|
[VRCHNÍ ČÁST STRÁNKY]
Vzájemné pomáhání si
není něco navíc...
MARTIN BALCAR
|
Rozhovor s Petrem Vackem |
...říká Petr Vacek, herec Studia Ypsilon, uvaděč pořadu
"Pomáhejme si", ekologický aktivista, zpěvák atd. atd....
Jste znám jako herec i moderátor, který do všeho vkládá humor. Jakou roli hraje
ve vašem životě?
... Asi zásadní. Jde o prostředek k mé obživě.
Je to zvláštní, ale mám pocit, že můj smysl pro humor se
dost často vymyká obecnému smyslu pro humor. Prostě to, co mně připadá komický,
spoustě lidem tedy rozhodně nepřipadá a naopak.
Myslíte spíše humor cyničtější? Nebo jaký?
Já nemám rád cynickej humor, ale dovedu pochopit, že si
spousta lidí o mém humoru myslí, že je cynický.
Narážím na vaše výstupy s Martinem Dejdarem v pořadu "Na vlastní nebezpečí"...
Jo to bylo drsný, ale zároveň, jak se dnes říká, "politicky
korektní". To znamená, že když tam byl postiženej sportovec Peťo Matiaško ze
Slovenska, kterej je beznohej a my jsme mu jako by trhali nohu, tak poselství této
scénky bylo v tom, aby se prostí lidi podívali na to, že jsou lidi s nějakým
postižením. A když jsem se ptal Peti - mimochodem to byl jeho fór - jestli to není
moc drsný, tak říkal: Aj my postižený sme ludia, aj my sa chceme zabávať.
Je to sice jakoby krutý, na druhou stranu to má skrytý
poselství. To samé byla scénka, kdy ze mne Martin Dejdar udělal bonsai. Nejde
přece o to někoho ponížit, ale ukázat absurdní stránku některých věcí. Když lidi
dělají bonsaie, ono je to pěkné, na druhou stranu takovej strom je naprosto
zmrzačenej. Co nám na kytce přijde krásný, je vlastně zmrzačení. Asi by nám přišlo
šokující, když by se z někoho měl stát jen tak trpaslík.
Jsou ale věci, o kterých nemohu žertovat. Od doby, co mám
děti, se nemůžu smát vtipům o ubližování dětí, rasistickým vtipům. To je pro mě
oblast "za hranicí únosnosti". Uráží mě to a nechci s tím mít nic společného.
Hrajete v Ypsilonce, ve které působí dost známých lidí. Alespoň na mne tento
soubor působí jako kompaktní tým. Dá se nějak charakterizovat "duch" Ypsilonky?
Zdravý cynismus. Jednou jsme s taťkou narazili v přírodě na
strom s neočesanejma jabkama. Taťka mi říkal: Ty jabka plesnivěj proto, že když se
někde v přírodě nahromadí moc energie, hned přijde něco, co ji využije. Podobnej
téhle plísni je humor Studia Ypsilon a jeho lidí. Nikdo si moc dlouho na nic
nemůže hrát, protože ho okamžitě taky někdo napadne a je terčem zábavy a humoru.
Tohle funguje v divadle. Ve společnosti je od-vrácenou stranou tohoto jevu stav,
kdy se nikdo není schopen nadchnout pro myšlenku. Takových nadšenců je hrozně málo.
Kterou divadelní, filmovou či muzikálovou roli byste si v životě rád zahrál?
Ve filmul Golet v údolí se vyskytuje se v příběhu Zázrak s
Julčou takový chudý otec od rodiny - hraje ho Ondřej Vetchý - tuhle roli bych si
rád zahrál. Snil jsem i o tom zahrát si v Šumaři na střeše postavu krejčího Motla.
Mimochodem... Miloušův knír v Saturninovi byl váš vlastní?
Ne, knír byl lepenej. Bylo mi tou dobou již 28 let a mé
vousy neodpovídaly puberťáckému rašení. Měl jsem s tím hroznej problém, protože
jsem se musel dvakrát denně holit a to špatně snáším.
Můžete nám doporučit nějaké představení v Ypsilonce, které máte rád (či nejraději)?
Rád mám Hlavu medúzy (hra Borise Viana v režii Milana
Lasici). K velmi oblíbeným patří Mozart, Prodaná nevěsta a z těch posledních Svatá
rodina a Okno. V Oknu hraje, dle mého, Martin Dejdar nejlíp, jak jsem ho kdy viděl.
Málokdo asi ví, že kromě herectví a moderování jste taky zpíval ve sboru Mišpacha.
Jak jste se k tomu dostal a kde to bylo?
Za revoluce o stávkách jeden večer přenášela tehdejší
Československá televize z Ypsilonky, a tam jsem zpíval jednu židovskou píseň. Lidi
z Mišpachy ji slyšeli a nabídli mi spolupráci. Dopadlo to až tak, že jsem s nima
za rok letěl do Izraele - hrozně zvláštní zkušenost, protože všichni mysleli, že
jsem Žid. Nebyl jsem. O to víc na mě byli v rodinách, kde jsme žili, hodní.
V současné době uvádíte v České televizi pořad "Pomáhejme si" a projekty
"Pomozte dětem". Jak jste se k tomu takto intenzivně dostal?
