[VRCHNÍ ČÁST STRÁNKY]
 


 
 
Jan Hučín O sídlišti církvi a muzice
ZITA NIDLOVÁ
 Rozhovor s Janem Hučínem

Folková tedy ne tak zcela. Kapela, vlastně jakápak kapela, když nemají nástroje? Studentská, ale ani to není zcela přesné. Pětník je prostě Pětník. Vokální hudební skupina 5 lidí, jejichž repertoár tvoří spirituály doplněné lidovými písněmi rumunské, irské, slovenské i tuzemské výroby, středověkým chorálem, staroslověnským liturgickým zpěvem a renesančními polyfonními písněmi. Podivné těleso složené z nadšenců - studentky vyšší teologické školy JABOK Lenky Horákové (soprán), pracovníka katechetického střediska pražského arcibiskupství Dana Pikálka (bas), studenta kulturologie na FF UK Jana Lukavce (tenor), asistentky v personální agentuře Marie Sršňové (alt) a pracovníka Nadace SCIO Jana Hučína (tenor). Těleso, které po 10 měsících své existence postoupilo do celostátního finále Porty a Zahrady a nevedlo si zde špatně. O hudbě i lecčems dalším jsme si v polovině července povídali s Janem Hučínem (32 let), kapelníkem bývalých skupin Rudolfův pramen a Pramínek a současným vedoucím Pětníku.
 
Jak bys charakterizoval svoji kapelu? Hejno bláznů? Dříčů? Nadšenců?
    Od všeho trošku. Teď jsme hlavně ještě taková nevycválaná banda. Banda nadšenců. Kdo jinej by si troufl vylézt na Zahradě a zpívat tam půl hodiny jenom acapellový věci? A to s vědomím, že to ještě tak moc neumí...
    Já bych tu kapelu charakterizoval ještě jinak. Je to snaha dělat něco, co jinak nikdo moc nedělá. Jsme tak trošku průkopníci, nemáme moc vzorů. Výjimkou je Dobrý večer quintet, to je velký vzor.
 
Jak se člověk dostane k tomu, že jde a založí kapelu?
    K tomu se člověk dostane mnoha způsoby. Buď tak, že třeba v 17, 18 letech hraje jako sólista a zjišťuje, že je to sice fajn, ale že prosadit se tak je strašně těžký a že spoustu věcí, který by ho bavily, není schopnej zazpívat, třeba a capella čtyřhlas. Rudolfův pramen byl založen spíš na popud zvenčí, aby se něco dalo dohromady, takže to jsem ani tak nezakládal já. Za nějakou dobu jsem začal cítit, že to jde jiným směrem, než bych chtěl, tak jsem dal dohromady zase jiný lidi.A to šlo až k Pětníku.
 
Rudolfův pramen - to byl souborek vzniklý na půdě kostela na pražském sídlišti Lhotka. Co to bylo tím popudem zvenčí? Farář vám řekl: Založte si skupinu?
    Už ani přesně nevím, kolik nám bylo tenkrát let, ale my jsme tehdy jezdili na všelijaký letní podniky a tam se zpívaly takový ty písničky z Cantate a všechno možný. Písničky jsme už měli natolik ozpívaný, že lidi měli pocit, že bychom je mohli zpívat i v kostele. A z druhý strany to tenkrát byla taková móda, začal se opouštět model, že se při mši hraje na varhany a bylo strašně moderní v kostele vytáhnout kytary. Ono se k tomu založení došlo tak nějak všelijak, někde jsme zaslechli, že se to tak dělá, tak jsme si říkali, že to jednou taky zkusíme sami.
 
Ty i další členové skupiny jste "sídlištní děti". Zakládáš skupiny navzdory sídlišti? Nebo protože?
    Já jsem bydlel v takovým obrovským baráku, kde bylo v jednom vchodu 209 partají. Strašný. Zase to ale mělo tu výhodu, že když jsme v sobotu odpoledne šli s klukama ven,tak jsme na tuty věděli, že tam budou další lidia můžeme hrát fotbal kolem baráku (tenkrát ještě naštěstí bylo kde). Sídliště má tu výhodu, že tam člověk dobře shání lidi do party pro nějakou společnou činnost. Já si dost dobře nedokážu představit, jak bych tu kapelu zakládal třeba na malým městě nebo dokonce na vesnici. Na sídlišti se vždycky někdo najde. A i když se pak třeba ukáže, že ten člověk není ideální, už to samo nastartuje činnost a už to jede a pak je zase snadný si najít někoho jinýho. Myslím si, že pro tyhle kolektivní věci je to sídliště docela dobrý. Horší už je, když je potřeba někde zkoušet, ale zaplaťpánbu nejsme bigbítová kapela.
 
Jako roli v tom sehrála církev jako taková nebo sbor?
    To je těžko říct. Kdybych nechodil do kostela - kdybych to vzal do všech důsledků, tak by to muselo znamenat, že už od začátku bych byl úplně jinej, že bych vyrůstal v jiným prostředí, že bych se třeba ani nedostal k nějaký muzice a spíš bych byl zaměřenej třeba čistě technicky, takže bych dneska byl člověk, kterej dělá jenom do počítačů. Myslím, že už na začátku k tomu přispělo prostředí, v kterým jsem vyrůstal.
    Ale když se ptáš, jakou roli v tom sehrálo církevní společenství - kdybych nebyl na Lhotce, časem bych si určitě našel nějakého spoluhráče, ale bylo by to asi o něčem jiným a ty písničky by byly úplně jiný.
 
