|
[VRCHNÍ ČÁST STRÁNKY]
To není naše poslání...
ZITA NIDLOVÁ
|
Rozhovor s Jiřím Tichotou |
Kdy byl založen Spirituál
kvintet? údaje uvádějí 1960, ale 20 let
existence jste slavili na podzim 1982...
My jsme se domluvili, že bude pracovat,
v září roku 1960. Ale protože 2 ze 4 zakládajících
členů (Ivo Mach a Miroslav Keller - pozn.) byli pracovně v zahraničí,
měl soubor 2 roky přestávku (1965-7). Když jsme pak slavili 20
let činnosti až v roce 1982, jeden z důvodů byl i ten, že v roce 1980
jsme měli nějaké problémy a chtěli jsme se vyhnout
oslavám. Zrovna na ten koncert nám přinesla nějaká
dívenka kopii dopisu - udání - s varováním,
že tam budou zřejmě natáčet, což se pak ukázalo jako
pravda. Tak takhle je to s tím datem založení.
Jak jste v roce 1962 vnímali
založení "konkurenčního" Antikvartetu v čele
s Dušanem Vančurou?
My jsme byli všichni VUSáci
(Vysokoškolský umělecký soubor - pozn.). Čtyři kluci
si udělali kvartet, že budou hrát spirituály...
Já jsem vlastně ještě nikde
neříkal, jak jsme došli k tomu, že budeme dělat spirituály.
Než jsem šel na vojnu, tak jsem do VUSu přivedl Petra Čejku, což byl
syn evangelického faráře, se kterým jsem se
znal z evangelické mládeže na Žižkově. Zrovna jsme ve
VUSu byli bez dirigenta, Petr to místo sbormistra dostal. A
tomuhle člověku jsem přinesl několik nahrávek spirituálů,
které tenkrát zpívali členové černošské
operní společnosti Everyman Opera. Petr to upravil pro VUS a
ten s tím přímo triumfoval. Není divu, protože v
tý době se v repertoáru podobných masových
souborů zpívaly české lidové písně za
doprovodu symfonického orchestru, pak písně
spřátelených národů a k tomu skladby od Dvořáka.
Spirituály se tam uchytily.
Když jsem se vrátil z vojny,
přišel za mnou Ivo Mach, že by rád, abychom je zpívali.
Já jsem to ze začátku nechtěl, protože mi přišlo
praštěný, proč mají Češi zpívat nějaký
černošský spirituály, ale nakonec jsem si řekl: No co,
pro vlastní povyražení Jenže když to potom šlo tak
rychle dopředu, měli jsme úspěch (účast na mezinárodním
festivalu, vlastní pořady v divadle Na Zábradlí
- pozn.) a začalo se mluvit o první nahrávce, u řady
lidí ve VUSu to vzbudilo zájem. Dušan Vančura okolo
sebe shromáždil taky 3 další pány a zkoušeli to.
A když my jsme pak přijali zpěvačku, oni taky přijali zpěvačku
(smích). Nakonec to dopadlo tak, že když nastaly ty hubený
roky, přihlásil se Olda Ortinský, jestli nepotřebuji
záskok za Ivo Macha. A když jsme Ortinskýho vzali,
začal na naše zkoušky docházet i Dušan Vančura. U toho to
ovšem trvalo déle, byl přijat až asi v roce 1965 nebo
66.
Budete oslavovat 40 let činnosti?
Já nevím, jestli je to
vůbec hodno nějakých oslav, váháme s tím,
protože to už je spíš nedostatek soudnosti, když takováhle
kapela ještě po 40 letech hraje a vystupuje. Připomeneme si to nějak,
ale pravděpodobně si jen pozveme nějaké milé hosty a
zazpíváme lidem, které to nějak zajímá.
Jak si připadá legenda?
My na to nemáme všichni stejný
názor, já mohu mluvit jenom sám za sebe. Já
už jsem měl mockrát cukání s tím přestat
a hlavně jsem chtěl při svých šedesátinách, před
třemi lety, složit funkci kapelníka. Ale nakonec jsme o tom
dlouze debatovali v kapele, a tak to všechno běží postaru.
Důvod, proč zpíváme, jsou lidi, kteří na nás
chodí, dávají nám pocit, že to pro ně má
nějaký smysl, že si to nehrajeme jenom pro sebe a nevnucujeme
se s tím pořád dokola. Aby to mělo nějaký
smysl, tak se snažíme taky té práce využívat
i k pomoci. Někdy je nám líto, když se na nás
obrací spousta lidí, že by potřebovala, abychom
zahráli tady a támhle; musíme si vybírat.
Prostě hrajeme 2 - 3 krát do měsíce nějakou benefiční
akci a to je asi ten průměr, který zatím zvládáme.
Vzpomínáte ještě na
Jircháře 1971? (nepovolený koncert Spirituálů
na bohoslovecké koleji ETF UK v Praze - pozn.)
Cítíme, a zejména
já cítím, takovou nepříjemnou
odpovědnost. Tenkrát nás mrzelo, že to potom odnesli
studenti a, tuším, děkan, prostě s tím byly všude možně
problémy. Nejen na půdě evangelické fakulty, ale taky
na strojařské na Karlově náměstí, kde jim potom
zavřeli klub. Moc nás to mrzí. Myslíme si, že to
bylo snad potřeba, jenom jsme nevěděli, že se budou mstít na
lidech, kteří s tím neměli nic společného.
Při studiích, kdy jste se
věnoval loutně, jste procházel archivy se zápisy
starých písní a kdesi jste řekl, že jste pak z
toho dlouho žil při objevování staletých písní
do Kvintetu. Platí to stále?
