|
[VRCHNÍ ČÁST STRÁNKY]
|
TEPRVE JSME SI UVĚDOMILI,
K ČEMU VŠEMU SE HODÍ
EVANGELICKÁ TEOLOGIE |
ROZHOVOR S DĚKANEM EVANGELICKÉ TEOLOGICKÉ FAKULTY UNIVERZITY KARLOVY PROF. DR.
PETREM POKORNÝM
V rozhlase proběhla zpráva, že se letos opět na ETF UK hlásí mnohem
víc studentů než dřív. Máte pro to nějaké vysvětlení - proč zrovna teologie
a proč zrovna tato fakulta?
Fakulta prochází jednou z největších proměn
za celou dobu své existence. Patří k tomu zvýšený zájem o studium, který
s sebou nese i oslabení jednoznačně evangelického rázu: studují u nás také
katolíci, lidé nepokřtění i hodně evangelíků, kteří nezamýšlejí stát se
faráři. Snad jde o projev hledání. Něco z minulosti se zhroutilo (perspektiva
naší generace byla po většinu života dána úsilím o humanizaci minulého
režimu). Zdá se mi, že spousta lidí prožívá zklamání i nad tržním
hospodářstvím a hledá hlubší základy svého života. Je ale nesmírně závažné,
že tomu jsou ochotni obětovat tolik - několik let života při studiu, o kterém
si nejsou zcela jisti, jak se prakticky projeví. Mohlo by se to taky nazvat
jakousi módou - naše fakulta si získala docela dobré jméno - ale Pán Bůh
zaplať za takovouhle módu.
Máte za to, že je přítomnost nepokřtěných pro fakultu obohacením?
Někdy dochází k menším konfliktům, někdy ke zklamáním
těch, kdo se chystají pracovat na sboru, ale vcelku obohacením je.
Pokud jde o vyučující - i ti jsou z různých církví a různého teologického
zaměření?
To je vedle počtu studentů druhá velká proměna:
dochází tu k určitému
rozšíření spektra. My jsme byli všichni odchováni Hromádkou, Barthem, Součkem,
na nichž jsme se nějak orientovali. Dnes přichází nová generace učitelů,
kteří jsou hodně poznamenáni studiem v zahraničí, a navíc se příležitostně
objevují i učitelé, kteří nejsou evangelíci (např. teď u nás přednáší exegezi
významná katolická teoložka dr. Ryšková, jiní katolíci vyučují na katedře
filosofie a religionistiky). I přítomností výrazného protestantského filosofa
Hejdánka, jenž nesdílí některé teologické předpoklady bývalé většiny, se
spektrum skutečně značně rozšířilo. To je dobře, ukázalo se, že naše rozhovory
jsou velice zajímavé pro všechny strany.
Mluvil jste o těch, kdo nejsou pokřtěni a jdou na fakultu, mluvil
jste o hledání, kterému hodně obětují: máte nějaké ohlasy od těch, kdo
už tím prošli - jak se na studium zpětně dívají? Co těmhle lidem může fakulta
vlastně dát?
Mám dojem, že zatím toho nikdo z nich nelitoval.
Ti první, kteří teď
vstupují do praxe, získali poměrně dobrá místa a my jsme si vlastně teprve
teď uvědomili, k čemu všemu se evangelická teologie hodí (má velikou schopnost
transferu do jiných oblastí - počínaje slušnou žurnalistikou přes sociální
práci, státní administrativu až dejme tomu k diplomacii a na druhé straně
k umění). Naším úkolem bude vytvořit i právně určitý profil našich absolventů.
Veliká budova nás jakoby tlačí k tomu, abychom si to široké spektrum udrželi
a starali se také o to, aby to studenti měli nějak i právně zajištěno.
Takže se vytváří kombinace teologie - filosofie, teologie - pedagogika,
teologie - speciální pedagogika, do budoucna snad spojení nějakých malých
práv (jako notářství) a teologie.
Máme jediné pravidlo: že by ty ostatní obory měli
studenti studovat na jiných fakultách (to je rozdíl třeba od Husitské
fakulty, která vytváří jakousi univerzitu v univerzitě). Jedinou výjimkou
bude pravděpodobně filosofie, protože vzhledem k celkové postmoderní
orientaci filosofie pokládáme za velmi dobré, aby se u nás pěstovala
filosofie přihlížející také k hebrejsko-křesťanské tradici. Druhá taková
větev by byl nový obor, i když vzniklý kombinací dosavadních oborů, s titulem
magistr církevní a sociální práce pro pracovníky v Diakonii.