Kde se vůbec nachází aktivita něco dělat?
    Já nevím. O tom musím chvilku přemýšlet Nemyslím si, že by tě k tomu táhlo nějaký společenství, to ti může dát impuls, třeba řekne "Hele, ty máš vlohy na tohleto, běž to dělat nějak vážnejc". To ale zase může říct kdokoliv, to říkají rodiče, když přihlásí dítko do hudebky, to říkají v kostele, když nemají varhaníka,to říkají ve škole Ale myslím si, že na to, aby člověk pořád přemýšlel, jestli se mu chce dělat to, co zrovna dělá, jestli by to nemohl dělat nějak líp a jinak, nebo to všechno rozpustit a začít úplně znovu, na to jsou zase potřeba osobnostní předpoklady. K tomu tě zvenčí může někdo dokopat, ale pak to nemá takový účinek, jako když to dělá člověk sám ze sebe.
 
Lenka Horáková je "zběhlá" husitka, Manča něco podobného. Ty a zbylí kluci jste katolíci. Tedy "ekumena v praxi"?
    Když jsme kapelu zakládali, nedělali jsme to s tím záměrem, aby lidi byli křesťani. To je spíš naopak. Když jsme začínali, tak samozřejmě byly dohady o tom, co se bude zpívat, jestli máme dělat církevní, středověký věci. Lidi se tomu trochu programově bránili, protože říkali, že nejsme žádná církevní kapela a že zrovna tohle dělá kdejakej sbor a dokonce líp. Ale na druhou stranu je efektní, když se na folkovým festivalu najednou zazpívá takováhle nějaká méně známá věc, jako např. Staroslověnský otčenáš Rimského-Korsakova. To působí ohromně efektně.
 
Co pro vás znamená víra?
    To, že lidi v kapele jsou všichni křesťani nebo se s tím alespoň setkali - a už je jedno, jestli chodí do kostela nebo ne - to samo o sobě znamená, že se dá předpokládat, co od nich čekat. Dá se předpokládat, že to jsou všechno slušný lidi, že tě nepodrazí, že mají smysl pro zodpovědnost, prostě to, že se jeden na druhého můžou spolehnout.
    Kdybych to měl vztáhnout na sebe, tak v muzice je to tak, že založit kapelu a dělat tomu kapelníka, to člověk může jenom tehdy, když má víru, že to má smysl. Já musím říct takovou velice dobrou zkušenost: Když jsem hrál s MEDartem a vydali jsme druhé CD, tak jsme nějak cítili, že to drhne. Všichni měli dobrou vůli, ale byli jsme už natolik názorově od sebe, že bylo jasný, že to nemůžeme nikam dotáhnout. Teď naopak, když se založil Pětník, tak od samého počátku věci kupodivu až nečekaně vycházely: v srpnu minulého roku jsem dostal nápad, během 14 dnů byla hotová základní sestava, navíc z lidí, které jsem buď osobně znal nebo jsme měli společné známé,a to jsem neměl pocit, že bych ty lidi protěžoval, prostě byli nejlepší. A spousta dalších věcí vycházela, že se až člověk diví, jak skvěle. Že postoupíme na Portu, že nás někdo někam pozve (a to ještě bez toho, abych pro to musel něco dělat), to je pro mě určitý znamení. Já to beru ne jako náhodu, ale jako znamení.
Pětník (kliknutím zobrazíte foto ve větší velikosti)     Osobně: To, že jsem byl vychovanej a prožíval jsem dětství až tak trochu "bigotním" způsobem, mi pomohlo, abych někde někam moc neuletěl; tak, že bych toho pak litoval. Možná ve mně jsou nějaký mantinely a já jsem za to rád. Sice se pouštím do nových věcí, ale když to začne vypadat, že by mi to sežralo veškerej čas, že by to mohlo mít nějaký nepříjemný důsledky, vždycky se naštěstí spustí nějakej mechanismus a člověk si říká: pozor. Kdybych tohle neměl, je možný, že bych třeba hrál s nějakou kapelou třeba i profesionálně nebo se věnoval něčemu hodně naplno, ale člověk by tomu obětoval dny a noci. A o tom přece život není.
 
A jaké máte plány do budoucna?     Já bych byl hrozně rád, kdybychom spolu vydrželi co nejdýl a bavilo nás to.
 
Po poslechu ukázek z tvorby Pětníku ( http://petnik.internetfolk.cz) leckomu vytane srovnání s desetiletí etablovanými skupinami. Předpovídat v současnosti Pětníku podobnou budoucnost je spoléháním na kávovou sedlinu, jejich tvorba však stojí za pozornost. Nejen při kávě.
Zita Nidlová


 
 
Mgr. Šárka Sýkorová-Dvorská Umělci malující ústy a nohama

TEREZA KELLEROVÁ
 Co potřebují potřební

Petr Šrámek     Zkuste to taky : vzít si do pusy nebo mezi prsty na nohou tužku a něco s ní namalovat. Já to zkusila a zdá se mi to skoro nemožné. A přece jsou lidé, kteří to dokážou a jim patří můj obdiv. Malíři malující ústy a nohama jsou lidé, kteří nehodou, úrazem, nemocí či vrozenou vadou ztratili možnost manipulovat rukama, mnozí z nich jsou upoutáni na lůžko nebo invalidní vozík. Naučili se malovat ústy nebo nohama.
    V roce 1956 vzniklo celosvětové Sdružení těchto malířů. Jeho zakladatel nechtěl vytvořit pro postižené tradiční dobročinnou organizaci, naopak chtěl ukázat, že i postižení chtějí pracovat a tvořit, že si chtějí vzdělávat jako ostatní lidé a nechtějí být odkázáni na milodary. Díky sdružení, které má sídlo v Lichtenštejnsku, vznikla postupně nakladatelství ve 40 zemích světa, v České republice vzniklo Nakladatelství UMÚN (Umělci malující ústy a nohama) v roce 1993.

