|
Opravdu vstaneme?
1. list Korintským 15,12-13. 19-20 |
ESTER ČAŠKOVÁ
Když se tedy zvěstuje o Kristu, že byl
vzkříšen, jak mohou někteří mezi vámi říkat,
že není zmrtvýchvstání? Není-li
zmrtvýchvstání, pak nebyl vzkříšen ani
Kristus. Nebyl-li Kristus vzkříšen, je vaše víra
marná a ještě jste ve svých hříších.
Když už něco tvrdíte, musíte
pěkně důsledně, říká apoštol korintským
křesťanům. Kristovo vzkříšení vám nedělá
problémy. Ale že byste i vy sami měli vstát z mrtvých,
to už ano? K čemu vám potom taková víra je?
Zdá se mi, že jsme těm dávným
křesťanům v Korintu dost podobní. Vždyť víru v "těla
z mrtvých vzkříšení" recitujeme při každém
vyznání víry, ale že by se nějak týkala
našeho všedního života, našeho postoje k nemoci, k postižení
nebo životnímu omezení a ke smrti? Spíš
podléháme heslu svého okolí: Jezme a
pijme, neboť zítra zemřeme. (v.32) Všichni se bojíme
smrti. Sotva se dítě narodí, už se rodiče strachují,
aby neumřelo. A ono jednou stejně umře. Jako každý z nás.
K čemu je nám taková víra, která nás
nezbaví strachu? Která neotevírá nové
perspektivy?
Apoštol říká bez obalu:
Taková víra je na houby. A evangelium je vám k
ničemu, pokud jenom zíráte, jaké zázračné
věci Bůh umí a dělá, a přitom si nevšimnete, že to
všechno dělá pro vás.
O Vánocích s gustem
zpíváme "nám, nám narodil se",
ale už nám nějak nedochází, že i o Velikonocích
platí "kvůli nám, kvůli nám byl ukřižován
a vzkříšen!" Nic, co Ježíš dělá, nedělá
pro sebe, všechno dělá pro nás. Jeho život je
nerozlučně spojen s hříšnými lidmi. U Jordánu se
dal spolu s hříšníky pokřtít, pak s hříšníky
jedl, přijímal je a hříchy jim odpouštěl a nakonec byl
mezi hříšníky popraven. On vlastně na tu solidaritu s
námi - hříšníky umřel. To, co vytrpěl a
přestál, to všechno dělal proto, že se od nás nechtěl
oddělovat, distancovat. A právě to ho přivedlo až na kříž.
Jenže tohle naše spojenectví na
kříži nekončí! Ježíš si neřekl: teď už jsem
vytrpěl dost , už chci mít klid a hříšníci mě
nezajímají. Ježíš nechce být ani v nebi
bez nás. Mám dojem, že teď vlastně ani není
možné Ježíše a hříšníky oddělit. Jako
bychom byli jeden kus, jedno tělo! A tak se Bůh Otec nemůže dívat
na nás, aniž by jeho zrak nepadl na Krista. Nemůže bít
nás, aniž by jeho rána nepostihla i Krista. (To byl
Velký pátek). A tak je jen logické, že když
vzkřísil Krista, vzkřísí i nás, ne?
Co by to bylo za Velikonoce, kdybychom
jen ukazovali na něj: podívejte, tady je ta veliká
výjimka - Ježíš, který byl vzkříšen,
zatímco my jsme všichni na cestě do hrobu. Kdepak! To všecko
se stalo kvůli nám. A to je evangelium. Jestliže se Bůh
přiznal ke Kristu a vzkřísil ho z mrtvých, pak to
znamená, že přijal i nás a také nás
vzkřísí z mrtvých.
Ono to tedy vůbec nebylo tak samo
sebou, že po Velkém pátku následovalo
velikonoční ráno. Bůh by býval měl dost dobré
důvody pro to, aby řekl: Když chce být Ježíš mermomocí
s hříšníky, ať je spolu s nimi zatracen. Už ho nechci
ani vidět. - Pak bychom museli žít před Boží tváří
s vědomím toho, že oběť na usmířenou nepřijal. Že
nepřátelství mezi námi dál pokračuje.