Ptal se Jan Keřkovský
A P O K R Y F Y
T E N T O K R Á T S O B Ě S L A V S K É
Na schůzkách mládeže jsme se pokoušeli porozumět
Ježíšovým podobenstvím.
Na závěr se měl každý pokusit napsat podobenství vlastní. Tady jsou:
NEBUDETE MÍT NIC
Když šel Ježíš přes Soběslav, zastavil se u jednoho domu.
Bydlel tam
starý člověk, který bez přestání přikládal do kotle. Ježíš mu řekl, že
je vůl, protože mu nestačí teplo, co má, a chce pořád víc a jednou špatně
skončí. Ale člověk se mu vysmál, a tak šel Ježíš ven. Když vyšel, ozval
se výbuch a celý dům se zřítil. A Ježíš povídá: "Vidíte, chtěl pořád
víc a ztratil všechno, i život. A tak to bude i s vámi. Kdo bude chtít
všechno, nebude mít nic."
Karel
|
|
PODOBENSTVÍ O UKVAPENÉM ČINU
Ježíš mluvil v podobenstvích ke svým učedníkům, řka: Byli dva muži,
každý z nich zasadil u své studny ve stejný den datlové semeno. Semena
se ujala a za pár let z nich byly rozložité palmy. Jednoho dne první z
těch mužů svou palmu bezdůvodně pokácel. Druhý tu svou nechal stát. Za
dva roky přišlo veliké sucho a všechny studny v okolí vyschly, kromě té
druhého muže, jelikož na jeho studni vrhala palma velký stín. První muž
pozdě litoval, že svou palmu bezdůvodně pokácel. A proto pravím vám, nečiňte
ukvapených činů, neboť žádný z vás není vševědoucí.
Jarda
|
K A P I T O L Y
O DOBROVOLNÉ SKROMNOSTI
V minulém čísle jsem se krátce zmínil
o tom, že ekologické hnutí není
synonymem pro extrémisty bojující proti všemu, ale že může znamenat skupinu
lidí snažících se obnovovat to, co by se dalo nazvat přirozenými vztahy.
To není samozřejmě záležitost pouze ekologů. V této souvislosti jsem psal
o knize Hany Librové "Pestří a zelení". U této knihy bych se
rád zastavil.
Kniha by se dala rozdělit na dvě části.
V první se autorka
opírá o pozorování západních autorů a konstatuje, že v západních zemích
stoupá počet osob, které se z hlediska přírody chovají příznivěji. "Lidé
jsou ve zvýšené míře vnímaví k praktickým návodům, které různými cestami
šíří ekologické poradny. Jde o tzv. cestu drobných kroků: hospodyně perou
dnes častěji než v minulých letech v ekologicky nezávadných pracích prostředcích,
odevzdávají na sběrná místa odpady určené pro recyklaci, dávají přednost
zboží v méně nákladném balení apod." Tato cesta není tím, po čem většina
ekologických či jiných odborníků volá, totiž výraznější změnou orientace
člověka od materiálních hodnot k duchovním, ale přesto není zbytečnou.
V druhé polovině knihy Librová přibližuje čtenáři
prostřednictvím výsledků
sociologického průzkumu české rodiny, které žijí skromněji, než musí (samotná
kniha má podtitul "kapitoly o dobrovolné skromnosti"). Právě
materiální skromnost, která ale zdaleka neznamená chudobu, je jedním z
důležitých předpokladů existence ekologicky příznivého života.
Co se z
výsledků průzkumu dovídáme? Většina dotazovaných již žije nebo se v dohledné
době chystá přestěhovat na malé město či vesnici. Často žijí spolu s rodiči,
navíc "rodiny s pěti, šesti dětmi tu nejsou výjimečné. Souvisí to nepochybně
s vysokým počtem křesťanských párů v souboru, ale zřejmě i s podstatou tohoto
způsobu života, orientovaného na rodinu a sociální život".
Typickou vlastností je zájem o své okolí a aktivní
účast na kulturním životě
obce. Většina soukromě podniká, nejde jim však o zbohatnutí, ale spíše
o nezávislost ve svém jednání, ženy skoro bez výjimky zůstávají v domácnosti
u dětí. Znamená to dodržování tradiční mužské a ženské role? Snad ano.
Má ale řadu nedůsledností, například, že činnost a zájem ženy nejsou omezeny
na vnitřní okruh rodiny. Patriarchální dělba práce v rodině nikterak nepoznamenala
ani postavení ženy jako spolurozhodovatelky o způsobu života."
A ekologie?
