kapelníka, to člověk může jenom tehdy, když má víru,
že to má smysl. Já musím říct takovou
velice dobrou zkušenost: Když jsem hrál s MEDartem a vydali
jsme druhé CD, tak jsme nějak cítili, že to drhne.
Všichni měli dobrou vůli, ale byli jsme už natolik názorově od
sebe, že bylo jasný, že to nemůžeme nikam dotáhnout.
Teď naopak, když se založil Pětník, tak od samého
počátku věci kupodivu až nečekaně vycházely: v srpnu
minulého roku jsem dostal nápad, během 14 dnů byla
hotová základní sestava, navíc z lidí,
které jsem buď osobně znal nebo jsme měli společné
známé,a to jsem neměl pocit, že bych ty lidi
protěžoval, prostě byli nejlepší. A spousta dalších
věcí vycházela, že se až člověk diví, jak
skvěle. Že postoupíme na Portu, že nás někdo někam
pozve (a to ještě bez toho, abych pro to musel něco dělat), to je pro
mě určitý znamení. Já to beru ne jako náhodu,
ale jako znamení.
Osobně: To, že jsem byl vychovanej a
prožíval jsem dětství až tak trochu "bigotním"
způsobem, mi pomohlo, abych někde někam moc neuletěl; tak, že bych
toho pak litoval. Možná ve mně jsou nějaký mantinely a
já jsem za to rád. Sice se pouštím do nových
věcí, ale když to začne vypadat, že by mi to sežralo veškerej
čas, že by to mohlo mít nějaký nepříjemný
důsledky, vždycky se naštěstí spustí nějakej
mechanismus a člověk si říká: pozor. Kdybych tohle
neměl, je možný, že bych třeba hrál s nějakou kapelou
třeba i profesionálně nebo se věnoval něčemu hodně naplno, ale
člověk by tomu obětoval dny a noci. A o tom přece život není.
A jaké máte plány do budoucna?
Já bych byl hrozně rád,
kdybychom spolu vydrželi co nejdýl a bavilo nás to.
Po poslechu ukázek z tvorby Pětníku
(
http://petnik.internetfolk.cz) leckomu vytane
srovnání s desetiletí etablovanými
skupinami. Předpovídat v současnosti Pětníku podobnou
budoucnost je spoléháním na kávovou
sedlinu, jejich tvorba však stojí za pozornost. Nejen při
kávě.
Zita Nidlová
Umělci malující ústy a nohama
TEREZA KELLEROVÁ
|
Co potřebují potřební |
Zkuste to taky : vzít si do pusy
nebo mezi prsty na nohou tužku a něco s ní namalovat. Já
to zkusila a zdá se mi to skoro nemožné. A přece jsou
lidé, kteří to dokážou a jim patří můj
obdiv. Malíři malující ústy a nohama
jsou lidé, kteří nehodou, úrazem, nemocí
či vrozenou vadou ztratili možnost manipulovat rukama, mnozí z
nich jsou upoutáni na lůžko nebo invalidní vozík.
Naučili se malovat ústy nebo nohama.
V roce 1956 vzniklo celosvětové
Sdružení těchto malířů. Jeho zakladatel nechtěl
vytvořit pro postižené tradiční dobročinnou organizaci,
naopak chtěl ukázat, že i postižení chtějí
pracovat a tvořit, že si chtějí vzdělávat jako ostatní
lidé a nechtějí být odkázáni na
milodary. Díky sdružení, které má sídlo
v Lichtenštejnsku, vznikla postupně nakladatelství ve 40
zemích světa, v České republice vzniklo Nakladatelství
UMÚN (Umělci malující ústy a nohama) v roce 1993.
Jaká je činnost sdružení?
Sdružení organizuje hodnocení
děl svých členů - tělesně postižených umělců - a
poskytuje stipendia nadaným malířům, i těm, kteří
teprve začínají; pomáhá jim zajišťovat
normální život ve společnosti podporou různých
programů, organizuje výstavy děl svých členů, vyplácí
doživotní honoráře i těm malířům, kteří
již nemohou za zdravotních důvodů malovat.
Nakladatelství v jednotlivých
zemích pak zajišťují vydávání
tvorby formou reprodukcí. Vydávají se
velikonoční a vánoční přání,
záložky, jmenovky k dárkům, balicí papíry,
kalendáře a drobné dárky. To vše je rozesíláno
výhradně poštou jako nabídkové UMúN zásilky,
které nikoho nezavazují ani k odběru ani k jejich
vrácení.