Naše dny by stínila vina, kterou stihne zasloužený
trest.
Ale Kristus byl vzkříšen! To je
ta dobrá zpráva. Bůh tu oběť na usmířenou
přijal. Svého Syna vyvýšil - a tím přijal i nás!
Vždyť my jsme Ježíšovi v patách. Nebo on jde před námi.
Záleží na tom, odkud se díváte.
A tak mi konečně dochází,
co znamenají ty porůznu v evangeliu roztroušené věty:
"Kdo má Syna, má život". "Kdo věří
ve mne, i kdyby umřel, bude žít". "Nikdo nepřichází
k Otci než skrze mne". "Já jsem dvéře".
Rýsuje se to už i vám?
Víra v Kristovo vzkříšení
není nějaká teorie, kterou jsme se naučili ke
konfirmaci a teď ji občas opakujeme. Víra v Kristovo vzkříšení
se týká i mého osobního života.
Každodenní
ho vstávání.
Smyslu života. Znamená naději, dobrý výhled,
radostné očekávání. Protože to nejlepší
teprve přijde. Nemusím úzkostlivě lpět na tom, co si
užiju nebo neužiju. Smrtí není všemu konec, protože Bůh
mě vzkřísí. To je také naděje pro ty, kdo mají
zatím se svým tělem spíš jen trápení.
Pro nemocné, postižené a vším možným
trpící. Jejich vzkříšené tělo bude zářit
jasněji než hvězdy a slunce.
Žije se dobře, když člověk ví,
že před ním není vlhký tmavý hrob, ale
velký den těla z mrtvých vzkříšení.
Autorka je farářkou v Moravči
|
|
|
Jakou roli hraje ve vašem životě modlitba?
|
Pavel Ruml
Armádní kaplan, farář ČCE 43 let |
|
Tu největší; bez ní by to
nešlo. Vůbec nic by nešlo. Víte, kterou mám teď
nejradši? Tu Tomáše Moora - č. 56 ve Svítá.
Mládež už ji nechce se mnou zpívat, protože ji pořád
navrhuji a konfirmandi se mi kvůli témuž smějí. |
|
|
|
Tomáš Rádl
Katolický kněz, salezián 44 let |
|
Pro mě je modlitba způsob setkávání
se s Pánem Bohem, opora v různých životních
situacích, jeden ze způsobů vyjádření mé
víry. |
|
|
|
Míla lapáček
Jáhen ČCE v Třebechovicích p/O 32 let |
|
Na Oskara bych svoji modlitbu za roli v
mém životě nenominoval. Ale vážně, bližší je mi
modlitba mimoslovní, třeba pocitem, popěvkem, vzpomínkou,
zasněním se, myšleným pohybem, gestem. Do slov to
všplouchne jen někdy. O to raději si čtu i praktikuji modlitby jiných
lidí. Modlitební knížky jsou fajn. |
|
|
|
Jaroslava Moserová
Lékařka, senátorka 70 let |
|
Roli určitě hraje. Nejenže prosím
o správné rozhodnutí, ale také si přitom
věci ujasňuji. |
|
|
|
Stanislav Kosík
Ředitel tiskového střediska ČBK, 35 let |
|
| |
|
Jiří Schneider
Diplomat 36 let |
|
| |
|
Janek Ledecký
Hudebník, skladatel 47 let |
|
Nepoužívám žádné
církevně autorizované modlitby. Moje modlitby jsou
poděkování za to, co v životě dostávám a
koho potkávám. Nepotřebuju k tomu žádné
předem určené místo, specifikovaný způsob nebo
čas. |
| |
|
Iva Pellarová
Romistka
mezirezortní komise vlády ČR, 36 let |
|
Zásadní, jen bych si
přála, aby intenzita mých modliteb nestoupala jen
tehdy, když se řítím do průšvihu... |
| |
|
Tomáš Bísek
Farář a senior v Praze - Spořilově 60 let |
|
Mám modlitbu s druhým a s druhými
rád. Vím, že nám evangelíkům stojí v cestě ostych a úzkost, jak na to. Prosté
slovo modlitby, oddané a vstřícné jak vůdči Bohu, tak člověku, může být
nadmíru osvobodivé.