Bylo to velmi příjemné
obohacení, protože všechny ty písničky, které
jsem přinesl k natáčení alba Písničky z roku raz
dva a které jsem získal přepisem loutnových
tabulatur, byly v celé Evropě úplně zapomenuté,
byly to neznámé nápěvy. Narozdíl od mnoha
a mnoha jiných renesančních nápěvů tyhle kousky
byly všechny komplet, my jsme jen dodali texty. Dušan tam pak přinesl
i jiné písničky, z Evropy.
Ale pochopitelně jsme nedělali jen
renesanci a pro ty ostatní inspirace jsme jako všichni
kolegové chodili do "cizích zahrad".
Když jsme chtěli zpívat
spirituály, poměrně brzo jsme pochopili, že ve spirituálech
máme k dispozici zcela mimořádný materiál,
že náš režim, který se ve své oficiální
propagandě zastával utlačovaných černochů, nemohl
zakazovat písně imperialisty utiskovaného národa
(smích). A přitom - ty písničky byly přesně o tom, o
čem jsme chtěli zpívat jako příslušníci jiného
utiskovaného národa.
Jak moc vás ovlivnilo dětství
na Točné a mládí mezi mládeží u
Salvátora ?
Já jsem měl dětství
přerušené důležitou událostí. Konec války
jsem prožil v malé vesnici u Prahy, kde jsme za války
bydleli; po silnicích táhly kolony vojsk a německého
obyvatelstva a v Lahovicích si usmysleli, že postaví
barikádu, aby Němci nemohli prchat z Prahy na západ.
Takže tam v noci ze 7. na 8. nebo dokonce z 8. na 9. května, den před
koncem války, esesáci postříleli všechny mužský
z vesnice. Můj otec to přežil jenom díky tomu, že byl s námi
náhodou na Točné. Když jsme se pak vrátili do
obce, celý svět oslavoval vítězství a tam
všechny ženské měly den po popravě manželů a synů. To byl pro
nás hroznej šok.
Po téhle události jsme se
přestěhovali do Pařížské ulice, to jsem měl 100 metrů
k Salvátoru, a od té chvíle jsem tam chodil.
Znamenalo to pro mě strašně moc. Vzpomínám na manžele
Voralovy, na Jindru Zahálku a na další a další.
Jezdil jsem na tábory, na brigády, prostě jsem se s
mládeží sžil tak, že jsem navštěvoval i ostatní
sbory po Praze. Právě tam jsem se seznámil s Jirkou
Černým, s Petrem Čejkou, o kterým jsem mluvil, a se
spoustou lidí, kterých si dodnes moc vážím.
Obdivoval jsem naše studující faráře, kteří
přes prázdniny vedli mládež. Byli to lidi, kteří
jsou pro mě dodneška vzorem. Tak nějak si představuju, že by ta
činnost, pro kterou se oni rozhodli, měla vypadat. Byli to lidi,
kteří uměli vzít za práci, šli příkladem,
byli slušní, vzdělaní, chytří a většina z těch
farářů byli výborní muzikanti Každopádně
na to vzpomínám hrozně rád a s úctou.
Vaše poslední 2 alba jsou "Hanba
nám" - vánoční písně sebrané
po světě - a "Na káře", kde najdeme již zcela
biblické tituly jako např. Jozue, Kde jsi byl?, Potopa a
další. Jak se do vaší tvorby promítá
víra?
Já tyhle otázky nemám
moc rád a nechci na ně odpovídat, jsme šest různých
lidí. Myslím si, že každý z nás v souboru
má svůj postoj k těmhle věcem, rozhodně se všichni na tom, co
zpíváme, shodneme, nikoho z našich členů jsme nikdy
nemuseli znásilňovat, aby zpíval něco, s čím
nesouhlasí (úsměv), nebo něco, co mu připadá
nepravdivý.
A vy osobně?
Já jsem osobně přesvědčen, že
tohle jsou věci každého z nás, soukromé, osobní,
nepatřím k lidem, kteří by to potřebovali nějakým
způsobem demonstrovat, vystavovat. Dokonce jsme udělali velice
špatné zkušenosti s mladýma lidma, kteří to
myslí velice upřímně. Většinou to jsou členové
nějaké sekty, kteří tím vynucováním
si nebo vnucováním určitých tezí spíš
proti sobě lidi popudí. Nám se stává, že
do šatny vstoupí pětice lidí a říkají
nám, že nám jdou ohlásit důležitou věc, a teď
začnou s nějakým jednoduchým, primitivním
kázáním. Já jako člověk, který
vyrůstal v evangelickém prostředí, docela dobře,
myslím, znám bibli a když poslouchám ty mladé,
kteří nám tam přijdou říkat nějaké
nesmysly, tak se chytám za hlavu. To je přesně to, čeho se
bojím. Ty naše písničky mají mluvit samy za sebe
a pokud v nich něco najdou křesťani, jsme rádi; pokud lidi,
kteří se nepovažují za věřící, najdou
něco, co pro ně má smysl, jsme stejně rádi, to nemá
cenu rozlišovat.
Kde vidíte příčinu oné
hyperaktivity?