Podpora projektů
Nakladatelství UMÚN finančně podporuje ze zisku z
prodeje projekty některých zařízení. Jedná se o podporu činnosti Domova a
centra aktivity v Hodkovicích nad Mohelkou, kde žije malíř
Petr Šrámek (na obrázku; reprodukujeme též jeho
obrázek). Dále jde také o projekt Osobní
asistence, o který usiluje Pražská organizace
vozíčkářů (projekt, který i těžce postiženým
lidem umožňuje žít ve vlastních bytech). V organizaci
pracuje malířka Mgr. Šárka Sýkorová-Dvorská
(fotografie v titulku). Činnost dílny a výtvarného
ateliéru je podporována také v ústavu
sociální péče v Hořicích v Podkrkonoší
a v Rybníčku u Litovle, kde žije malíř Jaroslav
Ferianc. Všichni jmenovaní dostávají od
celosvětového sdružení již zmiňované
stipendium.
Pan Petr Šrámek žije v Domově a
centru aktivity v Hodkovicích nad Mohelkou. V domově žije 38
klientů celoročně, 4 klienti docházejí na denní
pobyt. Všichni klienti - s různými stupni postižení -
se v centru účastní pracovní rehabilitace v
oborech košíkářství, tkalcovství,
keramika, zahradnictví a další. Mimo to tu klienti také
kompletují nabídky, které rozesílá
Nakladatelství umělců malujících ústy
a nohama.
Pan Petr Šrámek je stipendistou
celosvětového Sdružení umělců malujících
ústy a nohama. Stipendium je zasíláno z
Lichtenštejnska a jeho výše závisí na "umělecké
zralosti" stipendistů - ta je hodnocena v tříletých
obdobích "Uměleckou radou". Stipendium je určeno pro
další umělecký rozvoj malíře, tj. na koupi
pomůcek, na zaplacení kvalifikovaného vedoucího,
který se malíři věnuje, učí ho nové
techniky. Kresby se pak zasílají do sídla
sdružení, kde jsou zařazovány do kalendářů,na
soutěže apod.
Doporučení
Už několikátý rok používám přání namalovaná malíři,
kteří malují ústy a nohama, o Vánocích
a Velikonocích, také kalendář nám zdobí
stěnu a obrázky z něj používáme pak ještě jako
přání. Pohled na ty obrázky mě plní úctou
a pokorou. úctou k tomu, co někdo dokáže vytvořit
krásného, i když jeho podmínky jsou tak ztížené,
pokorou před lidským umem a úsilím. Člověk
zakoupením výtvorů obohatí sám sebe a
podpoří činnost druhých lidí.
Adresa Nakladatelství UMÚN - Tyršův vrch 772, Liberec 30, 463 11
|
|
|
...Musí ta láska být?
Sjezd nejen evangelické mládeže - Chrudim - 6.- 8. října 2000
...co musí být?
Musí ty sjezdy být každý
rok? To se mi honilo hlavou, když jsem přijížděl do Chrudimi.
Vždyť s tím má řada lidí hromadu příprav
a pak třeba na poslední chvíli tři přednášející
nemohou přijet nebo odřeknou. Musí to být? Musí,
protože je vždy ještě tak kolem devíti set těch, co neodřeknou
a začátkem října vždy v nějakém větším
městě Čech nebo Moravy hledají transparent "SJEZD NEJEN
EVANGELICKÉ MLÁDEŽE". Hledají - co vlastně?
Hledají možnost nevšedního setkání,
inspiraci, povyražení, hledají přátele,
povzbuzení, společenství, nový výraz
víry... zkrátka různé tvůrčí projevy
života ve vztahu, života z lásky. A k tomu jim letošní
název sjezdu přímo vyšel vstříc otázkou:
...musí ta láska být?
A to už nastal velmi příjemný
a vydatný Dobrý večer Pavla Dvořáčka s jeho
"jednerem" - vlastně triem. A pak se to - každému
podle jeho chuti - větvilo do různých podob dalších
setkání. Tak např. do biblické přednášky
Jana Keřkovského o tom, kdo si začal a co my s tím;
nebo přednášky Lýdie Mamulové či sexuologa Jana
Zbytovského (však si to vše budete moci přečíst ve
sborníku, což vám doporučuji); jinde vypuklo tvořivé
dějství biblických dílen; a další větvení
bylo vedeno sportovním duchem, cestou do kina nebo na parádní
koncerty. Všechno to hemžení a ta náramná
rozmanitost - všechno to, co se nikdy nedá z programu
předvídat - to nebyl vůbec úzkoprsý výraz
toho ...co musí být. To se ukázalo i tehdy, když
svou "jednotu v rozmanitosti" všichni hledající
nalezli při nedělní hostině - totiž při bohoslužbách.