|
| |
|
Alexandra Berková
Spisovatelka 51 let |
|
Velkou, důležitou a čím dál
větší. Netušila jsem, jakou má sílu - v dětství
jsem vnímala modlitbu ne jako komunikaci s nekonečnou energií
všehomíra, ale jako odprošení, jako nutné
ponížení v kaluži absurdní křesťanské
viny, které jsem nerozuměla a která mi byla kýmsi
přidělena... |
| |
|
Jaromír Plíšek
Velvyslanec v Rumunsku a Moldávii 45 let |
|
Často - asi vždycky - menší, než
Pán Bůh člověku nabízí. Ale někdy přece dost
velkou. |
| |
|
Karel Vepřek
Písničkář,redaktor náboženského vysílání Čes. Rozhlasu, 38 let |
|
|
|
A co váš názor?
Není nic jednoduššího, než napsat jej do vedlejšího okna a odeslat! |
| |
|
|
|
...nežádejž krásy její
v srdci svém a nechať tě nejímá víčky
svými; nevěstce zaplatíš bochníčkem chleba,
žena jiného však loví drahou duši.
(Přísloví 6)
Všichni se vrátili do svých
domovů. Ježíš však odešel na Olivovou horu. Na úsvitě
přišel opět do chrámu a všechen lid se k němu shromažďoval.
On se posadil a učil je. Tu k němu zákoníci a farizeové
přivedou ženu, přistiženou při cizoložství; postaví ji
doprostřed a řeknou mu: "Mistře, tato žena byla přistižena při
činu jako cizoložnice. V zákoně nám Mojžíš
přikázal takové kamenovat. Co říkáš ty?"
Tou otázkou ho zkoušeli, aby ho mohli obžalovat. Ježíš
se sklonil a psal prstem po zemi. Když však na něj nepřestávali
naléhat, zvedl se a řekl: "Kdo z vás je bez
hříchu, první hoď na ni kamenem!" A opět se
sklonil a psal po zemi. Když to uslyšeli, vytráceli se jeden
po druhém, starší nejprve, až zůstal sám s tou
ženou, která stála před ním. Ježíš se
zvedl a řekl jí: "Ženo, kde jsou ti, kdo na tebe
žalovali? Nikdo tě neodsoudil? Ona řekla: "Nikdo, Pane."
Ježíš řekl: "Ani já tě neodsuzuji. Jdi a už
nehřeš!"
(:-) Průměrný českobratrský
evangelík vystřídá během života asi 210
partnerek, z toho 53 machometánek a 112 křesťanek, ostatní
bez vyznání. Vzhledem k vyhlášené cudné
plachosti českobratrských evangelíků zahájila
synodní rada pátrání po dobrodruhovi,
který nám tak neuvěřitelně zvýšil průměr.
(:-) Průměrná mladá
českobratrská evangelička za život vystřídá
2,4 partnerů. I zde se rozjelo pátrání, neboť
synodní radě nejdou na rozum ty desetiny; co tím mohly
respondentky myslet?
(:-) Věrohodnost tohoto výzkumu
poněkud zpochybnilo zjištění, že mezi partnery zahrnuly mnohé
sestry i kdejakého hollywoodského šášulu,
kterého ovšem o vzájemné neplatonické
lásce zapomněly informovat.
(:-) Hledaného dobrodruha se
podařilo vypátrat strašnické detektivní
agentuře Massabalcar, která ho i přesvědčila, aby vystoupil
z anonymity. Beseda se světelnými obrazy proběhne v Kralické
ulici v pátek 31.11. v 19 hodin, srdečně zveme.
|
|
|
Nevěstce zaplatíš bochníčkem chleba, žena jiného však loví drahou duši.