Ne všichni jsou tolerantní
věřící a ne všichni jsou naladěni ekumenicky. Zejména
mezi mladými je plno vášnivých bojovníků
za svoji vlastní pravdu. Kdykoliv jsme se k víře
vyjádřili, pokud jsem třeba přiznal, že jsem evangelík,
v tu ránu se na mě vrhli nějací nadšení katolíci
a rozhodli se, že mě zlomí a že mně vysvětlí, v čem ta
naše víra je vadná a v čem oni jsou na tom líp
Dokonce na tom koncertu ke 20 letům za
námi přišel takovýhle nějaký nadšenec a oznámil
nám o přestávce - a to já už jsem měl v ruce
dopis té udavačky a věděl jsem, že se to nahrává
- ať zazpíváme nějaký pěkný spirituál
a on že začne skandoval z balkonu "Kristus zvítězí,
Kristus zvítězí". Já jsem mu říkal:
"Pane, můžete si to skandovat, až ostatní odejdou a až my
nebudeme na scéně, protože já sice obdivuju vaši
odvahu, ale nesmíte zapomenout, že vy jste tady schovaný
v davu. Nám zakážou činnost, pořadatele vyhoděj z
práce, a vy se ztratíte ve dvoutisícovým
davu." Tak tohle neberu. Naše zkušenosti s lidmi, kteří
mají potřebu nějaké extrovertnosti ve víře, jsou
většinou negativní.
Přesto, podle mých zkušeností,
vaše písničky mají misijní účinek. Víte
o tom?
Musím říct, že mi to
řeklo už moc lidí, zrovna nedávno za mnou přišel nějaký
mládenec a říká: "Já jsem byl v
době, kdy jsem začal chodit na vaše koncerty, člověk, kterému
víra nic neříká, a ačkoli vy jste to nikdy ze
scény neřekli a nikdy jste nepřemlouvali, já jsem
nakonec uvěřil." A přišel nám za to poděkovat. To není
naše poslání a ani to tak nezvažujeme, jestli tak
budeme působit na lidi nebo ne, ale mě osobně těší, pokud si v
tom kdokoli najde nějakou věc, která je pro jeho život
důležitá. Stejně tak nám děkoval někdy v 70. roce
pán, který přišel a říká: "Já
vám jdu poděkovat, protože díky Spirituál
kvintetu jsem nevstoupil do strany." Pro mě je to stejně
důležité a hezké, jako když někdo začne chodit do
kostela.
Aby se ta bída dotkla i jejich kůže...
SAMUEL TINTĚRA A MARTA STOLAŘOVÁ
|
Rozhovor s novinářem Martinem Vaňkem |
Martin Vaněk je nenápadný
a velmi milý člověk. Pracuje jako novinář, v současné
době pro Lidové noviny. Mimoto spolupracuje s nadací
Člověk v tísni (letos v zimě byl s humanitární
pomocí v Čečensku, předtím také v Bělorusku) a
vypráví o svých zkušenostech spíše
skromně než dramaticky o to působivěji. Stojí za to si ho
poslechnout, protože mnohdy s překvapením zjistíte, že
nejsou na světě všechny věci zdaleka tak v pořádku, jak se
zdá. Natož pod kontrolou "civilizovaných"
národů.
Co tě na novinařině nejvíc baví?
Novinařina je velmi různorodá.
Navíc se při ní člověk neustále učí. Musí
se učit. Nikdo si v této profesi nemůže říci: "Teď
jsem skvělý novinář, už umím všechno." Není
to totiž pravda. Jde o to, že se mění nejen technické
zabezpečení - stále modernější počítače i
ostatní technika - ale i samotná profese: etický
pohled, stavba zprávy, vznikají nová odvětví.
Navíc většina novinářů prošla několik typů novinařiny,
čehož jsem klasickým důkazem. Byl jsem v tiskové
agentuře, rozhlase, dvou televizních stanicích, psal
jsem pro časopisy, nyní pracuji v deníku.
Pracoval jsi a pracuješ ve
zpravodajství různých periodik i televizí. Jaká
oblast nebo tématika tě nejvíce zajímají?
Dlouho jsem dělal zahraniční
zpravodajství. To se změnilo, když jsem nastoupil do
britského rozhlasu BBC, pro nějž jsem připravoval zprávy
z České republiky a dostal se na domácí
informace, hlavně politiku. Obojí je zajímavé.
Při domácích informacích platí to, že je
bližší košile než kabát. Na druhé straně
zahraniční zpravodajství mi připadá všeobecně
důležitější - to jsou ty události, které často
mění chod celého světa. Navíc se jedná o
mnohem rozmanitější práci. Baví mne tedy
zahraniční zpravodajství a hlavně horké oblasti
- diktatury, války. Ne proto, že je mám rád,
ale naopak - nenávidím je. Obojí jsem měl
mnohokrát možnost vidět na vlastní oči a tento hrůzný
zážitek chci zprostředkovat ostatním, abych je vytrhl z
jejich letargie a pohodlí. Aby se ta bída dotkla i
jejich kůže tak, že budou chtít ovlivnit nejen svůj život, ale
ucítí potřebu pomoci těm nešťastníkům stovky a
tisíce kilometrů daleko, kteří za svůj strašný
osud většinou nemohou a nedokáží ho vlastními
silami změnit.
Jaká byla motivace pro tvé
rozhodnutí vydat se pomáhat lidem do tak nebezpečných
oblastí?
Byla to velmi pozitivní práce.
Novinář se snaží pomáhat nepřímo, svými
informacemi - je to sice občas účinné, ale většinou,
když se vůbec výsledky projeví, tak za dlouho.
Rozdělování humanitární pomoci na místě
přináší výsledek hned, je to psychologicky
mimořádný pocit, kterému se asi nic nevyrovná.