Tak tedy "musí-li" to být, pak zase za rok v
říjnu.
Jakub Keller (člen COMu)
Hrr na ně!! Štěpán Janča
KRISTÝNA ŽÁRSKÁ
Kostel. Prostý. Dřevěný.
Prázdný. Za chvíli se tu začnou trousit lidi. A
tak zatímco vedle probíhá bohaté
občerstvení, využíváme chvíle ticha a
čteme si Cimrmana. Paráda.
A už je tady Štěpán Janča.
Flanelová kostkovaná košile, šátek na krku,
prstýnek na levé ruce (upozornění pro fanynky),
vousy, uši, oči a tak. Vše v životní velikosti: "Pojďte
si sednout dopředu."
Pod Štěpána spadá Karviná
a Havířov, taky byl na misii v Africe v Keni. Padají
otázky do publika, celkem tři, poslední nezodpovězená.
1) Co si představujete pod pojmem
misie? Šíření evangelia nevěřícím, pomoc
potřebným, styl života, nepopulární pojem,
službu, ukazování cesty.
Slovo misie pochází z
latinského misse = poslání. Misionáři
neplní jen funkci kazatelskou, ale též učí a
léčí. A pomáhají vylepšovat, třeba
zavlažovací systém. Prostě jakkoliv ulehčit živobytí
lidem okolo. A k čemu vlastně misii? Aby byli lidé spaseni,
nejen pro život věčný, ale už i pro tento svůj život, v těch
podmínkách, jaké kdo máme. A pomáhat
a kázat máme všem. Prostě všemu stvoření.
Hovořit o sobě, o své víře, o svém přesvědčení.
2) Co je podstatou vaší víry?
Naděje, naděje na život věčný, důvěra v Boha, vnitřní
pokoj, vnitřní nepokoj.
Přijetí toho, že mě Bůh bere
takového jaký jsem. Že můžu mít smysl života.
Lidé se zajímají o vaše přesvědčení,
nevysmějou se vám, jsou otevření.
A teď tři otázky pro zamyšlení
na vaší mládeži:
a) Co je největším problémem
dnešní mládeže?
b) Je správné obracet
druhé na víru (na naši víru) ?
c) Proč si při modlitbě stoupáme?
A ještě jednu věc. Když mluvíte
s druhými, ať už o víře nebo o čemkoliv, musíte
se jim přizpůsobit. Když domorodci nepůjdou do hranatého
kostela, protože jsou přesvědčeni, že v rozích sídlí
duchové, postavte jim kulatý.
A někdy nemluvte. Dejte si pauzu a
zkuste naslouchat.
Chození po provaze
ANEB BIBLICKÁ DÍLNA NA SJEZDU
MLÁDEŽE ČILI DOJMY A MYŠLENKY
MARTA STOLAŘOVÁ
Prvé než se přetrhne provaz
stříbrný, a než se rozrazí číše zlatá,
a roztříští se věderce nad vrchovištěm, a roztrhne se
kolo nad studnicí. A navrátí se prach do země,
jakž prvé byl, duch pak navrátí se k Bohu,
kterýž jej dal.
Provaz, provázek, vlečné
lano, šňůrka, tkanička... Každý drží v ruce provázek
a přemýšlí. Tyhle spletené nitky nejsou jenom
užitkové zboží, je to něco víc - symbol,
znamení, obraz. Život - celý zašmodrchaný a plný
uzlíků, hledáš začátek a najdeš konec, vlečné
lano, pořád ho vozíš s sebou a nevíš, kdy ho
budeš potřebovat, někdy vlečeš a někdy jsi vlečen, cesta, jde odněkud
někam a vede tě, pouta, dobrá, která tě váží
s blízkými a zlá, která tě svazují...
...Ovinuly mě provazy smrti, přepadly
mě úzkosti podsvětí; nacházím jen soužení
a strasti...
...Ovinuly mě provazy smrti, zachvátily
mě dravé proudy Ničemníka, provazy podsvětí se
kolem mne stáhly, dostihly mě léčky smrti...
