[VRCHNÍ ČÁST STRÁNKY]
 


 
  TY NAŠE KOZIČKY ČESKÉ . . .

    Mindráky. Kdo z nás nemá nějaký mindrák?! Něco, co mu na vlastní osobě vadí a s čím si neví rady. V dospělosti se s tím člověk potýká asi líp než v dospívání. Chci vám teď popsat tři příhody, které způsobily na pokraji mé dospělosti pořádný zmatek a nejistotu mé osobě. První příhoda se stala asi v mých dvaceti letech. Bylo léto a já jsem si to šupajdila v pěkným obtaženým tričku na nějakou přednášku na fakultu. A jak tak jdu Lazarskou ulicí, najednou přibrzdí kolem jedoucí Avie a závozník vykloněný do půl pasu z okýnka na mě řve: "...to jsou kozyýý, tyýý vole !!!!" Lidi, to byl pocit!! Jako by mě někdo právě polil horkou rudou barvou! Lidi okamžitě našli na chodníku terč jeho řevu. Vypálila jsem rovnou do nejbližšího obchodu s obuví a tam jsem schovaná čekala, až přejdou lidé, kteří byli svědky tohoto šíleného trapasu. Fuj! Ještě teď je mi z toho ouzko, když vám o tom takto v klidu píšu. Od té doby jsem nosila zásadně plandavé košile a vytahané svetry. Určitě si mě od té doby všímalo míň oplzlíků a já jsem se už necítila tak méněcenně.
    Druhá příhoda se stala asi o dva roky později. V oboře u Hvězdy se konal běh bohoslovců a bohoslovek. My holky jsme tam šly jen tak z hecu, byly jsme tři. První doběhla jedna Maďarka, druhá Helenka Šimková a třetí jsem byla já. Supěla jsem až hrůza, sotva jsem to udýchala. Jak říkám, legrace. Druhý den se ale výsledky objevily na fakultní nástěnce, samozřejmě ve všech kategoriích na prvních místech my tři! Chudák pan profesor, který měl s námi první hodinu přednášku, netušil, že jsme v ženské kategorii byly opravdu jen tři a že tudíž jsem úplná lemra. Nicméně ve chvíli, kdy jsem vstoupila do posluchárny, šla jsem trochu pozdě, přerušil výklad a povídá: "Tedy Ireno, to jsem si o Vás nemyslel, že Vy také sportujete! Víte, kolují o Vás po fakultě pověsti, že určité procento Vaší váhy není zcela funkční, ale Vy jste mě svým třetím místem přesvědčila, že tomu tak není." Přátelé, já jsem zalézala úplně rudá pod lavici, to byl trapas!
    A třetí příhoda se stala, a to vím naprosto přesně, na Silvestra 1983. Byla jsem tenkrát poprvé a naposledy na chartistickém silvestru, který byl stylizován do starověkého Řecka. Můj přítel mi v práci stočil měděné prsteny, náramky, dokonce vyrobil měděnou masku a pás se sponou. Představovala jsem bohyni Thálii. Byli tam samí významní chartisté a mně se třásla kolena, i když nebylo třeba. Měla jsem na sobě žlutou obtaženou splývanou róbu, všechny ozdoby a přes celý obličej měděnou masku. Nikdo nevěděl, kdo se pod ní skrývá. Všichni se dobře bavili. Asi kolem půlnoci jsem procházela uličkou k záchodu kolem namazaného Jima Čerta, který mě oslovil: "..a ty kozy jsou pravý???"
    Dneska už se na to dívám s mocnou dávkou odstupu a s humorem. Ale nebylo mi lehko, to určitě všechny holky potvrdí. A tak vlastně taky proto jsem si nebyla jistá, co si mám myslet o reklamě na kosmetiku z kozího mléka.