Někdo cizí, bezejmenný, má tolik srdce, že si
odpustí pár zmrzlin, piv, CD, knížek nebo
čehokoli jiného a pomůže neznámým lidem daleko v
cizině. Těch dárců jsou tisíce, je v tom neuvěřitelné
pozitivno. Humanitární pracovník pak má
tu nejkouzelnější práci - rozděluje tuto pomoc. Má
díky těmto prostředkům možnost přivézt vyhladovělým
jídlo, které často znamená doslova život. Může
pracovat na budování školy a jako první uvidí
děti, které by jinak čekal osud psychicky těžce poničených
analfabetů, jak se učí číst, počítat i normálně
si hrát v neuvěřitelných podmínkách
uprostřed války. Ano: učí se hrát, protože tuto
schopnost jim válka vzala. Mnozí do té chvíle
znali jen hrůzu, strach a smrt. Humanitární pracovník
prostě dostává mnoho - podstatně více, než si
zaslouží. Přál bych všem, kteří dali byť jen
ždibeček na pomoc druhým, aby alespoň na chvíli zažili
ten nádherný pocit v centru úděsných hrůz
(ty rozhodně nikomu nepřeji), který právě jim náleží.
Oni totiž doslova zachraňují životy i duše bědných.
Změní to nějak člověka, když se
často dostává do kontaktu s násilím a
utrpením?
Každý normální
člověk podle mého potom ještě více nenávidí
násilí a utrpení.
Jak ses dostal ke spolupráci s
nadací Člověk v tísni?
Kdysi mne oslovili, když chtěli
seznámit politiky i veřejnost se situací v Bělorusku,
kde je vedle Jugoslávie nejhorší diktatura v Evropě.
Mnoho politických vězňů, lidé nepohodlní
diktátoru Alexandru Lukašenkovi záhadně mizí či
umírají. Byl jsem tam mnohokrát - tu zemi
miluji, lidí je mi velmi líto. Tím tedy začala
naše spolupráce, která se postupně rozšiřovala.
Spolupracoval jsem na založení českého centra Člověka v
tísni v Minsku, které tam už pracuje a pomáhá.
Ta spolupráce snad prospívá oběma stranám.
Mně hlavně pocitově.
Jak vlastně konkrétně Člověk v
tísni v oblastech konfliktů pomáhá a jaká
byla tvoje úloha v Čečensku?
Ta práce probíhala tak,
že jsem dostal finanční prostředky z Prahy, za které
jsme společně s našimi čečenskými pracovníky
nakupovali hlavně základní potraviny či jídlo
pro dětí a nemocné, léky, zařizovali další
věci. Ta práce byla rozdělena na Ingušsko a Čečensko. V
Ingušsku jsme poskytovali pomoc čečenským běžencům - hlavně
dětem, kteří žili v divokých táborech, například
v prasečácích, slepičárnách apod. Naše
lékařka v těchto místech zajišťovala základní
ošetření, léky apod. Navíc jsme zde postavili
několik stanových škol. Naši zaměstnanci byli (a jsou)
uprchlíci z Čečenska. Navíc jsem zajišťoval spolupráci
s dalšími organizacemi a úřady na místě. Do
Čečenska jsme vozili základní potraviny a léky
pro nemocnice. V té době jsme byli jediní, kdo tam
jezdil s konvoji.
Některé velké organizace
ze zásady odmítají vojenský doprovod pro
konvoje s humanitární pomocí. Má nadace
Člověk v tísni také nějaké principy nebo zásady,
kterými se řídí při práci v terénu?
(jako například strategie při jednání s úřady,
rozdělování pomoci ap.)
Je velmi těžké tyto principy
striktně dodržovat. Je jasné, že vojenský doprovod je
více nebezpečný, vojáci např. budí
pozornost druhé strany. Ale když někde umírají
lidé hlady nebo proto, že nemají léky, je nutné
podstoupit i o něco větší riziko. Důležité je také
dělat vše legálně, ale hlídat si svoji nezávislost.
To znamená, že není dobré být neustále pod kontrolou. Cesty do Čečenska
jsme proto zajišťovali vždy několika způsoby - přes ingušské
úřady, čečenské úřady, centrální
vládu v Moskvě apod. Tím jsme byli hůře
kontrolovatelní. Pomáhali nám přitom naši místní
spolupracovníci s dobrými kontakty. Samotná
pomoc byla organizována tak, abychom co nejvíce mohli
zajistit, že se dostane všem potřebným. Byli jsme proto při
rozdělování, informovali lidi na jaké množství
potravin mají nárok atd. Spolupracovali jsme přitom s
tradičními autoritami, jako byli stařešinové či
mulláhové (něco jako kněží). Navíc jsme
často kontrolovali situaci i později po dodávkách, zda
lidé skutečně obdrželi vše, na co mají nárok. To
bylo velmi důležité. Myslím, že se nám to velmi
dobře dařilo už kvůli zmíněné informační kampani
- lidé si sami ohlídali, aby dostali na co mají
nárok, a zároveň kontrolovali druhé, aby
nedostali více.
Čemu je možno přičítat, že se
Evropa a Amerika tak málo o Čečensko zajímají?
Nedějí se tam přece o nic menší hrůzy než např. v
Kosovu.
Problém je v Rusku. To je velmi
silný protivník - a Putinovo Rusko je stále
protivník, samo se vyčleňuje z demokratického světa
svou protizápadní rétorikou z úst
nejvyšších představitelů. USA například potřebují
změnu dohod o protiraketové obraně, proto nechtějí
Putina dráždit. Navíc společně s Evropou si myslí,
že když nebudou dělat Putinovi potíže, utuží si moc,
zajistí reformy a nakonec třeba i Rusko stabilizuje - což je
pochopitelně nesmysl. Závažným problémem je i
islám, kterého se západní svět bojí,
protože jej považuje za militantní náboženství.