 
Jaká je činnost sdružení?
    Sdružení organizuje hodnocení děl svých členů - tělesně postižených umělců - a poskytuje stipendia nadaným malířům, i těm, kteří teprve začínají; pomáhá jim zajišťovat normální život ve společnosti podporou různých programů, organizuje výstavy děl svých členů, vyplácí doživotní honoráře i těm malířům, kteří již nemohou za zdravotních důvodů malovat.
    Nakladatelství v jednotlivých zemích pak zajišťují vydávání tvorby formou reprodukcí. Vydávají se velikonoční a vánoční přání, záložky, jmenovky k dárkům, balicí papíry, kalendáře a drobné dárky. To vše je rozesíláno výhradně poštou jako nabídkové UMúN zásilky, které nikoho nezavazují ani k odběru ani k jejich vrácení.
 
Podpora projektů
    Nakladatelství UMÚN finančně podporuje ze zisku z prodeje projekty některých zařízení. Jedná se o podporu činnosti Domova a centra aktivity v Hodkovicích nad Mohelkou, kde žije malíř Petr Šrámek (na obrázku; reprodukujeme též jeho obrázek). Dále jde také o projekt Osobní asistence, o který usiluje Pražská organizace vozíčkářů (projekt, který i těžce postiženým lidem umožňuje žít ve vlastních bytech). V organizaci pracuje malířka Mgr. Šárka Sýkorová-Dvorská (fotografie v titulku). Činnost dílny a výtvarného ateliéru je podporována také v ústavu sociální péče v Hořicích v Podkrkonoší a v Rybníčku u Litovle, kde žije malíř Jaroslav Ferianc. Všichni jmenovaní dostávají od celosvětového sdružení již zmiňované stipendium.
kresba Petra Šrámka (kliknutím zobrazíte foto ve větší velikosti)     Pan Petr Šrámek žije v Domově a centru aktivity v Hodkovicích nad Mohelkou. V domově žije 38 klientů celoročně, 4 klienti docházejí na denní pobyt. Všichni klienti - s různými stupni postižení - se v centru účastní pracovní rehabilitace v oborech košíkářství, tkalcovství, keramika, zahradnictví a další. Mimo to tu klienti také kompletují nabídky, které rozesílá Nakladatelství umělců malujících ústy a nohama.
    Pan Petr Šrámek je stipendistou celosvětového Sdružení umělců malujících ústy a nohama. Stipendium je zasíláno z Lichtenštejnska a jeho výše závisí na "umělecké zralosti" stipendistů - ta je hodnocena v tříletých obdobích "Uměleckou radou". Stipendium je určeno pro další umělecký rozvoj malíře, tj. na koupi pomůcek, na zaplacení kvalifikovaného vedoucího, který se malíři věnuje, učí ho nové techniky. Kresby se pak zasílají do sídla sdružení, kde jsou zařazovány do kalendářů,na soutěže apod.

 
Doporučení
    Už několikátý rok používám přání namalovaná malíři, kteří malují ústy a nohama, o Vánocích a Velikonocích, také kalendář nám zdobí stěnu a obrázky z něj používáme pak ještě jako přání. Pohled na ty obrázky mě plní úctou a pokorou. úctou k tomu, co někdo dokáže vytvořit krásného, i když jeho podmínky jsou tak ztížené, pokorou před lidským umem a úsilím. Člověk zakoupením výtvorů obohatí sám sebe a podpoří činnost druhých lidí.
 
Adresa Nakladatelství UMÚN - Tyršův vrch 772, Liberec 30, 463 11


 
 
Co mne zaujalo   ? Utrpení ?
 přehled   doporučuji
    ZDENĚK ŠORM
Pavel Korner Pavel
Körner


MODERÁTOR
RADIA JIZERA

 


Výborná filmová adaptace Asterixe a Obelixe.
 
 

Petra brzobohatá Petra
Brzobohatá


ZDRAVOTNÍ SESTRA
STUDENTKA FF UK

 
 


Docent Koťa nám přednášel
o základech sociologie a z ničeho nic zabrousil na otázku Co je to metafyzika? To byl zážitek! Řečnický projev, výborná a kultivovaná čeština, obsah od antického smýšlení až po dnešního člověka... Prostě skvost.
 
 

 

    Už jste někdy pocítili bezmoc při setkání s utrpením? Marně jste hledali, co v té chvíli jako věřící člověk říct? Nebo jste si mysleli, že jste to našli a překvapilo vás, jak podrážděnou reakci vaše slova vyvolala? Nebo vás samotné naštvaly dobře míněné útěchy věřících přátelů? I kdyby jste zatím nic z toho neprožili, doporučuji vám knížku židovského rabína Harolda S. Kushnera "Když se zlé věci stávají dobrým lidem", protože otázky kladené utrpením jsou pro víru ty nejpodstatnější. Knížku vydalo v roce 1999 vydavatelství Portál a má jednu velikou výhodu - nejde o teoretickou odpověď. Autor ji napsal jako reakci na smrt svého syna Árona, který ve čtrnácti letech zemřel na progerii - rychlé stárnutí. Kromě hluboce prožité zkušenosti vychází při svém hledání odpovědi z biblické knihy Job. Možná s ním nebudete ve všem souhlasit. Možná vás přinutí znovu promýšlet, co se vám už zdálo jasné. Možná budete po přečtení té knížky zmatenější než nyní. A možná ten zmatek bude blahoslavenější než dosavadní jistota.