Irena Škeříková


 
 
E K O L O G I E
  DEN ZEMĚ

    Dvacátý druhý duben je Dnem Země. Připomínají si ho ekologové i neekologové, prostě ten, kdo chce. Ostatně jako kterýkoli jiný svátek. Připomenutí bývají pochopitelně různá - pořádání přednášek, sázení stromků nebo např. čištění potoka. Už naši předkové na svátek letnic, tedy většinou za měsíc, koncem května, pořádali procesí ke studánkám, které čistili.
    Je to dobrý nápad, aby Země měla svůj svátek. Neměli bychom na ni ale myslet jen jeden den v dubnu, stejně jako na své přátele nemyslíme pouze v den jejich svátku. Snažme se na ni myslet i v květnu, červnu, lednu. Od myšlenek už nemusí být daleko k činům. A cokoliv se stane dobrého, neztratí se.

NEJEN
O EKOLOGICKÉM HNUTÍ

Ekologické hnutí. Co si většina lidí pod těmito slovy představuje? Nejspíš skupiny lidí, kteří jezdí na blokády Temelínů, kteří vozí odpadky před to či ono ministerstvo, nebo kteří pořádají v ulicích měst různé pochody a demonstrace. Skupiny lidí, kteří se vyčleňují z okolní společnosti, s jejímž postojem k životu nesouhlasí, lidí, jejichž myšlenky a činy bývají často okolím nepochopeny či zneužívány proti nim. Skupiny, které známe spíše podle jejich činů a akcí než podle jejich myšlenek. A často jsou všechna tato hnutí házena do jednoho radikálního pytle.
    Hnutí, která jsou radikální, je hodně. Těch ostatních také. Ty radikálnější skupiny potápějí lodě velrybářům nebo kácí sloupy elektrického vedení. A pak jsou tady hnutí, která mi jsou nejvíce sympatická a kterých snad pomalu přibývá. Jsou to hnutí, která hledají okolo sebe cosi, co by se dalo nazvat cestou k přirozenému životu, hnutí, která se snaží obnovovat přirozené vztahy. U nás k nim patří například Hnutí DUHA.
    Jak ale najít cestu k přirozenému životu, když člověk kolem sebe nachází jen masu betonu a pouličního osvětlení a hluku? Ve městě to dost dobře nejde. A proto se lidé utíkají k venkovu. Skoro jako by se heslem lidí, kteří chtějí obnovovat přirozené vztahy, stal odchod na venkov. K těsnějšímu kontaktu s přírodou, s nezprostředkovaným během života. Ve víru města se totiž zdá, že běh života je libovolný, že je nahodilý, ale když se člověk ocitne sám někde stranou, když je "donucen" přemýšlet o sobě a o svém okolí, když má čas zastavit se a neběžet bezmyšlenkovitě dál, zjistí, že tomu tak nemusí být.
    Venkov je však také výrazně zasažen městskou kulturou a je naivní domnívat se, že lidé žijící na venkově mají samozřejmě hluboký vztah k přírodě. Že blízkost přírody automaticky znamená úctu k ní. Zdá se spíš, že je to naopak, mnoho lidí z venkova často jedná s přírodou bez náznaku citu. Někdy si pak paradoxně lidé z města váží přírody více než lidé na venkově. Spíše než místem, kde člověk žije, je vztah jedince k přírodě ovlivňován tím, jak byl či je vychováván. A výchova je zřejmě tím, kde se musí začít, chceme-li proměnit přístup lidí k přírodě. Samotným odchodem na venkov se život člověka nezmění, záleží na tom, co si s sebou přinese, jaký je on sám, jaké je jeho odhodlání a vytrvalost v uskutečňování své představy o podobě okolního světa.
    K tomu, aby člověk cestu k přirozenému životu hledal, však samozřejmě nemusí být členem ekologického hnutí. Přítomnost názorově blízkých lidí pochopitelně pomáhá, a někdy to může být velmi výrazná pomoc, ale není podmínkou. Hana Librová v knize "Pestří a zelení" ukázala několik rodin, které stojí mimo ekologická hnutí a které se snaží žít skromnějším, ale přitom plnějším životem než je všeobecný standard. Rodiny, které tak žijí ze své přirozenosti a nikoliv z ekologického přesvědčení. Skeptický, ale ne neopodstatněný názor říká, že to jsou pouze výjimky, které potvrzují pravidlo, že člověk nezačne žít skromněji, nebude-li k tomu donucen. A že je naivní domnívat se, že lidé sami půjdou cestou určité skromnosti, která s přirozeným životem více či méně souvisí. Přes tento názor však není dobrovolná skromnost něčím nereálným a lidé jsou jí schopni, vždyť oneckonců neznamená chudší život, ale život duchovně bohatší.
    Je to jen otázka preferencí. Buď, anebo. Buď my a teď, nebo my i ti po nás. Buď půjdeme cestou hmotných statků a zaplatíme za to chudším životem, nebo si vybereme bohatší duchovní život, byť s chudšími hmotnými statky, a dáme tím šanci na šťastný život i ostatním.