Přísloví 6, 26
Vy, kdo jste na sjezdu (nejen)
evangelické mládeže v Uherském Hradišti
poslouchali přednášku o naději pro manželství, jste to
slyšeli: Člověk není uzpůsoben pro trvalé soužití
s jediným partnerem (viz střídání
partnerů u příbuzných šimpanzů); ostatně pro ženu je
výhodné, umožní-li občasnou nevěrou spermiím
možnost soupeření. Říkají znalci ani nevím
kterého oboru.
Pochybuju, že se řídíte
podle toho, jak žijí vaši příbuzní (šimpanzi), a
v konkurenčním boji spermií se nevyznám. Zajímá
mě něco jiného: dva lidi si slíbili lásku a
věrnost až do smrti, a teď soukolí začalo skřípat,
zadrhlo se a je tu kdosi třetí. Kde se stala chyba?
Hlava, nebo spíš slepé
střevo?
Leckde se teď píše, že se
manželství a rodina změnily za poslední dvě století
málem k nepoznání. Je to pravda?
Obávám se, že v mnoha
ohledech ano. Jestli byl dřív manželský pár s
dětmi součástí široké rodiny a jejích
zvyků a řádů, dnes se od ní oddělil - ovšem místo
prarodičů mu do života mnohem víc mluví škola, různé
zákony (třeba o rozvodech atd.) a státní
instituce. Někdejší hlava rodiny už tolik neurčuje co a jak
(jeho odpovědnost omezil a v něčem převzal stát), ba neurčuje
ani, co bude jeho žena dělat: zatímco do konce 19. století
se slušelo, aby manželovi pomáhala s jeho prací, od 1.
světové války se prosadil ideál maminky, která
je doma (však ji muž uživí); někdy od šedesátých
let společenská norma ženám velí, aby byly
samostatné, vydělávaly a nebyly na manželovi
(ekonomicky) tak závislé jako dřív.
Promiňte ty výlety do historie.
To jen abyste věděli, za jakých společenských konvencí
se vdáváte a ženíte.
Láska je jako neštovice plující
temnou oblohou
Je naše doba zkažená, bylo to
dřív lepší? Někdy do roku 1920 se při vybírání
partnera brala vážně širší rodina a její mínění.
Pak toto pouto zesláblo a sňatků, které mladým
domluvili rodiče, prudce ubylo. Základem manželství je
přece láska, že ano, nikoli rozum (rodičů). Láska
romantická a bláznivá, silná a sladká.
Výbuch citů - lásko, Bože, lásko, kde ťa ľudia
berú - milování je divoká píseň
večera... Ale pak to slábne, jestli se ty hormony zklidnily
nebo co, až přijde další krásný akutní
záchvat... A je to tu (však šimpanzi taky nejsou celý
život s jednou).
"Pokud se lidé vzali pod
vlivem romantiky, pak je po jejím vyvanutí normální,
že při prvním střetu charakterů nebo vkusu se začnou ptát:
proč jsem se vlastně ženil/vdala?" psalo se v roce 1939 a psalo
se to s povzdechem: vždyť dřív lidi museli zůstat spolu celý
život, ale co bude teď? Teď se zamilují do někoho jiného,
aby prožili novou velikou lásku a štěstí!
Tak ještě jednou: Je naše doba
zkažená, bylo to dřív lepší? Neřekl bych. Zrovna
manželská nevěra tu byla vždycky a i v dávných
dobách se stávalo, že se někdo vyspal nebo často spával
v nějaké nepříslušné posteli. Šlo o to, jak to
řešit: a protože manželé dost dobře nemohli jít od
sebe, hledalo se nejdřív řešení, jak zůstat spolu a
krizi překonat.