To je také nesmysl. Není o nic militantnější,
než jiná. Je pravda, že muslimský svět má své
teroristy, což je dáno i jeho nerovnoprávným
postavením z globálního pohledu, ale i například
křesťané mají svou IRA, UVF, UFF či UDA (to jsou tři
protestantské teroristické organizace v Severním
Irsku), ETA apod. Sám jsem byl několikrát v islámských
oblastech, mám tam mnoho přátel a musím
konstatovat, že muslimové jsou často mnohem tolerantnější
než lidé v Evropě, zvláště východní. V
Čečensku přitom velká část lidí brání
své domovy a vahábisty (islámské
bojovníky z arabských zemí bojující
na Kavkaze svatou válku džihád, reprezentované
hlavně Jordáncem Chattábem) přímo nesnáší.
Znamenají problém, nepatří sem a mají
přitom jiné pojetí islámu. Čečenská válka
mi ale osobně připomíná situaci za Hitlera. Jemu
tenkrát svět ustupoval stejně jako Putinovi. A to je také
mimořádně tvrdý a všeho schopný populista. Je
navíc nebezpečný i tím, že pochází
z tajné služby, tedy mocenských okruhů, zná je a
umí skvěle pracovat s informacemi.
Co je největší překážkou
pro úspěch humanitární pomoci v Čečensku?
Ruské úřady a zlodějská,
na jedné straně neschopná, na druhé
všehoschopná ruská armáda. Sami ruští
vojáci mají často snahu ukrást konvoje s
humanitární pomocí. úřady nám
dělaly maximální problémy, nechtěly nás
pustit do Čečenska, chtěly vzít naše zboží s tím,
že ho rozdělí samy apod. To se jim naštěstí nikdy
nepovedlo.
Měl jsi někdy, v Bosně, Bělorusku či
Čečensku, opravdu velký strach?
Měl, mnohokrát. Uvědomil jsem si
ho ale většinou až v bezpečí. Když po Vás někdo střílí
nebo když Vás chce zatknout, vzít Vám celou
humanitární pomoc i Vaše osobní věci, musíte
vzniklý problém řešit a nemáte čas myslet na
strach. To je asi normální. Když se pak dostanete
alespoň do relativního bezpečí a promýšlíte
si opět celou situaci, sevře se Vám hrdlo.
Co je podle tebe jádrem
konfliktu mezi Ruskou federací a kavkazskými národy?
Na Kavkaze je ropa, kterou Rusko chce
mít. Chce mít vlastně všechno - považuje se za velmoc.
S tím souvisí i skutečnost, že 150 milionů Rusů je
přesvědčeno, že jejich mocná armáda byla v první
čečenské válce poražena nárůdkem, který
nemá na svém území už ani milion
obyvatel. Berou to jako potupu. Nyní to Čečencům "vrací".
Myslíš si, že pro řešení
krize na Kavkaze existuje nějaké řešení? (kromě
definitivní likvidace tamějších neklidných
národů). ,
Jejich svoboda bez nadvlády
Moskvy.
Chystáš se v budoucnosti zase na
nějakou expedici s pomocí nešťastným lidem?
Pracuji jako novinář a tím
si vydělávám. Teď bohužel nemám tolik peněz,
abych si mohl dovolit zase vyjet někam jako humanitární
pracovník, takže nějaký čas se zase budu věnovat
novinařině. Nyní (v září) se chystám
do Jugoslávie na volby - snad to vyjde. Dál se nekoukám
- v mé profesi to není možné. Chtěl bych jet do
Indonésie, kde se vraždí muslimové s křesťany,
Tibetu, kde místní lidé úpí pod
čínskou nadvládou či Afghánistánu
ovládaného fanatiky z Talibanu. Nemám problém
s tím odjet prakticky ihned do střední Afriky, kde zuří
nejhorší válka na tomto kontinentě od dob Búrské
a možná i v celé historii, nemám problém
jet do Severní Koreje, Libye, íránu, Barmy nebo
na Kubu. Vše to je ale finančně příliš náročné
nejen pro mne, ale i pro mého zaměstnavatele. Také
proto, že to vše je považováno za příliš nezajímavé.
Poslední (nepovinná)
otázka na závěr: máš nějaký sen?
Možná jednou nastane doba, kdy
nebude existovat jediná válka ani diktatura na světě.
Bohužel to je zatím ryzí utopie. Alespoň bych si přál
více tolerance mezi lidmi, hlavně k menšinám všeho
druhu, ale i prostě k sobě navzájem. Kromě válek a
diktatur nenávidím rasismus a předsudky. Obojí
je tak hloupé, ubohé a tak nízké. Jak
jsem ale říkal, práce pro Člověka v tísni na
Kavkaze mi dodala optimismus, že existuje mnoho něžných,
citlivých a hodných lidí. A vždy, když začínám
ztrácet víru v lidské dobro, najednou se objeví
něco, co mi znovu připomene, že existuje. Lidé financují
školy chudým dětem v Indii, setkám se s kamarády,
kteří pomáhají hluchoslepým (což je asi
to nejhorší postižení, které si dokážu
představit) nebo vidím, jak celé australské
městečko dělá vše pro to, aby zachránilo hejno
zbloudilých velryb, které uvízly na mělčině. To
mi dodává naději, že v člověku stále zůstalo to
skvělé, co snad překoná i nástrahy tohoto
tvrdého světa. Vážně, ještě to s námi všemi není
tak zlé.