Petr Hrdina


 
 
 

Z N Á M E   S E ?

J Ó G A

Jóga je nauka o těle, mysli, vědomí a duši. Je to prastará, tisíciletá moudrost Indie, předávaná po nesčetné generace z učitele na žáka. Slovo jóga znamená spojení, sjednocení, rovnováhu. Filosofickou podstatou jógy je učení o nedvojnosti (filosofie advaity). Dokud je člověk oddělen od Boha, své čisté podstaty, dotud zažívá problémy a bolesti dvojnosti, duality tohoto světa.
    Cílem jógy je znovusjednocení individuálního vědomí s vědomím kosmickým, ve kterém má svůj původ. Jóga učí čtyři základní způsoby, jak tohoto cíle dosáhnout:
bhaktijóga - cesta lásky k Bohu a ke všemu stvoření
karmajóga - cesta nesobecké práce ve prospěch ostatních
džňámajóga - cesta poznání, vědění a moudrosti
rádžajóga - cesta cvičení, kázně a meditace
    Všechny tyto cesty se navzájem doplňují a prolínají. V západních zemích je nejvíce rozšířena hathajóga - fyzická cvičení, která jsou součástí rádžajógy.

Jak dojít spásy, štěstí, životního naplnění?

Jóga: Svůj život si vytváříme sami svými činy. Jejich plody sklízíme v tomto či jiném životě, a tak jsou naše činy (karmy) příčinou našeho znovuzrozování. Není-li naše chování správné, musíme potom snášet patřičné životní těžkosti. Nejde však o žádnou pomstu nebo trest, ale o to, abychom porozuměli, neopakovali stejné chyby a pokročili dál ve svém vývoji. Jogíni se snaží vymanit z pout karmy, konat s maximálním úsilím a soustředěním, ale bez touhy po plodech své práce. ..."Kdo je čistého ducha a je oddán své práci, kdo vítězí nad sebou samým, má zklidněné smysly a je soucitný se všemi bytostmi, ten, třebaže jedná, je neposkvrněn svými činy..." (Bhagavadgíta, Supraphón, 1989)
    Každá duše směřuje k dokonalosti, k sjednocení s Bohem, ať již jej nazýváme jakýmkoli jménem. Realizovat Boha znamená poznat své vnitřní Já, dosáhnout seberealizace, stavu blaženosti, který je vlastní všem živým bytostem. Tohoto stavu nemůžeme dosáhnout, pokud jsme otroky svých smyslů, svého ega a mysli a pokud vězíme v síti špatných vlastností.
     ..."Když jsou očištěny smysly, je očištěno i srdce, když je očištěno srdce, vzniká stálé a nepřetržité uvědomování si Já, uvolňují se všechna pouta a nastává svoboda..." (Upanišady, Inspirace, 1990)

 