 
 
Logo sjezdu  
 
 
 
...Musí ta láska být?

Sjezd nejen evangelické mládeže - Chrudim - 6.- 8. října 2000

...co musí být?
Sjezd mládeže - foto Tomáš Vokatý (kliknutím zobrazíte foto ve větší velikosti)     Musí ty sjezdy být každý rok? To se mi honilo hlavou, když jsem přijížděl do Chrudimi. Vždyť s tím má řada lidí hromadu příprav a pak třeba na poslední chvíli tři přednášející nemohou přijet nebo odřeknou. Musí to být? Musí, protože je vždy ještě tak kolem devíti set těch, co neodřeknou a začátkem října vždy v nějakém větším městě Čech nebo Moravy hledají transparent "SJEZD NEJEN EVANGELICKÉ MLÁDEŽE". Hledají - co vlastně? Hledají možnost nevšedního setkání, inspiraci, povyražení, hledají přátele, povzbuzení, společenství, nový výraz víry... zkrátka různé tvůrčí projevy života ve vztahu, života z lásky. A k tomu jim letošní název sjezdu přímo vyšel vstříc otázkou: ...musí ta láska být?
    A to už nastal velmi příjemný a vydatný Dobrý večer Pavla Dvořáčka s jeho "jednerem" - vlastně triem. A pak se to - každému podle jeho chuti - větvilo do různých podob dalších setkání. Tak např. do biblické přednášky Jana Keřkovského o tom, kdo si začal a co my s tím; nebo přednášky Lýdie Mamulové či sexuologa Jana Zbytovského (však si to vše budete moci přečíst ve sborníku, což vám doporučuji); jinde vypuklo tvořivé dějství biblických dílen; a další větvení bylo vedeno sportovním duchem, cestou do kina nebo na parádní koncerty. Všechno to hemžení a ta náramná rozmanitost - všechno to, co se nikdy nedá z programu předvídat - to nebyl vůbec úzkoprsý výraz toho ...co musí být. To se ukázalo i tehdy, když svou "jednotu v rozmanitosti" všichni hledající nalezli při nedělní hostině - totiž při bohoslužbách. Tak tedy "musí-li" to být, pak zase za rok v říjnu.
              Jakub Keller (člen COMu)
 

Hrr na ně!! Štěpán Janča

KRISTÝNA ŽÁRSKÁ

    Kostel. Prostý. Dřevěný. Prázdný. Za chvíli se tu začnou trousit lidi. A tak zatímco vedle probíhá bohaté občerstvení, využíváme chvíle ticha a čteme si Cimrmana. Paráda.
    A už je tady Štěpán Janča. Flanelová kostkovaná košile, šátek na krku, prstýnek na levé ruce (upozornění pro fanynky), vousy, uši, oči a tak. Vše v životní velikosti: "Pojďte si sednout dopředu."
    Pod Štěpána spadá Karviná a Havířov, taky byl na misii v Africe v Keni. Padají otázky do publika, celkem tři, poslední nezodpovězená.
    1) Co si představujete pod pojmem misie? Šíření evangelia nevěřícím, pomoc potřebným, styl života, nepopulární pojem, službu, ukazování cesty.
    Slovo misie pochází z latinského misse = poslání. Misionáři neplní jen funkci kazatelskou, ale též učí a léčí. A pomáhají vylepšovat, třeba zavlažovací systém. Prostě jakkoliv ulehčit živobytí lidem okolo. A k čemu vlastně misii? Aby byli lidé spaseni, nejen pro život věčný, ale už i pro tento svůj život, v těch podmínkách, jaké kdo máme. A pomáhat a kázat máme všem. Prostě všemu stvoření. Hovořit o sobě, o své víře, o svém přesvědčení.
    2) Co je podstatou vaší víry? Naděje, naděje na život věčný, důvěra v Boha, vnitřní pokoj, vnitřní nepokoj.
    Přijetí toho, že mě Bůh bere takového jaký jsem. Že můžu mít smysl života. Lidé se zajímají o vaše přesvědčení, nevysmějou se vám, jsou otevření.
    A teď tři otázky pro zamyšlení na vaší mládeži:
    a) Co je největším problémem dnešní mládeže?
    b) Je správné obracet druhé na víru (na naši víru) ?
    c) Proč si při modlitbě stoupáme?
 
A ještě jednu věc. Když mluvíte s druhými, ať už o víře nebo o čemkoliv, musíte se jim přizpůsobit. Když domorodci nepůjdou do hranatého kostela, protože jsou přesvědčeni, že v rozích sídlí duchové, postavte jim kulatý.
    A někdy nemluvte. Dejte si pauzu a zkuste naslouchat.
 