Děkujeme za rozhovor.
|
|
|
Co mne zaujalo |
|
Biblická abeceda |
přehled |
|
doporučuji |
|
|
JAN ZAHRADNÍČEK |
Eva
Navrátilová
STUDENTKA
FD ČVUT V PRAZE
Před pár dny se mi dostala do
rukou nedávno vydaná kniha Jiřího Fanela - Gay
historie. Tato několikasetstránková publikace
seznamuje velmi čtivou formou s dějinami homosexuality. Lze se zde
dovědět, jak se během staletí měnily názory na
homosexualitu, jak se k tomuto jevu přistupovalo a samozřejmě i to,
které významné osobnosti patřily do řad gayů a
lesbiček. Domnívám se, že tato kniha může výrazně
přispět k vzájemné toleranci ve společnosti a nezbývá
mi, než ji ostatním vřele doporučit.
Marie
Stolařová
PRACOVNICE SR ČCE
Aktivní způsob připomenutí
si 250. výročí úmrtí Johana Sebastiána
Bacha na Slovensku. Ve 250 kostelích v pátek 22.
července ve stejnou hodinu zazněla předehra chorálu Jezu meine
Freunde a následoval koncert z děl J. S. Bacha dle možností
a výběru varhaníka, eventuálně pěveckých
sborů. Jen si představte kolik lidí se na tom podílelo.
Bylo to neokázalé, ale zaujaté pro věc.
|
Nakladatelství
MARTIN BALCAR
Dnes jsme vybrali dostupné
stránky knižních nakladatelství, které
vydávají knihy s křesťanskou tématikou. Nabídku
nakladatelství Mlýn najdete na
www.volny.cz/srcce/mlyn/.
Nakladatelství Eman, které
vydává např. časopis Protestant najdete na
www.apage.cz/trusina/.
Nakladatelství Portál
vydávající kromě křesťanské literatury i
literaturu pedagogickou má stránky na
www.portal.cz,
Karmelitánské nakladatelství se prezentuje na
www.karmelitanske-nakladatelstvi.cz.
Na stránkách
web.telecom.cz/samuel/ najdete informace o biblických knihách
pro děti. Pokud byste hledali stránky nakladatelství
Kalich a napadlo vás vyťukat prozaickou adresu
www.kalich.cz, pak se nedobéřete chtěného výsledku,
nicméně si alespoň můžete prohlédnout několik fotek
budovy Synodní rady, neb se dostanete na stránky
Divadla Kalich...
Milostivé léto 2000
Tomáš Tožička
NÁRODNÍ KOORDINÁTOR
KAMPANĚ ML 2000
Představte si, že všichni věřitelé
právě odpustili chudým státům jejich dluhy. Co
se bude dít teď? Jak pocítí tuto změnu nejchudší
lidé?
Rozhodně by to byl šok pro většinu
aktivistů, stejně jako pro mnoho věřitelských i dlužnických
vlád.
41 nejchudších a
nejzadluženějších zemí má dluhy u Světové
banky, národních vlád a soukromých bank
a to v různém poměru. Odpuštěním jedné z
těchto částí by došlo ke snížením
dluhové služby (splátky a úroky), čímž by
vznikly rozpočtové rezervy. Část z nich by měla být
využita na podporu chudých a to převážně
prostřednictvím nestátních humanitárních
či náboženských organizací. Programy by měly
být pod veřejnou i mezinárodní kontrolou, aby
investované prostředky nebyly zneužity místní
vládnoucí garniturou. V případě dlužnických
států, v nichž neexistuje občanský sektor, by jeho roli
převzaly mezinárodní humanitární
organizace (UNICEF, UNHCR, Mezinárodní červený
kříž apod.). V první fázi by se aktivity zaměřil
nejspíše na zpřístupnění zdrojů pitné
vody, produkci a distribuci základních potravin,
získání základního vzdělání
(alespoň čtyřletá školní docházka) a to i pro
dívky a ženy a na základní zdravotnickou pomoc
a boj proti epidemiím. Podle úspěšnosti při plnění
těchto programů by docházelo k postupnému odpisu
dluhů.
|
|
|
Doporučuji k přečtení (a dovolím
si připojit slůvko "naléhavě") knihu Biblická
abeceda od holandského theologa K.H. Miskotteho, přestože není
na našem trhu titulem novým a už vůbec ne neznámým.
Tato kniha však stále nově, a řekl bych až prorocky naléhavě
mluví do současné situace Božího lidu, snad
ještě víc než v odbobí přelomu válek, pro které
autor psal.
Miskotte, stoupenec "holadnské
školy", pro níž je typická snaha o návrat
ke kořenům - k "Tóře", svým zvláštním,
hlubokým a přece lidsky prostým způsobem učí,
jak rozumět jednotlivým stavebním kamenům svědectví
Písma (Boží Jméno, pořadí ctností,
činy, cesta, posvěcení, očekávání...);
snaží se o skutečný a poctivý "návrat
k abecedě" od "přirozeného náboženství"
k žití ze zjeveného Jména. Jeho záměr nám
pak plně dochází v poslední kapitole "Život
sboru", kde na situaci církve (a že se příliš
neliší od našich současných poměrů) ukazuje, jak hodně
je pro každého z nás, pro jednotlivé údy
a konečně i celé tělo církve takový návrat
důležitý.
To vše autor dovedl podat bez nějakého
fanatismu, a přesto velice naléhavě a s jakýmsi
"střízlivým entuziasmem" sobě vlastním.