Křesťanství: Křesťané na to žádný recept nemají. Všechno naše úsilí dosáhnout životního naplnění končí buď trapným neúspěchem nebo falešnou iluzí. Nedokážeme to, i kdybychom se naučili ovládat sebevíc. Přitom si ale uvědomujeme, že je to naše vina. I když víme, na čem v životě záleží, vždycky nás nakonec ovládne naše pýcha a sobectví, které rozbijí naše vztahy k lidem i Bohu.
    Právě proto nazýváme svou víru evangeliem - dobrou zprávou. Uvěřili jsme, že Ježíš Kristus nám svou obětí daroval, čeho jsme nebyli a nejsme schopni. Křesťan ví, že spásy a životního naplnění nedojde vlastním úsilím, ale tím, že přijme, co mu Bůh nabízí darem.
    To však bývá pro mnohé kamenem úrazu. Člověk se chce spasit sám a nebýt přitom někomu vydán na milost. Ale právě na tom všechno záleží. To však neznamená, že se o nic nesnažíme. Dar spasení nás osvobozuje od křečovitého úsilí a nutnosti něco dokázat a splnit. Jestliže se už nemusíme starat o své vlastní štěstí, máme volné ruce, abychom mohli žít pro druhé. Sebekázeň je nutná, ale nikdo nás při ní neznámkuje. Záleží na každém z nás, jak svou radost z toho, že je milován, vyjádří (srovnej příběh o Zacheovi, L 19, 1-10).
           Jiří Gruber

 
Jak jóga vidí křesťany a křesťanství

    Učení jógy je velmi staré. Jóga jako ucelený systém byla známá již tisíce let před křesťanstvím, a tak základní spisy o józe se ještě nemohly o křesťanství zmiňovat. Jóga není náboženství, mohou se jí zabývat lidé všech vyznání i ateisté. Podstatou jógy je láska k bližnímu, modlitba, meditace a nesobecká pomoc druhým, a to je společný základ všech náboženství. Jóga učí, že každá cesta vede k Bohu a všechny cesty jsou rovnocenné. Celým vesmírem prostupuje jediný nejvyšší zákon Boží. Tak jako je krása zahrady dána rozmanitostí nádherných květin, které v ní rostou, stejně tak krásná je rozmanitost rozličných cest, které si člověk může vybírat podle svého založení.
    Jogíni uznávají Ježíše Krista jako jedno z Božích vtělení. Svámí Vivékánanda, jeden z velkých učitelů jógy na Západě, řekl: "...Je tady možné vyznávat Boha v člověku a šťastni jsou ti, kteří mají takového "člověka-Boha" k uctívání. Křesťané ho mají v Kristu, a proto se, pokud jste křesťané, pevně vnitřně přimkněte ke Kristovi a nikdy se ho nevzdávejte." (Svámí Vivékánanda: Slovo o cestě lásky, Avatar, 1996)

vše o józe připravila Sadhví Párvatí


 
D O P O R U Č U J I

     Nikdy jsem nezažil opravdový vztah syna a otce či syna a matky.
Tato věta je z knížky: BYL JSEM VE SLUŽBÁCH ZLA, svědectví z vězení o vysvobozující moci Miroslava Kurovského, kterou jsem před časem našla v knihovně třebenické fary. Vydalo ji křesťanské nakladatelství Oliva, není ani silná, ani veselá, s přáteli jsme o ní dlouho debatovali a mě v dnešní rozporuplné době upoutala.
    Spoluautorem je Luděk Rejchrt, který ji připravil s autorovým svolením do tisku a napsal úvod, doslov a kapitoly doplnil verši z Bible.
    A o co v ní vlastně jde?
    Jednou dostal farář Luděk Rejchrt dopis z věznice. Neznámý člověk mu v něm psal o svém zamotaném, smutném a nešťastném životě vězně. Vězně, který již od druhé třídy stabilně kouří, pije alkohol a později se stal zlodějem, násilníkem, alkoholikem a narkomanem.
    Autor - Mirek - vězeň, a ještě by se našlo mnoho přívlastků, popisuje svůj svět, první lásky, pokusy o sebevraždu, pobyt za mřížemi a mnoho malérů. Píše o své propasti do pekla, kam ho zval a táhl Satan, o tom, jak zůstal bez přátel a byl na cestě do tmy, o probuzení v nemocnici, kde se setkává s mladíkem, který mu dává kontakt na faráře. Vypráví o operacích, znovunarození, změně v jeho životě a cestě od Satana ke Kristu.
    Předposlední kapitolu tvoří malá část dopisů, které psal faráři.
    Ten nakonec přeje všem, kdo jsou za mřížemi věznic či v nápravných zařízeních, aby ze svědectví příběhu získali přesvědčení, že Ježíš Kristus zvítězil nad každým zlem.