Chození po provaze

ANEB BIBLICKÁ DÍLNA NA SJEZDU MLÁDEŽE ČILI DOJMY A MYŠLENKY
MARTA STOLAŘOVÁ

    Prvé než se přetrhne provaz stříbrný, a než se rozrazí číše zlatá, a roztříští se věderce nad vrchovištěm, a roztrhne se kolo nad studnicí. A navrátí se prach do země, jakž prvé byl, duch pak navrátí se k Bohu, kterýž jej dal.
 
    Provaz, provázek, vlečné lano, šňůrka, tkanička... Každý drží v ruce provázek a přemýšlí. Tyhle spletené nitky nejsou jenom užitkové zboží, je to něco víc - symbol, znamení, obraz. Život - celý zašmodrchaný a plný uzlíků, hledáš začátek a najdeš konec, vlečné lano, pořád ho vozíš s sebou a nevíš, kdy ho budeš potřebovat, někdy vlečeš a někdy jsi vlečen, cesta, jde odněkud někam a vede tě, pouta, dobrá, která tě váží s blízkými a zlá, která tě svazují...
 
    ...Ovinuly mě provazy smrti, přepadly mě úzkosti podsvětí; nacházím jen soužení a strasti...
    ...Ovinuly mě provazy smrti, zachvátily mě dravé proudy Ničemníka, provazy podsvětí se kolem mne stáhly, dostihly mě léčky smrti...

    Na zemi leží svázaný do kozelce, k židli je připoutaná mladičká přítelkyně, ostatní mají svázány ruce či nohy. Zkuste teď udělat něco, co máte rádi - kolik toho nejde, jaká je to bezmoc, když se nemůžu podrbat - a to je taková drobnost, kolik mi dá námahy dostat se k oknu, se zavázanýma rukama za zády nemůžu nikoho obejmout. A provazy se zadírají.
 
     ...Provázky lidskými jsem je táhl, provazy milování, byl jsem jako ti, kdo jim nadlehčují jho, když jsem se k němu nakláněl a krmil jej...
    A teď můžete jeden druhého rozvázat. Napřed beznozí bezruké a pak naopak. Co je větší radost - být rozvazován, či rozvazovat? V tichosti prožít osvobození. Milost. Někdy zůstávají jizvy.
 
    A znovu provaz, jeden, držíme se s provazem za ruce, a splétáme se do motanice, objímáme se a padáme, není nikdo, kdo by se mohl vyhnout, vymanit. Možná je to takhle s hříchem. Zamotaný a všechny postihující. Rozmotali jsme se - milost?
    ...Provázky lidskými jsem je táhl, provazy milování...
 
Aha.
Slovo ožilo. Na nás a v nás.

 
 
 
Střepy ze zasedání MMF a SB v Praze   Pracovní místa

   šmarjá internet!
LUBOŠ KRATOCHVÍL

    Měl jsem to štěstí?, smůlu? nebo radši tu možnost zúčastnit se jako novinář velké finanční show, která proběhla v posledním zářijovém týdnu v Praze. Tolik obávané a diskutované zasedání Mezinárodního měnového fondu a Světové banky je - díky Bohu - za námi a zbylo po něm jen pár střepů, o které bych se rád podělil.
 

STŘEP PRVNÍ - KONGRESOVÝ


    Ačkoli oficiální část zasedání proběhla od 26. do 28. září, pro některé finančníky a všechny novináře a organizátory začala práce už víc jak týden před tím. Dokonce už 12. září představili úředníci SB Zprávu o rozvoji světa, zaměřenou na potírání chudoby, 19. září potom Světový ekonomický výhled. Mimo jiné se v nich konstatovalo, že celý - ale hlavně průmyslový - svět zažívá v posledních dvou letech nebývalý rozvoj. Týká se to i zemí chudých, na kterých ale postup o nějaká tři procenta není tolik patrný. Předpoklad je, že tento trend bude pokračovat. Je potřeba bojovat s nerovnoměrným rozdělením příjmů, tzn. že několik lidí bere většinu příjmů z celé společnosti, s nedostatkem zdravotní péče a vzdělání a chorobami, zvlášť AIDS. Taky je třeba v rámci tzv. projektu HICP - oddlužení 20 nejchudších zemí světa do konce tohoto roku. Jedná se přitom o země, u kterých není příliš vysoké riziko, že prostředky z mezinárodní pomoci si rozdělí a zneužije elita, a ne skutečně potřební. Když přijeli lidé z měnového fondu, přidaly se ještě otázky nestabilní evropské měny euro a vysokých cen ropy. Howgh. Tolik prakticky vyčerpávající seznam témat, o kterých se pak dokola a dokolečka hovořilo celých 16 dní! Závěry - ze strany obou institucí stále stejné - shrnul to nejlépe Tomáš Tožička z Milostivého léta, když v předposlední den jednání spolu s dalšími lidmi vyjádřil nespokojenost s pokrokem (dle mého spíše nepokrokem), kterého MMF a SB v Praze dosáhly. Skutečně mohu potvrdit, že na tiskových konferencích, které byly každý den, zaznívalo stále "v budoucnu budeme podporovat... jsme pro přijetí opatření...", ale prakticky ani jednou nezaznělo konkrétní "hned zítra děláme toto opatření...". Instituce jsou snad potřebné, ale neuvěřitelně zkostnatělé. Poslouchat jejich "závěry" čtrnáct dní dokola velmi rychle omrzí a člověk potom bere demonstrace jako vítanou změnu, i když s těmi násilnými nesouhlasí.
 