Dnes od sebe mohou mnohem snáz,
v tom jsme trochu jiní. Tím spíš, že v našem
století se rodina staví na vztazích, ne na
rozumu rodičů. Šedesátá léta však přinesla ještě
cosi nového: Vlastně ještě víc než na vztahu záleží
na tom, abych v něm já byl šťastný/šťastná.
Rozdíl malý, jen v zájmenech: Víc než my
(manželé) váží já (v manželství).
Pokud to znamená, že jsou si obě "já" rovna a
obě mají být šťastná, není to novinka
špatná.
Všechny vždycky pěkně pozdravte, děti,
nikdy nevíte, kdo je váš tatínek!
Ve starozákonních dobách
se za cizoložství kamenovalo. Hlavně nevěrné dámy
a pak pánové, kteří cizoložstvím s vdanou
ženou vlastně poškodili práva jejího muže. Pak se doby
měnily a třeba v minulém století patřilo mezi
bohatšími měšťany prý téměř ke slušnému
vychování, aby pánové měli milenku.
Druhá půlka našeho století přinesla manželské
komunity a s nimi pokus prohlásit věrnost a žárlivost
za přežitek (vždyť jde víc o já než o my a ten druhý
si mě nemá co přisvojovat). Ale moc se to neujalo, a tak se
věrnost ctí i porušuje dál.
Že se jednomu (jedné) rozdivočí
hormony, to není žádný hřích. Život
ovšem nejsou jen biochemické a fyziologické
záležitosti a je na mně, zda se rozhodnu stát
dobyvatelem cizích ložnic (ne-li rovnou sexuálním
obejdou), nebo si vyberu věrnost. Napadlo vás, proč se extázím
v cizích postelích neříká třeba sexuální
stáž, nýbrž nevěra? Protože po takové stáži
už nejste důvěryhodní. Nedá se vám věřit, co
slibujete. Opak víry si zasloužíte. Popíráte,
že se lze spolehnout na slovo.
A to je dost velký malér:
Manželské my dostalo pořádnou trhlinu. Žít s
někým, kdo vám moc nevěří? A co vy víte,
co s ním ta ztráta důvěry udělá? Manžel(ka) vám
možná bude vyčítat, možná bude dělat scény,
možná (v lepším případě) odpustí, anebo
se to možná ani nedozví. Ale pro vás je váš
vztah poznamenaný, poničený. Ublížil jsem a o to
protivnější mi teď manžel(ka) je. Na začátku bylo
svobodné rozhodnutí, že jeden pro druhého
budete jediný/jediná. Zrada se nevěře taky říká.
Ono nejde jen o tu postel - ta je spíš projevem praskliny
někde na vašem souznění, na duši vašeho vztahu. Že vy jste o
něj zapomněli pečovat?!
Už ho nikdy nechci vidět, čunislava!
To se sice snadno řekne, ale on ten
jeho (její) úlet měl nepochybně předehru. Nějak se
zapomnělo pečovat o vzájemný vztah a duševní
srozumění, a to je dennodenní práce pro oba.
Nevěra začíná dřív, než se k vám vetře
nějaký sexuální brigádník. Když se
u psychologů dočtete, že za nevěru obvykle mohou oba, nevěrný
i podvedená, možná vám zatrne. Zní to
(pro zrazeného) příšerně, jenže na tom bohužel bude
kus pravdy.
Ještě než začnete dělat scény,
křičet něco o parozích a sahat k násilí,
zchlaďte si hlavu. Stojíte-li vy i on(a) o odpuštění a
nový začátek, musíte se kus cesty vrátit
a hledat, kvůli čemu to začalo. únava? Stereotyp? Možná
vašemu partnerovi poněkud přeskočilo. Ale možná byl nějak
nešťastný (snad ani ne kvůli vám) a třeba si i v
manželství připadal pořád nějak sám...?
Mohlo to být všelijak a vy jste
spolu asi měli včas zajít za někým, kdo by to viděl z
jiného úhlu než vy (a něco ví o lidských
vztazích). Za někým, kdo vás nezná.