Jana Konstantinová


 

VÍRA V ŽIVOTĚ - ŽIVOT VE VÍŘE

Jednou se v Praze narodilo dítě. Buď to byl chlapeček Vilém, nebo holčička Karolína. Asi spíš Vilém. Jeho rodiče chodili oba do evangelického kostela a věřili v Pána Boha a synka taky postrkovali k tomu, aby věřil. Posílali ho do nedělní školy a tam ho to bavilo, byla tam legrace. Taky se hodně dovídal o Bibli, Pánu Bohu a víře, ale byl moc malý a nerozuměl, o co jde. Ale leccos si zapamatoval o vyjití z Egypta, o žábách, moři, Gedeonovi, Josefovi, Babylónu, potopě, Ježíšovi, Jidášovi a podobně.
    Když se ve škole mluvilo o Ježíšovi, Bibli, křesťanech, kostele a takových věcech, občas říkal, že to všechno zná a jak to je v kostele, ale většinou se mu smáli, a tak byl spíš zticha a něco si broukal.
    Když byl větší, postoupil do konfirmačního cvičení. Tam se zase naučil spoustu náboženských věcí i zajímavých, taky dějepis a modlitby a tak, zpaměti. Nevěděl sice, proč to dělá, ale prostě byl nejdřív v nedělce a teď je v konfirmáku, a tak se to dělá. Když chtěli jít někam kamarádi ve středu odpoledne nebo v neděli dopoledne, tak se někdy červenal a říkal, že nemůže, ale někdy se hrdinsky přiznal, že chodí do kostela. Někdy si říkal, že by měl nějak věřit nebo se modlit, ale moc mu to nešlo. Ke zkoušce před konfirmací se naučil teorii a byla konfirmace. Odpovídal na otázky ANO, ANO, ANO, VĚŘÍM, VYZNÁVÁM, ANO, přednesl poděkování rodičům, že ho vodili do kostela, dostal Heidelberský katechismus s věnováním, a ten si schoval do knihovny k Bibli.
    Bezprostředně po konfirmačním aktu ale nemohl říci, že by cítil něco jiného, že by věděl, o co ve víře, kterou přiznal, jde a tak vůbec, ale začal chodit do mládeže. V mládeži to bylo trochu jako v kostele a v konfirmáku - diskutovalo se o Bibli, dělaly se úvahy, sám taky nějakou udělal, ale pak se hrály hry a bylo to takové kamarádské, cítil se tam docela fajn. Už se moc nestyděl, že chodí do kostela a spolužáci a kamarádi se mu taky už moc nesmáli.
    Aniž si to uvědomoval, začal tou vírou, i když moc nevěřil, pozměňovat svoje okolí a některé věci prostě nedělal - jako tehdy, když šli kamarádi do toho vepřína. Moc nekradl a nelhal. V mládeži viděl, že mnoha lidem ta víra opravdu něco říká a že jenom neteoretizují. Někdy se zkusil sám modlit. Třeba, když ho něco trápilo a byl z něčeho smutný a on začínal tak trochu počítat s tím, že Pán Bůh je s ním a že mu pomáhá, a tak mu to pomáhalo. Občas, když si vzpomněl, tak se modlil, když měl radost, smutek, dokonce i jen tak, a začal se opravdu zamýšlet nad kousky z Bible a brát to doopravdy, vážně. Když se ho někdo ptal, tak říkal, že je věřící, a když si někdo proto myslel, že je blázen, bylo mu to skoro jedno. Všechno mu bylo čím dál tím jasnější, formuloval různé teologické a filosofické myšlenky a opravdu věřil všem těm neuvěřitelným věcem. Nacházel Boha a Bůh nacházel jeho. Když něco provedl, udělal něco špatného, prosil o odpuštění a dostával je.
    Spolužáci si teď o něm kvůli "tomu" nemysleli, že je blázen, a někdy se s nimi "o tom" bavil a oni mu to rozumově vyvraceli, zpochybňovali, ale on si byl jistý. A někteří z nich taky věřili něčemu podobnému. A na mládeži se už normálně bavil o víře a Bohu a křesťanech a takových věcech. Tak to šlo rok, dva, tři a on v Bibli a rozhovoru o ní nacházel odpovědi a radost a pohodu. Ale pak byl najednou moc dlouho tak nějak v pohodě a už se tak často nemodlil, v kostele ho to nudilo skoro jako když byl malý, ale chodil dál, normálně. A navíc, když se chtěl někdy modlit, tak to nebylo ono, žádný kontakt, hluchý telefon. I když se pak snažil, a v kostele taky a trochu i v mládeži. Ale zas tak moc mu to nechybělo a byl dál v životě dost v pohodě. A když se ho někdo ptal, tak tu víru vysvětloval. Pak ho občas oslovilo kázání a on postupně začínal věřit vevnitř. Ale už to bylo těžší, už věděl leccos z historie, filosofie, fyziky, anatomie a podobně, a musel při víře překonávat svůj zdravý selský rozum, který se u něho vyvinul. Ale většinu času se dál o víru snažil. A žil slušně, nedělal věci, které se podle Bible nemají dělat. Aspoň ne moc často....