Na zemi leží svázaný
do kozelce, k židli je připoutaná mladičká přítelkyně,
ostatní mají svázány ruce či nohy. Zkuste
teď udělat něco, co máte rádi - kolik toho nejde, jaká
je to bezmoc, když se nemůžu podrbat - a to je taková
drobnost, kolik mi dá námahy dostat se k oknu, se
zavázanýma rukama za zády nemůžu nikoho
obejmout. A provazy se zadírají.
...Provázky lidskými
jsem je táhl, provazy milování, byl jsem jako
ti, kdo jim nadlehčují jho, když jsem se k němu nakláněl
a krmil jej...
A teď můžete jeden druhého
rozvázat. Napřed beznozí bezruké a pak naopak.
Co je větší radost - být rozvazován, či
rozvazovat? V tichosti prožít osvobození. Milost. Někdy
zůstávají jizvy.
A znovu provaz, jeden, držíme se
s provazem za ruce, a splétáme se do motanice, objímáme
se a padáme, není nikdo, kdo by se mohl vyhnout,
vymanit. Možná je to takhle s hříchem. Zamotaný
a všechny postihující. Rozmotali jsme se - milost?
...Provázky lidskými jsem
je táhl, provazy milování...
Aha.
Slovo ožilo. Na nás a v nás.
|
|
|
Střepy ze zasedání MMF a SB v Praze |
|
Pracovní místa |
|
|
šmarjá internet! |
LUBOŠ KRATOCHVÍL
Měl jsem to štěstí?, smůlu? nebo
radši tu možnost zúčastnit se jako novinář velké
finanční show, která proběhla v posledním
zářijovém týdnu v Praze. Tolik obávané
a diskutované zasedání Mezinárodního
měnového fondu a Světové banky je - díky Bohu -
za námi a zbylo po něm jen pár střepů, o které
bych se rád podělil.
STŘEP PRVNÍ - KONGRESOVÝ
Ačkoli oficiální část
zasedání proběhla od 26. do 28. září, pro
některé finančníky a všechny novináře a
organizátory začala práce už víc jak týden
před tím. Dokonce už 12. září představili
úředníci SB Zprávu o rozvoji světa, zaměřenou na
potírání chudoby, 19. září potom
Světový ekonomický výhled. Mimo jiné se v
nich konstatovalo, že celý - ale hlavně průmyslový -
svět zažívá v posledních dvou letech nebývalý
rozvoj. Týká se to i zemí chudých, na
kterých ale postup o nějaká tři procenta není
tolik patrný. Předpoklad je, že tento trend bude pokračovat.
Je potřeba bojovat s nerovnoměrným rozdělením příjmů,
tzn. že několik lidí bere většinu příjmů z celé
společnosti, s nedostatkem zdravotní péče a vzdělání
a chorobami, zvlášť AIDS. Taky je třeba v rámci tzv.
projektu HICP - oddlužení 20 nejchudších zemí
světa do konce tohoto roku. Jedná se přitom o země, u kterých
není příliš vysoké riziko, že prostředky z
mezinárodní pomoci si rozdělí a zneužije elita,
a ne skutečně potřební. Když přijeli lidé z měnového
fondu, přidaly se ještě otázky nestabilní evropské
měny euro a vysokých cen ropy. Howgh. Tolik prakticky
vyčerpávající seznam témat, o kterých
se pak dokola a dokolečka hovořilo celých 16 dní!
Závěry - ze strany obou institucí stále stejné
- shrnul to nejlépe Tomáš Tožička z Milostivého
léta, když v předposlední den jednání
spolu s dalšími lidmi vyjádřil nespokojenost s pokrokem
(dle mého spíše nepokrokem), kterého MMF a SB v
Praze dosáhly. Skutečně mohu potvrdit, že na tiskových
konferencích, které byly každý den, zaznívalo
stále "v budoucnu budeme podporovat... jsme pro přijetí
opatření...", ale prakticky ani jednou nezaznělo
konkrétní "hned zítra děláme toto
opatření...". Instituce jsou snad potřebné, ale
neuvěřitelně zkostnatělé. Poslouchat jejich "závěry"
čtrnáct dní dokola velmi rychle omrzí a člověk
potom bere demonstrace jako vítanou změnu, i když s těmi
násilnými nesouhlasí.
STŘEP DRUHÝ - DEMONSTRAČNÍ
Nad centrem matičky Prahy přelétávaly
helikoptéry tak vytrvale, že po půl dni už jim nikdo nevěnoval
ani pozornost. Delegáti v Kongresovém centru v klidu
popíjeli kávu, přežvykovali globalizační bagety
za 180 korun jednu a s úsměvem z obrovských prosklených
teras sledovali, jak se z Nuslí a Pankráce dýmá
a kouří z hloučků demonstrantů. Docela dobrá šou, kdyby
jeden nevěděl, že okolo paláce nejsou jen demonstranti, ale
žijí zde i normální lidé. Tedy měl jsem
dojem, že jim nikdo nevěnuje pozornost.
Mezi ulicemi Na Pankráci a 5.
května je ještě jedna ulička. Stál v ní kordon po zuby
ozbrojených těžkooděnců za zátarasy, vodní dělo
a obrněný transportér. Za nimi pobíhal pořádkový
policista a zajišťoval novinářům svobodný přístup
k informacím po svém. To znamená, že se snažil
udržet jim alespoň padesátimetrový odstup od posledního
člena barikády, aby neviděli vůbec nic.
O dalších padesát metrů
dál koukala z okna starší paní a netvářila
se moc nadšeně. Zeptal jsem se jí, jak se jmenuje tahle ulice,
protože jsem to nějak nepostřehl. "Na Bitevním poli,
mladý muži," odvětí poněkud zatrpkle. Nezbylo mi
než konstatovat,že ten název se zrovna dneska hodí.
Nad hlavou nám přelétla
helikoptéra, kterou jsem ani moc neregistroval, ale té
paní vehnala do tváře další stín. "Jak
to tady snášíte?" zeptal jsem se poněkud naivně,
když jsem viděl její reakci na policejní
vrtulník.
Z paní pomalu vylézá,
že prožila nálety na konci druhé světové války.
Najednou jsem neměl slov a snažil jsem se změnit téma. Jsem od
Pardubic, snažím se navázat řeč. "Tam mně
komunisti odsoudili a věznili tatínka, protože psal letáky
proti vládě."
V jedné ulici se jí v
jednom dopoledni objevily vzpomínky na velkou část
posledního století, plného globálních
konfliktů, globálních obchodů a globálního
všeho. Pomalu jsem musel jít znovu plnit své
zpravodajské povinnosti. "Ještě že jsou to naši, a ne
Rusáci," konstatuje paní k mému velkému
překvapení, když se loučíme, a pohlédne na po
zuby ozbrojené muže. To byla vlastně taky taková
globální země.
|
|
MARTIN BALCAR
Sháníte práci?
Nebo ji nabízíte? Tak si přečtěte tohle. Dnes chceme
představit zajímavou aktivitu, která vznikla na půdě
pražského střešovického sboru. Jde o průběžnou nabídku
pracovních příležitostí formou nabídky a
poptávky. Pro shánění práce je velmi
často nutné získat doporučení a jednou z
myšlenek tohoto projektu je, aby tato síť fungovala na
sborovém doporučení. Ve sborech budou fungovat
koordinátoři, které bude možno při nabízení
práce či shánění se po ní
kontaktovat.Tato síť by měla být zajímavá
i pro podnikatele, kteří práci nabízejí,
protože sborové doporučení nevycházejí
pouze ze znalosti pracovních dovedností. Konkrétní
informace o projektu vám organizátoři rádi
poskytnou na e-mailové adrese:
kopec@evangnet.cz.
Víceletá gymnázia
Jan Sokol
DOCENT
PŘEDNÁŠÍ NA PF UK
Čím prospěje českému
školství navrhované zrušení víceletých
gymnázií, proti kterému se v současné
době zvedla vlna odporu především mezi pedagogickou
veřejností?
Nejde o to víceletá
gymnázia zrušit, ale rozpůlit: současná situace vede k
předčasnému "třídění" dětí.
Výhybka pro rozdělení dětí pro další
vzdělávání se u víceletých
gymnázií nastavuje příliš brzy, kolem 11 let
věku dítěte.
V tomto věku o dětech rozhodují
rodiče, pouze v malé míře schopnosti dětí. Dítě
z méně vzdělané rodiny to zpravidla zmešká a
pokud se jeho talent projeví až v 15 letech - což je běžné
hlavně u chlapců - bývá k dispozici už jen zbytek míst
na gymnáziu.
Zájmem tedy není rušit
dobré školy, ale zajistit, aby podmínky pro přijetí
na vyšší střední školu (3. stupeň) byly v budoucnosti
stejné pro žáky přicházející z
nižších gymnázií i z běžných základních
škol: všichni mají projít stejnou přijímací
zkouškou po ukončení 9. třídy, resp. kvarty. Jinak nic
nebrání tomu, aby při gymnáziu byl i druhý
stupeň - šestá až devátá třída.
Ze statistik je známo, že Česká
republika má zdaleka nejnižší míru společenské
mobility v Evropě, to znamená, že vzdělání dětí
téměř úplně závisí na vzdělání
rodičů. To není dobré znamení. Snad všichni
odborníci - naši i evropští - se shodují, že
právě víceletá gymnázia se na tom v
současné koncepci také podílejí.
|
|
|
|
|
Šmarjá, šmarjá, to je ale zpozdilec!
DANIEL MATOUŠ
Milí bratří a sestry,
srdečně Vás zdravím z
Přelouče. Váš časopis čtu už dlouhá léta, bývá
v něm mnoho zajímavého. Jsem rád, že jste
věnovali rubriku i křesťanskému internetu. Ale má to
jednu vadu: ten název! Já když to čtu, tak s pocitem
něčeho nepatřičného a trapného. Tohle nechte jiným
- do časopisu určeného evangelické mládeži se to
nehodí. - Pletu se? Na obálce je napsáno:
evangelický časopis pro mládež - jistě - ale obávám
se, že toje jenom psáno. Mám za to, že Váš
časopis čtou téměř výhradně evangelíci. A každé
evangelické dítě snad zná Desatero. Děti se to
učí už v náboženství a v konfirmačním cvičení.
Otevřou si evangelický časopis s veselým obrázkem
Bratrstva, dojdou k stránce 16 a vidí: zas nám
ten farář kecal. Vždyť tady čtu to, zač mě napomínal a
dělal mi dokonce kázání o svatém Božím
jménu. Že prý nesmí být zneužíváno.
Šmarjá šmarjá, to je ale zpozdilec! To se takovému
mládežníkovi potvrdí, když dojde na zadní
stranu obálky a tam si přečte: farář Karásek
pojmenoval svoji kapelu Pozdravpámbu. |
|
ZDENĚK ŠORM
Milý Dane,
nechci být jízlivý,
i když se to přímo nabízí: neslyšel jsem totiž
žádnou modlitbu, která by začínala "Šmarjá,
šmarjá..." a samozřejmost, s jakou argumentuješ svatým
Božím jménem vzhledem k Marii, která se z té
zkomoleniny nejvíc ozývá, mi s evangelictvím,
kterého se dovoláváš, příliš nejde
dohromady.
Chci jen trochu objasnit, proč ten
trapný a nepatřičný pocit nad názvem rubriky o
internetu nemám, ačkoli se za evangelíka považuji a
Desatero znám a pokouším se ho ctít.
Evangelictví, alespoň naše
českobratrské, je pro mne charakteristické tím,
že Bibli nejenom čte a mechanicky (či zákonicky) z ní
odvozuje jednoduché recepty, ale že s Biblí pracuje,
přemýšlí nad ní, a tak může kriticky nahlédnout,
jak před skutečnou náročností Božího slova
alibisticky uhýbáme právě do té vnější
zbožnosti. Proto, když dětem vyprávím o zneužití
Božího jména, nesoustředím se na to, že jejich
babičce někdy ujede ono "šmarjá". Mluvím spíš
o tom, jak někdo zneužije zavedenou firemní značku tím,
že jí označí vlastní šmejd, aby ho lépe
prodal a že to samé se děje, když svoje přání,
názory nebo jednání - třeba proto, že nejsme
dostatečně kritičtí - vydáváme za Boží
vůli. Jestli tomu dobře rozumím, pak o třetí přikázání
jde hlavně tam, kde zbožný člověk nedovede přijmout a přiznat
svoji omezenou člověčinu a chce dělat dojem, že z ní už
vystoupil, že nemluví a nejedná za sebe, ale za Boha.
Proto mám ten nepatřičný pocit spíš tehdy, když
si politické strany nebo mírové konference
osobují přízvisko "křesťanské", když
nemá některý farář dost soudnosti a místo,
aby si přiznal, že jeho kázání vždycky ovlivněno
jeho člověčenstvím, začne si myslet, že vyhmátl
"čisťoučké evangelium", nebo když církev
mluví samozřejmě za Boha.
Tím, Dane, nechci obhajovat
bezmyšlenkovité používání Božího
jména. Ani mně nesedí. V těch případech, které
jmenuješ, jde ovšem o ironii, která, myslím, spíš
než aby znevažovala Boží jméno, trochu se vysmívá
nám zbožným, kteří se bereme často až příliš
vážně.
zpozdilec Zdeněk Šorm
|
|
|