Rodina a kamarádi vás mohou podepřít v nouzi,
což není málo - ale nedokážou být
nestranní, a právě to vy dva v takové chvíli
potřebujete.
Kolikrát smím cizoložit? Sedmasedmdesátkrát?
Kdepak, mnohem míň. Ideál,
který se spoustě lidí nedaří, je žádná
celá nula. Protože se jim to nevede, hovoří statistiky
o podstatně vyšších číslech. Statistika ovšem není
norma a nežádá, abyste se přizpůsobili průměrnému
šimpanzovi. Natož pak někomu, kdo nějak není schopen
odpovědnosti (i tací jsou, ale ty si raději neberte). I řeči o
tom, že "to je normální" a "dělají
to všichni" jsou pravdivé jen zčásti: je pravda,
že se mnoho lidí nevěry dopouští, ale normální
to není. Ještě pořád není normální
rozhodit manželské my (ono krásné souznění
duší a těl) na dvě rozpadlá já, která ve
vztahu už nějak nejsou ráda.
A ten ideál (jediný
partner pro život)? Ideál je od toho, aby se k němu směřovalo,
ale otázka života a smrti to není. úlet v cizí
posteli je důsledek čehosi: ono se mělo pečovat o souznění
dřív. Ve všem, ložnici nevyjímaje, ale na duších
především. Když už se "to" stalo, važte, zda vám
nestojí za to pokusit se souznění obnovit a starat se o
ně. Někdy už to možné není, někdy ještě je. Obojí
samozřejmě bolí, jako každá zrada.
Už jste to slyšeli?
Nikdy nestačí na nevěru jen
jeden, ba i dva je málo - vždycky v tom lítají
aspoň tři (a to nepočítám děti). Pokud jejich počínání
sledujete zvenčí, zapamatujte si toto jednoduché
trojslabičné pravidlo: nesuďte. Nikdo - Bůh ani člověk -
vám o to nestojí. Nehažte po nikom kamení, mlčte
a jděte domů, máte tam práci: ono se má totiž o
souznění pečovat mnohem dřív.
|
1971 - 1980
ONDŘEJ MACEK
Dost! Hledám pravdu, obraz a
smysl dějin a nemohu to najít.
"Není to moc dobrého
najednou..."
"Nevím."
"Vysvětlete mi tedy Váš
problém."
"Dobře... tak se Vám tak dívám
na to desetiletí a skoro se mi udělá špatně. Co skoro...
úplně. To máte jeden vojenský puč za druhým,
jednu vojenskou juntu za duhou. Jednoho diktátora svrhnete a
už máte jiného. Minulá vláda stojí
u popravčích kůlů a současná si už balí
zavazadla, aby mohla včas odjet do exilu, protože za rohem se chystá
budoucí. Sedmdesátá léta!!!"
"Složité, tomu nerozumím."
"To je přesně ono, nerozumíte
a já mám?"
"Nevím!"
"Přesně, co jsem od Vás
potřeboval slyšet, začnu jinak."
"To bych prosil!"
"Například víte, že
v roce 1971 uvedla společnost Texas Instruments na trh první
kapesní kalkulačku. Stála tehdy 150 dolarů a vážila
přes kilo. V tom stejném roce zemřel Louis Armstrong, král
jazzu. A ještě se tehdy rozhodli švýcarští muži v
referendu, že jejich ženy budou mít volební právo
do ústředních orgánů. Je to obraz a smysl
dějin?"
"Tak tedy, pane, mám pocit,
že sčítáte hrušky s jablky. V tom se přeci obraz,
smysl či ta Vaše pravda najít nedá, natož dějin..."
"Tak vám tedy děkuji... Jinak.
O rok později, tedy v roce 1972, zastřelili Britové 13 lidí
na katolickém pochodu v Severním Irsku byla to Krvavá
neděle (Bloody Sunday). Krátce potom si president USA,
rozumějte, president velmi demokratické země, potřásl
rukou s presidentem Číny (ČLR) v Pekingu a hned potom s
představiteli SSSR. Což v té době byly země s nepěkným
vztahem k demokracii. Na podzim potom arabští teroristé
zabili na XX. OH v Mnichově jedenáct izraelských
sportovců. Zase jen kvůli tomu, že to byli Židé."
"Příteli, mám pocit,
že jste trochu mimo a složitý, hledáte pravdu a smysl,
kde se moc najít nedá. Možná, že smysl, obsah,
význam, pochopení dějin není jednak ve Vaší
moci a jednak si vybíráte jen střípky z mozaiky.
Třeba s tím Nixonem, ještě téhož roku se jeho lidé
vloupali do sekretariátu opozice v hotelu Watergate. On to
potom popíral docela dlouho, ale nakonec měl v roce 1974 po
hehe. To víte, lidi jsou lidi."
"Takovéto obecnosti mám
tak rád - lidi jsou lidi, co tím myslíte? A jsme
teprve v roce 1973. Tehdy indiáni v Dakotě bojovali za lidská
práva a Pinochet převzal vojensky vládu v Chile. Mnoho
jej lidská práva nezajímala. Zajímají
někoho?" "Vy jste snad padlý na hlavu, o lidská
práva jde především!"
"Jenže si zase vezměte, že na
největší židovský svátek, na den Smíření,
s Bohem i lidmi (Jom Kipur), napadly arabské státy
postící se Izrael. Také zemřel Picasso, který
namaloval Guernicu, obraz zničeného města, jako protest proti
brutalitě války, který pobízel k odporu."
"To máte jistě pravdu, ale
když hledáte něčeho smysl a obraz, tak si musíte vybrat
něco, podle čeho budete dějiny posuzovat a nahlížet na
ně."
"Už mě to filosofování
unavuje."
"Vy jste s tím začal."
"Máte pravdu, tak dál.
Víte, že v 70. létech poslali Američané k
Jupiteru sondy s poselstvím o Zemi pro mimozemšťany? V 74tém
byl Solženicyn zbaven občanství a deportován ze SSSR,
stalo se to proto, že informoval svět o komunistických lágrech
v knize Souostroví Gulag. Tehdy byl také odejit (za
jiných podmínek) etiopský císař, Negust
negusti, král králů. 1975 byla po právech
člověka už úplně veta díky Rudým Khmerům, kteří
zabíjeli v Kambodži. 76 přistávají sondy na
Marsu a v Londýně se objevuje 'šokující'
hnutí punk."
"Píšete, píšete ale
nejen, že jste vynechal smrt Agathy Christie a už jste se nadechoval,
že přeskočíte Chartu 77. O rok později máme dítě
ze zkumavky a prvního neitalského papeže od roku
1522/3."
"No, já jsem chtěl
připomenout Margaret Thatcherovou jako první premiérku
Británie, sovětskou invazi do Afghánistánu na
podporu vlády Babraka Karmal a hnutí Solidarita v
Gdaňských loděnicích."
"... Matka Tereza převzala Nobelovku
za mír. Začal jste složitě hledat smysl a pravdu dějin, kdo to
kdy slyšel, ale když už tak tedy: "Znám-li svůj poměr k
sobě samému a k vnějšímu svě-tu," praví
Gothe, "nazývám to pravdou, a tak může každý
mít svou pravdu, a je to přece vždycky táž pravda."
Co je pravda? - to zas říká Pilát.
|
|
|
Pašeráci radosti aneb Písně v plamenech
PAVEL KŘIVOHLAVÝ
V dnešním ohlédnutí
za dějinami písní v církevní historii se
dostáváme do období pobělohorského
pronásledování protestantů v českých
zemích. Připomeňme jen, že roku 1624 vypověděl císař
Ferdinand ze země nekatolické kněze a o tři roky později zcela
zakázal všechna nekatolická vyznání. Pro
evangelíky tak začalo velmi krušné období.
Někteří odešli do zahraničí, mnozí zůstali ale
mezi oběma skupinami se vyvinula spolupráce.
Mezi vyhnanými faráři byl
i Jan ámos Komenský (1592 1670). Ten se kromě mnoha
jiných věcí věnoval i hymnologii a po mnoha letech v
exilu vydal v Amsterodamu roku 1659 kancionál. Jeho zpěvník
měl sloužit jak českým evangelíkům ve vyhnanství,
tak i těm, kteří se skrývali doma a tajně vyznávali
svou víru.
Hlavním znakem přínosu
Komenského je snaha sblížit písně různých
národů. Vyhnaní členové Jednoty bratrské
museli odejít do mnoha zemí. Komenský navíc
předvídal zkracování vzdáleností a
sbližování národů. Proto do svého
kancionálu přeložil mnoho písní z jiných
církevních tradic. Jeho zpěvník se stal v jistém
smyslu velice ekumenickým, protože "své písně"
tam našli jak bratři, tak husité, luteráni, kalvinisté,
Němci, Poláci...
Zvláštní je také
rozdělení kancionálu. Komenský zcela netradičně
kopíruje rozdělení Bible na Starý a Nový
zákon. Jeho zpěvník se dělí na: Žalmy a Přídavek
žalmů Davidových a na Duchovní písně nové
církve pod evangeliem.
Komenského kancionál
(stejně jako i další protestantské zpěvníky) pak
mnozí lidé zkoušeli tajně propašovat do Čech a na
Moravu. Práce to byla dosti nebezpečná, protože trestem
pro kolportéra biblí a kancionálů byl často
okamžitý trest smrti. Ještě Marie Terezie nařizuje pověsit
přistižené kolportéry protestantské literatury
na nejbližším stromě. Ani osud propašovaných kancionálů
nebyl jednoduchý. Všichni známe příběhy o tom,
jak páter Koniáš a jeho věrní hledali a pálili
české knihy. Čím větší radost měli koniášovci
z hořících zpěvníků, tím usilovněji je
tajní evangelíci schovávali a hlavně - učili se
písně nazpaměť. I kdyby si Koniáš zuby vylámal,
tyhle písně jim ukrást nemohl. A tak nastává
období, kdy čeští protestanté znají
nesmírné množství písní zpaměti.
Přesné svědectví o tom vydávají zápisy
z tehdejších "policejních" výslechů.
Každý člověk má své
oblíbené písně. Je velmi zajímavé,
jak dlouho přetrvala láska k písním
a zpěvníkům, které se rodili v těžkostech. Jsem farářem
na Valašsku, v místě, kde i v době temna hořel život tajných
protestantů. Dodnes při návštěvách na "kotároch"
potkávám lidi, kteří uchovávají
prastaré kancionály, které schovávali
jejich předci. Mnozí z nich si z těchto starých
kancionálů dodnes zpívají. Tyto kancionály
a písně v nich obsažené v sobě totiž něco ukrývají.
Jsou to písně draze vybojované a postrádají
lacinost církevních šlágrů, se kterými se
dnes na některých místech setkáváme.
Z množství kancionálů,
které byly v době pronásledování tištěny
v zahraničí, bych rád připomněl ještě jeden. Roku 1753
jej nechal v Berlíně vytisknout Jan Theophil Elsner, kazatel
české exulantské osady v Berlíně. Tento zpěvník
byl tak oblíben, že ještě dnes se z něj pravidelně na každých
bohoslužbách zpívá jedna píseň ve sboru v
Javorníku nad Veličkou.
Skončeme pro dnešek slovy Jana Amose
Komenského, který v konci předmluvy ke svému
kancionálu praví: "Nuže, tedy, vy milí
Čechové zpívejte Bohu rádi, zpívejte
všichni, zpívejte zvučně! Zpívejte se starými
svatými žalmy svaté a s novou církví
zpívejte písně nové."
[SPODNÍ ČÁST STRÁNKY]
|
|