STŘEP DRUHÝ - DEMONSTRAČNÍ


    Nad centrem matičky Prahy přelétávaly helikoptéry tak vytrvale, že po půl dni už jim nikdo nevěnoval ani pozornost. Delegáti v Kongresovém centru v klidu popíjeli kávu, přežvykovali globalizační bagety za 180 korun jednu a s úsměvem z obrovských prosklených teras sledovali, jak se z Nuslí a Pankráce dýmá a kouří z hloučků demonstrantů. Docela dobrá šou, kdyby jeden nevěděl, že okolo paláce nejsou jen demonstranti, ale žijí zde i normální lidé. Tedy měl jsem dojem, že jim nikdo nevěnuje pozornost.
    Mezi ulicemi Na Pankráci a 5. května je ještě jedna ulička. Stál v ní kordon po zuby ozbrojených těžkooděnců za zátarasy, vodní dělo a obrněný transportér. Za nimi pobíhal pořádkový policista a zajišťoval novinářům svobodný přístup k informacím po svém. To znamená, že se snažil udržet jim alespoň padesátimetrový odstup od posledního člena barikády, aby neviděli vůbec nic.
    O dalších padesát metrů dál koukala z okna starší paní a netvářila se moc nadšeně. Zeptal jsem se jí, jak se jmenuje tahle ulice, protože jsem to nějak nepostřehl. "Na Bitevním poli, mladý muži," odvětí poněkud zatrpkle. Nezbylo mi než konstatovat,že ten název se zrovna dneska hodí.
    Nad hlavou nám přelétla helikoptéra, kterou jsem ani moc neregistroval, ale té paní vehnala do tváře další stín. "Jak to tady snášíte?" zeptal jsem se poněkud naivně, když jsem viděl její reakci na policejní vrtulník.
    Z paní pomalu vylézá, že prožila nálety na konci druhé světové války. Najednou jsem neměl slov a snažil jsem se změnit téma. Jsem od Pardubic, snažím se navázat řeč. "Tam mně komunisti odsoudili a věznili tatínka, protože psal letáky proti vládě."
    V jedné ulici se jí v jednom dopoledni objevily vzpomínky na velkou část posledního století, plného globálních konfliktů, globálních obchodů a globálního všeho. Pomalu jsem musel jít znovu plnit své zpravodajské povinnosti. "Ještě že jsou to naši, a ne Rusáci," konstatuje paní k mému velkému překvapení, když se loučíme, a pohlédne na po zuby ozbrojené muže. To byla vlastně taky taková globální země.

  MARTIN BALCAR

Sháníte práci? Nebo ji nabízíte? Tak si přečtěte tohle. Dnes chceme představit zajímavou aktivitu, která vznikla na půdě pražského střešovického sboru. Jde o průběžnou nabídku pracovních příležitostí formou nabídky a poptávky. Pro shánění práce je velmi často nutné získat doporučení a jednou z myšlenek tohoto projektu je, aby tato síť fungovala na sborovém doporučení. Ve sborech budou fungovat koordinátoři, které bude možno při nabízení práce či shánění se po ní kontaktovat.Tato síť by měla být zajímavá i pro podnikatele, kteří práci nabízejí, protože sborové doporučení nevycházejí pouze ze znalosti pracovních dovedností. Konkrétní informace o projektu vám organizátoři rádi poskytnou na e-mailové adrese: kopec@evangnet.cz.



 
 
Víceletá gymnázia
 stručně a jasně
 
Jan Sokol Jan
Sokol


DOCENT
PŘEDNÁŠÍ NA
PF UK

 

    Čím prospěje českému školství navrhované zrušení víceletých gymnázií, proti kterému se v současné době zvedla vlna odporu především mezi pedagogickou veřejností?
 
    Nejde o to víceletá gymnázia zrušit, ale rozpůlit: současná situace vede k předčasnému "třídění" dětí. Výhybka pro rozdělení dětí pro další vzdělávání se u víceletých gymnázií nastavuje příliš brzy, kolem 11 let věku dítěte.
    V tomto věku o dětech rozhodují rodiče, pouze v malé míře schopnosti dětí. Dítě z méně vzdělané rodiny to zpravidla zmešká a pokud se jeho talent projeví až v 15 letech - což je běžné hlavně u chlapců - bývá k dispozici už jen zbytek míst na gymnáziu.
    Zájmem tedy není rušit dobré školy, ale zajistit, aby podmínky pro přijetí na vyšší střední školu (3. stupeň) byly v budoucnosti stejné pro žáky přicházející z nižších gymnázií i z běžných základních škol: všichni mají projít stejnou přijímací zkouškou po ukončení 9. třídy, resp. kvarty. Jinak nic nebrání tomu, aby při gymnáziu byl i druhý stupeň - šestá až devátá třída.
    Ze statistik je známo, že Česká republika má zdaleka nejnižší míru společenské mobility v Evropě, to znamená, že vzdělání dětí téměř úplně závisí na vzdělání rodičů. To není dobré znamení. Snad všichni odborníci - naši i evropští - se shodují, že právě víceletá gymnázia se na tom v současné koncepci také podílejí.