David Najbrt


 
D O P O R U Č U J I

RAINER FUNK - ERICH FROMM

"Mít nebo být", "Strach ze svobody" nebo "Budete jako bohové", to jsou jen tři z nejznámějších knih psychoanalytika, sociologa, filosofa i theologa, všestranného myslitele světového významu, Ericha Pinchase Fromma (který se narodil r.1900 ve Frankfurtu nad Mohanem v ortodoxní židovské rodině a zemřel ve švýcarském Muraltu r.1980). R.Funk, Frommův žák, podává v učitelově biografii zejména přehled Frommova vývoje myšlenkového a názorového. Mapuje jeho cestu vědeckou i pedagogickou, poukazuje na podstatné vlivy, jež Fromma utvářely, i na plejádu osobností a účinek rozhovorů, spolupráce a diskusí s nimi na Frommovu soustavu myšlenkovou. Funk se nevěnuje - než letmo - ryze osobním námětům a rodinnému zázemí. Soustředí se na Fromma vyučujícího, zrajícího, jasnozřivého, publikujícího, politicky angažovaného.
    Kdo může přitakat Frommovu: "Stále se ještě cítím cizincem ve světě, jehož cílem je vydělat co nejvíce peněz" - ten je tuto knihu čísti hoden; kdo přitakat nemůže, ten pak je povinen!
    Vydalo nakladatelství Lidové noviny 1994, kniha je dosud k mání.      Míla Lapáček