Síle originálu jistě neubral ani překlad do češtiny,
který ze dvou třetin provedl Miloslav Hájek a dokončil
Jan A. Dus. Biblická abeceda je knihou velice zvláštní
a na první pohled někdy až nesrozumitelnou je třeba ji číst
velice pozorně a snad i několikrát, nicméně pozornému
a trpělivému čtenáři přinese jistě nevídané
ovoce... A proto již "ZPĚT K ABECEDĚ, nejprostšímu řádu
základních linií Písma svatého,
zpět k životu z něj!"
Podobenství o svobodné vůli
JAROSLAV SÝKORA
Jednou přišli učedníci za rabim
Koljodeou z Chachamova, aby se ho zeptali: "Rabi, jak je to se
svobodnou vůlí?" A rabi Koljodea jim řekl: "Se
svobodnou vůlí je to jako s člověkem, který šel na trh,
aby tam koupil malý olivovník. Zaplatil, odnesl jej
domů, zasadil ho a zalil. Když toto vše učinil, vrátil se do
domu a pokračoval ve studiu Tóry. Čas plynul a olivovník
rostl. Někdy jej zalíval sám rabi Koljodea, jindy jeho
žena, soused nebo jej zavlažil déšť. Olivovník rostl a
rostl podle toho, jak mnoho byl zavlažován, mohutněl a
mohutněl podle toho, jak silné bylo slunce, a vydával
plody a dával je podle toho, jaká byla roční
doba. A podobně je to i s člověkem a jeho svobodnou vůlí.
Člověk se rodí, aniž by o tom mohl sám rozhodnout, je
živen, zaopatřován a vychováván svými
rodiči a učiteli dříve, než dospěje, a vydá plody ze
své výchovy, studia a práce, když přijde jeho
čas." - "Ale rabi," vykřikli žáci zděšením,
"rodí-li se člověk, aniž by se svobodně rozhodl, je-li
živen a vychováván, aniž by to chtěl, a vydává-li
plody své píle v dospělosti, aniž by k tomu přitakal,
pak je jen opakovaně manipulován a žádnou svobodnou
vůli vůbec nemá!" "Má i nemá,"
namítl rabi Koljodea. "Co myslíte, že by se stalo
s olivovníkem, kdyby se rozhodl, že přestane přijímat
vláhu a obnaží se horkému slunci?" "Uschl
by," odpověděli žáci. "Dobře, a co by se stalo s
člověkem, kdyby se ve svém chlapeckém věku rozhodl, že
odmítne péči rodičů a píli svým
učitelům?" "Zplaněl by jako jabloň a jeho plody by
zhořkly," řekli žáci opět. "Správně jste
odpověděli," pochválil je rabi Koljodea a spokojeně se
vrátil do svého domu, aby pokračoval ve studiu Tóry.
SŠ 46, rozvedená, mladšího
vzhledu, hledá věřícího přítele,
laskavého optimistu, nekuřáka. Prosím foto -
vrátím. Zn.: Bůh stvořil dva.
24-letá věřící
(ČCE) by se ráda seznámila s evangelíkem do 30
let. Zn.: Střední Čechy.
Jsem 24-letá věřící
dívka, která by toužila poznat hodného
věřícího kluka do 30 let, nejraději ZČ nebo Stř.Č.,
který má také rád děti a touží po
rodinném životě. Zn.: Víra, naděje a láska.
Absolvent Evangelické
teologické fakulty žijící v Praze hledá
dívku pro společnou cestu životem. Zn.: Víra,
naděje, láska.
Adresa:
Bratrstvo - Kontaktník,
Jungmannova 9, 111 21 Praha 1.
Obálku s odpovědí
označte příslušným grafickým znakem, abychom ji
nemuseli otvírat, ale mohli ji předat. Inzeráty
posílejte na stejnou adresu.
|
|
|
|
|
Redakční práce, homosexualita a fundamentalismus
JAN HRUŠKA
Už nějaký čas mě zajímá,
jak vlastně srovnávají ti, kdo u vás rozhodují,
co bude časopis psát, svůj poměr k "registrovanému
partnerství" s jednoznačným slovem Bible. Že by
snad Písmo prostě zahodili, se mi nezdálo
pravděpodobné. Jasně formulovaný výklad jsem
ale našel jen v materiálech katolické iniciativy Kairos
- v evangelických sdělovacích prostředcích lze
najít leda pohrdavé poznámky o "několika
biblických citátech". Shrnuji zmíněný
výklad: "Písmo sice odsuzuje praktikovanou
homosexualitu jako zneužití sexuality, ale nic neříká
o poměru dvou milujících se bytostí stejného
pohlaví". Dovoluji si důrazně upozornit, že podobný
"výklad" je mírně řečeno pochybený a
důsledné uplatňování takové metody by
vedlo k naprosto nesmyslným výsledkům. Vzpomeňte, jak
"děravými" se stanou světské zákony,
když připustíme, aby byly vykládány bez ohledu
na zjevný úmysl zákonodárce. Navíc
to ani není pravda. O lásce mezi muži se mluví
například v příběhu o Davidovi a Jonatanovi, o poměru
Ježíše k učedníkům a na dalších místech.
Koneckonců i příkaz "milujte nepřátele" mluví
o lásce. Tyto lásky jsou ovšem všechno jiné, jen
ne sexuální. Takže: Písmo jednoznačně odmítá
skutek praktikované homosexuality a ze souvislostí
jasně vyplývá, že bez ohledu na to, z jakých
důvodů je konán. Podobně říká "nezabiješ"
bez ohledu na to, jestli se někdo chystá zabít pro
peníze, nebo proto, že usoudil, že pro "nechtěné"
dítě je lepší se nenarodit, nebo proto, že chce pomoci
starému člověku, kterého všecko bolí. (Jestli
narazím proti všemu očekávání na zájem
o věcnou diskusi, rád rozvedu, upřesním, vysvětlím.)
Je bohužel třeba říci, že vaše snaha prosadit, aby církve
přijímaly "registrované partnerství"
jako něco dobrého, je škodlivá - bez ohledu na to,
jestli je nesená popletenou snahou být co
nejdobrotivější, nebo snahou vynalézt nějakou pravdu,
která tu ještě nebyla. Je stejně škodlivá, jako když
budete jednat v přímém spojení se zlem.
Ostatně posuďte sami, jaké
prostředky už teď používáte: Používání
nálepky "biblický fundamentalista" jako
nadávky, aniž byste se obtěžovali vysvětlit, co vlastně lidé,
které takto označujete, řekli či udělali špatného - sr.
J. 18, 23. Využívání informačního
monopolu k zatajování zdvořilých a věcných
reakcí na vaše články. Dokonce jsem narazil na zjevně
nepravdivé tvrzení o obsahu "návrhu zákona
o registrovaném partnerství". (Nezapomeňte, že si
ho je možné opatřit.) Myslíte si, že podobnými
prostředky se dá prosadit něco dobrého? |
|
JAN KEŘKOVSKÝ
Vážený příteli,
váš dopis se týká
aspoň tří témat: redakční práce,
homosexuality a biblického fundamentalismu. Na prostoru, který
mám k dispozici, není možné odpovědět ani na
jedno z nich. Redakční práce příliš zajímavá
není. O homosexualitě se bude psát ještě dlouho, vždyť
z otázky zdánlivě jasné se stal pro naši kulturu
problém a současné diskuse v církvích
svědčí o tom, že ke shodě mají jejich členové
zatím daleko (jedna věc je jasné stanovisko, které
mohu mít, a věc druhá je, zda takové stanovisko
sdílí i lidé kolem mne). Tomuto tématu se
bude věnovat i jedna z přednášek na letošním sjezdu
(nejen) evangelické mládeže - tam lze o lecčems
diskutovat, zvu vás.
Tak aspoň poznámku k tématu
třetímu, k "biblickému fundamentalismu". Tak
jako ctím příkaz nezabiješ v případech, které
jste uvedl (vražda pro peníze, potrat, euthanasie), ctím
jej i v sebeobraně nebo dokonce ve válce - a přece je to v
takových případech najednou nějak složitejší.
Zrovna tak si my dva, lidé naladění heterosexuálně,
můžeme udělat jasno, pokud jde o život člověka s orientací
homosexuální. Ale co my víme, jak prožívá
svůj vztah k Bohu (a Bůh k němu!)... Chci říci: Bible nás
vede k Boží milosti a pravdě v Kristu. Milostí jsme
spaseni a z toho plyne i naše odpověď, totiž (poněkud nedokonalé)
poznání, jak máme žít. Když ale narazím
na někoho, kdo žije jinak, co s ním? Seřezat ho biblickou
konkordancí, vybranými citáty? To jistě mohu -
ale udělám líp, budu-li trochu pokornější. Copak
jsem soudcem nad vztahem mezi tím člověkem a Kristem?
Co je v Písmu, platí:
Kristus. V tom se shodneme. Kde vidím chybu? V tom,
postavíme-li na stejnou úroveň Boží milost v
Kristu s lidskými odpoveďmi na ni. Sem míří ona
"nadávka", kterou zmiňujete.
Vím, že jsem pořádně
neodpověděl, jen přispěl k debatě. Tak debatujme, stanoviska jsou od
toho, aby se tříbila - snad se dobereme shody.
|
Pane,
pojďte
si hrát
hry
|
Výbuch
Tuto hru jsme hrávali
v dětství při pochodovém cvičení a je doporučena
skupinám a můžete ji hrát v zimě či
v létě. Navíc je velmi zábavná a je určena
všem generacím.
Ke hře jsou zapotřebí:
4 igelitové pytlíky, 4 gumičky, chlebník, plynová
maska a pláštěnka (nemáte-li k ruce dostupnou
masku, postačí kbelík).
Při procházce přírodou
zakřičí z ničeho nic vedoucí "Výbuch",
přičemž v tu chvíli musí všichni účastníci
rychle rozbalit chlebníky, obléci si pláštěnku
a na nohy a ruce navléci igelitové pytlíky,
které se v zápěstí, resp. u kotníků
zagumičkují. Vítězí ten, kdo takto oblečen
nejrychleji zalehne nohama k výbuchu (ten představuje ve hře
vedoucí).
(pozn. autora:
Hra je doporučena především pro
jihočeský seniorát a též pro spřátelené
mládeže v Horním Rakousku a v Bavorsku).
|
|
|
Hroší kůže
ZDENĚK ŠORM, SLOVENSKÁ LIDOVÁ
|
Hroší kůže, hroší kůže i z víry být může
i faráře, co tu káže, ďábel snadno zmůže
když se staví, že zná a ví, na Boha má štempl
pak ať slyší hlas nejvyšší: "Ty seš pěknej lempl!"
Je to bída, je to bída, když se člověk brání
když je vedle, jak ta jedle, dát se na pokání
když zbožností svoje zlosti omlouvá a hájí
bezpochyby pro ty chyby je pak jistě v háji
Je to bída, je to bída, když už ani víra
pro hlas s hůry šedé kůry, srdce neotvírá
když z pokoje, ať je, co je, nic nás nevyvádí
pro klid v duši vše, co ruší, obětujem rádi
|
|
pro snazší vytištění si můžete tuto píseň
otevřít v novém okně, nebo
stáhnout jako zip soubor!
|
|
|