Všichni z dotázaných jsou s ekologickými problémy dobře obeznámeni, ale
za jejich rozhodnutím žít skromně ekologické důvody nestály, přestože všichni
mají k přírodě vřelý vztah. "Ostatně jenom velice volně můžeme hovořit
o rozhodnutí změnit způsob života. Častěji jsme mohli pozorovat jakési
postupné přetváření běhu života." Jinými slovy postupný návrat k určitému
přirozenému prostému životu. Tento prostý život však neznamená strádání,
neboť "když jsme se našich hostitelů ptali na celkový životní pocit,
slyšeli jsme odpověď: cítím se šťastný".
Kniha "Pestří a zelení"
nevrší před čtenáře jeden skoro neřešitelný problém za druhým, byť tyto
problémy ani nezakrývá. Uvědomit si problém je počátečním krokem při snaze
o jeho řešení. Librová však jde dál a v tom je její kniha cenná. "Knížka
si nekladla za úkol zachránit tento svět. Hledala, jak žít uprostřed ekologické
krize. Když se mluví v Talmudu o paradoxní naději, říká rabín Tarfon: Není na
vás, abyste úkol dokončili; nemáte však též právo před ním ucouvnout."
Petr Hrdina
|
|
K TOMUTO TÉMATU DÁLE DOPORUČUJI KNIHY:
Jan Keller: AŽ NA DNO
BLAHOBYTU
Kniha se zabývá společenskými souvislostmi ekologické krize
s důrazem na oblast politiky a ekonomie. V závěru se dotýká jednoho zpředpokladů
přechodu k udržitelnějším způsobům života - mocenské a ekonomické decentralizace.
Cena 75,-Kč.
Helena Norberg-Hodge: DÁVNÉ BUDOUCNOSTI
Ladak je malé
království v Himalájích, zvané též malý Tibet, jehož obyvatelé žili až
donedávna v harmonii se svým okolím... do doby, než vpád západní civilizace
dovedl zemi na pokraj sociálního a ekonomického zhroucení. Známá anglická
antropoložka líčí rozpad tradičních hodnot, ale i následné sebeuvědomění
a tendence k obnově původní rovnováhy. Cena 109,-Kč.
PROČ JE TŘEBA ZASTAVIT
TEMELÍN
Třicetistránková publikace, po-dávající přehled informací o
JE Temelín a argumentů pro-ti její dostavbě (včetně návrhů jiných zdrojů
el.energie). Vyšlo v dubnu 1996 cena 10,-Kč.
měsíčník SEDMÁ GENERACE
(Dříve Poslední Generace)
Časopis je členěn do několika rubrik - Projevy krize (o ekologických problémech),
Kořeny krize (o společenských příčinách těchto problémů), Kořeny budoucnosti
(o možných východiscích), Zprávy, Polemiky... Cena 20,-Kč, roční předplatné
200,-Kč.
Sedmá generace vychází též v
internetové verzi
Zájemci si mohou o výše uvedené tituly napsat na adresu: redakce
Sedmá Generace Jakubské náměstí 7 602 00 Brno 2 tel.: 05/42 21 04 38
|
|
|
|
O KOUZLE SVĚTA JANA ČEPA
V probouzejícím se jaru vždy znovu a znovu osahávám dřeň Čepových myšlenek.
Snad právě proto, že je tak bolestně a láskyplně spojen s touto zemí. Zemí
týranou i milovanou, rozdrásanou nehty orání i laskanou tesknou nostalgií
člověka po ráji. Každý strom a keř má pro Čepa svůj neocenitelný význam,
protože je jakoby střípkem, na kterém se zrcadlí drobný paprsek druhého
domova, jenž je jeho největším tématem.
Snad pro tuto obrovskou lásku k zemi našeho vyhnanství se Čep setkává
také se smrtí a s bezednou nicotou. Toto téma se stýká v určitých obrysech
s dílem Jakuba Demla, který ovšem svou bolestí vše zahlcuje, což je snad
způsobeno neukojitelnou básnickou závratí ("S jakou vyzývavostí či
touhou hledá člověk smrt a ustavičně potkává život. Ale jakmile se rozhorlí
a hledá život, ustavičně potkává smrt").
Věřím, že i Čep byl stejně okouzlen životem, vše je u něho ale podrobeno
přísné hierarchii, která tlumí jakékoli extrémy. Svým klidným a tichým
jazykem tak dokázal vyjádřit bolest melancholickou a meditativní. Deml
je naopak strhující vnitřním zápasem, který se odehrává mezi šklebem Nicoty
a kouzlem Něčeho. Možná tu je spojnicí také zoufale plynoucí čas, který
je společným ostnem mnoha básníků (např. Máchy, Hory, Zahradníčka aj.).