 
 
 
 
Šmarjá, šmarjá, to je ale zpozdilec!
 reakce
DANIEL MATOUŠ

Milí bratří a sestry,
    srdečně Vás zdravím z Přelouče. Váš časopis čtu už dlouhá léta, bývá v něm mnoho zajímavého. Jsem rád, že jste věnovali rubriku i křesťanskému internetu. Ale má to jednu vadu: ten název! Já když to čtu, tak s pocitem něčeho nepatřičného a trapného. Tohle nechte jiným - do časopisu určeného evangelické mládeži se to nehodí. - Pletu se? Na obálce je napsáno: evangelický časopis pro mládež - jistě - ale obávám se, že toje jenom psáno. Mám za to, že Váš časopis čtou téměř výhradně evangelíci. A každé evangelické dítě snad zná Desatero. Děti se to učí už v náboženství a v konfirmačním cvičení. Otevřou si evangelický časopis s veselým obrázkem Bratrstva, dojdou k stránce 16 a vidí: zas nám ten farář kecal. Vždyť tady čtu to, zač mě napomínal a dělal mi dokonce kázání o svatém Božím jménu. Že prý nesmí být zneužíváno. Šmarjá šmarjá, to je ale zpozdilec! To se takovému mládežníkovi potvrdí, když dojde na zadní stranu obálky a tam si přečte: farář Karásek pojmenoval svoji kapelu Pozdravpámbu.

 
 odpověď
ZDENĚK ŠORM

Milý Dane,
    nechci být jízlivý, i když se to přímo nabízí: neslyšel jsem totiž žádnou modlitbu, která by začínala "Šmarjá, šmarjá..." a samozřejmost, s jakou argumentuješ svatým Božím jménem vzhledem k Marii, která se z té zkomoleniny nejvíc ozývá, mi s evangelictvím, kterého se dovoláváš, příliš nejde dohromady.
    Chci jen trochu objasnit, proč ten trapný a nepatřičný pocit nad názvem rubriky o internetu nemám, ačkoli se za evangelíka považuji a Desatero znám a pokouším se ho ctít.
    Evangelictví, alespoň naše českobratrské, je pro mne charakteristické tím, že Bibli nejenom čte a mechanicky (či zákonicky) z ní odvozuje jednoduché recepty, ale že s Biblí pracuje, přemýšlí nad ní, a tak může kriticky nahlédnout, jak před skutečnou náročností Božího slova alibisticky uhýbáme právě do té vnější zbožnosti. Proto, když dětem vyprávím o zneužití Božího jména, nesoustředím se na to, že jejich babičce někdy ujede ono "šmarjá". Mluvím spíš o tom, jak někdo zneužije zavedenou firemní značku tím, že jí označí vlastní šmejd, aby ho lépe prodal a že to samé se děje, když svoje přání, názory nebo jednání - třeba proto, že nejsme dostatečně kritičtí - vydáváme za Boží vůli. Jestli tomu dobře rozumím, pak o třetí přikázání jde hlavně tam, kde zbožný člověk nedovede přijmout a přiznat svoji omezenou člověčinu a chce dělat dojem, že z ní už vystoupil, že nemluví a nejedná za sebe, ale za Boha. Proto mám ten nepatřičný pocit spíš tehdy, když si politické strany nebo mírové konference osobují přízvisko "křesťanské", když nemá některý farář dost soudnosti a místo, aby si přiznal, že jeho kázání vždycky ovlivněno jeho člověčenstvím, začne si myslet, že vyhmátl "čisťoučké evangelium", nebo když církev mluví samozřejmě za Boha.
    Tím, Dane, nechci obhajovat bezmyšlenkovité používání Božího jména. Ani mně nesedí. V těch případech, které jmenuješ, jde ovšem o ironii, která, myslím, spíš než aby znevažovala Boží jméno, trochu se vysmívá nám zbožným, kteří se bereme často až příliš vážně.
 
              zpozdilec Zdeněk Šorm


 
 
 
 
 Pane, pojďte
 si hrát
hry
Co by to bylo, kdyby to bylo ...

     Hra je určena pro libovolně velikou skupinu lidí. Jeden jde za dveře a ostatní si ze svého středu vyberou jednoho, kterého budou popisovat. Člověk "zpoza dveří" se pak postupně všech lidí ptá "Co by to bylo, kdyby to bylo..." - libovolná věc,např. kytka, píseň, povolání... Dotyčný dotázaný má odpovědět tak, aby pro předem vybraného člověka vybral druh této věci. "Zpozadveřák" má za úkol uhodnout, koho lidé popisují.
 

Písně

    Hra má stejný začátek jako hra předchozí. Lidé v místnosti se domluví na určité písni a jeden po druhém, jak sedí, si rozdělí slova oné písně. "Zpozadveřák" se ptá jednoho po druhém na libovolné otázky a v odpovědi na tyto otázky se musí objevit slovo z písně v přesném tvaru. Odpověď však nesmí mít více než 3 věty.

Apokryfní evangelium 20. století

JAN ZAHRADNÍČEK

Kdybys, Pane, přišel dneska mezi nás
narodil by ses na nádraží
 
přišli by tě vítat bezdomovci
a v odstaveném vagónu bys trávil první noc
 
Kdybys, Pane, přišel dneska mezi nás
vyrůstal bys na sídlišti v paneláku
studoval na učňáku
a pracoval ve fabrice
 
Povolal bys úředníka, řidiče kamiónu, anarchistu a skinheada
městského policajta, silničáře a prodavače párků
a řekl bys jim: "Jděte, zvěstujte Boží království a uzdravujte všechny potřebné!"
 