 
BRATRSTVO   Ahoj Nátane,
ČTOU I NEVIDOMÍ    

 
Možná nevíte, že Bratrstvo a další křesťanské časopisy jsou vydávány na disketách pro zrakově postižené čtenáře. Ti si je pomocí svých počítačů mohou přečíst. Slabozrací díky zvětšovacím programům (text na obrazovce vidí zvětšený) a nevidomí díky hlasovým výstupům (počítač napodobuje lidský hlas).
    V následujících odstavcích chci stručně popsat postup při přípravě časopisu na disketě. Zatím jsou takto vydávány časopisy AD, Bratrská rodina, Bratrstvo, Český bratr, Český zápas, Protestant, Slovo a život, Zpravodaj Diakonie a Život víry. Největší zájem je o Bratrstvo (12 čtenářů). Na něm budu postup dokumentovat:
    Časopis, který je psán ve WordPerfectu, potřebuji z diskety naimportovat přes editor T 602 do pracovního textového editoru MAT, kde s obsahem dále pracuji.
    Na začátek souboru vložím hlavičku s názvem a číslem a seřadím články za sebou tak, jak jdou v časopisu. Pokud je článek nesouvislý, najdu všechny jeho díly a připojím. Před každý nadpis vložím znak # a číslo článku (kvůli snadnému vyhledávání).
    Nakonec vytvořím obsah, a tím je soubor upraven do čitelné podoby.
    Čtenáři používají různé editory. Proto dále soubor exportuji ve formátech T 602 a ASCII Kamenických. Velká část nevidomých používá mikropočítač Eureka s hlasovým výstupem. Proto vkládám do souboru na vhodná místa speciální značky pro pausy během čtení.
    Toto zpracovávání časopisů je jednou z činností, které vykonávám v rámci civilní služby ve Středisku pro zrakově postižené Diakonie ČCE. Mezi další práce patří například obsluha tiskárny pro tisk v bodovém (Braillově) písmu, tisk nabídek zvukové a disketové knihovny, pomocné práce při setkání zrakově postižených a občasný úklid Střediska. Začátkem března 1997 civilní službu končím, a tak Středisko hledá dalšího zájemce. Bližší informace získáte na adrese: Středisko pro zrakově postižené Dikonie ČCE, Klimentská 18, tel.: 02/2316306 (Po - Pá 8:00 - 16:30). Na shledanou.

Michal Mazný

Středisko pro zrakově postižené DIAKONIE ČCE Klimentská 18 110 15 Praha 1 tel.: 02/231 63 06 nabízí:


1.Možnost vypůjčit si na kazetách:
křesťanský zvukový časopis "Slyšíš?-Slyším!", biblické čtení na každý den "Mana" - Vychází 1x měsíčně, půjčováno zdarma. Další křesťanské tituly - beletrie, přednášky, křesťanské programy, hudební nahrávky.
2. V bodovém písmu:
možnost odebírání - biblické čtení na každý den "Ranní chvilky", 4x ročně - předplatné 50,- Kč; dětský časopis "Duha", 4x ročně, předplatné 10,- Kč. Možnost zakoupení některých částí Bible, možnost půjčování biblických knih - v kralickém překladu.
3. Možnost půjčování disket pro Eureky nebo pro počítače PC křesťanské časopisy a knižní tituly.
4. Ve středisku v Praze probíhají výcvikové kurzy práce na počítačích pro zrakově postižené.
5. Setkání zrakově postižených - "Podvečery u Klimenta" - 1x měsíčně - posezení s programem a rozhovory víkendová setkání - 1x za půl roku - s duchovním, vzdělávacím a kulturním programem týdenní rekreačně-turistický pobyt v době práznin.

 

jak se máš? Včera jsem se vrátila z Křížlic, z kurzu. Četla jsem si téměř po roce Tvůj článek o našem loňském pobývání tam a přemýšlela jsem o tom, jestli má vůbec cenu popisovat Ti zmrzlé foto z Křížilic cokoli, co jsme prožívali letos. Ale pak jsem si řekla, že Tě to snad potěší, a tak se nezlob, kdybych psala o něčem, co dávno víš, nebo co Tě vůbec nezajímá.
    Asi na těch kurzech něco bude, když se pro některé lidi stala účast dobrou tradicí, když nás neodradila stávka železničářů, znovuzačínající škola či kašel a rýma, předzvěst všude řádící chřipky. Společenství vstřícných lidí, hory, skvělé jídlo a jiné drobnosti mají léčivý účinek, a to nejen na horní cesty dýchací.
hudební foto  z Křížilic     Naše očekávání dobrých a zábavných věcí dosvědčovaly lyže přes ramena, batohy se zápisníky a krabicemi buchet, radostné úsměvy a odhodlání, s jakým jsme překonávali překážky vnějšího světa. Nadšení jsme neztráceli, i když počasí si z nás dělalo blázny a lyžníci žehrali na špatný sníh a "mastné" ceny vleků. Byli jsme však obdarováni možná více, než jsme čekali - o naději ve vyjití i vyhnanství, budoucnosti i přítomnosti vyprávěl Míla Lapáček. S pomocí černošských spirituálů, biblických textů a vlastních apokryfních povídek se mu podařilo nás vtáhnout do dějů naděje vskutku důkladně. hravé  foto z Křížilic Michal Kitta se nám pak s pečlivostí a z mnoha pohledů snažil ozřejmit význam pojmu svědomí. Potěšením byly také mnohé písně, doprovod šesti kytar, Ondřejovy saxofonové improvizace, bylinný čaj zvaný "smršť", sníh, který se bezvadně hodil ke koulování, čtení na dobrou noc od Jirky Kučery, výlety pěšky i na běžkách, diskusní skupinky i osobní rozhovory, Bondiny pochoutky, práce v kuchyni i zasloužený krátký spánek. Společná večerní bohoslužba s večeří Páně, aby naše radost byla úplná...
    Tak takhle nějak to bylo. Všichni unaveni, občerstveni však vnitřně. TeŚ sedím doma a je mi smutno, že už je to pryč. Cítím, že takovej útěk ze všedního dne občas potřebuju. Je to, jako by mně někdo v parným létě podal skleničku džusu nebo ve sněhový vánici půjčil rukavice. Takový kapky naděje a radosti
    Měj se moc krásně, těším se, že Tě někdy uvidím. Tvoje Rebeka

 

Křesťanská výchova od A do Zet
aneb Arcibiskupské gymnasium v Praze

Je pro mne těžké psát podobný článek už proto, že tohle gymnasium znám velice dobře. Nicméně cítím potřebu celou situaci popsat a také zhodnotit. Ne proto, že bych chtěl ztrhat pověst školy nebo někoho odradit od vstupu, ale hlavně pro pocit, že takhle se škola, prezentovaná jako křesťanská, koncipovat nedá.
    Celý ten problém je poněkud beztvarého charakteru a je dost těžké nějak ho přesně podchytit a posléze jasně ukázat to dobré a špatné celé věci. Dost dlouho totiž vše vypadalo jako změna tváře školy, což je při výměně ředitelů celkem nasnadě. Toto spění však nabývalo na rychlosti a mám pocit, že nyní se už blíží té druhé, také zmíněné hranici.
    Vše vlastně vyvrcholilo nedávno minulými událostmi, která daly celé věci razantní spád. Scénář příběhu je velice jednoduchý a některým starším možná připomene absurdní situace z doby o pár desítek let zpátky.
    Jistý student J. se z blíže nespecifikovaných důvodů rozhodl zásadně pozměnit barvu svých vlasů. Po té, co absolvoval skoro až lékařský zákrok, vydal se s vlasy barvy jarní trávy do školy. Po škole se začaly velice rychle šířit různorodé zprávy, nicméně mnozí profesoři brali věc celkem sportovně. Nakonec však zakročil pan ředitel K. a dal J. tři možnosti (jak už to v pohádkách bývá):odbarvit z přirozeně zelené na přirozeně normální, podstoupit individuální plán výuky a učit se doma, odejít na jiný ústav.
    Je to až s podivem, ale vynecháme-li možnost první, ty ostatní jsou, reálně vzato, jedno a totéž.
    Jak už to v tomto věku bývá, trpíme přehnanou a naprosto bezdůvodnou solidaritou. Ona byla asi hlavním důvodem, proč vznikla naneštěstí dřevorubecky formulovaná, nicméně stopadesáti podpisy opatřená, petice. Již zmíněný J. se nakonec rozhodl odejít a doufejme, že mu jinde bude lépe než na Arcibiskupském gymnasiu, a to i se zelenými vlasy.
    Takže se vlastně vůbec nic nestalo, jen v jedné třídě je o jednoho žáka méně. Na jeho místo možná nastoupí v doběrovém řízení jiný, lepší, a ten bude, doufejme, vědět, že vybočovat z řady se příliš nevyplácí.
    Na závěr už zbývá je krátká úvaha nad jednou větou školního řádu, která říká, že mezi profesory a studenty by měl panovat duch evangelia. Jestli zrovna v tomto případě neplatila, to nevím, ale mohu se jen domnívat, že Ježíš neměl zelené vlasy!

Jakub Zeman