... Ani nevím. Projekt "Pomozte dětem" byl přes lidi z
divadla - tip jim na mě dal Marek Eben. Musím říct, že mě moderování velmi baví,
protože je to velká profesní zkušenost. Druhou věcí je, že se setkávám s lidmi,
kteří uvažujou v jiný rovině než je zisk, či co se všecko dá urvat a sežrat. To je
pro mě příjemný a připadám si pokaždé jak osvěženej nějakou studánkou. Mám totiž
pocit, že se často v životě brodím takovým sladkým sirupem a že dělám v životě
kompromisy, co budu a nebudu dělat kvůli penězům, protože kolikrát je potřebuju k
živobytí.
Jaké reakce na tyto pořady máte?
Je to zajímavé, protože ne vždy se sledovanost těchto
pořadů kryje s jejich účinností. Tady je sledovanost asi 8 %, což odborníci
považují za obrovský úspěch. Když to porovnám s tím, že jsme s Martinem Dejdarem
dělali pořady, které sledovalo 45 % diváků, tak jde o nepatrnou část publika. Je v
tom ale rozdíl, tihle lidi jsou ochotní a schopní něco dělat - takže když se
vyhlásí žádost, že hledáme tábor pro děti uprchlíků, dojde sto nabídek. Zajímavé
je, že když přijdou dopisy, nikdy to není "Petře, miluju tě, pošli foto", ale
vždycky chodí dopisy k věci a to si myslím, že je dobře.
V čem vidíte největší smysl těchto pořadů?
Jedním z hlavních záměrů je, aby děti, který na to koukaj
a jsou v nějakým průšvihu, postižený po nehodě či nemocný, aby všechno nazabalily
a i s tím handikepem něco dokázali, aby neztrácely naději a víru, že se i tak dá
žít úplně naplno. Měli jsme v pořadu kluka, kterej byl vozíčkář - horolezec. A to
lez skoro jenom převisy. On říkal, že je horolezení pro něj ideální, protože při
něm nepotřebuje nohy. Navíc je potřebný sdělit dětem, že pomáhání není něco navíc,
ale že jde o něco, co sami potřebujou. Když budou někomu pomáhat, možná to dopadne
tak, že z nich jednoho krásnýho dne nebudou vrazi a prostitutky. Musí dostat šanci.
Televize je často vnímána jako nepřítel dětských duší. Vy se však v televizi
snažíte dětské duše pozvedávat. Jak vy sám vnímáte "fenomén televize"?
Pravdu mají všichni - může kazit i pomáhat. Vidím na svých
dětech, že jde o něco hrozně lákavýho. Pak pro mě dochází docela k tristním situacím,
kdy před pořadem "Kouzelná školka", který jde ráno, je upoutávka pořadů na celý den,
včetně dokumentárních. A tak se moje děti chvilku koukaj na to, jak se dětem v
Africe sekaj ruce. To mi zatrne. Dětem pořady vybírám, ale tohle... Pak je problém
s tím, že se v televizi věci prezentují jako vážný a přitom je to lež. Sám si
vzpomínám na své problémy se sexem... Pro tvůrce pořadu je totiž vždy zajímavý -
když se dva k sobě mají, aby tam někdo třetí vtrhnul. Tak jsem potom, jako malý
dítě, získal dojem, že když se dva začnou líbat, bude z toho vždycky průser. Tak
jsem tomu uvěřil.
Pak jsou ale skvělý pořady Sezamová ulice, kde se děti učí
tvary a písmenka zábavnou formou. Chtěl bych tuhle práci dělat i nadále, lákaly by
mě třeba nějaké pořady pro děti o životním prostředí.
Tím, že vystupujete v televizi, jste mediálně známá osobnost. Jako takový jste
vhodný objekt k reklamě. Jaký je váš vztah k účinkování v ní?
Kdysi po revoluci mi to přišlo zajímavé, tak jsem jich pár
udělal. Dneska je nedělám z jed-noho důvodu. Souvisí to s ochranou životního
prostředí a reklamy jsou většinou na věci ne-potřebný, který se prodávaj jen kvůli
reklamě.
Na druhou stranu bych se neodvážil někomu něco vyčítat,
protože, mám-li být upřímnej, tak většina mého účinkování v komerčních médiích je
zaplacená reklamou.
A jste stále oslovován?
No, to jsem. Jednou se mi stala taková kuriozita. S
Martinem Dejdarem jsme se v divadle pohádali o reklamě - jestli jo, nebo ne. Po
této debatě jsem šel domů a zavolal mi někdo, že má pro mě nabídku na reklamu.
Mělo jít o billboardy na cigarety v Maďarsku, Polsku a na Slovensku. No já jsem si
myslel kdo a co.... Tak jsem řekl: "Jo, ale musíte mi za to dát milion." Ten
člověk na druhým konci jako by zatuh a řekl, že se ještě ozve. Pak jsem šel do
divadla a ptal jsem se Dejdara, jak dokázal přimět někoho k takové recesi a on na
mě vyvaleně koukal, že to on nebyl. Tak jsem pak dva dny žil v hrůze, že někdo
zavolá a potvrdí to. To by mě dostal.
K reklamě mám ještě jednu věc. Nedávno byl zakázán Radou
pro reklamu billboard, kde je stažená liška z kůže a vedle žena v kožichu - bylo
to namířeno proti používání kožešin. Prý to uráželo lidi. U nás na Žižkově tento
plakát přelepili jinou reklamou na cigarety Camel, kde chudák velbloud s hořícími
tlapkami a s bolestným výrazem v očích letí z mrakodrapu se sloganem "Nikdy
nevyhazuj hořící Camel z okna." A to nikomu nevadí !? Že vlezu do metra a polonahá
ženská na mě ukazuje vztyčený ukazovák, který určitě neznamená "Trhni si!", jak je
pod tím uvedeno (reklama na pivo Červený drak), tak to taky nevadí.
Co si myslíte například o účinkování umělců při politických mítincích?
Jestli má někdo pocit, že je to dobrý, tak ať to dělá. Já
se taky osobně angažuju, pokud jde o solární energii či akce proti Temelínu. To
však není politika ale životní prostředí. Politiku já osobně bych nikdy nedělal. U
politiků totiž nikdy nevíte, kam se to vyvrbí.
V kterých organizacích se angažujete?
Pracuju v poradním orgánu Greenpeace a pomáhám hlavně
mediálně. Podobné je to s Hnutím Duha.
Cítíte rozdíl, když za takovou organizaci promluvíte vy, jako známá osoba,
než jiní?
Málokdo měl tolik článků do novin o ochraně zvířat jako
minulá Miss Helena Houdová. Je fakt, že když něco napíšu a podepíšu se jako Petr
Vacek, herec Studia Ypsilon, tak je větší šance na otištění, než když to pošle
Vašek Vašků, mluvčí Greenpeace, kterej je sice skvělej novinář, ale je to jen
Vašek Vašků...
Díky za rozhovor!
Máte spoustu
dobrých farářů
M. STOLAŘOVÁ
A L. KRATOCHVÍL
|
Příchozí - Minne Bley |
Minne Bley pochází z Karlsruhe u německo - francouzských
hranic. Že je Němka, už skoro nepoznáte. Do Čech přišla před sedmi lety, sama se
učila česky a na otázku "Jak ses dostala do ČR?" odpověděla s českým humorem:
"Autem." Otázku jsme tedy museli poupravit:
"Co tě motivovalo k životu u nás?"
Motiv byl iracionální. Od malička mě přitahovalo všechno,
co bylo české. Není to tím, že bych měla české předky. Jen táta měl vztahy na
ČVUT, odkud mi v letech 1968-9 poslal nějaké pohledy. Tátova asistentka v roce ´68
z Čech utekla. Jednou s námi prožila Vánoce a já ji měla moc ráda. Dneska si ji
moc nepamatuji. Jana se jmenovala... Pak jsem viděla - to mě bylo asi 11 let -
Dívku na koštěti. Dodneška jsem to neviděla podruhé, ale mám z toho zafixované
některé obrazy a bojím se dívat na to znovu, protože možná budu zklamaná. Moji
rodiče nikdy neměli televizi a nemají ji dodnes. Dívat se na filmy pro mě byl
vždycky velký svátek. Poprvé jsem tu byla v roce 1983 a znala jediného člověka z
divadelního festivalu v Karlsruhe. Rok na to jsem se začala učit česky, ale nemělo
to velký efekt. Pak jsem se zamilovala do Čecha...
...To je dobrá motivace!
V tomhle případě nebyla... Potom jsem začala studovat
češtinu a ruštinu. Původně jsem chtěla studovat herectví, ale to nevyšlo.
Od té doby, co jsi dostudovala, pracuješ pro Rakouský kulturní institut?
Ne. Pět let jsem dělala kulturní rubriku v Prager Zeitung.
Teď sice sedím v Rakouském kulturním institutu, ale děláme produkci pro Dny
evropského filmu. Jinak chci hlavně překládat. Na volné noze.
Jak je možné, že tě přitahuje všechno české, čeština. Umíš to vysvětlit?
Vůbec neumím. Byla jsem malá, když mě to zaujalo. Pak mě
okouzlilo divadlo a humor. Inscenace Kandida, kde bylo minimum rekvizit a přesto
to bylo kvalitně udělané. V tom mně české divadlo vyhovuje. Ta divadelní tradice
je tak hluboká, široká a všude. Je to hravé. Německé divadlo je strašně těžkopádné,
kostrbaté, soustředěné na slovo. Moderní je exhibicionistické, neumí se hýbat.
Ale určitě ses musela taky v něčem zklamat.
To se ví, že ano. Z nevzdělanosti jsem netušila, že mezi
Čechy a Němci byly a občas ještě jsou takové národností problémy. Osobně jsem se
nesetkala s nějakým projevem nevraživosti nebo nenávisti. Možná je to tím, že
mluvím česky. Stává se mi, že třeba někdo říká: "Zase tohle, vždyť je to německý!"
a mluví se mnou jako s Češkou. Nadává přitom na Němce. Co mě vadí, že hodně Čechů
ani nemá zájem o něco jiného. Stačí jim být doma v teple a mít se dobře.
To bude hodně jazykem. Že neumíme jiný. Mladá generace už se domluví, ale ti starší?
Já myslím, že hodně Čechů umí cizí jazyk. A jestli umí,
tak většinou velice dobře.
Ale dohánějí ho za posledních 10 let. Před tím uměli jenom rusky.
Jak jsi mluvila o uzavřenosti - je zajímavé, že k tomhle
závěru dojde většina cizinců.
Hodně cizinců , kteří tu pracovali třeba 2-3 roky pro
firmu, vůbec nenavázali přátelské kontakty s Čechy. Kdo je nesmělý a plachý, už si
tolik netroufne, pokud nenarazí u druhé strany na otevřenost.
Není to spíš mindrák z toho, že jsme takový malý národ?
Belgičané a Dánové jsou taky malé národy.
Co tedy Čechům chybí?
Otevřenost a trocha zvědavosti. Co zase nechybí, je ta
holubičí povaha, jak se říká, a v tom vidím také něco pozitivního. Nebránit se
vůči agresorům. Někdo v tom vidí bláznovství, já moudrost a lidskost.
Nějaký čas jsi byla kurátorkou německého sboru ČCE. Jak je velký?
Zapsaných nás je asi 30, do kostela chodí tak 15-20 lidí
ze sboru, občas i skupiny turistů. Ti lidé jsou tu většinou na tři až pět let,
potom se vrátí do Německa a už se třeba neukážou. Od roku 1993 jsme součástí ČCE.
Máme své bohoslužby v němčině, od dubna loňského roku novou farářku, ve sboru
rodiny s dětmi, věkový průměr je kolem 35 let. Jedna stará paní tu žije od konce
války. Sestava je momentálně docela stabilní, několik žen se vdalo do Čech. To je
dobře, aspoň hned neutečou.
Shodnete se ve sboru?
Shodneme. Musíme. Jsou třeba lidi ve sboru, kteří se moc nezajímají o vztahy s
ČCE, ačkoli jsou její součástí. Je to také tím, že neumějí jazyk. Škoda, protože
si myslím, že se máme od ČCE co učit. Zažila jsem zde prakticky samé dobré
kazatele. Často lepší než v Německu.
To by ale chtělo, aby kázání od Čechů byla v němčině. Jsou toho naši kazatelé
schopni?
Hodně farářů je schopno kázat německy. Nebo by se to dalo
před bohoslužbami přeložit, myslím, že to není problém.
Je procento věřících v Německu větší než u nás?
Přesně to nevím, ale hodně lidí teď z církve odchází.
Nesouhlasí s tím, co jim církev předkládá. A to je svým způsobem dobře, protože to
možná povede ke změně a obnově. Podle toho, jak jsem to zažila, hodně kazatelů v
Německu jsou pohodlní lidé, mají se dobře a přijde mi, že o duchovní věci se občas
už moc nestarají. Jsou to úředníci. Štve mě, když slyším: Proč nejdeš ke
konfirmaci? Dostaneš dárky! Každý si musí rozmyslet sám, jestli a proč to chce.
Potom jsou lidé, kteří mají vlastní cestu, snaží se strhnout s sebou ty ostatní a
většinou končí u charizmatiků. Zbytek se má dobře, pohodlně žije a okolí ho moc
nezajímá.
Myslíš, že to hrozí i naší církvi?
Snad ne. Máte spoustu dobrých farářů a kazatelů, v mládeži
jsem se setkala se samými dobrými lidmi. Líbí se mi ta pokora, zacházení s textem
a náročná kázání. Já sama pocházím ze sboru, kde bylo hodně lidí, měli se
materiálně dobře, byli vzdělaní a tolerantní. Sbor měl dobrého faráře. Ale samozřejmě
tam byly i problémy, hlavně s mezilidskými vztahy. S těmi mají Němci vůbec pořád
problémy. Na jedné straně jsou tam lidé obětaví, na druhé nudní. Radši určitě dají
na dobročinné účely, než aby jeli sami něco dělat, chybí jim empatie. Samozřejmě
ne všem. Mají tendenci druhému něco vnutit, místo aby nejdřív poslouchali.
Vždycky záleží na lidech. Před touto milou Němkou s uzavřeností dlouho nevydržíte.
|
|
|
Co mne zaujalo |
|
Musíme si pomáhat |
přehled |
|
doporučuji |
|
|
LUBOŠ
KRATOCHVÍL |
Jiří
Tichota
VEDOUCÍ
SKUPINY
SPIRITUÁL KVINTET
Mám rád knížky faktografické, týkající se mého mládí, dokumenty
o válečných událostech. Teď jsem četl dvoudílnou Černou knihu komunismu, to je
velmi tvrdý čtení. O nacistických a komunistických terorech už přece jenom člověk
něco věděl, ale Vietnam, Kambodža, Čína, to je něco naprosto deprimujícího.
Irena
Kosíková
VARHANISTKA
Moc se mi v poslední době líbila knížka Sóseki Nacumeho
"Sanširó". Pokud bych ji měla někam zařadit, pak nejspíše k románu, ale zaujme
vás především asijsky zvláštní poetikou. Vřele doporučuji.
|
Křesťanské školy
MARTIN BALCAR
Vysoké
Úplný a obecný přehled o všech vysokých školách v ČR najdete na
viper.anet.cz/czis/vysokeskoly.htm.
Stránky Evangelické teologické fakulty UK najdete na
www.etf.cuni.cz/etf.html,
husitskou teologickou fakultu UK pro změnu na
www.htf.cuni.cz/.
Teologickou fakultu Jihočeské university v Českých Budějovicích zase na adrese
micro.tf.jcu.cz/veda/spolucr.html.
Katolickou teologickou fakultu UK můžete hledat na
www.ktf.cuni.cz/.
Stránka
www .upol .cz/ UP/ Struktura/ Cmtf/ sidlo .htm obsahuje informace o cyrilometodějské
teologické fakultě v Olomouci.
Stránka www.ibts.cz/ informuje o
mezinárodním baptistickém semináři.
Vyšší školy
Není jich mnoho. Stránka
betanieweb.proinfo.cz/vosmt/ - Vyšší odborná škola misijní a
teologická v Kolíně, jejímž zřizovatelem je apoštolská církev a
www.volny.cz/jabok1/ -
Vyšší sociálně pedagogická a teologická škola Jabok v Praze.
Pokud chcete nalézt stránky České křesťanské akademie, hledejte na
www.etf.cuni.cz/~cka/sekce.html.
Maturita
Vladimír Roskovec
PORADCE MINISTRA
ŠKOLSTVÍ
Lze zavést státní maturitu bez toho, aby byla výuka zúžena
pouze na přípravu ke zvládnutí maturit?
Je nyní výuka zúžena pouze na přípravu k maturitě? To je
podobná otázka, jako je -li výuka na vysokých školách zúžena pouze na přípravu ke
státnicím. Myslím, že není. Student přece musí během studia absolvovat řadu
předmětů, které se u státnic či u maturity bezprostředně nezkoušejí.
Na středních školách se v posledním ročníku pochopitelně
počítá s přípravou a opakováním k maturitě. Možná to je "zúžené" opakování, ale
myslím, že výuku více ovlivňuje způsob přijímacích zkoušek na vysoké školy - a
nikdo se nad tím nepozastavuje. Ve veřejné nebo externí části maturity (nadále
zůstane i část organizovaná samotnou školou) se bude zkoušet jen to, co lze při
rozumných nákladech zkoušet "masově", v cizím jazyce např. schopnost porozumět
mluvenému slovu. Další znalosti a kompetence budou zkoušeny ve školní části.
Vaše otázka předpokládá, že veřejná část maturity bude mít
větší váhu než školní část. (To svědčí mj. o tom, že sou-časná školní maturita
namnoze velkou váhu nemá.) Kdyby se řeklo, že z dějepisu se bude ve veřejné části
zkoušet např. jen starověk, nepochybně by to neblaze pozamenalo výuku středověku a
novo-věku. Ale inteligentně zkonsruovaný test může mít "průřezový" charakter,
který naopak vyžaduje jistou šíři znalostí.
|
Liga za záchranu druhů na
pokraji vyhlazení
Vás srdečně zve
na
"Demostraci proti očkování"
Díky účinnému očkování jsou prakticky na vyhynutí některé vzácné organismy. Denně
hynou stovky druhů zvířat a mikroorganismů. Očkování zapříčinilo praktické
vymizení záškrtu a černých neštovic.
Zachraňme je i pro další generaci!!!
|
|
|
Pokud si chcete odpočinout od náročné činnosti, kterou se právě
zanášíte, vydejte se do kina na zatím poslední film režiséra Jana Hřebejka Musíme
si pomáhat.
Ocitnete se v českém maloměstě okupovaném Němci v druhé
polovině II. světové války. Bezdětní manželé Josef a Marie Čížkovi (Boleslav
Polívka a Anna Šišková) se ujmou bývalého židovského souseda Davida (Csongar
Kassai), který uprchl z koncentračního tábora. Aby na sebe nestrhli pozornost,
začnou se chovat nápadně nenápadně. To vyvolává řadu komických situací, ve kterých
jde vždycky o život. Příliš se jim to nedaří taky kvůli Horstu Prohaskovi. Ten byl
před válkou Čížkovým podřízeným, velmi rychle se "přizpůsobil" novému režimu a teď
sepisuje zabavený židovský majetek. Zajímá se o Marii a co chvíli bez jakéhokoli
upozornění přijde do jejich bytu. Ohrožuje tak život Davidův i obou Čížkových.
Josef nakonec začne naoko také kolaborovat a sepisovat s Prohaskou majetek. Marie
o sobě prohlašuje, že je těhotná, protože již nemůže unést Horstův nátlak. Když se
Prohaska rozhodne nastěhovat do Čížkova bytu svého šéfa, přestože o Davidovi ví,
chce po Marii důkaz jejího těhotenství. Situaci nakonec zachraňuje David, který
může paradoxně vrátit Čížkovým svůj zachráněný život.
Celý příběh má mnoho dramatických zápletek, při kterých se
nejprve rozesmějete, ale později vám většinou úsměv ztuhne.
Před hranou částí filmu ještě běží "dobový" animovaný
žurnál. V něm je mimo jiné reklama na hnědé košile a kalhoty, na pozadí s
italským vůdcem a nápisem "United Farben of Benito." Ještě vám neběhá mráz po
zádech?
Musíme si pomáhat, režie Jan Hřebejk, ČR 2000. Dále hrají:
J. Pecha, M. Huba, J. Kodet, R. Tesařík, S. Stašová.
CV3
LUBOŠ KRATOCHVÍL
Na české hudební scéně se v současnosti
snaží prosadit nová skupina s tajuplným názvem CV3. Na první poslech hrají docela
obyčejný rock, ale objevíte podstatně hlubší a prožitější texty, stejně jako
nápaditá sóla a jiné kousky. Zpívají hlavně o snech a zklamáních, partnerských
vztazích, sejitích a rozchodech. Chtějí, aby posluchači poznali, že to, co zpívají,
jim jde "od srdce". Prozatím se zaměřují na mladší posluchače a snaží se nabídnout
jim kvalitnější a ne tolik komerčně orientovanou muziku, jakou najdeme na současném
hudebním trhu. Bude zřejmě ještě nějakou dobu trvat, než se jim podaří soustředit na
sebe pozornost, ale šanci zřejmě mají.
S nápadem založit kapelu přišli téměř současně zhruba před
rokem dva lidé - Luboš Plecháček (21) a Lubor Vinický (20). Začátky nebyly
jednoduché. Během vojny se ale k Lukášovi přidal baskytarista Alexander Jeránek
(25) a sólový kytarista Miloš Vrána (21), a CV3 byla na světě. Na tvorbě textů se
zatím podílí hlavně Lukáš, Miloš píše prý prozatím "do šuplíku". Hudbu skládá
Lubor s Lukášem, ale všichni mají možnost upravovat a doplňovat podle svých
představ.
Na konci března vydala kapela demo CD, které nabízejí
především rádiím a producentům. Pokud byste měli zájem si CV3 poslechnout nebo je
pozvat třeba na dny mládeže, obraťte se na redakci Bratrstva.
|
Nedělní výlet
IVAN NAKOV
Když se blížili domů, už moc nereagoval
na nějaké podněty ke hře. Vlastně vůbec neuznával tu chlapeckou hravost, z níž u
něj zbývaly jen pouhé trosky. Svět se mu opět začínal vzdalovat i mezi rádoby
vyvolenými zlatými chlapci. Slyšel jejich zanícený hovor o všem, co se týkalo
historie, muziky a politiky. Vnímal jejich přirozené charisma, které vlastně už
jen chabě svítilo dálkovými světlomety automobilu. Tak teprve teď poznal jejich
pravou tvář. Za žertovnými poznámkami cítil vlastně jen pouhý nezájem a
netolerantnost. Můj dům - můj hrad a vlastně všechno, co je dál, než jejich
vlastní košile a kabát. K nim nepatří.
Auto burácivě upalovalo po cestách, řízené ironií jednoho
vypitého půlllitru. On sám nic nepil ani nejedl. Cítil se ještě celkem dobře, až
na to, že se ocitl ve velmi nezáviděníhodné úloze toho, kdo je vzadu a komu právě
teď, kdy potřeboval pomoci, ti křesťanští mladíci nabídli jen nezájem místo
podpory, kterou vlastně u nich vždycky hledal. Vracel se z těžko dostupných míst
kousek za městem a bylo mu, jako by seděl na Sinaji s plazícím se hadem u nohou.
Naštěstí situace nebyla až tak hrozná. Jen oheň zrady ho pálil. Cítil
velkou lítost nad tím, jakou mají jeho přátelé pravou tvář. Proč pořád musí být
vystavován zklamání, ať se hne kamkoli. Automobil zastavil a on, napadaje na jednu
nohu, s námahou vystoupil z vozu.
"No tak, v pátek na mládeži!" řekl opatrně řidič
automobilu. "Ještě uvidím, jestli mi otrne," řekl on a pajdavě přešel ke krajnici.
Vůz pomalu mizel za přejezdem směrem k dálnici. Nevšímal
si ho, ani nemával a namáhavě se belhal k domovu. Jeho duše se od nich vzdalovala
přímo úměrně zvuku odjíždějícího auta. Čím méně slyšel jejich vůz, tím více se
vzdalovalo jejich kamarádství. Už přestal cítit potřebu nějakého přátelství.
Jakoby trajekt, jenž spojoval mosty těchto tří duší, pomalu odplouval, mizel
kdesi, odkud se už nevrátí takový, jaký byl předtím, čístý, bílý a neposkvrněný.
|
|
|
|
TEREZA
KELLEROVÁ
Román Víktora Fischla Hovory s jabloní
oslovuje člověka v několika rovinách, vztahuje se k několika oblastem lidského
prožívání. Obsahem vyprávění je vcelku obyčejný příběh venkovského truhláře, jeh
vztahu s manželkou Olinou, synem Jakubem, vnoučaty, milenkami, sousedy. "Obyčejný"
příběh - ovšem v tom tkví také Fischlovo umění: v tom zdánlivě "obyčejném"
vystihnout to neopakovatelné, jedinečné a vložit do toho svá životní vyznání.
Pokusím se alespoň načrtnout některé roviny románu, které mě nejvíce oslovují.
Vztah. To stěžejní, co v životě máme, čím žijeme, o
co se chvějeme, co opatrujeme a co taky paradoxně nejčastěji kazíme. Někdy děláme
chyby vědomě, někdy nevědomě a ptáme se proč a jak je napravit, jak být druhému
skutečně blízko, rozumět mu. Ve vztahu k manželce Olině se promítá jejich střídavé
prožívání štěstí i strádání, duševního i tělesného, odvracení i nejtěsnější blízkost,
porozumění i neschopnost vyjevit si svoje skryté city. Ve vztahu k synovi a vnoučatům
sledujeme naděje i očekávání, zájem o jejich životní cesty. Vidíme, jak se láska může
větvit a množit, je-li dobře živena, tak jako se větví koruna stromu, který je
také ústředním motivem románu. V milostných vztazích truhláře k jiným ženám cítíme
tělesnou vášeň a touhu po blízkosti a zároveň lítost nad vlastní neschopností být
nablízku tomu, kdo je mi nejdražší, lítost z náhražky toho pravého vztahu. Fischl
dokáže překvapovat svým citem pro druhého člověka, citem pro setkání, laskavým
náhledem na rozmary lidského počínání.
Rozhovor. To, co nás obohacuje i zraňuje, čím
získáváme i vydáváme část sebe, abychom tím druhotně mohli získat další rozměr
náhledu na sebe samé, druhé lidi, události atd. Truhlář žije v rozhovoru s
jabloní po celý život. Ač sám málomluvný, jí říká vše, potřebuje se svěřit,
poradit, potřebuje, aby mu někdo naslouchal, někdy je mu odpovědí pouhé mlčení,
někdy se mu dostává rozhřešení. Komunikace je naše základní lidská potřeba. Ale
naše vztahy a komunikační schopnosti mohou mít své meze, leccos neumíme říct,
bojíme se nepochopení, často neumíme dost naslouchat a vyslyšet, mnohé si říct
nestačíme. Člověku tak často nezbývá, než mluvit sám se sebou či s tím, kdo už
zemřel. Je důležité se ptát, i když člověk tuší, že se mu nedostane žádné jasné
odpovědi. Můžeme zakusit i to, jak může člověka trápit a po celý život ovlivňovat
neschopnost promlouvat s těmi nejbližšími o podstatných, byť někdy bolestných
věcech.
Vztah k přírodě, místu. V románu, stejně tak jako v
dalších Fischlových románech, cítíme úzkou vazbu na přírodu, jak k nám příroda a
její koloběh může promlouvat svým moudrým uspořádáním věcí, posilovat nás a
osvěžovat, pokud jsme ochotni respektovat její zákonitosti. Místo zase může
dosvědčovat nějakou událost, vyprávět příběh. Hřbitov je pro hlavního hrdinu po
smrti jeho ženy místem velmi důležitým. Tam chodí naslouchat, vypovídat se, věci
promyslet.
Stáří a loučení. Jeden z Fischlových románů nese
název Loučení s Jeruzalémem a jeho hlavní hrdina ve stáří prochází všechna místa,
která mu kdy byla drahá, nějak pro něj významná. I v našem románu se tento motiv
objevuje, když se truhlář ve svém vysokém věku pokouší přeříkat si znovu svůj
život, prožité vztahy a události, věci řečené i nikdy nevyslovené, své viny i
pochybnosti, a kdy hledá smíření se sebou samým i s blízkými okolo něj - žijícími
i zemřelými.
Hovory s jabloní jsou, tak jako jiné Fischlovy romány,
plné poetičnosti, byť vypráví reálný příběh; mnohé - řečeno krásným jazykem -
zůstává jakoby skryto, ne zcela vysloveno a jemně to působí na cit i mysl čtenáře;
skutečně působivě se zabývá základními otázkami lidského života. Nezbývá mi, než
knihy Viktora Fischla vřele doporučit zájmu čtenářů.
Knihy Viktora Fischla u nás začaly vycházet až po
revoluci, i když např. jeden z jeho nejznámějších románů Píseň o lítosti zvítězil
už v roce 1948 v soutěži Evropského literárního klubu, u nás však již nesměl být
vydán. (Zfilmovaný román Píseň o lítosti uvedla před nedávnem Česká televize.)
Viktor Fischl, žijící dnes v Izraeli a známý také pod hebrejským jménem Avigdor
Dagan, je český rodák. Během 2. světové války pracoval ve Velké Británii na
ministerstvu zahraničních věcí české exilové vlády, byl také blízkým
spolupracovníkem Jana Masaryka (viz Hovory s Janem Masarykem). Po únoru 1948
emigroval do Izraele a zastupoval tuto svoji novou zemi v diplomatických službách
v několika zemích. Fischl píše své knihy v češtině a jeho jazyk a vyjadřování jsou
nádhernou procházkou po tajích naší řeči. Z dalších knih jmenujme alespoň Kuropění,
Dvorní šašci, Hrací hodiny, Setkání (Hovory s jabloní vyšly v nakladatelství Hynek
1999.)
7. setkání české a slovenské
evangelické mládeže
MARTIN
TOMEŠEK
Ve dnech 7. - 9. dubna 2000 proběhlo
již sedmé setkání mládeží našich úředně rozdělených států. Koná se každoročně,
střídavě na jedné a druhé straně hranic. Tentokrát se v Hodoníně v průběhu celého
setkání s názvem O hrobu Josefa z Arimatie objevilo přibližně 110 lidí. Většina
zúčastněných byla z Moravy, ponejvíce pak z východomoravského seniorátu.
Nuž tedy, jaký vlastně byl průběh našeho společného setkání? Nebudete daleko od
pravdy, když si ho představíte jako docela obyčejné seniorátní dny mládeže. Jediný
rozdíl je v tom, že jak účastníci, tak přednášející jsou posbíráni z Česka i
Slovenska. Proto je to i zajímavá možnost trochu nahlédnout, jak to s vírou a
vším kolem vidí evangelíci za kopcem.
Jestli jste ještě nikdy nezažili úvodní pobožnost se
sirkami, tak my ano. Sestra farářka Eva Zelenáková nám právě s jejich pomocí
vysvětlovala, jak je nutné opřít se o Boha jako o toho, který se za žádných
okolností nezlomí jako sirka.
V pátek večer nás ještě v hodonínském kině čekal film s
názvem Jeden rok, který byl natáčen právě takovou dobu na Horňácku a zachycoval
lidi, kteří v tomto století prožili všechny režimy, od Rakousko-Uherska až do doby
tzv. naší demokracie. Ve filmu bylo velice dobře patrno, jak jejich hlavním
společným rysem byla pravá zbožnost a víra v Pána Boha, která jim pomáhala
překonávat všechny nesnáze všech dob, kterými prošli. Poté byla beseda s autorem a
zároveň režisérem filmu Břetislavem Rychlíkem.
V sobotním dopoledni nás čekaly hned dvě přednášky. První
měl bratr farář Martin Horák na téma "Ježíš v mém hrobě". Na osobě Josefa z
Arimatie se nám snažil přiblížit jeho vztah k Pánu Ježíši. Hlavní myšlenka, která
Josefovi vyvstala na mysli, jakmile Ježíše pohřbil - můj hrob je obsazený - může
platit i pro nás: náš hrob do zatracení je obsazený.
Ve druhé přednášce s názvem "Já v hrobě Ježíšově" se bratr
farář Ľudovít Hroboň zaměřil na to, co pro nás znamená, že náš hrob je obsazený.
Jako křesťané můžeme mít odvahu k životu v tomto světě, protože náš Pán smrt
překonal. Mluvilo se nemálo taky o křtu a jeho významu pro člověka, a to potom i v
diskusních skupinkách.
Aby těch hrobů nebylo příliš, odpoledne jsme se odhodlali
k mnohým sportům a po panelové diskusi byli na večerní program pozváni dva
muzikanti ze souboru Hradišťan, pan Pavlica a pan Fojta, kteří na nás působili v
oblasti folkové duchovní hudby.
V neděli byly bohoslužby s večeří Páně a potom jsme jako
již tradičně utvořili kruh před kostelem a společným zpěvem písní se loučili.
Doufám, že se opět příští rok společně sejdeme u našich
slovenských sester a bratří, a to, dá-li Pán, s určitou pravděpodobností v Modre.
Pane,
pojďte
si hrát
hry
|
Noemova
archa
Hraje libovolný počet hráčů, lépe více. Před hrou se připraví stejný počet
kartiček jako je hráčů, s tím že tvoří trojice - otec, matka, potomek - ze zvířecí
říše. Např. slon, slonice, slůně. Sestavíme kruh z tolika židlí, sedadly ven, aby
bylo o jednu méně, než je zvířecích rodin ve hře.
Hra začíná tím, že každý hráč má jednu kartičku se jménem zvířete a po dobu, kdy
jeden dobrovolník hraje na hudební nástroj, chodí po místnosti a vyměňuje si s
ostaními složené kartičky. Ve chvíli, kdy muzikant přestane hrát, si každý přečte
svou kartičku a snaží se pouze zvířecími zvuky nebo gestikulací najít dva kolegy
ze svého druhu. Jakmile se najdou, sednou si na jednu židli v pořadí - otec,
matka, potomek. Která z trojic nenalezne židli, vypadává. Hra dále pokračuje a po
každém kole se odstraní jedna židle. Hra končí vítězstvím poslední trojice.
Nebo zkuste jinou hru:
Je třeba alespoň 10 lidí. Postavte se do kruhu velmi těsně tak, aby za sebou byli
lidé pokud možno výškově podobní. Na povel si pomalu sedejte na kolena člověku za
vámi. Pokud budete trpěliví a přesní, tak uvidíte...
|
|
|
VSTAŇ A POJĎ S NÁMI
VADSTENA 00
4.-9. srpna 2000
Tento název nese setkání mládeže ve Švédsku, kam se sjedou mladí lidé z celého
světa. První tři dny budou ve znamení putování, jehož cíl bude ve městě Vadstena.
Společně se bude povídat, muzicírovat, hrát divadlo, zamýšlet se nad aktuálními
otázkami, slavit bohoslužby atd. Každý den bude mít své téma, o kterém se bude
hovořit. Mluvit se bude anglicky, německy a švédsky.
Celou akci pořádá Světový luterský svaz a mládežnická organizace v biskupství
Linköping.
Cena je 50 USD, cestovní výlohy si hradí každý sám (možnost finančního příspěvku
od Světového luterského svazu). Ideální pro skupiny mládeže. Máte-li zájem
zúčastnit se tohoto setkání, napište na následující adresy, kde dostanete i
podrobnější informace:
The Pilgrim's Agency
Vadstena 65
582 22 Linköping
SWEDEN
|
+46 13 24 26
+46 13 14 90 95
www.vadstena00.com
|
thomas.i.petersson@linkoping.svkyrkan.se
OOhaakan.I.appel@linkoping.svkyrkan.se
|
Zveme vás na
evangelické bohoslužby
a navazující módní přehlídku
v kostele U Martina ve zdi (Martinská ul. Praha 1)
V neděli 2. července od 19.30.
Kázat bude Mikuláš Vymětal na text:
Oběma se otevřely oči: Poznali, že jsou nazí. Spletli tedy fíkové listy a
přepásali se jimi... Hospodin Bůh udělal Adamovi a jeho ženě kožené suknice a
přioděl je (Gn 3,7.21)
Po bohoslužbách proběhne módní přehlídka talárů různých církví, evangelických
triček a batik
z dílny Kateřiny Kočkové. |
SVĚDECTVÍ O KŘTU - VÝSLEDKY SOUTĚŽE
komise pro hodnocení návrhů formuláře Svědectví o křtu jmenovaná synodní radou
ČCE se sešla dne 24. května t.r. a udělila ceny těmto návrhům:
1. návrh Miroslava Rady (5.000,- Kč)
2. návrh Barbory Veselé (3.000,- Kč)
3. návrh Ondřeje Rady (1.000,- Kč)
|
|
|
|