Protože není možné Čepův literární svět líčit obšírněji (nebyl to ani cíl
tohoto zamyšlení), přál bych si, aby tyto náčrty přivedly alespoň jednoho
čtenáře do světelného světa Jana Čepa.
"Šel jsem po cestách porobených a zneuctěných, lysých, odřených,
plných prachu a nečistých ran, vlekoucích se uprostřed krajiny pusté a
vyprahlé; jen zaprášený stvol čekanky a jitrocele jim byl tesklivým společníkem.
Tyto cesty jsem měl vlastně nejraději..." (Jan Čep: "Vigilie")
Jan Zámečník
P.S. Právě vyšla v nakladatelství Vyšehrad Proglas nová kniha Jana Čepa
Samomluvy a rozhovory
CO NÁM ODKÁZALA PANÍ PROFESORKA KOMÁRKOVÁ?
"Tak veselý pohřeb jsem ještě nezažil," říká Honza Černý z
brněnského sdružení. Vycházíme z kostela na Pellicově ulici v Brně.
Něco
na tom je, když umírá člověk ve věku 94 let na přirozené stáří, člověk,
který toho tolik za život vykonal, a kostel přede mnou byl nabitý lidmi
- převážně samými faráři, osobnostmi, nechybí i profesoři a děkani fakult.
Nabitý jejími žáky.
Ona sama se prý dívala na smrt jako na vítězství.
Před
pěti lety prý napsala paní profesorka Pavlu Kalusovi, že by si přála, aby
ji pohříval on. Měl z toho tehdy hlavu, byl teprve první rok v Brně. Řekl,
že doufá, že tu paní profesorka bude co nejdéle. Dnes se tohoto úkolu zhošťuje
výborně, kázání je dobré (možná je promýšlí už pět let). Následují ještě
další zajímavé proslovy. Dva funebráci s autem, postávající před kostelem,
vyjeveně koukají na hodinky a klepou si na čelo. Takhle dlouhý pohřeb nejspíše
ještě nezažili.
Je ale o čem mluvit. Tato nenápadná drobná žena s
vadou řeči, zanechala za sebou řadu uznávaných spisů. Zanechala něco nám?
Po
druhé světové válce začala YMCA organizovat lesní letní brigády, tak jak
je všichni známe. V roce 1951 byly brigády zakázány. Jediná paní profesorka
tehdy zákaz ignorovala a pokračovala v organizaci brigád. Později se práce
chopili studenti teologické fakulty a brigády běžely šťastně dál. V 70.
letech opět hrozilo, že brigády pod politickým tlakem zaniknou. Tehdy vzal
štafetu na svá bedra farář Vladimír Kalus z Miroslavi, po něm jeho syn
Pavel - a dál už to znáte.
Tak brigády trvají nepřetržitě dodnes. Poslední
slova paní profesorky prý byla: "Jsem na vaší straně!" Až tedy
budete zase prožívat něco krásného na brigádě, vězte, že je to také díky
ní.
Marta Procházková |
|
Božena Komárková se narodila 28.1.1903 v Tišnově v rodině stavitele
1923 maturovala na Českém st. reálném gymnáziu v Brně
1929 ukončila studium filosofie, dějepisu a zeměpisu na Filosofické
fakultě Masarykovy univerzity v Brně
1930-35 učila na měšťanských školách v Cukmantlu, Teplicích-Šanově,
Brně, Vel.Opatovicích a Březové
1935 ustanovena profesorkou na reálném gymnáziu JanaBlahoslava v Ivančicích
1.9.1939 profesorkou na reál.gymnáziu v Morav. Ostravě
10.1.1940 zatčena gestapem jako členka odboj.organizaci "Obrana
národa", vězněna ve Vratislavi a dne
9.6.1942 odsouzena říšským soudem ke 12 rokům vězenípro "velezradu",
vězněna ve věznici Javor ve Slezsku, odkud se vrátila dne 17.6.1945 domů
15.9.1945 definitivní profesorkou na St.gymnaziu Dr.Josefa Kudely v
Brně, kde učila do 31.8.1948
1.9.1948 přikázána na II. stř. chlapeckou školu v Brně
15.3.1950 přikázána KNV Brno do St.pedagog. knihovny
31.12.1951 výpověď a 14.7.1952 převedena do invalidního důchodu
1976 podepsala petici za dodržování lidských a obč.práv
1979 dostala cenu za nejlepší samizdatovou knížku roku:Původ a význam
lidských práv
1982 Čestný doktorát bohosloví Basilejské univerzity 1990 vyšla v SPN
kniha "Původ a význam lidských práv"
1991 vyšla kniha "Božena Komárková a její hosté" v Heršpicích
1991 byl jí propůjčen Řád T.G.Masaryka prezidentem republiky za obranu
lidských práv a demokracie
1992 obdržela Zlatou medaili Masarykovy univerzity v Brně a jmenována
docentkou pro filosofii dějin
1993 vyšla kniha "Sekularizovaný svět a evangelium" Brno
1994 udělena medaile Karlovy univerzity na návrh ETF UK
1997 vyšel 1.svazek vybraných spisů B.K: "Lidská práva" v Heršpicích
27.1.1997 Božena Komárková zemřela
|
N Á V R A T Y I.
Je takovej slunečnej a rozehřátej jarní den.
Celé město vypadá poklidně
a líně, je známé, stalo se symbolem, ale jako by to všechno šlo naprosto
mimo něj. Jak se zdá, je mu to jedno. Přemýšlím, jak tady lidé žijí, jak
tady žijí s takovým kamenem na krku. Přemýšlím, proč jsem celou cestu sem
byl podivně nervózní a roztěkaný a proč se i teď drobně chvěju po celém
těle. Asi nejde o bázeň z nějaké nepěkné podívané, je to strach ze sebe
samého. Strach z člověka. Strach z toho, že jsem také člověkem, stejně
jako ti všichni přede mnou. Ať byli kdekoliv a kýmkoliv, vždy byli pouze
lidmi. Jako bych se bál, že ve svém člověčenství odkryju něco, co třeba
neznám a co mě děsí...
U vchodu si bereme polského průvodce, já a můj přítel. Říká nám, že
ještě před rokem bylo parkoviště před vstupní budovou plné prodavačů zmrzliny
a různých věcí na památku. Naštěstí z toho všeho zbyl jediný nenápadný
obchůdek se svíčkami a květinami.
Polštinu ovládám celkem dobře, ale náš průvodce mluví nějak podivně
rychle, a tak mu moc nerozumím. Příliš mi to nevadí, mohu ho vnímat jen
napůl. Dívám se očima deportovaného Žida, cikána nebo černovlasého Řeka...
Dívám se očima, které právě teď, když vstupujeme dovnitř, viděly novou
zemi, Pičipoj, jak ji označily židovské děti. Je to pár hektarů půdy, několik
set metrů ostnatého drátu a něco přes dvě desítky baráků z červených cihel.
Cesty jsou sypané štěrkem a občas je vidět i kusy zeleného trávníku. Nevím,
co je to, a proč to na mne tak doléhá.
Prožívám život vězně, který má asi dva měsíce života, ale možná, že
zemře už zítra nebo ještě dnes večer. Jak procházíme jednotlivými místnostmi,
napadá mne, že zde již ani nebylo utrpení. Ne protože by lidé zde netrpěli,
ale protože jejich bolest byla naprosto nesmyslná. Jejich vina byla natolik
abstraktní, že jejich trest se vytratil a zůstalo z něj obrovské množství
neskutečně palčivých okamžiků. Jediným smyslem zůstalo přežít do dalšího
dne. Tato prázdnota je však horší, než ty nejkrutější tresty. Vždyť lidé
zde dobrovolně podstupovali vivisekce, jen aby mohli odejít pryč, protože
taková byla dohoda. Proto se toto místo vymyká našemu chápání krutosti.
Když se pak náš průvodce snaží předvést to množství a ukazuje nám hromady
lidských vlasů, kufrů a bot... já nedokážu myslet v rozměru statisíců.
Myslím na lidské osudy, co tu vzaly konec.
Kráčíme po chodbě a na stěnách jsou některé z dochovaných identifikačních
fotografií. Vidím je, jak zírají do objektivu. Jak už rozpoznali pravdu,
jejich obličeje se dívají na mě a jakoby zmizelo to, co byli a zůstává
jediné skutečné teď.
... a pomalu poznávám, že strach, který jsem měl, neplynul z obav, co
uvidím, ale co ucítím, jak se zachová můj člověk vstříc takové skutečnosti.
Když potom vcházím do plynové komory, dějiště celého toho mystéria,
poznávám, že nejde o zběsilost umírání, ale o pokus popřít život sám a
na mysl mi přichází věta z knihy Příběh v historii, která říká, že plynová
komora je jediným místem v koncentračním táboře, kde vládne milosrdenství.
Na mém zpátečním lístku je napsáno Osvětim-Krakov.
Jakub Zeman
pro snazší vytištění si můžete tuto píseň
otevřít v novém okně, nebo
stáhnout jako zip soubor!
|
|