Jídal bys s gastarbeitery a recidivisty
a měl proto problémy se slušnými a počestnými křesťany
Chodil bys mezi špinavé a opilé bezdomovce
a tvrdil, že každý z nich má větší cenu než celý svět
 
Chodil bys do kostelů a my bychom tě z nich hleděli dostat
protože bys nám příliš mluvil do života
Dělil by ses s námi o chléb a kalich milosrdenství
a my bychom tě potom stejně zradili a vydali na popravu
 
úředníci chladní jak kov by tě bili po hlavě soudními příkazy
bulvární novináři by trhali tvé roucho
byl bys odsouzen na kříži naší lhostejnosti
a uložen do hrobu zapomnění
 
A až bys, Pane, po třech dnech slavně z mrtvých vstal
až bys potom znovu živý k nám přišel a my bychom se styděli a báli,
řekl bys:
"To muselo se stát Cožs' mě ještě nepoznal?
Včera, dnes i na věky
stejný
jsem
Já..."


 
 
   
Bílá vlna příboje

pomalé blues na motivy Jeremiáše 5,22, JAN MAMULA

Bílá vlna příboje
 
  2) Hlava se mi z toho motá náhlou závratí,
     líně přesýpaj se ve mě hory marností.
     Bořím se na území citů.
     Kéž mě čerstvý příboj blíž ke břehu navrátí.
 
3) Klikatí se ve vlnách má cesta k obzoru,
     nebýt tady už být tam, kdy já se odsud poberu.
     Lekám se na pomezí časů.
     Nemuset tu starost znát, v sobě mít pokoru.
 
4) Když se pohled vzhůru na chviličku utrhne,
     při té pouti k nebi u srdce mi zatrne.
     Zpívám si na hranici světů.
     Buď mé písni ozvěnou, než v prázdnu zahyne.
 
5) Padá dýda ...
 
1) ...
     Ty jsi přece určil hráz, kde dříve nebyla.

 

pro snazší vytištění si můžete tuto píseň otevřít v novém okně, nebo stáhnout jako zip soubor!


 

 
   oznámení  
   

Nabídka pro ty, kteří přemýšlejí o tom,
jak smysluplně strávit rok a půl civilky.

 
1)Jde o práci mezi seniory, ve velmi moderním a příjemném prostředí, v mladém týmu a pod férovou šéfovou.
Adresa: Gerontologické centrum, Šimůnkova 1600, Praha 8 - Kobylisy, tel.86883676 (pí Jirásková)
Nástup ihned, anebo v průběhu příštího roku.
 
2) Tábor J. A. Komenského v Bělči n. Orl. poskytne ubytování a stravu, resp. adekvátní náhradu.
Požaduje kladný vztah k plnění povinností a chuť pracovat. Možnost nástupu dle dohody. Bližší informace:
Tábor J.A.K., Běleč n.Orl., 503 46 Třebechovice p.Oreb.
e-mail: tjak@post.cz,tel.:049/559 30 69

 

Středisko Diakonie ČCE "Rolnička" v Soběslavi
(denní centrum pro děti i dospělé klienty s mentálním a kombinovaným postižením)
vyhlašuje výběrové řízení na místo samostatného pracovníka pro oblast prezentace a vyhledávání finančních zdrojů
Požadujeme:
schopnost samostatné práce "od nápadu k realizaci", organizační a komunikační dovednosti, zájem o práci v křesťanské organizaci,
dokončené SŠ nebo VŠ vzdělání (nejlépe ekonomického či sociálního zaměření), aktivní znalost angličiny, aktivní práci s PC a Internetem, řidičský průkaz. Nástup k 1.1.2001.
Nabízíme:
zajímavou, tvořivou a samostatnou práci, možnost pracovat doma, odpovídající finanční ohodnocení.
Přihlášky se strukturovaným životopisem zasílejte na naši adresu v obálce označené "KONKURS". Uzávěrka doporučených přihlášek je 20.11.2000.
Středisko Diakonie ČCE "Rolnička", Jiráskova 66/II, 392 01Soběslav
tel.: 0363/52 20 54, e-mail: rolnicka@volny.cz

 

Tábor J A Komenského v Bělči n. Orl. přijme
kuchaře na plný pracovní úvazek.

 
Předpokladem je dobrý vztah k práci, kladný postoj k pracovnímu kolektivu a příjemné vystupování k hostům. Poskytneme ubytování.
Nástup možný dle dohody, nejpozději v dubnu 2001.
Bližší informace na adrese:
Tábor J. A. Komenského, Běleč nad Orlicí,
503 46 Třebechovice pod Orebem
e-mail: tjak@post.cz, tel: 049/559 30 69

 
Bratrstvo, evanglický časopis pro mládež. Vydává Synodní rada Českobratrské církve evangelické. Redakční kruh řídí Zdeněk Šorm. Grafická úprava Zdeněk Šorm. Technická redakce Marie Stolařová. Adresa redakce a administrace: Jungmannova 9, 111 21 Praha 1, e-mail: bratrstvo@srcce.cz
Internet: www.srcce.cz/bratrstvo.htm
Webmaster: Martin Šanda (Amis) amisnet@atlas.cz
Redakční uzávěrka: 20.10.2000
(následující údaje se týkají tištěné podoby časopisu)
Celoroční předplatné 100,- Kč, jednotlivé číslo 10,- Kč. Tiskne Sprint servis, Praha 6.
Podávání novinových zásilek povoleno Českou poštou, s.p.,odštěpným závodem Praha
č.j. Nov 5271/95 ze dne 4. 7. 1995.
Přidělené registrační číslo F 5092.
 
   
Vaše postřehy, připomínky, reakce a podobné věci: